Generalkonference
Omvendelse er vores mål
Aprilkonferencen 2022


Omvendelse er vores mål

Intet kan erstatte den tid, I bruger i skrifterne, hvor I hører Helligånden tale direkte til jer.

I lidt over tre år har vi nu været på en rejse sammen som medlemmer af Herrens kirke. Det var i oktober 2018, at Det Første Præsidentskab og De Tolv Apostles Kvorum inviterede os til at lære om Jesus Kristus ved at studere skrifterne på en ny og inspirerende måde med Kom og følg mig materialet som vores guide.

På enhver rejse er det godt at holde en pause indimellem for at vurdere vores fremskridt og sikre os, at vi stadig bevæger os mod vores mål.

Omvendelse er vores mål

Tænk på dette dybsindige udsagn fra indledningen til Kom og følg mig:

»Målet med al evangelisk læring og undervisning er at øge vores omvendelse til vor himmelske Fader og Jesus Kristus …

Den slags evangeliske læring, der styrker vores tro og medfører omvendelsens mirakel, sker ikke lige på en gang. Den rækker ud over klasselokalet og ind i vores hjerte og hjem. Den kræver konstant daglige bestræbelser på at forstå og efterleve evangeliet. Evangelisk læring, der fører til sand omvendelse, kræver Helligåndens indflydelse.«1

Det er det mirakel, vi søger – når en person har en oplevelse med skrifterne,2 og denne oplevelse velsignes med Helligåndens indflydelse. Sådanne oplevelser er værdifulde grundsten for vores omvendelse til Frelseren. Og som præsident Russell M. Nelson for nylig mindede os om, må det åndelige fundament konstant styrkes.3 Varig omvendelse er en livslang proces.4 Omvendelse er vores mål.

For at være mest effektive, må erfaringer med skrifterne være jeres egne.5 Det kan være nyttigt at læse eller høre om andres erfaringer og indsigt, men det giver ikke den samme kraft til omvendelse. Intet kan erstatte den tid, I bruger i skrifterne, hvor I hører Helligånden tale direkte til jer.

Hvad lærer Helligånden mig?

Hver uge, når jeg åbner mit Kom og følg mig-hæfte, skriver jeg dette spørgsmål øverst på siden: »Hvad lærer Helligånden mig i denne uge, når jeg læser disse kapitler?«

Når jeg studerer skrifterne, tænker jeg over dette spørgsmål igen og igen. Og uden undtagelse kommer der åndelige indtryk, og jeg noterer dem i mit hæfte.

Hvordan ved jeg så, hvornår det er Helligånden, der underviser mig? Det sker som regel på små og enkle måder. Nogle gange synes et skriftsted at springe mig i øjnene og fange min opmærksomhed. Andre gange føler jeg, at mit sind er blevet oplyst med en dybere forståelse af et evangelisk princip. Jeg kan også mærke Helligåndens indflydelse, når min kone, Anne Marie, og jeg taler om det, vi læser. Hendes synspunkter indbyder altid Ånden.

Profeten og påsken

I år studerer vi Det Gamle Testamente – hellig skrift, som fylder vores sjæle med lys. Når jeg læser Det Gamle Testamente, føler jeg, at jeg er sammen med betroede vejledere: Adam, Eva, Enok, Noa, Abraham og mange andre.

I denne uge, hvor vi studerer 2 Mosebog kapitel 7-13, lærer vi, hvordan Herren udfriede Israels børn fra århundreder i egyptisk fangenskab. Vi læser om ni plager – ni imponerende tilkendegivelser af Guds magt – som Farao var vidne til, uden at hans hjerte blev blødgjort.

Derefter fortalte Herren sin profet Moses om en tiende plage – og hvordan hver familie i Israel kunne forberede sig på den. Som en del af et ritual, som de senere kaldte påsken, skulle israelitterne ofre et lydefrit vædderlam. Derefter skulle de afmærke dørkarmene i deres hjem med lammets blod. Herren lovede, at alle de hjem, der var afmærket med blodet, ville blive beskyttet mod den frygtelige plage, der ville komme.

Skrifterne siger, at »israelitterne … gjorde sådan, som Herren havde befalet Moses«. (2 Mos 12:28). Der er noget meget kraftfuldt i denne enkle erklæring om lydighed.

