Algemene conferentie
Een brug slaan tussen de twee grote geboden
Algemene aprilconferentie 2024


Een brug slaan tussen de twee grote geboden

Ons vermogen om Jezus Christus te volgen, hangt af van onze kracht om het eerste en tweede grote gebod na te leven, waarbij beide in evenwicht zijn en evenveel toewijding genieten.

Inleiding

Op onze werkreizen over de hele wereld genieten mijn vrouw, Lesa, en ik van onze ontmoetingen met u in bijeenkomsten, of die nu groot of klein zijn. Uw toewijding aan het werk van de Heer bemoedigt ons en vormt een getuigenis van het evangelie van Jezus Christus. Na elke reis vragen we ons bij thuiskomst af of we wel zoveel hebben gegeven als we hebben gekregen.

Afbeelding
Regenboogbrug.
Afbeelding
Tsing Ma-brug.
Afbeelding
Tower Bridge.

Op reis is er weinig tijd om bezienswaardigheden te bekijken. Maar zo mogelijk besteed ik graag wat tijd aan iets waar ik grote belangstelling voor heb. Ik ben geïnteresseerd in architectuur en design, en ben vooral gefascineerd door bruggen. Hangbruggen intrigeren mij. Of het nu de Regenboogbrug in Tokio is, de Tsing Ma-brug in Hongkong, de Tower Bridge in Londen, of andere bruggen die ik heb gezien, ik sta versteld van deze ingenieuze, ingewikkelde bouwwerken. Bruggen brengen ons naar plaatsen die anders onbereikbaar zouden zijn. (Voordat ik verderga, merk ik op dat er sinds het schrijven van mijn toespraak een tragisch ongeluk met een brug heeft plaatsgevonden in Baltimore. Wij betreuren de dodelijke slachtoffers en condoleren de getroffen families.)

Een magnifieke hangbrug

Onlangs moest ik voor een conferentie naar Californië, waar ik nog eens de iconische Golden Gate Bridge overstak, die als een bouwkundig wereldwonder wordt beschouwd. Het monumentale ontwerp combineert een prachtige vorm met een praktisch doel en meesterlijke bouwtechniek. De klassieke hangbrug heeft twee torens als begin- en eindpunt, ondersteund door enorme brugpijlers. De twee kolossale, majestueuze torens die hoog boven de oceaan uitsteken, werden als eerste gebouwd. Samen dragen zij de last van de lange draagkabels en de verticale ophangkabels die het wegdek daaronder op zijn plaats houden. De buitengewone stabiliserende capaciteit – de kracht van de toren – is de magie achter de constructie van de brug.

Afbeelding
Golden Gate Bridge in aanbouw.

Golden Gate Bridge-district

Uit foto’s van de eerste bouwstadia van de brug blijkt hoe dit bouwkundig principe werkt. De last van elk element van de brug wordt ondersteund door de onderling afhankelijke, onderling verbonden symmetrische torens.

Afbeelding
Golden Gate Bridge in aanbouw.

Getty Images/Underwood Archives

Als de brug af is, met de twee stevige torens op hun plaats en pijlers verankerd in een fundament van vast gesteente, is de brug een toonbeeld van kracht en schoonheid.

Afbeelding
Golden Gate Bridge.

Vandaag nodig ik u uit om deze statige brug, met haar hoge identieke torens, gebouwd op een sterk fundament, door een evangeliebril te bekijken.

Tegen het eind van de bediening van Jezus Christus, in wat we nu de Goede Week noemen, stelde een Farizeeër, een wetgeleerde,1 de Heiland een vraag waarvan hij wist dat die vrijwel onmogelijk te beantwoorden was:2 ‘Meester, wat is het grote gebod in de wet?’ De schijnbaar bedrieglijke wetgeleerde, die Hem wilde ‘verzoeken’ met een vraag over de wet, kreeg een oprecht, geestelijk, heilig, goddelijk antwoord.

‘Jezus zei tegen hem: U zult de Heere, uw God, liefhebben met heel uw hart, met heel uw ziel en met heel uw verstand.

