2005
Kysymys ja vastaus
Helmikuu 2005


Kysymys ja vastaus

Rakastan evankeliumia, mutta puhuminen siitä muiden kanssa pelottaa minua. Kuinka voin voittaa pelkoni?

LIAHONA

Parhaimpiakin jäsenlähetyssaarnaajia toisinaan pelottaa kertoa evankeliumista. Mutta he voittavat pelkonsa samalla tavoin kuin voi voittaa minkä tahansa pelon – korvaamalla pelon uskolla.

Pyhät kirjoitukset ovat täynnään rohkaisua: ”Älä pelkää, minä autan sinua” (Jes. 41:13). ”Jos te olette valmiita, te ette pelkää” (OL 38:30). ”Eihän Jumala ole antanut meille pelkuruuden henkeä, vaan voiman, rakkauden ja terveen harkinnan hengen. Älä siis häpeä todistaa Herrastamme.” (2. Tim. 1:7–8.)

Sellaisen uskon kasvattaminen, joka korvaa pelon voimalla ja rakkaudella, edellyttää ponnisteluja ja harjoitusta. Et saa vain jäädä odottamaan sitä, että usko tulisi luoksesi. Sinun täytyy kehittää sitä. Aloita miettimällä pieniä tapoja lausua todistuksesi. Voisit kirjoittaa todistuksesi kirjeeseen. Tai voisit kirjoittaa todistuksesi päiväkirjaasi joka päivä viikon ajan. Kun sitten koet itsesi varmaksi ilmaisemaan todistuksesi kirjoittamalla, kokeile todistuksen lausumista sakramenttikokouksessa, perheillassa tai jollekulle läheiselle ystävälle. Kun kehität todistuksen esittämiseen liittyviä kykyjäsi, itseluottamuksesi ja uskosi kasvavat.

Jos pelkäät sitä, että sinulta saatetaan kysyä jotakin, mihin et osaa vastata, pienestä valmistautumisesta voi olla apua. Herra sanoi Hyrum Smithille: ”Pyri ensiksi saamaan minun sanani, niin silloin kielesi kirpoaa; silloin, jos tahdot, sinä saat minun Henkeni ja minun sanani, niin, Jumalan voiman saada ihmiset vakuuttuneiksi” (OL 11:21).

Lue pyhiä kirjoituksia ja kirkon muuta lähdeaineistoa lisätäksesi evankeliumin tuntemustasi. Anna tätä aineistoa – esitteitä, lehtiä ja niin edelleen – muillekin. Mormon.org on myös suurenmoinen paikka oppia lisää, ja näistä sivuista voit kertoa muillekin. Rukoile lisää rohkeutta. Muista, että ellet itse tiedä kaikkia vastauksia, voit aina kysyä joltakulta tai tutkia asiaa.

Vanhin Dallin H. Oaks kahdentoista apostolin koorumista on sanonut: ”Se, kuinka palavasti haluamme kertoa evankeliumista muille, on suuri henkilökohtaisen kääntymyksemme mittari” (”Evankeliumista kertominen”, Liahona, tammikuu 2002, s. 8). Sinulla on halu. Anna sen halun kasvaa teoiksi samalla kun harjoittelet kertomaan evankeliumista (ks. Alma 32).

LUKIJAT

Pelkosi on luonnollista. Kysy lähetyssaarnaajilta, voitko lähteä heidän kanssaan opettamaan. Pyydä heitä opettamaan keskustelu kotonasi, ja lausu oma todistuksesi. Mutta mikä tärkeintä, pyydä taivaalliselta Isältä mahdollisuuksia kertoa evankeliumista. Hän antaa sinulle sanat, jotka Hän haluaa sinun sanovan.

Vikki Hamme, 17, Mountain Homen seurakunta, Springfieldin eteläinen vaarna, Missouri, Yhdysvallat

Seminaarissa opin, että Jeesus Kristus on kutsunut meitä osallistumaan Hänen työhönsä. Kohdan 3. Nefi 12:13–16 perusteella ymmärsin, että olen valo ja myös maan suola ja että jos rakastan Herraa, minun täytyy elää Hänen sanojensa mukaan. Sillä tavoin voitin pelkoni.

Jean Garry Gilot, 17, Carrefourin seurakunta, Port-au-Princen vaarna, Haiti

Rakkaus, jota tunnen tätä suurenmoista työtä kohtaan, on auttanut minua puhumaan evankeliumista. Meidän on tarpeen rukoilla paljon, lukea pyhiä kirjoituksia, osallistua seminaariin ja etsiä Pyhän Hengen ohjausta. Silloin sanat tulevat.

