Generalkonferanse
Vet du hvorfor jeg som kristen tror på Kristus?
Generalkonferansen april 2023


Vet du hvorfor jeg som kristen tror på Kristus?

Jesus Kristus måtte lide, dø og stå opp igjen for å forløse hele menneskeheten fra fysisk død og gi evig liv sammen med Gud.

En kveld for mange år siden, gikk jeg etter jobb ombord på min vanlige buss hjem til New Jersey fra New York City. Kvinnen jeg tilfeldigvis satt ved siden av, la merke til det jeg skrev på datamaskinen min og spurte: “Du tror på … Kristus?” Jeg sa: “Ja, det gjør jeg!” Mens vi snakket sammen, fikk jeg vite at hun nettopp hadde flyttet til området fra sitt vakre asiatiske land for å arbeide i New Yorks svært konkurransepregede informasjonsteknologi-sektor.

På en naturlig måte spurte jeg henne: “Vet du hvorfor jeg som kristen tror på Jesus Kristus?” Hun reagerte også normalt og ba meg om å fortelle henne det. Men da jeg begynte å snakke, hadde jeg et av disse øyeblikkene hvor mange tanker oversvømmer ditt sinn. Dette var første gang jeg skulle forklare kristendommens “hvorfor” for en som er svært ukjent med den og svært intelligent. Jeg kunne ikke bare si: “Jeg følger Jesus Kristus fordi han villig led og døde for mine synder.” Hun kunne kanskje undres: “Måtte Jesus dø? Kunne ikke Gud bare tilgi og rense oss for våre synder hvis vi ba ham om det?”

Hvordan ville du ha svart på noen få minutter? Hvordan ville du forklare dette for en venn? Barn og ungdom: Kan dere spørre deres foreldre eller en leder senere: “Hvorfor måtte Jesus dø?” Og brødre og søstre, jeg har en bekjennelse å komme med: Til tross for alt jeg trodde jeg visste om Kirkens lære, historie, retningslinjer og så videre, kom ikke svaret på dette sentrale spørsmålet på vår tro så lett. Den dagen bestemte jeg meg for å fokusere mer på det som betyr mest for evig liv.

Jeg informerte min nye venn1 om at vi har en ånd i tillegg til et legeme, og at Gud er vår ånds Far.2 Jeg fortalte henne at vi levde sammen med vår himmelske Fader før vi ble født inn i denne jordiske verden.3 Fordi han elsker henne og alle sine barn, laget han en plan for oss for at vi skulle motta et legeme i hans herliggjorte legemes bilde,4 være en del av en familie,5 og vende tilbake til hans kjærlige nærvær for å nyte evig liv sammen med vår familie6 slik han gjør med sin.7 Men jeg sa at vi ville møte to hovedhindringer i denne nødvendigvis falne verden:8 (1) fysisk død – legemets adskillelse fra vår ånd. Hun visste naturligvis at vi alle skal dø. Og (2 åndelig død – vår adskillelse fra Gud fordi våre synder, feil og mangler som dødelige, distanserer oss fra hans hellige nærhet.9 Hun visste også om dette.

Jeg informerte henne om at dette var en virkning av rettferdighetens lov. Denne evige lov krever at en evig straff betales for hver og en av våre synder, eller brudd på Guds lover eller sannhet, ellers kunne vi aldri vende tilbake for å bo i hans hellige nærhet.10 Det ville være urettferdig, og Gud “kan ikke avvise rettferdigheten”.11 Hun forsto dette, men forsto lett at Gud også er barmhjertig, kjærlig og ivrig etter å tilveiebringe vårt evige liv.12 Jeg informerte min venn om at vi også ville ha en listig, mektig motstander – kilden til ondskap og løgner – som motarbeider oss.13 Derfor måtte noen med uendelig guddommelig kraft til å overvinne all slik motstand og hindringer, frelse oss.14