Fordi Israels børn fulgte Moses’ råd og handlede i tro, blev de reddet fra plagen og blev med tiden befriet fra deres fangenskab.

Så hvad lærte Helligånden mig i disse kapitler denne uge?

Her er et par tanker, som har optaget mig:

  • Herren arbejder gennem sin profet for at beskytte og frelse sit folk.

  • Tro og ydmyghed til at følge profeten gik forud for miraklet med beskyttelse og udfrielse.

  • Blodet på dørkarmen var et ydre tegn på den indre tro på Jesus Kristus, Guds Lam.

Profeten og Herrens løfter

Ligheden mellem, hvordan Herren velsignede sit folk i denne beretning fra Det Gamle Testamente, og den måde, hvorpå han også velsigner sit folk i dag gør indtryk på mig.

Da Herrens nulevende profet, præsident Nelson, introducerede os for Kom og følg mig som et middel til at studere skrifterne, opfordrede han os til at forvandle vores hjem til tilflugtssteder for tro og centre for evangelisk læring.

Derefter lovede han fire specifikke velsignelser:

  1. Jeres sabbatsdag vil blive frydefuld.

  2. Jeres børn vil blive begejstret over at lære om og efterleve Frelserens lærdomme.

  3. Modstanderens indflydelse i jeres liv og i jeres hjem vil aftage.

  4. Disse ændringer i jeres familie vil være bemærkelsesværdige og varige.6

Vi har ingen dagbøger fra dem, der oplevede påsken sammen med Moses i Egypten. Men vi har mange vidnesbyrd fra de hellige, som med samme tro følger præsident Nelsons råd i dag og modtager de lovede velsignelser.

Her er nogle få eksempler:

En mor i en familie med små børn sagde: »Vi taler om Kristus og fryder os i Kristus i vores hjem. For mig er det den største velsignelse – at mine børn kan vokse op med disse samtaler om evangeliet i hjemmet, som bringer dem tættere på Frelseren.«7

En ældre broder kaldte sit studium af skrifterne gennem Kom og følg mig »en guddommelig lyskilde, der hjælper os til at se de evangeliske lærdomme, som er nødvendige for vores åndelige velbefindende.«8

En ung hustru beskrev velsignelserne i sit ægteskab: »Jeg har været i stand til at lære min mands hjerte bedre at kende, og jeg har været i stand til at åbne mit hjerte mere for ham, når vi studerer sammen.«9

En mor med en stor familie bemærkede, hvordan hendes bestræbelser på at undervise sin familie ændrede sig. Hun nævnte: »Når jeg ser tilbage, var det, som om jeg spillede på klaver med luffer på. Jeg gjorde det, som jeg skulle, men musikken var ikke helt rigtig. Nu er lufferne taget af, og selv om min musik stadig ikke er perfekt, kan jeg høre forskellen. Kom og følg mig har givet mig større forståelse, evner, fokus og formål.«10

En ung ægtemand sagde: »Mine vigtigste prioriteter i hjemmet er blevet mere klare, siden jeg har gjort Kom og følg mig til en fast del af mine morgener. Studierne får mig til at tænke mere over de ting, der betyder mest for mig, fx templet, mit forhold til min hustru og min kaldelse. Jeg er taknemmelig for, at mit hjem er et tilflugtssted, hvor Gud er det vigtigste.«11

En søster delte: »Mine daglige oplevelser med Kom og følg mig er sjældent bemærkelsesværdige. Men med tiden kan jeg se, hvordan jeg bliver forandret af et sådant konstant og fokuseret studium af skrifterne. Den slags studier gør mig ydmyg, belærer mig og ændrer mig lidt efter lidt.«12

En hjemvendt missionær rapporterede: »Kom og følg mig-programmet har bragt mig nærmere på det niveau med skriftstudium, som jeg havde på min mission, og jeg er gået fra en tjekliste-mentalitet med skriftstudium til virkeligt berigende studier, hvor jeg lærer Gud at kende.«13

En bror sagde: »Jeg føler, at Helligånden er mere i mit liv, og jeg føler Guds åbenbarende vejledning, når jeg træffer beslutninger. Jeg har mere dybtgående samtaler om skønheden i den enkle lære om Kristus og hans forsoning.«14