‘Dit is het eerste en het grote gebod.’ In onze gelijkenis met de brug is dit de eerste toren!

‘En het tweede, hieraan gelijk, is: U zult uw naaste liefhebben als uzelf.’ Dit is de tweede toren!

‘Aan deze twee geboden hangt heel de Wet, en de Profeten.’3 De resterende brugelementen!

Laten we elk van de twee grote geboden die Jezus Christus in zijn antwoord noemt en onthult eens onder de loep nemen. Houd daarbij het beeld van die magnifieke hangbrug in gedachten.

Heb de Heer lief

Ten eerste: de Heer met heel uw hart, ziel en verstand liefhebben.

In dit antwoord pakt Jezus Christus de essentie van de wet samen die in de heilige oudtestamentische leringen vervat is. De Heer liefhebben, doet u eerst met uw hart, wie u diep vanbinnen bent. Dan vraagt de Heer dat u Hem liefhebt met uw hele ziel4 – uw hele toegewijde wezen – en ten slotte, dat u Hem met uw hele verstand liefhebt: uw intelligentie en intellect. Liefde voor God is niet beperkt of begrensd. Ze is onbegrensd en eeuwig.

Ik vind de toepassing van het eerste grote gebod soms wat abstract en zelfs intimiderend aanvoelen. Dit gebod wordt gelukkig veel makkelijker te vatten als ik aan de volgende woorden van Jezus denk: ‘Als u Mij liefhebt, neem dan Mijn geboden in acht.’5 Dát kan ik wel. Ik kan mijn hemelse Vader en Jezus Christus liefhebben, wat leidt tot gebed, Schriftstudie en aanbidding in de tempel. Wij hebben de Vader en de Zoon lief door tiende te betalen, de sabbatdag heilig te houden, een deugdzaam en kuis leven te leiden, en gehoorzaam te zijn.

Liefde voor de Heer wordt meestal afgemeten aan kleine dagelijkse daden, voetstappen op het verbondspad. Voor jonge mensen is het sociale media gebruiken om op te bouwen in plaats van neer te halen; de fuif, film of activiteit verlaten waar normen onder druk staan; eerbied tonen voor heilige zaken.

Denk eens na over dit ontroerende voorbeeld. Op vastenzondag klopten Vance6 en ik aan bij een klein, eenvoudig huis. Wij, en andere diakenen in het quorum, wisten dat we de woorden ‘Kom maar binnen!’ zouden horen, geroepen in een sterk Duits accent, luid genoeg om door de deur heen te horen. Zuster Muellar was een van de immigrantenweduwes in de wijk. Het was lastig voor haar om naar de deur te gaan, want ze was grotendeels blind. We betraden de nauwelijks verlichte woning en ze begroette ons met vriendelijke vragen: Hoe heten jullie? Hoe gaat het? Heb je de Heer lief? We gaven antwoord en vertelden dat we haar vastengave kwamen ophalen. Hoe jong we ook waren, we zagen hoe weinig ze te besteden had, en haar gelovige antwoord was dan ook aandoenlijk: ‘Ik heb vanochtend 10 cent op het aanrecht gelegd. Ik ben zo dankbaar dat ik mijn vastengave kan geven. Wil je die alsjeblieft in de envelop doen en mijn vastengavebriefje invullen?’ Haar liefde voor de Heer had elke keer ons geloof versterkt als we haar woning verlieten.

Koning Benjamin beloofde de mensen die het eerste grote gebod navolgen opmerkelijke kracht. ‘Ik wil dat u nadenkt over de gezegende en gelukkige toestand van hen die de geboden van God onderhouden. […] Zij worden gezegend in alle dingen, […] en indien zij getrouw volharden tot het einde, worden zij in de hemel ontvangen […] in een staat van nimmer eindigend geluk.’7

De Heer liefhebben, leidt tot eeuwig geluk!

Heb uw naaste lief

Jezus zei vervolgens: ‘En het tweede, hieraan gelijk, is: U zult uw naaste liefhebben als uzelf.’8 Dit is de tweede toren van de brug.