Så fortalte jeg henne om den gode nyheten – “en stor glede – en glede for alt folket”15 – at “for så har Gud elsket verden at han ga sin Sønn, den enbårne, for at hver den som tror på ham, ikke skal fortapes, men ha evig liv.”16 Jeg vitnet for min venn, og jeg vitner for dere at Jesus Kristus er Frelseren, at han måtte lide, dø og oppstå igjen – hans altomfattende forsoning – for å forløse hele menneskeheten fra fysisk død17 og gi evig liv sammen med Gud og vår familie18 til alle som ville følge ham. Mormons bok erklærer: “Slik bryter Gud dødens bånd, da han har seiret over døden og gir Sønnen makt til å gå i forbønn for menneskenes barn … har inderlig barmhjertighet, er fylt av medlidenhet … har brutt dødens bånd, påtatt seg deres synder og deres overtredelser, har forløst dem og tilfredsstilt rettferdighetens krav.19

De trinn Gud åpenbarte at vi må ta for å følge Jesus og motta evig liv, kalles Kristi lære. De omfatter “tro på Jesus Kristus og hans forsoning, omvendelse, dåp [i Jesu Kristi Kirke av Siste Dagers Hellige], å motta Den hellige ånds gave og holde ut til enden”.20 Jeg delte disse trinnene med min venn, men her er noen måter profeter og apostler nylig har undervist om hvordan Kristi lære kan velsigne alle Guds barn.

President Russell M. Nelson underviste: “Kristi rene lære er mektig. Den forandrer livet til alle som forstår den og søker å implementere den i sitt liv.”21

Eldste Dieter F. Uchtdorf underviste: “[Veiledningen] Til styrke for ungdom er frimodig når det gjelder å forkynne Jesu Kristi lære [og] innbyr deg [ungdom] … til å ta valg basert på [den].”22

Eldste Dale G. Renlund underviste: “Vi oppfordrer misjonærer til å gjøre det de ber dem de underviser om å gjøre: anvende Kristi lære i sitt liv [og] gå videre og holde seg på paktens sti.”23

Kristi lære styrker dem som strever eller føler at de ikke hører hjemme i Kirken, fordi den hjelper dem, som eldste D. Todd Christofferson erklærte: “Hver og en av oss kan bekrefte det: Jesus Kristus døde for meg [og] elsker meg.”24

Foreldre, hvis barnet ditt strever med et prinsipp i evangeliet eller profetisk lære, må dere motstå enhver form for ond tale25 eller aktivisme mot Kirken eller dens ledere. Disse mindre, verdslige tilnærmingene er under deres verdighet og kan være farlige for deres barns langsiktige trofasthet.26 Det taler så godt om deg at du vil beskytte eller forsvare eller vise tegn til solidaritet med ham eller henne. Men min hustru Jayne og jeg vet av personlig erfaring at det å undervise våre kjære barn om hvorfor vi alle desperat trenger Jesus Kristus, og hvordan vi kan anvende hans gledelige lære, er det som vil styrke og helbrede ham eller henne. La oss vende dem til Jesus, som er deres sanne talsmann hos Faderen. Apostelen Johannes underviste: “Den som blir i læren, han har både Faderen og Sønnen”. Han advarer oss så om å være på vakt “om noen kommer til dere og ikke fører denne læren”.27

Jayne og jeg besøkte nylig villmarken der Moses holdt opp en kobberslange foran Israels barn som vandret omkring. Herren hadde lovet å helbrede alle som ble bitt av giftige slanger hvis de bare ville se på den.28 Ved å holde opp Kristi lære foran oss, gjør Herrens profet det samme, “så han kunne helbrede nasjonene”.29 Uansett hvilke bitt eller gift eller vanskeligheter vi opplever i denne jordiske villmarken, la oss ikke være som dem som, i oldtiden og nå, kunne ha blitt helbredet, men dessverre “ikke ville se [for] de [trodde ikke] det ville helbrede dem”.30 Mormons bok bekrefter: “Og se … dette er veien, og det finnes ingen annen vei eller noe annet navn gitt under himmelen ved hvilket mennesket kan bli frelst i Guds rike. Og se, dette er Kristi lære.”31

Den kvelden i New Jersey, da jeg fortalte hvorfor vi trenger Jesus Kristus og hans lære, ga meg en ny søster og henne en ny bror. Vi følte Den hellige ånds fredfylte, bekreftende vitnesbyrd. Selvfølgelig innbød jeg henne til å dele sine kontaktopplysninger og fortsette samtalen med våre misjonærer. Hun gjorde det gjerne.

