Generalkonference
Følg Jesus: At være en fredsstifter
Aprilkonferencen 2022


Følg Jesus: At være en fredsstifter

Fredsstiftere er ikke passive; de er overbevisende på Frelserens måde.

Mine kære brødre og søstre, mens vi oplever alvorlige tider med tumult, strid og for mange, dyb lidelse, fyldes vores hjerte med overvældende taknemlighed for vor Frelser og de evige velsignelser ved Jesu Kristi gengivne evangelium. Vi elsker ham, og vi stoler på ham, og vi beder om, at vi for evigt vil følge ham.

Udfordringen med de sociale medier

Internettets store påvirkning er en velsignelse og en udfordring, der er unik for vor tid.

I en verden med sociale medier og informationsmotorveje kan en persons stemme blive fremmet eksponentielt. Den røst, hvad enten den er sand eller falsk, hvad enten den er retfærdig eller fordomsfuld, hvad enten den er venlig eller grusom, bevæger sig øjeblikkeligt hen over hele verden.

Opslag på de sociale medier med betænksomhed og godhed ligger ofte i stilhed under radaren, mens foragtens og vredens ord ofte tordner i vores ører, hvad enten det handler om politiske filosofier, folk i nyhederne eller meninger om pandemien. Ingen eller intet emne, heller ikke Frelseren og hans genoprettede evangelium, er immun over for dette sociale fænomen med polariserede stemmer.

Bliv fredsstifter

Bjergprædikenen er et budskab til alle, men den blev specifikt givet til Frelserens disciple, dem, der havde valgt at følge ham.

Herren lærte os, hvordan man lever dengang og nu i en hånende verden. »Salige er de, som stifter fred,« erklærede han, »for de skal kaldes Guds børn.«1

Ved vores skjold af tro på Jesus Kristus bliver vi fredsstiftere, som slukker – hvilket vil sige at berolige, nedkøle eller slukke – alle modstanderens brændende pile.2

Når vi gør vores del, er det hans løfte, at vi vil blive kaldt »Guds børn«. Alle mennesker på jorden er Guds »slægt«,3 men at blive kaldt »Guds børn« betyder langt mere. Når vi kommer til Jesus Kristus og indgår pagter med ham, bliver vi »hans efterkommere« og »arvinger til Guds rige«,4 »Kristi børn, hans sønner og døtre«.5

Hvordan beroliger og køler en fredsstifter de brændende pile? Bestemt ikke ved at vige tilbage for dem, der nedgør os. I stedet forbliver vi sikre på vores tro, deler vores tro med overbevisning, men altid uden vrede eller ondsindethed.6

For nylig efter at have set et stærkt formuleret meningsudtryk, der var kritisk over for Kirken, svarede præsten Amos C. Brown, en national borgerrettighedsforkæmper og præst ved Third Baptist Church i San Francisco:

»Jeg respekterer oplevelsen og perspektivet hos den person, der skrev disse ord. Bevares, jeg kan ikke se det, han ser.«

»Jeg regner det for en af mit livs største glæder at kende disse ledere [for Kirken], deriblandt præsident Russell M. Nelson. De er efter min mening legemliggørelsen af den bedste ledelse, som vores land kan tilbyde.«

Billede
Præsident Nelson og pastor Brown

Han tilføjede så: »Vi kan klage over den måde, tingene var. Vi kan nægte at se alt det gode, der sker nu … Men disse tilgange vil ikke hele vores nationale splittelse … Som Jesus sagde, udrydder vi ikke det onde med mere ondt. Vi elsker gavmildt og lever barmhjertigt, selv mod dem, vi tror er vores fjender.«7

Præsten Brown er en fredsstifter. Roligt og med respekt nedkølede han de brændende pile. Fredsstiftere er ikke passive; de er overbevisende på Frelserens måde.8

Hvad giver os den indre styrke til at kølne, berolige og slukke de brændende pile rettet mod de sandheder, vi elsker? Styrken kommer fra vores tro på Jesus Kristus og vores tro på hans ord.

»Salige er I, når man på grund af mig håner jer … og lyver jer alt muligt ondt på.

… for jeres løn er stor i himlene; således har man også forfulgt profeterne før jer.«9

Vigtigheden af handlefrihed

To vigtige principper vejleder os i vores ønske om at være fredsstiftere.