Hier slaat Jezus een brug van onze opwaartse, hemelgerichte blik, onze liefde voor de Heer, naar onze aardse blik om ons heen, onze liefde voor onze naaste. Ze hangen met elkaar samen. Liefde voor de Heer is onvolledig als we onze naasten verwaarlozen. Deze liefde voor anderen geldt voor al Gods kinderen, ongeacht hun geslacht, sociale achtergrond, ras, seksuele geaardheid, inkomen, leeftijd of etnische afkomst. We zoeken mensen op die gekwetst en gebroken of aan de kant geschoven zijn, want ‘allen zijn voor God gelijk’.9 We komen ‘de zwakken te hulp, verhef[fen] de handen die slap neerhangen en sterk[en] de knikkende knieën’.10

Denk eens na over dit voorbeeld. Broeder Evans11 was verbaasd toen hij de ingeving kreeg om uit zijn auto te stappen en op de onbekende deur van een onbekend gezin te kloppen. Toen een weduwe, de moeder van tien kinderen, de deur opendeed, werden hun moeilijke omstandigheden en grote behoeften hem snel duidelijk. De eerste behoefte was eenvoudig: een schilderbeurt voor hun woning. Daarna volgde jarenlange materiële en geestelijke bediening.

Deze dankbare moeder schreef later over de vriend die de hemel haar had gestuurd: ‘Je hebt je hele leven lang de minsten onder ons geholpen. Ik zou zo graag horen wat de Heer tegen je zegt als Hij zijn waardering uit voor al het goede dat je hebt gedaan, zowel financieel als spiritueel, voor de mensen van wie alleen jij en Hij afweten. Bedankt voor de vele manieren waarop je ons hebt gezegend, [en] voor de zendelingen die je hebt onderhouden. […] Ik vraag me vaak af of de Heer alleen jou had uitgekozen, of dat je gewoon de enige was die luisterde.’

Uw naaste liefhebben, omvat christelijke daden om goed te doen en te dienen. Laat u wrok los, vergeeft u vijanden, verwelkomt en dient u mensen om u heen, en helpt u bejaarden? U zult worden geïnspireerd terwijl u uw toren van liefde voor uw naaste bouwt.

President Russell M. Nelson heeft gezegd: ‘Anderen helpen – bewust proberen om net zoveel of meer om anderen te geven dan om onszelf – maakt ons gelukkig. Vooral […] als het niet goed uitkomt en als het ons uit onze comfortzone haalt. Dat tweede grote gebod naleven is de sleutel om een waar discipel van Jezus Christus te worden.’12

Onderling afhankelijk

Jezus heeft verder nog gezegd: ‘Aan deze twee geboden hangt heel de Wet, en de Profeten.’13 Dat zegt ons heel veel. Liefde voor de Heer en liefde voor elkaar hangen in belangrijke opzichten met elkaar samen. Om de taak te vervullen waarvoor de Golden Gate Bridge is ontworpen, zijn beide torens even sterk en dragen beide evenveel gewicht van de draagkabels, de weg en het verkeer op de brug. Zonder deze bouwkundige symmetrie zou de brug gevaar lopen en zelfs kunnen instorten. Een hangbrug kan alleen aan haar doel beantwoorden als haar torens in volledige harmonie samenwerken. Evenzo hangt ons vermogen om Jezus Christus te volgen af van onze kracht om het eerste en tweede grote gebod na te leven, waarbij beide in evenwicht zijn en evenveel toewijding genieten.

Afbeelding
Golden Gate Bridge.

De toenemende onenigheid in de wereld suggereert echter dat we dit soms niet inzien of er niet aan denken. Sommigen concentreren zich zozeer op het onderhouden van de geboden dat ze hen die zij als minder rechtschapen beschouwen nauwelijks tolereren. Sommigen vinden het moeilijk om mensen lief te hebben die ervoor kiezen hun leven buiten het verbond te leiden, of zelfs zonder enige deelname aan een godsdienst.