Cesar A. Flores Barrios, 15, Cantauran seurakunta, El Tigren vaarna, Venezuela

Olen oppinut luottamaan Herraan ja antamaan Hengen ohjata minua. Sinun täytyy vain muistaa, että kun Herra on sinun puolellasi, sinun ei tarvitse pelätä. Henki auttaa sinua.

Amber Wilson, 14, Parkersburgin seurakunta, Charlestonin vaarna, Länsi-Virginia, Yhdysvallat

Sinusta tuntuu mukavammalta, jos yrität puhua jollekulle hyvälle ystävälle. Jos aloitat puhumisen jostakin sellaisesta evankeliumin tasovaatimuksesta, joka on helppo selittää, on helpompi kertoa lisää. Kun olet puhunut yhdelle ystävälle, pystyt puhumaan kenelle tahansa!

Gretchen Schillemat, 14, Keenen seurakunta, Concordin vaarna, New Hampshire, Yhdysvallat

Se, mitä muut ajattelevat, ei merkitse mitään, mutta se merkitsee, mitä taivaallinen Isä ajattelee. Jos olisin syömässä ihanaa juhla-ateriaa ja ystäväni olisivat kanssani, en jättäisi heitä huomiotta. Enkä myöskään pyytäisi heitä vain lukemaan reseptejä. Pyytäisin heitä syömään kanssani.

Kristina M. Harrop, 16, Palmerin 3. seurakunta, Wasillan vaarna, Alaska, Yhdysvallat

Ennen minä aina pelkäsin puhua muiden kanssa evankeliumista. Mutta ajattele todistustasi ja sitä ihanaa tunnetta, jonka saat, kun tiedät, että evankeliumi on totta. Pyydä taivaalliselta Isältä lähetystyökokemusta ja rukoile Häneltä johdatusta. Olen varma, että silloin sinusta on ihana puhua kirkosta ja haluat tehdä niin yhä uudelleen.

Dana Jill Barthel, 16, Bonnin seurakunta, Düsseldorfin vaarna, Saksa

Me voimme voittaa tämän pelon ensin ystävystymällä, ja sitten meistä tuntuu mukavammalta lausua todistuksemme ihmisille niin, että Henki voi koskettaa heitä.

Anne Diniz, 16, Valentinan seurakunta, Rangelin vaarna, João Pessoa, Brasilia

Voittaakseni tämän pelon ajattelen sitä, kuinka kovasti toivoin, että olisin tiennyt tästä evankeliumista aikaisemmin. Ystävieni ja sukulaistenikin on tarpeen saada se heti. Meidän tulee kertoa innokkaasti niistä toiminnoista, joihin osallistumme, ja siitä ilosta, jota evankeliumi tuo. Muut haluavat tietää, mistä onnellisuutemme ja uskomme ovat peräisin.

Évila Fernanda de Campos, 19, Bragança Paulistan seurakunta, Itatiban vaarna, Brasilia

Pelkomme häviää, kun tulemme täydellisiksi rakkaudessa (ks. 1. Joh. 4:18). Rukoile uutterasti tuota täydellisen rakkauden lahjaa ja lähesty ystäviäsi rakkaudella. Hymyile, ojenna auttava käsi ja ilmaise kiitollisuutta. Niin tehdessäsi voit paitsi voittaa pelon myös säteillä evankeliumin siunauksia.

Vanhin Tomohiko Funai, 19, Pocatellon lähetyskenttä, Idaho, Yhdysvallat

Ihmisellä täytyy olla todistus tästä evankeliumista voidakseen rohkeasti kertoa siitä muille. Käytä todistustasi oppaana. Tutkistele ja rukoile voittaaksesi pelkosi.

Aaron Michaelson, 13, Southburyn seurakunta, New Havenin vaarna, Connecticut, Yhdysvallat

”Älkää antako pelon saada ylivaltaa pyrkimyksissänne. – – Pelko ei ole lähtöisin Jumalasta vaan paholaisesta. Kaiken totuuden vastustaja haluaa panna sydämeenne haluttomuuden ponnistella. Heittäkää tuo pelko syrjään ja olkaa uskollisia totuuden ja vanhurskauden ja uskon asiassa. Jos nyt päätätte, että tästä tulee teidän elämänne toimintamalli, teidän ei tarvitse päättää sitä enää uudelleen.”

Presidentti Gordon B. Hinckley, ”Elävän profeetan sanoja”, Valkeus, kesäkuu 1998, s. 26.

Liahonan ja lukijoiden vastaukset eivät ole kirkon virallisia opillisia lausuntoja, vaan ne on tarkoitettu avuksi ja avartamaan näkemystä.