2005
Ilmoituksen Henki
Helmikuu 2005


OPETUKSIA OPISTA JA LIITOISTA

Ilmoituksen Henki

Monia vuosia sitten minulla oli kokemus henkilökohtaisesta ilmoituksesta, joka muutti elämäni pysyvästi. Olin hiljattain päättänyt korkeakouluopintoni, ja työskentelin eräässä hyvässä yrityksessä. Kaikki näytti sujuvan kohdallani hyvin, mutta olin huolestunut siitä, että jotakin puuttui. Lisäksi minulla oli monia kysymyksiä, joihin en pystynyt löytämään vastauksia. En ajatellutkaan, että ystäväni Imablen kutsu ”tavata mormonit” saisi minut löytämään vastauksia kysymyksiini – että sillä olisi tosiaankin ihmeellisiä seurauksia elämääni.

Kun Imable ja minä saavuimme kokoukseen sinä elokuun sunnuntaina vuonna 1974, kirkon jäsenet – varsinkin nuoret – tervehtivät meitä innokkaasti, aivan kuin olisimme vanhoja ystäviä. Kuuntelimme puhujaa, joka uskoi vahvasti siihen, mistä puhui. Kun hän lopetti, olin yllättynyt kokemastani lämpimästä tunteesta.

Kaksi päivää myöhemmin huomasin olevani erään jäsenen kodissa kuuntelemassa, kun lähetyssaarnaajat opettivat evankeliumia. Valitettavasti perheeni ei päästänyt lähetyssaarnaajia kotiimme, koska meillä oli omat vahvat uskonnolliset perinteemme ja koska perhettäni pelotti. Saatoin ymmärtää, miksi heistä tuntui siltä, mutta siitä huolimatta minun itseni oli saatava tietää totuus seurauksista riippumatta. Niinpä tutkin sitä tarkoin mielessäni (ks. OL 9:8) ja rukoilin Jumalalta viisautta sekä tietoa.

Eräänä päivänä kun lähetyssaarnaajat kertoivat minulle ensimmäisestä näystä, Pyhä Henki todisti minulle voimallisesti, että profeetta Joseph Smith oli tosiaan nähnyt Isän ja Pojan. Sanoin vanhin Dennis Lambille: ”Se on totta! Tiedän, että se on totta!”

Sinä iltana noudatin lähetyssaarnaajien neuvoa vuodattaa sydämeni Jumalalle ja kysyä Häneltä, onko Mormonin kirjakin totta. Koin jälleen sen rauhan ja ilon tunteen, jota olin tuntenut aikaisemmin. Olin kiitollinen siitä uudesta elämästä, jota Herra tarjosi minulle lähetyssaarnaajien välityksellä. Mieleni ja sydämeni olivat totuuden Hengen valaisemia (ks. OL 6:15), ja minulla oli suloinen tieto siitä, että meillä on jumalallinen Isä, joka rakastaa meitä ja ojentaa käsivartensa meille palvelijoidensa kautta.

Pian alkoi tulla siunauksia. Kaksi kuukautta kasteeni jälkeen kastoin nuorimman sisareni ja veljeni. Ja vuoden kuluttua aloitin palveluni kokoaikaisena lähetyssaarnaajana Etelä-Chilessä. Äitini kastettiin ollessani lähetyskentällä, ja kotiin palattuani saatoin kastaa isäni. Myös kaksi sisartani ja veljeni palvelivat lähetystyössä kunniakkaasti. Joitakin kuukausia lähetystyöstä palaamiseni jälkeen tapasin suloisen vaimoni Adrianan, ja meidät sinetöitiin temppelissä. Meitä siunattiin kolmella lapsella, jotka syntyivät liiton alaisina. Kaikki tämä tapahtui, koska kuuntelin niitä hiljaisia kuiskauksia, jotka todistivat minulle profeetta Joseph Smithistä ja palautetusta kirkosta. Kuinka kiitollinen olenkaan henkilökohtaisen ilmoituksen lahjasta!

Tarve saada viisautta

Suunnilleen 3 000 vuotta sitten profeetta Joel näki ennalta myöhemmät ajat ja puhui ilmoituksesta. Hänen kauttaan Herra julisti, että hengellisen nälän jälkeen tulisi aika, jolloin ”minä vuodatan henkeni kaikkiin ihmisiin. Ja niin teidän poikanne ja tyttärenne profetoivat, nuorukaisenne näkevät näkyjä, vanhuksenne ennusunia.” (Joel 3:1.) Samaa pyhien kirjoitusten kohtaa lainasi apostoli Pietari helluntaipäivänä, jolloin suunnilleen 3 000 sielua kastettiin (ks. Ap. t. 2:17, 41). Ja sitä julisti jälleen enkeli Moroni käydessään profeetta Joseph Smithin luona (ks. JS–H 41).

Nykypäivän maailmassamme me näemme pelkoa ja hämmennystä, väkivaltaa ja turmeltuneisuutta. Nämä tunteet ja teot aiheutuvat osittain siitä, etteivät ihmiset luota Herran käsivarteen eivätkä etsi viisautta henkilökohtaisen ilmoituksen kautta.

Viisaus oli kuningas Salomon sydämen ainoa halu: ”Anna siis minulle viisautta ja taitoa, että osaisin oikealla tavalla johtaa tätä kansaa! Kuinka sinun suurta kansaasi muuten voisi hallita?” (2. Aik. 1:10.)

Viisautta tarjotaan meille auliisti, kuten kohdassa Jaak. 1:5 sanotaan: ”Jos kuitenkin joltakulta teistä puuttuu viisautta, pyytäköön sitä Jumalalta. Hän on saava pyytämänsä, sillä Jumala antaa auliisti kaikille, ketään soimaamatta.” Profeetta Joseph Smith etsi viisautta ilmoituksen kautta, ja sen seurauksena hän toi esiin valtaisasti tietoa ihmiskunnalle.

Viisauden etsiminen henkilökohtaisen ilmoituksen kautta

Me voimme etsiä viisautta omaa elämäämme varten henkilökohtaisen ilmoituksen kautta. Useimmiten ilmoitus tulee hiljaisina kuiskauksina ja vaikutelmina. Jos mietiskelemme tilannetta, joka huolestuttaa meitä, rukoilemme hartaasti Jumalalta apua ja pyrimme pitämään Hänen käskynsä, niin mieleemme virtaa ilmoitusta ja me olemme valona ympärillämme oleville.

Todistan, että jos me seuraamme Herraamme Jeesusta Kristusta ja Hänen opetuksiaan uskossa ja sydän katuvana, Hän on ohjaava meitä ilmoituksen hengen kautta (ks. OL 8:3) – jopa pelon ja epäilyksen hetkinä – ja meidän elämäämme siunataan.