For det første har vor himmelske Fader givet hver person sin handlefrihed med evnen til at vælge sin egen vej.10 Denne personlige handlefrihed er en af Guds største gaver.

For det andet tillod vor himmelske Fader med denne handlefrihed »modsætning i alt«.11 Vi »smager det bitre, så [vi] kan lære at skønne på det gode.«12 Modstand bør ikke overraske os. Vi lærer at skelne godt fra ondt.

Vi fryder os over velsignelsen ved handlefrihed og forstår, at der vil være mange, der ikke tror på det, vi tror på. Faktisk vil få i de sidste dage vælge at gøre deres tro på Jesus Kristus central for alt, hvad de tænker og gør.13

På grund af platforme på de sociale medier kan en røst af vantro synes at være en mangfoldighed af negative stemmer,14 men selv om det er en mængde stemmer, vælger vi fredsstifternes vej.

Herrens ledere

Nogle betragter Det Første Præsidentskab og De Tolvs Kvorum som havende verdslige motiver ligesom politiske, forretningsmæssige og kulturelle ledere.

Men vi kommer meget anderledes til vores ansvar. Vi er ikke valgt eller udvalgt fra ansøgninger. Uden nogen specifik professionel forberedelse er vi kaldet og ordineret til at bære vidnesbyrd om Jesu Kristi navn over hele verden indtil vores sidste åndedrag. Vi bestræber os på at velsigne de syge, de ensomme, de nedtrykte og de fattige og til at styrke Guds rige. Vi søger at kende Herrens vilje og at forkynde den, især for dem, der søger evigt liv.15

Selvom det er vores ydmyge ønske, at Frelserens lærdomme bliver æret af alle, så er Herrens ord gennem hans profeter ofte i modstrid med verdens tankegang og tendenser. Sådan har det altid været.16

Frelseren sagde til sine apostle:

»Når verden hader jer, skal I vide, at den har hadet mig før jer …

Alt det skal de gøre … fordi de ikke kender ham, som har sendt mig.«17

Tager sig af alle

Vi elsker virkelig og holder af alle vores naboer, uanset om de tror ligesom os eller ej. Jesus underviste os i lignelsen om den barmhjertige samaritaner om, at mennesker af forskellig tro oprigtigt bør række ud for at hjælpe alle i nød, være fredsstiftere og støtte gode og ædle sager.

I februar stod der i en overskrift i Arizona Republic: »Lovforslag støttet af alle partier støttes også af sidste dages hellige. Den vil beskytte homoseksuelle og transkønnede i Arizona.«18

Vi er, som sidste dages hellige, »glade for at være en del af en koalition af religiøse, erhvervsfolk, LGBTQ-folk og samfundsledere, der har arbejdet sammen i tillidsfuld og gensidig respekt.«19

Præsident Russell M. Nelson spurgte engang eftertænksomt: »Kan grænser ikke eksistere uden at blive frontlinjer?«20

Vi stræber efter at være »Kristi fredsommelige tilhængere«.21

Tider, hvor man ikke reagerer

Nogle af angrebene på Frelseren var så ondsindede, at han ikke sagde noget. »Ypperstepræsterne og de skriftkloge … rettede stærke anklager mod ham …og hånede ham,« men Jesus »svarede [dem] ikke.«22 Der er tidspunkter, hvor det at være fredsstifter betyder, at vi modstår tilskyndelsen til at svare og i stedet med værdighed forbliver tavse.23

Det er hjerteskærende for os alle, når hårde eller afvisende ord om Frelseren, hans tilhængere og hans kirke bliver talt eller udgivet af dem, der engang stod sammen med os, tog nadveren med os og vidnede sammen med os om Jesu Kristi guddommelige mission.24

Det skete også under Frelserens tjenestegerning

Nogle af Jesu disciple, som var hos ham ved hans mest majestætiske mirakler, besluttede sig for ikke mere at følges med ham.25 Desværre vil ikke alle forblive faste i deres kærlighed til Frelseren og i deres beslutning om at holde hans befalinger.26

Jesus lærte os at trække os væk fra vredens og stridens cirkel. I et eksempel, da farisæerne konfronterede Jesus og rådførte sig indbyrdes om, hvordan de kunne slå ham ihjel, siger skrifterne, at Jesus trak sig bort fra dem,27 og der skete mirakler, da »store folkeskarer fulgte ham, og han helbredte dem alle.«28

Velsigne andre

Vi kan også gå bort fra strid og velsigne andre29 uden at isolere os selv i vores eget hjørne.

