Algemene conferentie
Bekleed u met de Heere Jezus Christus
Algemene aprilconferentie 2024


Bekleed u met de Heere Jezus Christus

Komen wij onze verbonden na, dan stellen we God in staat om de talloze beloofde zegeningen die bij die verbonden horen uit te storten.

Toen mijn twee jongste kinderen groter werden, vond ik leuke, boeiende boeken waarin symboliek werd gebruikt. ’s Avonds lazen we altijd samen, en ik legde dan graag de symboliek uit waarmee de schrijver een diepere boodschap, soms zelfs een evangelieboodschap, probeerde over te brengen.

Op een dag, toen mijn zoon net in zijn tienerjaren was, wist ik dat dit tot ze aan het doordringen was. Hij was net aan een nieuw boek begonnen en wilde van het verhaal genieten, maar hij kon niet anders dan achter alles een diepere betekenis zoeken. Hij was gefrustreerd, maar ik vond het prachtig.

Jezus onderwees door middel van verhalen en symbolen.1 Met een mosterdzaadje onderwees Hij over de kracht van geloof,2 met een verloren schaap over de waarde van zielen3 en met een verloren zoon over het karakter van God.4 Zijn gelijkenissen waren symbolen waarmee Hij lessen met een diepere betekenis onderwees aan hen die oren hadden om te horen.5 Maar die werden niet begrepen door mensen die er geen diepere betekenis achter zochten,6 net zoals velen die dezelfde boeken lazen als mijn kinderen en ik nooit wisten dat die verhalen een diepere betekenis hadden.

God de Vader offerde zijn eniggeboren Zoon voor ons. Daarmee werd Jezus Christus het ultieme symbool van de oneindige liefde die onze Vader in de hemel voor ons heeft.7 Jezus Christus werd het Lam van God.8

Het is een voorrecht en een zegen dat we voor een verbondsrelatie met God worden uitgenodigd waarin ons leven een symbool van dat verbond wordt. Dankzij verbonden groeit onze relatie uit tot een relatie waarin God ons kan vormen, veranderen en verheffen zodat we steeds meer op de Heiland gaan lijken, steeds dichter tot Hem en onze Vader komen9 en uiteindelijk voorbereid zijn om bij Hen terug te keren.

Iedereen op aarde is een geliefde zoon of dochter van God.10 Kiezen wij ervoor om deel uit te maken van een verbond, dan versterkt en verrijkt dat onze relatie met Hem. President Russell M. Nelson heeft uitgelegd dat als wij de keuze maken om een verbond met God te sluiten, onze relatie met Hem veel hechter wordt dan voordien. Hij kan ons in grotere mate zegenen met barmhartigheid en liefde, een verbondsliefde die in het Hebreeuws hesed wordt genoemd.11 Het verbondspad draait om onze relatie met God, onze hesed-relatie met Hem.12

Onze Vader wil met al zijn zonen en dochters een hechtere band hebben,13 maar de keuze is aan ons. Als wij ervoor kiezen om door middel van een verbondsrelatie tot Hem te naderen, kan Hij tot ons naderen14 en ons meer zegenen.

God stelt de voorwaarden en verplichtingen die gepaard gaan met het verbond dat we sluiten.15 Wanneer wij die relatie aangaan, getuigen wij middels de symbolische handelingen van elk verbond tot Hem dat we gewillig zijn ons aan de voorwaarden te houden die Hij heeft gesteld.16 Komen wij onze verbonden na, dan stellen we God in staat om de talloze beloofde zegeningen die bij die verbonden horen uit te storten,17 waaronder meer kracht om te veranderen en zoals onze Heiland te worden. Jezus Christus is het middelpunt van alle verbonden die wij sluiten, en zijn zoenoffer heeft verbondszegeningen mogelijk gemaakt.18

Doop door onderdompeling is de symbolische poort tot een verbondsrelatie met God. In het water worden ondergedompeld en weer uit het water komen, staat symbool voor de dood van de Heiland en opwekking tot nieuw leven.19 Bij onze doop sterven wij symbolisch, worden wij symbolisch in de familie van Christus wedergeboren en laten wij zien dat we zijn naam op ons willen nemen.20 We belichamen die symboliek van het verbond. In het Nieuwe Testament staat: ‘Want u allen die in Christus gedoopt bent, hebt zich met Christus bekleed.’21 Bij onze doop bekleden wij ons symbolisch met Christus.

Ook de verordening van het avondmaal verwijst naar de Heiland. Het brood en water symboliseren Christus’ lichaam en bloed dat voor ons is vergoten.22 Een priesterschapsdrager, die de Heiland vertegenwoordigt, biedt ons wekelijks met het brood en water de gave van zijn verzoening. Door van de symbolen van zijn vlees en bloed te eten en te drinken, gaat Christus symbolisch deel van ons uitmaken.23 We bekleden ons opnieuw met Christus door elke week een nieuw verbond te sluiten.24

Door verbonden met God te sluiten in het huis des Heren, verdiepen we onze relatie met Hem.25 Alles wat wij in de tempel doen, verwijst naar het plan van onze Vader voor ons, waarin de Heiland en zijn zoenoffer centraal staan.26 De Heer onderwijst ons regel op regel27 door middel van de symboliek van de verordeningen en verbonden, mits wij ons hart openstellen en gebedsvol de diepere betekenis erachter proberen te begrijpen.

