Generalkonferanse
Når du kan motta din patriarkalske velsignelse
Generalkonferansen april 2023


Når du kan motta din patriarkalske velsignelse

Når du mottar din velsignelse, vil du innse og føle hvordan vår himmelske Fader og Jesus Kristus elsker deg og hvordan de fokuserer på deg individuelt.

I går snakket min kjære venn eldste Randall K. Bennett om patriarkalske velsignelser. Det var et flott budskap og inspirerte oss alle. Mine kjære brødre og søstre, jeg vil også snakke om patriarkalske velsignelser. Patriarker, etter hvert som anmodninger om patriarkalske velsignelser øker, ber jeg om at Herren vil velsigne dere når dere fortsetter å foredle deres kall.

Når jeg drar på stavskonferanser, snakker jeg alltid med stavspatriarken og hans ektefelle. Patriarker er milde, lydige og fantastiske ledere kalt av Gud. De forteller meg om mange fantastiske åndelige opplevelser. Jeg spør dem om alderen til den yngste og den eldste som de har gitt en velsignelse til. Så langt var den yngste 11 og den eldste var 93 år.

Jeg fikk min patriarkalske velsignelse som nytt medlem av Kirken da jeg var 19 år gammel, to år etter at jeg var blitt døpt. Patriarken min var veldig gammel. Han sluttet seg til Kirken i 1916 og var en pioner i Kirken i Japan. Det var min store ære å motta min patriarkalske velsignelse fra denne bemerkelsesverdige Herrens disippel. Japansken hans var litt vanskelig å forstå for meg, men det var kraftfullt.

Patriarkene jeg har møtt, forteller meg at mange mottar sin patriarkalske velsignelse like før de reiser på misjon. Mine kjære unge menn, unge kvinner, foreldre og biskoper, patriarkalske velsignelser mottas ikke bare som forberedelse til å reise på misjon. Verdige døpte medlemmer kan motta sin patriarkalske velsignelse når tiden er inne for dem.1

Kjære voksne medlemmer, noen av dere har ennå ikke mottatt deres patriarkalske velsignelse. Husk at det ikke er noen øvre aldersgrense.

Min svigermor var et svært aktivt medlem av Kirken, og var lærer i Hjelpeforeningen til hun døde i en alder av 91 år. Jeg ble lei meg da jeg hørte at hun ikke mottok en patriarkalsk velsignelse. Hun opplevde mange vanskeligheter i sitt liv, og fordi hun ikke hadde en prestedømsbærer i hjemmet, mottok hun ikke mange prestedømsvelsignelser. En patriarkalsk velsignelse kunne ha gitt henne trøst når hun trengte det mest.

Til dere voksne, hvis dere ennå ikke har mottatt en patriarkalsk velsignelse, vær så snill å ikke bekymre dere! Enhvers åndelige tidslinje er ulik. Om du er 35 eller 85 og du har et ønske, kan du snakke med biskopen om å motta din velsignelse.

Nye medlemmer av Kirken, har dere hørt om patriarkalske velsignelser? Jeg visste ikke om muligheten til å motta en da jeg ble medlem av Kirken, men min kjære biskop fortalte meg om patriarkalske velsignelser, og oppfordret meg til å forberede meg til å motta min etter at jeg ble døpt. Mine kjære nye medlemmer, dere kan også motta en patriarkalsk velsignelse. Herren vil hjelpe dere å forberede dere til denne hellige muligheten.

La oss overveie to hensikter med en patriarkalsk velsignelse:

  1. En patriarkalsk velsignelse inneholder personlige råd fra Herren til deg.2

  2. En patriarkalsk velsignelse erklærer din slektslinje i Israels hus.

Din patriarkalske velsignelse er et budskap fra din himmelske Fader og vil sannsynligvis inneholde løfter og inspirerte råd for å veilede deg gjennom hele livet. En patriarkalsk velsignelse kommer ikke til å kartlegge ditt liv eller besvare alle dine spørsmål. Hvis den ikke nevner en viktig livshendelse, så ikke tolk det til å bety at du ikke vil få denne muligheten. På samme måte er det ingen garanti for at alt i din velsignelse vil komme til å skje i dette liv. En patriarkalsk velsignelse er evig, og hvis du lever verdig vil løfter som ikke blir oppfylt i dette liv bli oppfylt i det neste.3

Når du mottar en erklæring om slektslinje, vil du få vite at du er av Israels hus og av Abrahams ætt.4 For å forstå betydningen av dette, kan du fokusere på løftene Herren ga Israels hus gjennom Abraham.