I Mbuji-Mayi i Den Demokratiske Republik Congo var nogle til at begynde med kritiske over for Kirken, fordi de ikke forstod vores tro eller kendte vores medlemmer.

For nogen tid siden deltog Kathy og jeg i en meget speciel gudstjeneste i Mbuji-Mayi. Børnene var ulasteligt klædt med strålende øjne og store smil. Jeg havde håbet at tale til dem om deres uddannelse, men jeg fandt ud af, at mange ikke gik i skole. Vores ledere fandt med meget begrænsede humanitære midler en måde at hjælpe på.30 Nu bydes flere end 400 elever – piger og drenge, medlemmer såvel som dem, der ikke er af vores tro – velkommen og undervises af 16 lærere, der er medlemmer af Jesu Kristi Kirke.

Billede
Kalanga Muya

14-årige Kalanga Muya sagde: »[Med ingen penge] tilbragte jeg fire år uden at gå i skole … Jeg er så taknemmelig for det, Kirken har gjort … Jeg kan nu læse, skrive og tale fransk.«31 Da Mbuji-Mayis borgmester talte om dette initiativ, sagde han: »Jeg er inspireret af Jesu Kristi Kirke af Sidste Dages Hellige, fordi mens [andre] kirker står delt i hvert sit hjørne … [arbejder I] sammen med [andre] for at hjælpe lokalsamfundet i nød.«32

Elsk hinanden

Hver gang jeg læser Johannes kapitel 13, bliver jeg mindet om Frelserens fuldkomne eksempel som fredsstifter. Jesus Kristus vaskede kærligt apostlenes fødder. Så læser vi, at han blev oprørt,33 da han tænkte på, at en, han elskede, forberedte sig på at forråde ham. Jeg har prøvet at forestille mig Frelserens tanker og følelser, da Judas gik. Jesus talte interessant nok i denne alvorlige stund ikke mere om sine »bekymrende« følelser eller om forræderi. I stedet talte han til sine apostle om kærlighed, og hans ord har genlydt gennem århundrederne:

»Et nyt bud giver jeg jer: I skal elske hinanden. Som jeg har elsket jer, skal også I elske hinanden.

Deraf kan alle vide, at I er mine disciple: hvis I har kærlighed til hinanden.«34

Må vi elske ham og elske hinanden. Må vi være fredsstiftere, så vi kan blive kaldt »Guds børn«, det beder jeg om i Jesu Kristi navn. Amen.

Noter

  1. Matt 5:9.

  2. Se Ef 6:16; L&P 3:8.

  3. ApG 17:28.

  4. Mosi 15:11.

  5. Mosi 5:7.

  6. Præsident Dallin H. Oaks har sagt: »De, der følger Kristus, bør være eksempler på høflighed. Vi bør elske alle mennesker, være gode til at lytte og vise opmærksomhed for deres oprigtige tro. Selvom vi måske er uenige, skal vi ikke være ubehagelige. Vores standpunkter og udmeldinger om kontroversielle emner bør ikke skabe strid«.(»Elsk og lev med forskelligheder«, Liahona, nov. 2014, s. 27).

  7. »Amos C. Brown: Follow the LDS Church’s Example to Heal Divisions and Move Forward«, Salt Lake Tribune, 20. jan. 2022, sltrib.com.

  8. Ældste Dale G. Renlund har sagt: »Når Kristi kærlighed omslutter vores liv, griber vi uenigheder an med sagtmodighed, tålmodighed og venlighed« (»Kristi fred ophæver fjendskab«, Liahona, nov. 2021, s. 84).

  9. Matt 5:11-12.

  10. Se 2 Ne 10:23.

  11. 2 Ne 2:11.

  12. Moses 6:55.

  13. Se 1 Ne 14:12.

  14. Nylige data viser, at helt op til 3 ud af 5 personer deler en overskrift til en historie, som de slet ikke har læst (se Caitlin Dewey, »6 in 10 of You Will Share This Link without Reading It, a New, Depressing Study Says«, Washington Post, 16. juni 2015, washingtonpost.com; Maksym Gabielkov m.fl, »Social Clicks: What and Who Gets Read on Twitter?« [papir præsenteret på 2016 ACM Sigmetrics International Conference on Measurement and Modeling of Computer Science, 14. juni 2016], dl.acm.org).

