2005
Minä olen Jumalan lapsi
Helmikuu 2005


YHTEINEN TUOKIO

Minä olen Jumalan lapsi

”Henki itse todistaa yhdessä meidän henkemme kanssa, että olemme Jumalan lapsia” (Room. 8:16).

Oletko koskaan pitänyt sylissäsi vauvaa? Oletko koskaan miettinyt, missä vauvat olivat, ennen kuin he syntyivät? Oletko koskaan miettinyt, missä sinä olit, ennen kuin tulit perheeseesi? Ensimmäinen presidenttikunta selittää Usko Jumalaan -kirjasen ensimmäisellä sivulla: ”Sinä olet Jumalan lapsi. Hän on sinun taivaallinen Isäsi. Hän rakastaa sinua ja on kiinnostunut sinusta.”

Kuinka voit tietää, että taivaallinen Isä rakastaa sinua? Yksi tapa, jolla maalliset vanhempamme osoittavat rakkauttaan, on antamalla meille ruokaa ja suojaa. He myös opettavat meitä valitsemaan oikein. Taivaallinen Isämme on suonut meille monia asioita, jotka muistuttavat meitä joka päivä Hänen rakkaudestaan meitä kohtaan – kauniin maan, pyhät kirjoitukset, elävät profeetat ja perheemme. Parasta kaikesta – Hän lähetti Jeesuksen Kristuksen. Jeesuksen Kristuksen ansiosta me voimme palata asumaan taivaallisen Isän luokse, jos valitsemme oikein.

Presidentti Gordon B. Hinckley on opettanut, että me voimme osoittaa rakkauttamme taivaallista Isäämme kohtaan, kun puhumme Hänelle rukouksessa ja pidämme Hänen käskynsä. Kun teemme näin, presidentti Hinckley lupaa: ”Hän varjelee teitä ja opastaa ja suojelee teitä. Hän siunaa teitä koulutyössä ja Alkeisyhdistyksessä. Hän siunaa teitä kodissanne niin, että olette parempia poikia ja tyttöjä. – – Rakkaat nuoret ystäväni, älkää koskaan unohtako, että te olette todella Jumalan lapsia, jotka ovat perineet jotakin Hänen jumalallisesta luonteestaan, lapsia, joita Hän rakastaa ja haluaa auttaa ja siunata.” (”Te olette Jumalan lapsia”, Liahona, toukokuu 2003, s. 119.)

Jumalan lapsi -kruunukehys

Valmista kruunukehys muistuttamaan sinua siitä, että olet Jumalan lapsi. Irrota sivu Y15 ja liimaa se kartongille. Kiinnitä kehykseen peili tai kuva itsestäsi. Leikkaa irti kehys ja kruunut ja tee viillot kehykseen. Täydennä kruunuissa olevat lauseet. Kiinnitä joka kuukausi kehykseesi uusi kruunu pujottamalla kruunussa olevat läpät kehyksen viiltoihin.

Ideoita yhteiseen tuokioon

  1. 1. Auta lapsia opettelemaan ulkoa seuraavat lauseet Usko Jumalaan -oppaasta (etusisäkansi): ”Tiedän, että taivaallinen Isä rakastaa minua, ja minä rakastan Häntä. Voin rukoilla taivaallista Isää milloin ja missä tahansa. Yritän muistaa Jeesuksen Kristuksen ja seurata Häntä.” Valitse jokin pyhien kirjoitusten kertomus rukouksesta – esimerkiksi Nefi ja hänen veljensä laivassa (ks. 1. Nefi 18) tai Daniel leijonien luolassa (ks. Dan. 6). Sen jälkeen kun lapset ovat näytelleet tämän kertomuksen käyttäen yksinkertaisia rooliasuja tai nimilappuja, keskustelkaa rukouksen periaatteesta. Toista ulkoa opitut lauseet lasten kanssa. Pyydä jokaista luokkaa keskustelemaan hiljaa rukoukseen liittyvistä lempikertomuksistaan pyhissä kirjoituksissa. Pyydä jokaista luokkaa valitsemaan, kuka lapsista kertoo kertomuksen koko Alkeisyhdistykselle.

  2. 2. Selitä, että valintojen tekeminen on tärkeä asia elämässämme maan päällä. Oikeuttamme valita kutsutaan tahdonvapaudeksi (tai moraaliseksi tahdonvapaudeksi – ei vapaaksi tahdoksi ). Kun käytämme tahdonvapauttamme ja valitsemme oikein, me seuraamme Jeesusta Kristusta ja voimme palata asumaan Hänen ja taivaallisen Isän luokse. Pyhät kirjoitukset auttavat meitä valitsemaan oikein. Kiinnitä näkyviin kuva Jeesuksesta, jonka luo johtaa 10 askeleen polku. Kiinnitä polun alkupäähän paperista leikattu lapsi. Anna jokaiselle luokalle liikennemerkin muotoinen paperi, jonka toiselle puolelle on kirjoitettu yksi seuraavista pyhien kirjoitusten kohtien viitteistä: 2. Moos. 20:8; Matt. 19:18; 2. Nefi 32:9; Moosia 13:20; 3. Nefi 12:34; OL 42:21; OL 42:27; OL 51:9; OL 89:7–8; OL 119:4. (Jotkin luokat voivat saada useammankin paperin.) Pyydä luokkia etsimään pyhien kirjoitusten kohdat ja kirjoittamaan kuhunkin paperiin periaate, jota meidän tulee noudattaa. Kiinnitä ”liikennemerkit” näkyviin. Valmistele tapausesimerkkejä, joissa lasten täytyy tehdä päätös noudattaa jotakin ”liikennemerkkiä” – esimerkiksi: ”Kuulet jonkun puhuvan epäystävällisesti jostakusta ystävästä. Mitä teet?” Pyydä lapsia vastaamaan, ja siirrä sitten paperista tehtyä lasta polkua pitkin kohti Kristuksen kuvaa.