Disse løftene omfatter:

  • Hans ætt skulle bli tallrik (se 1 Mosebok 17:5–6; Abraham 2:9; 3:14).

  • Hans ætt, eller etterkommere, ville motta evangeliet og bære prestedømmet (se Abraham 2:9).

  • Gjennom hans ætts virke “[skulle] alle jordens familier velsignes, ja, med evangeliets velsignelser som er frelsens velsignelser, ja, det evige livs velsignelser.” (Abraham 2:11).5

Som medlemmer av Kirken er vi paktens barn.6 Vi mottar velsignelsene ved Abrahams pakt, når vi adlyder evangeliets lover og ordinanser.

Forberedelse til din patriarkalske velsignelse vil hjelpe deg å øke din tro på vår himmelske Fader og Jesus Kristus. Og når du mottar din patriarkalske velsignelse og leser og reflekterer over den, kan du fokusere oftere på dem.

President Thomas S. Monson forklarte: “Den samme Herre som ga Lehi en Liahona, gir deg og meg i dag en sjelden og verdifull gave som vil veilede oss i livet, markere farer for vår sikkerhet og stikke ut kursen, ja, en trygg vei – ikke til et forjettet land, men til vårt himmelske hjem.”7

Mine kjære biskoper, foreldre, presidenter i eldstenes quorum og Hjelpeforeningen, menighetens misjonsledere, omsorgsbrødre og -søstre, vær så snill å oppmuntre unge menn og unge kvinner, voksne medlemmer og nye medlemmer, som ennå ikke har mottatt sin patriarkalske velsignelse, om å søke Herrens veiledning og hjelp til å forberede seg til å gjøre dette.

Jeg leser ofte og bønnfylt min patriarkalske velsignelse, som alltid oppmuntrer meg. Jeg anerkjenner hva Herren forventer av meg, og det har hjulpet meg å omvende meg og være ydmyk. Når jeg leser og grunner på den, ønsker jeg å leve verdig til å motta dens lovede velsignelser.

Slik som skriftsteder vi har lest mange ganger, senere får ny betydning for oss, vil vår patriarkalske velsignelse ha forskjellig betydning for oss på forskjellige tidspunkter. Min har en annen betydning nå enn den hadde da jeg var 30 og da jeg var 50. Det er ikke slik at ordene forandrer seg, men vi forstår dem på en annen måte.

President Dallin H. Oaks erklærte at en patriarkalsk velsignelse “er gitt under Den hellige ånds inspirasjon, og skulle leses og tolkes under innflytelse av den samme Ånd. Det den patriarkalske velsignelsen betyr og hvor viktig den er, vil bli undervist linje på linje i tidens løp ved den samme Ånds kraft som inspirerte den.”8

Brødre og søstre, jeg bærer vitnesbyrd om at vår himmelske Fader og hans elskede og enbårne Sønn, Herren Jesus Kristus, lever. De elsker oss. Patriarkalske velsignelser er hellige gaver fra dem. Når du mottar din velsignelse, vil du innse og føle deres kjærlighet til deg og hvordan de fokuserer på deg individuelt.

Mormons bok er enda et vitnesbyrd om Jesus Kristus. Og jeg er takknemlig for å bli ledet av en levende profet, president Russell M. Nelson.

Jeg er så takknemlig for vår Frelser Jesus Kristus. Denne første påskedag vil jeg fokusere på ham og hans oppstandelse, tilbe ham og takke for hans offer. Jeg vet at han led så intenst fordi han elsker oss så høyt. Jeg vet at han oppsto på grunn av sin kjærlighet til oss. Han er virkelig. Det vitner jeg om i Jesu Kristi navn. Amen.

Noter

  1. Se Generell håndbok: Tjeneste i Jesu Kristi Kirke av Siste Dagers Hellige, 18.17, ChurchofJesusChrist.org.

  2. Se “Patriarkalske velsignelser”, i Tro mot pakten (2004), 123.

  3. Se “Patriarkalske velsignelser”, i Tro mot pakten, 123.

  4. Se Abraham 2:10.

  5. Pakten med Abraham,” i Tro mot pakten, 121.

  6. Se 3 Nephi 20:25–26.

  7. Thomas S. Monson, “Din patriarkalske velsignelse: En lysets Liahona”, Lys over Norge, jan. 1987, 54.

  8. Se Dallin H. Oaks, “Patriarkalske velsignelser”, Verdensomspennende opplæringsmøte for ledere: Patriarken, 8. jan. 2005, 10.