“Hvor viktig er det ikke derfor å gjøre dette kjent for jordens innbyggere,” erklærer Mormons bok – å vise kjærlighet, dele og innby32 når vi samler Israel i alle våre lokalsamfunn og familier – “så de kan vite at intet kjød kan bo i Guds nærhet uten at det skjer ved Den Hellige Messias’ fortjeneste, barmhjertighet og nåde.”33 I Jesu Kristi navn. Amen.

Noter

  1. Jeg har valgt å ikke publisere min venns navn eller bruke et fiktivt navn.

  2. Se Romerne 8:15–17; Hebreerne 12:9; Lære og pakter 88:15.

  3. Se Jeremia 1:4–5; Lære og pakter 138:55–56; Abraham 3:22–23, 26; Veiledning til Skriftene, “Førjordiske liv”, scriptures.ChurchofJesusChrist.org; “Leksjon 2: Frelsesplanen”, Forkynn mitt evangelium – En veiledning i misjonærarbeidet (2019), 48.

  4. Se “Leksjon 2: Frelsesplanen”, Forkynn mitt evangelium, 48.

  5. Faderens fullkomne plan – som kalles lykkens store plan, frelsesplanen og forløsningsplanen – er blant annet organisert slik at alle som kommer inn i jordelivet, nødvendigvis gjør det i en familie, og alle er en del av en familie. Ikke alle familiesituasjoner er naturligvis ideelle eller i samsvar med vår Faders kjærlige visjon for alle sine barn, og noen omstendigheter er tragiske. Men når vi etterlever Kristi lære, hjelper Jesus Kristus oss å motta alle velsignelsene Faderen har til sine barn gjennom sin barmhjertige og omfattende plan. Se også note 6.

  6. Et av de største løftene Gud har gitt sine barn, er også den største av alle hans gaver til oss: Opphøyelse eller evig liv, som er å leve “i Guds nærhet og fortsette som familier” (Gospel Topics, “Eternal Life”, topics.ChurchofJesusChrist.org, se også Lære og pakter 14:7). “Familier” omfatter mann, hustru og barn, så vel som våre levende og avdøde slektninger som godtar og etterlever Kristi lære. Allerede avdøde familiemedlemmer i åndeverdenen som ikke var i stand til å ta imot Kristi lære i dette liv, kan gjøre det i åndeverdenen ved at ordinanser som dåp, å motta Den hellige ånds gave, og andre som hjelper oss å holde ut til enden blir kjærlig utført stedfortredende av levende slektninger i templer i Jesu Kristi Kirke av Siste Dagers Hellige. I tillegg er løftet om evig liv ikke bare til dem som er gift i dette liv. President M. Russell Ballard underviste: “Skriftene og profeter i de siste dager [bekrefter] at alle som er trofaste i å holde evangeliets pakter, vil få anledning til opphøyelse” (“Håp i Kristus”, Liahona, mai 2021, 55; uthevelse tilføyd). Med henvisning til president Russell M. Nelson og president Dallin H. Oaks, fortsatte president Ballard: “Det nøyaktige tidspunkt og måten opphøyelsens velsignelser blir skjenket på, [er ikke alle] blitt åpenbart, men de er likevel sikre” (“Håp i Kristus”, 55; uthevelse tilføyd). President Nelson underviste: “[Herren vil,] i sin egen tid og på sin egen måte, … se til at ingen velsignelse blir berøvet hans trofaste hellige. Herren vil dømme og belønne hver enkelt i henhold til både dyptfølte ønsker og gjerninger” (”Celestialt ekteskap”, Liahona, nov. 2008, 94). President Oaks forklarte: “Mange av de største savn i jordelivet vil rettes opp i tusenårsriket, som er tiden for å oppfylle alt som er ufullstendig i den store plan for lykke for alle vår Faders verdige barn.” (“Den store plan for lykke”, Lys over Norge, jan. 1994). Se også note 5.