Et syvårigt barn fortalte: »Jeg skal snart døbes, og Kom og følg mig gør mig klar. Min familie og jeg taler om dåb, og jeg føler mig ikke nervøs for at blive døbt nu. Kom og følg mig hjælper Helligånden til at komme ind i mit hjerte, og jeg føler mig varm, når jeg læser i skrifterne.«15

Og til sidst fra en mor til flere børn: »Når vi studerer Guds ord, har han hjulpet vores familie til at gå fra bekymring til kraft; fra prøvelse og udfordring til udfrielse; fra strid og kritik til kærlighed og fred; og fra Modstanderens indflydelse til Guds indflydelse.«16

Disse og mange andre trofaste tilhængere af Kristus har symbolsk smurt Guds Lams blod på indgangen til deres hjem. De demonstrerer deres indre forpligtelse til at følge Frelseren. Deres tro går forud for miraklet. Det er et mirakel, der består i, at en person har en oplevelse i skrifterne, og at denne oplevelse velsignes med Helligåndens indflydelse.

Når vi studerer skrifterne, er der ingen åndelig hungersnød i landet. Som Nefi sagde: »Den, der ville lytte til Guds ord og ville holde fast ved det, de skulle aldrig fortabes, ej heller kunne Modstanderens fristelser og brændende pile overvælde dem, så de blev blinde, og føre dem bort til undergang« (1 Ne 15:24).

Da Israels børn i fordums tid fulgte Herrens anvisninger, der blev givet gennem profeten Moses, blev de velsignet med sikkerhed og frihed. Når vi i dag følger Herrens vejledning gennem vores nulevende profet, præsident Nelson, bliver vi ligeledes velsignet med omvendelse i vores hjerte og beskyttelse i vores hjem.

Jeg vidner om, at Jesus Kristus lever. Dette er hans kirke, der blev genoprettet ved profeten Joseph Smith. Præsident Russell M. Nelson er Herrens profet i dag. Jeg elsker og opretholder ham. I Jesu Kristi navn. Amen.

Noter

  1. Kom og følg mig – Enkeltpersoner og familier: Det Gamle Testamente 2022, s. vii.

  2. »Vi er hver især ansvarlige for vores personlige åndelige vækst« (Russell M. Nelson, »Indledende bemærkninger«, Liahona, nov. 2018, s. 8).

  3. Russell M. Nelson, »Templet og jeres åndelige fundament«, Liahona, nov. 2021, s. 93-96.

  4. Det er en vigtig grund til, at præsident Nelson har opfordret os: »Tag … jer tid til Herren! Gør jeres eget åndelige fundament solidt og i stand til at bestå tidens prøve ved at gøre det, der gør det muligt for Helligånden at være med jer altid« (»Tag jer tid til Herren«, Liahona, nov. 2021, s. 120).

  5. »Uagtet hvad andre siger eller gør, kan ingen borttage det vidnesbyrd, der er båret til jeres hjerte og sind om, hvad der er sandt« (Russell M. Nelson, »Åbenbaring for Kirken, åbenbaring for vores liv«, Liahona, maj 2018, s. 95).

  6. Se Russell M. Nelson, »Bliv forbilledlige sidste dages hellige«, Liahona, nov. 2018, s. 113-14. Præsident Nelson gentog denne opfordring i april sidste år: »Dog bør jeres forpligtelse til at gøre jeres hjem til jeres primære tilflugtssted af tro aldrig slutte. I takt med at tro og hellighed daler i denne faldne verden, vil jeres behov for hellige steder øges. Jeg tilskynder jer til at gøre jeres hjem til et virkelig helligt sted ›og lad jer ikke flytte‹ (L&P 87:8; fremhævelse tilføjet) fra dette essentielle mål« (»Hvad vi lærer og aldrig vil glemme«, Liahona, maj 2021, s. 79).

  7. Personlig korrespondance; se også 2 Ne 25:26.

  8. Personlig korrespondance.

  9. Personlig korrespondance.

  10. Personlig korrespondance.

  11. Personlig korrespondance.

  12. Personlig korrespondance.

  13. Personlig korrespondance.

  14. Personlig korrespondance.

  15. Personlig korrespondance.

  16. Personlig korrespondance.