Aan de andere kant zijn er ook die het belang beklemtonen van anderen liefhebben, zonder te erkennen dat wij allen God rekenschap verschuldigd zijn. Sommigen verwerpen het idee dat er zoiets bestaat als absolute waarheid, of goed en kwaad, en menen dat ons niets anders te doen staat dan de keuzes van anderen geheel en al te tolereren en te aanvaarden. Elk van die onevenwichtigheden kan uw eigen geestelijke brug doen kantelen of zelfs instorten.

President Dallin H. Oaks heeft dit als volgt beschreven: ‘Ons wordt geboden om iedereen lief te hebben, omdat Jezus met de gelijkenis van de barmhartige Samaritaan onderwijst dat iedereen onze naaste is. Maar onze ijver om dit tweede gebod na te komen, mag er niet toe leiden dat we het eerste vergeten: God met heel ons hart, onze ziel en ons verstand lief te hebben.’14

Tot besluit

De vraag aan ons is dus: hoe bouwen wij onze eigen brug van geloof en toewijding, met hoge torens van zowel liefde voor God als liefde voor onze naasten? We beginnen er gewoon mee. Onze eerste pogingen lijken misschien op een schets die we op een servetje maken, of een ruwe bouwtekening van de brug die we hopen te bouwen. Ze kunnen ook een paar realistische doelen omvatten om het evangelie van de Heer beter te begrijpen of anderen minder te oordelen. Niemand is te jong of te oud om te beginnen.

Afbeelding
Ontwerptekening brug.

Na verloop van tijd worden vage ideeën door bedachtzame planning onder gebed verfijnd. Nieuwe daden worden gewoonten. Kladjes worden gedetailleerde bouwtekeningen. We bouwen onze eigen geestelijke brug met ons hart en ons verstand gewijd aan onze hemelse Vader en zijn eniggeboren Zoon, en aan onze broeders en zusters met wie wij samen werken, spelen en leven.

Als u binnenkort een majestueuze hangbrug met hoge torens oversteekt of er zelfs maar een afbeelding van ziet, dan moedig ik u aan om te denken aan de twee grote geboden die Jezus Christus in het Nieuwe Testament heeft beschreven. Mogen de instructies van de Heer ons inspireren. Mogen ons hart en ons verstand zich opwaarts richten om de Heer lief te hebben, en zich zijwaarts richten om onze naasten lief te hebben.

Moge dit ons geloof in Jezus Christus versterken, en in zijn verzoening, waarvan ik getuig in de naam van Jezus Christus. Amen.

Noten

  1. ‘In het Nieuwe Testament betekende [de term wetgeleerde] hetzelfde als de term Schriftgeleerde, namelijk iemand die voor zijn beroep de wet bestudeerde en erin onderwees, inclusief de geschreven wet van de Pentateuch, en de “overleveringen van de ouden” (Mattheüs 22:35; Markus 12:28; Lukas 10:25).’ (Bible Dictionary, ‘Lawyer’.)

  2. Vanouds hadden de joodse geleerden 613 geboden in de Thora geteld en actief gedebatteerd over het relatieve belang van het een versus het andere. Misschien wilde de wetgeleerde Jezus’ antwoord tegen Hem gebruiken. Als Hij zei dat het ene gebod het belangrijkst was, zou Hij ervan beschuldigd kunnen worden een ander aspect van de wet te negeren. Maar het antwoord van de Heiland legde hen die waren gekomen om Hem in de val te laten lopen het zwijgen op, met een fundamentele uitspraak die tegenwoordig de grondslag is van alles wat we in de kerk doen.

  3. Mattheüs 22:36–40.

  4. Zie Leer en Verbonden 88:15.

  5. Johannes 14:15.

  6. Beide namen in dit verhaal zijn veranderd om de privacy veilig te stellen.

  7. Mosiah 2:41.

  8. Mattheüs 22:39.

  9. 2 Nephi 26:33.

  10. Leer en Verbonden 81:5.

  11. Naam veranderd om de privacy veilig te stellen.

  12. Russell M. Nelson, ‘Het tweede grote gebod’, Liahona, november 2019, 100.

  13. Mattheüs 22:40.

  14. Dallin H. Oaks, ‘Twee grote geboden’, Liahona, november 2019, 73–74.