  7. Se Veiledning til Skriftene, “Forløsningsplan,” scriptures.ChurchofJesusChrist.org; se også Gospel Topics, “Plan of Salvation”, topics.ChurchofJesusChrist.org; “Leksjon 2: Frelsesplanen”, Forkynn mitt evangelium, 48–50, 53.

  8. Se “Leksjon 2: Frelsesplanen”, Forkynn mitt evangelium, 49.

  9. Se “Leksjon 2: Frelsesplanen”, Forkynn mitt evangelium, 47–50.

  10. Se “Leksjon 2: Frelsesplanen”, Forkynn mitt evangelium, 47–50.

  11. Mosiah 15:27. Henvisninger til evig rettferdighet eller Guds rettferdighet finnes i Skriftene, men se spesielt Alma 41:2–8 og Alma 42.

  12. Se Alma 42:14–24; Moses 1:39.

  13. Se “Leksjon 2: Frelsesplanen”, Forkynn mitt evangelium, 47–50.

  14. Se Alma 34:10, 9–13; se også Mosiah 13:28, 34–35; 15:1–9; Alma 42:15.

  15. Lukas 2:10.

  16. Johannes 3:16.

  17. Se Helaman 14:15–17; Mormon 9:12–14.

  18. Se note 5 og 6.

  19. Mosiah 15:8–9.

  20. Hva er mitt formål som misjonær?”, Forkynn mitt evangelium, 1; se også “Leksjon 3: Jesu Kristi evangelium”, Forkynn mitt evangelium, 63.

  21. Russell M. Nelson, “Ren sannhet, ren lære og ren åpenbaring”, Liahona, nov. 2021, 6; uthevelse tilføyd.

  22. Dieter F. Uchtdorf, “Jesus Kristus er styrken for ungdom”, Liahona, nov. 2022, 11; se også Til styrke for ungdom: En veiledning i å ta valg (2022), 4.

  23. Dale G. Renlund,“Livslang omvendelse for misjonærer” (tale holdt under et seminar for misjonsledere 25. juni 2021), 1, Kirkehistorisk bibliotek, Salt Lake City.

  24. D. Todd Christofferson, “Læren om tilhørighet”, Liahona, nov. 2022, 56; se også D. Todd Christofferson, “De helliges glede”, Liahona, nov. 2019 15–18.

  25. Se Jakobs brev 4:11; Lære og pakter 20:54; Veiledning til Skriftene, “Ond tale”, scriptures.ChurchofJesusChrist.org.

  26. Se Ahmad S. Corbitt, “Activism vs. Discipleship: Protecting the Valiant” (address given at the chaplains’ seminar, Oct. 2022), cdn.vox-cdn.com/uploads/chorus_asset/file/24159863/Brother_Corbitt_Chaplain_seminar.pdf; video: media2.ldscdn.org/assets/general-authority-features/2022-chaplain-training-seminar/2022-10-1000-activism-vs-discipleship-1080p-eng.mp4.

  27. 2 Johannes 1:9–10.

  28. Se 4 Mosebok 21:5–9.

  29. 2 Nephi 25:20.

  30. Alma 33:20.

  31. 2 Nephi 31:21.

  32. Se “2021 Broadcast: Principles of Love, Share, and Invite”, broadcasts.ChurchofJesusChrist.org; se også Gary E. Stevenson, “Vise kjærlighet, dele, innby”, Liahona, mai 2022, 84–87.

  33. 2 Nephi 2:8.