  15. Bliv ikke overraskede, hvis jeres egne personlige anskuelser til tider i begyndelsen ikke er i harmoni med Herrens profets lærdomme. Det er tidspunkter, hvor vi lærer, når vi i ydmyghed går på vores knæ i bøn. Vi går fremad i tro, stoler på Gud og ved, at vi med tiden vil få større åndelig klarhed fra vor himmelske Fader.

  16. Se L&P 1:14-16.

  17. Joh 15:18, 21; fremhævelse tilføjet.

  18. Se »Bipartisan Bill Supported by Latter-day Saints Would Protect Gay and Transgender Arizonans«, Arizona Republic, 7. feb. 2022, azcentral.com.

  19. »Why the Church of Jesus Christ Supports a New Bipartisan Religious Freedom and Non-discrimination Bill in Arizona«, 7. feb. 2022, newsroom.ChurchofJesusChrist.org.

  20. Russell M. Nelson, »Lær os tolerance og kærlighed«, Liahona, juli 1994, s. 69.

  21. Moro 7:3. Præsident Gordon B. Hinckley har sagt: »Vi må ikke alene være tolerante, men vi må fremelske en bekræftende taknemlighed for dem, der ikke helt ser tingene, som vi ser dem. Vi behøver ikke på nogen måde at gå på kompromis med vores teologi, vores overbevisninger, vores kundskab om evig sandhed, som den er blevet åbenbaret af himlens Gud. Vi kan bære vores eget vidnesbyrd om sandheden, stille, oprigtigt, ærligt, men aldrig på en måde, der vil fornærme andre … Vi må lære at påskønne og respektere andre, der er lige så oprigtige i deres tro og skikke, som vi er« (Out of Your Experience Here«, foredrag på Brigham Young University, 16. okt. 1990, s. 6, speeches.byu.edu).

  22. Se Luk 23:9-11.

  23. Ældste Dieter F. Uchtdorf har sagt: »Som Jesu Kristi tilhængere følger vi hans eksempel. Vi gør ikke andre til skamme eller angriber dem. Vi søger at elske Gud og tjene vores næste. Vi søger med glæde at holde Guds befalinger og efterleve evangeliets principper« (»Five Messages That All of God’s Children Need to Hear«, BYU-uddannelsesuge, 17. aug. 2021, s. 5, speeches.byu.edu).

  24. Ældste Neal A. Maxwell har sagt: »Kirkemedlemmer vil leve i denne ukrudt-og-hvede-situation indtil tusindårsriget. Noget rigtigt ukrudt vil forklæde sig som hvede, bl.a. de få ivrige, som belærer os andre om Kirkens lærdomme, som de ikke længere tror på. De kritiserer anvendelsen af Kirkens ressourcer, som de ikke længere bidrager til. De søger nedladende at vejlede de brødre, som de ikke længere opretholder. De er kritiske, undtagen over for sig selv naturligvis; de forlader Kirken, men de kan ikke lade Kirken være« (»Bliver som et barn«, Stjernen, juli 1996, s. 69).

  25. Joh 6:66.

  26. »Syndig nydelse varer kun kort tid« (se Hebr 11:24-26).

  27. Se Matt 12:1-15.

  28. Matt 12:15.

  29. Se 3 Ne 11:29-30.

  30. Med hjælp fra Don Bosco Foundation modtog skoleprogrammet værdifuld ekspertise i form af undervisning og materialer.

  31. Muleka, en forælder, sagde: »Jeg elsker dette program, fordi det har givet min datter … muligheden for at … lære at læse og skrive og håbe på en bedre fremtid. Jeg kunne ikke sende hende i skole, for jeg sælger bare majsmel på markedet for at tjene … nok til at få mad. Jeg takker Kirken for dette.« Søster Monique er lærer og sagde: »Dette program kom som en stor velsignelse for disse børn. I min klasse … er de fleste af dem forældreløse. De elsker det, kommer regelmæssigt i deres klasser og laver deres lektier« (kommentarer og fotos leveret af ældste Joseph W. Sitati, 24. feb. 2022).

  32. Borgmester Louis d’Or Ntumba Tshiapota, bemærkninger i et offentligt møde om læseprojektet i Mbuji-Mayi, som Jesu Kristi Kirke af Sidste Dages Hellige tog initiativ til, 10. okt. 2021.

  33. Joh 13:21.

  34. Joh 13:34-35.