Algemene conferentie
Bid, Hij is daar
Algemene aprilconferentie 2024


Bid, Hij is daar

Ik moedig je aan om te bidden om te weten dat onze hemelse Vader er is, te bidden om te groeien en meer op Hem te gaan lijken, en te bidden om zijn liefde aan anderen te kunnen tonen.

Broeders en zusters, ik handel vandaag vreugdevol naar een ingeving om tot de kinderen te spreken!

Jongens en meisjes, waar je ook bent, ik wil je iets vertellen.

Onze hemelse Vader houdt van je! Je bent zijn kind. Hij kent je. Hij wil je zegenen. Ik bid met heel mijn hart dat je zijn liefde zult voelen.

Vind je het leuk om cadeautjes te krijgen? Ik wil je vertellen over een heel bijzonder cadeau dat onze hemelse Vader je heeft gegeven om je te helpen. Dat is de gave van het gebed. Wat een zegen is het gebed! We kunnen altijd en overal met onze hemelse Vader praten.

Afbeelding
Jezus met kinderen.

Toen Jezus op aarde was, heeft Hij ons leren bidden. Hij heeft gezegd: ‘Bid, en u zult ontvangen.’1

Om welke cadeaus kun je bidden? Er zijn er een heleboel, maar vandaag noem ik er drie:

  1. Bid om te weten.

  2. Bid om te groeien.

  3. Bid om te tonen.

Laten we ze alle drie bespreken.

Ten eerste, bid om te weten

Wat moet je weten?

Er is een liedje over het gebed dat jeugdwerkkinderen over de hele wereld zingen. Het begint met een vraag. Weet je welk liedje dat is? Als ik heel dapper was, zou ik het nu zingen!

‘Hemelse Vader, hoort U mijn gebed, en is het waar dat u daar boven op mij let?’2

Hoe kun je weten dat je hemelse Vader er is en op je let, zelfs als je Hem niet kunt zien?

President Russell M. Nelson heeft je aangespoord: ‘Stort [je] hart bij [je] hemelse Vader uit. […] Luister dan.’3 Luister naar wat je in je hart voelt en de gedachten die in je opkomen.4

Onze hemelse Vader heeft een verheerlijkt lichaam van vlees en beenderen. Hij is de Vader van jouw geest. Omdat onze hemelse Vader almachtig en alwetend is, kan Hij al zijn kinderen zien5 en elk gebed horen en beantwoorden. Je kunt zelf te weten komen dat Hij er is en dat Hij van je houdt.

Als je weet dat je hemelse Vader bestaat en dat Hij van je houdt, kun je moed en hoop hebben! ‘Bid, Hij is daar; spreek, want Hij luistert.’6

Voel je je weleens eenzaam? Toen onze kleindochter Ashley 6 jaar was, was ze een keer de enige op de speelplaats die niemand had om mee te spelen. Ze voelde zich onbelangrijk en onzichtbaar, maar toen kwam er een gedachte in haar op: Wacht eens! Ik ben niet alleen! Ik heb Christus! Ashley knielde midden op de speelplaats neer, vouwde haar armen en bad tot haar hemelse Vader. Toen ze haar ogen opendeed, stond er een meisje van haar leeftijd voor haar dat vroeg of ze met haar wilde spelen. Ashley leerde zo: ‘We zijn belangrijk voor de Heer, en we zijn nooit helemaal alleen.’

Soms wil je misschien weten waarom je iets moeilijks meemaakt of waarom je een zegening waarom je hebt gebeden niet hebt gekregen. Vaak is de beste vraag om onze hemelse Vader te stellen niet waarom maar wat.

Weet je nog dat Nephi en zijn familie honger hadden terwijl ze door de wildernis reisden? Toen Nephi en zijn broers gingen jagen, brak Nephi’s boog. Maar hij vroeg niet waarom dat gebeurde.

Afbeelding
Nephi vraagt Lehi waar hij moet gaan jagen.

Nephi maakte een nieuwe boog en vroeg zijn vader, Lehi, waar hij voedsel kon vinden. Lehi bad, en de Heer liet hen zien waar Nephi naartoe moest gaan.7 Onze hemelse Vader zal jou ook leiden als je Hem vraagt wat je kunt doen en wat je kunt leren.

Ten tweede, bid om te groeien

Onze hemelse Vader wil je helpen groeien! Hij houdt zo veel van ons dat Hij zijn Zoon, Jezus Christus, heeft gezonden om ons te laten zien hoe we moeten leven.8 Jezus heeft geleden, is gestorven en is opgestaan zodat wij vergeving van onze zonden kunnen ontvangen en kunnen groeien zodat we meer zoals Hij worden.