Wij krijgen als onderdeel van de tempelbegiftiging het recht om het garment van het heilig priesterschap te dragen. Dat is een heilige plicht en een heilig voorrecht.

In veel geloofstradities wordt speciale bovenkleding als symbool van geloof en toewijding aan God gedragen.28 Voorgangers dragen vaak ceremoniële kleding. Deze heilige kledingstukken hebben een diepe betekenis voor de drager. In de Schriften staat dat er in de oudheid in het kader van tempelriten gewijde ceremoniële kleding werd gedragen.29

De leden van De Kerk van Jezus Christus van de Heiligen der Laatste Dagen die in het huis des Heren verbonden met God hebben gesloten, dragen in de tempel gewijde ceremoniële bovenkleding als symbool voor de kleding die men in de oudheid bij tempelriten droeg. We dragen ook in de tempel en daarbuiten het garment van het heilig priesterschap.30

Het garment van het heilig priesterschap heeft diepgaande symbolische betekenis en richt ons ook op de Heiland. Toen Adam en Eva van de vrucht hadden gegeten en de hof van Eden moesten verlaten, kregen zij kleren van huiden om zich te bedekken.31 Waarschijnlijk werd er een dier geofferd om die kleren van huiden te maken – een symbool voor het offer dat de Heiland voor ons heeft gebracht. In het Hebreeuws is het basiswoord voor verzoening káphar, dat onder andere ‘bedekken’ betekent.32 Het garment herinnert ons eraan dat de Heiland en de zegeningen van zijn verzoening ons altijd bedekken. Als wij het garment van het heilig priesterschap elke dag dragen, gaat die prachtige symboliek deel van ons uitmaken.

In het boek Romeinen in het Nieuwe Testament staat: ‘De nacht is ver gevorderd en de dag is nabijgekomen. Laten wij dus de werken van de duisternis afleggen en de wapens van het licht aandoen. […] Bekleed u met de Heere Jezus Christus.’33

Ik ben enorm dankbaar dat ik het voorrecht heb om het garment van het heilig priesterschap te dragen. Het herinnert mij eraan dat de Heiland en de zegeningen van zijn oneindige verzoening mij altijd op mijn levensreis bedekken. Het herinnert mij er ook aan dat ik mij symbolisch met Christus bekleed als ik de verbonden nakom die ik in het huis des Heren met God heb gesloten. Hij is een wapen van licht. Hij beschermt mij tegen het kwaad,34 geeft mij macht en meer kracht,35 en is mijn licht en gids36 in de duisternis en moeilijkheden van deze wereld.

Het garment van het heilig priesterschap en de verbinding met Christus heeft een rijke en prachtige symbolische betekenis. Het is mijn overtuiging dat mijn bereidwilligheid37 om het heilige garment te dragen mijn symbool aan Hem is.38 Het is mijn teken aan God, niet een teken aan anderen.39

Ik ben enorm dankbaar voor mijn Heiland, Jezus Christus.40 Zijn zoenoffer voor ons werd het grootste symbool van zijn en Gods oneindige liefde voor ons.41 De tastbare symbolen van die liefde en dat offer – de tekens in de handen, voeten en zij van de Heiland – verdwenen niet na zijn opstanding.42

Als ik mijn verbonden met en verplichtingen aan God nakom, onder andere door het garment van het heilig priesterschap te dragen, wordt mijn leven een symbool van mijn liefde en grote dankbaarheid voor mijn Heiland Jezus Christus en mijn verlangen om Hem altijd bij mij te hebben.

Als u dat nog niet gedaan hebt, dan nodig ik u uit voor een hechtere relatie met God te kiezen door in het huis des Heren verbonden met Hem te sluiten. Bestudeer de toespraken van onze profeet (ook de prachtige leringen in de voetnoten van zijn toespraken, die in de meeste conferentietoespraken staan). Hij heeft door de jaren heen, en vooral sinds hij president van de kerk is, herhaaldelijk over verbonden gesproken. Leer van zijn woorden over de prachtige zegeningen en de toename in macht en kracht die voor u in het verschiet liggen als u verbonden met God sluit en nakomt.43

In het algemeen handboek staat dat het geen vereiste is dat iemand een zendingsoproep heeft ontvangen of op het punt staat te huwen om tempelverbonden te sluiten.44 Iemand moet minstens 18 jaar zijn, een diploma hebben van of niet langer naar de middelbare school of vergelijkbaar onderwijs gaan en minstens één jaar lid van de kerk zijn. Er worden ook eisen in verband met persoonlijke heiligheid gesteld.45 Als u het verlangen hebt om uw relatie met uw Vader in de hemel en Jezus Christus te versterken door heilige verbonden in het huis des Heren te sluiten, spoor ik u aan met uw bisschop of gemeentepresident over uw verlangen te spreken. Hij zal u laten weten hoe u zich kunt voorbereiden op het ontvangen en nakomen van die verbonden.

Door een verbondsrelatie met God wordt ons leven een levend symbool van onze toewijding aan en grote liefde voor onze Vader in de hemel, onze hesed voor Hem,46 en ons verlangen om vooruitgang te maken, uiteindelijk als onze Heiland te worden en op een dag bij Hen terug te keren. Ik getuig dat de grote zegeningen die uit die verbondsrelatie voortvloeien de prijs zeker waard zijn. In de naam van Jezus Christus. Amen.