Wil je in geduld of eerlijkheid groeien? Wil je in een vaardigheid groeien? Misschien ben je verlegen en wil je in moed groeien. ‘Bid, Hij is daar’!9 Door zijn Geest kan je hart veranderen en kun je kracht ontvangen.

Mijn nieuwe vriend, Jonah, heeft geschreven: ‘Ik voel me ’s ochtends onderweg naar school vaak zenuwachtig. Ik maak me zorgen over te laat komen, dingen vergeten en toetsen maken. Toen ik 10 jaar was, begon ik in de auto naar school met mijn mama te bidden. Ik vraag om de hulp die ik nodig heb en ik bid ook voor mijn familie. Ik denk ook aan de dingen waar ik dankbaar voor ben. [Tot mijn hemelse Vader bidden] heeft me geholpen. Soms voel ik me niet meteen opgelucht wanneer ik uit de auto stap, maar tegen de tijd dat ik in de klas zit, voel ik me altijd rustig.’10

Jonahs geloof groeit doordat hij elke dag bidt en dan voorwaarts gaat.

Ten derde, bid om te tonen

Je kunt om hulp bidden om anderen de liefde van onze hemelse Vader te tonen.11 Door zijn Geest zal onze hemelse Vader je helpen mensen die verdrietig zijn op te merken, zodat je ze kunt troosten. Hij kan je helpen zijn liefde te tonen door iemand te vergeven. Hij kan je de moed geven om mensen te helpen en ze te vertellen dat ze een kind van God zijn. Je kunt anderen helpen om Jezus en onze hemelse Vader net zoals jij te leren kennen en te gaan liefhebben.12

Ik heb mijn hele leven gebeden dat mijn vader lid van De Kerk van Jezus Christus van de Heiligen der Laatste Dagen zou worden. Zelfs als klein meisje wist ik dat hij veel zegeningen kon krijgen. Onze familie kon zegeningen krijgen door voor eeuwig verzegeld te worden. Mijn familieleden, vrienden en ik baden vaak voor hem, maar hij werd geen lid van de kerk. Onze hemelse Vader zal nooit iemand dwingen om een keuze te maken.13 Hij kan ons wel op andere manieren antwoord op onze gebeden geven.

Afbeelding
De ouders van presidente Porter met hun kinderen.

Toen ik oud genoeg was, kreeg ik mijn patriarchale zegen. In die zegen zei de patriarch dat ik mijn familie het beste kon helpen om in de hemel samen te zijn door een voorbeeld van het evangelie van Jezus Christus te zijn. Dat was wat ik kon doen!

Mijn vader is 86 jaar geworden. Vijf dagen nadat hij was overleden, kreeg ik een heilig gevoel van vreugde. Mijn hemelse Vader liet me door zijn Geest weten dat mijn vader de zegeningen van het evangelie van Jezus Christus wilde ontvangen! Ik zal nooit vergeten hoe ik in de tempel met mijn broers en zus rond het altaar knielde om aan mijn ouders verzegeld te worden. Ik had om deze zegening gebeden sinds ik in het jeugdwerk zat, en ontving die toen ik al oma was.

Misschien bid jij ook om zegeningen voor je familie en andere mensen van wie je houdt. Geef het niet op! Onze hemelse Vader zal je tonen wat je kunt doen.

Vertel je hemelse Vader wat je in je hart voelt.14 Als je oprecht om zijn hulp vraagt, zul je zijn Geest ontvangen om je te leiden.15 Dagelijks bidden zal je met liefde voor onze hemelse Vader en Jezus Christus vervullen. Daardoor zul je Hen je hele leven willen volgen!

Stel je eens voor wat er zou gebeuren als alle kinderen in Afrika, Zuid-Amerika, Azië, Europa, Noord-Amerika en Oceanië elke dag zouden bidden. De hele wereld zou meer met Gods liefde gezegend worden!

Afbeelding
Biddende kinderen over de hele wereld.

Ik moedig je aan om te bidden om te weten dat onze hemelse Vader er is, te bidden om te groeien en meer op Hem te gaan lijken, en te bidden om zijn liefde aan anderen te kunnen tonen. Ik weet dat Hij leeft en van jou houdt. ‘Bid, Hij is daar.’ In de heilige naam van Jezus Christus. Amen.