Algemene conferentie
Trouw tot het einde
Algemene aprilconferentie 2024


Trouw tot het einde

Dankzij zijn hand zul je elke Goliath in je leven kunnen neerhalen.

Lieve jonge vrienden en vriendinnen, vandaag wil ik graag spreken tot jullie, de jeugd van de kerk.

Een jaar geleden is ons algemeen jongevrouwenpresidium geroepen. Wat is er het afgelopen jaar veel gebeurd!

We hebben velen van jullie ontmoet en hebben samen de leringen van Christus bestudeerd. We hebben liedjes gezongen, nieuwe vriendschappen gesloten en samen de gemeenschap gediend. We zijn gesterkt door jullie getuigenissen tijdens jeugdconferenties en wereldwijde evenementen. En we hebben samen in het huis des Heren aanbeden.

Elke keer hebben we ook een boodschap over onze Heer Jezus Christus gebracht. Dat zal vandaag niet anders zijn. Ik heb een boodschap voor jullie, de jeugd van de Kerk van Jezus Christus.

De grote vragen

Vraag je je weleens af hoe je God trouw kunt zijn in een wereld vol zonde? Waar haal je de kracht om voorwaarts te gaan en het goede te doen? Hoe kun je ware vreugde ervaren?

Ik denk dat het verhaal van David en Goliath1 kan helpen.

David en Goliath

In het Oude Testament streed het leger van de Filistijnen tegen de Israëlieten. Elke morgen en elke avond daagde de Filistijnse reus Goliath de Israëlieten uit om iemand tegen hem te laten vechten.

Afbeelding
David en Goliath.

Een van de Israëlieten was David, een jonge herder die veel kleiner dan Goliath was, maar wel een reusachtig geloof in Jezus Christus had! David bood aan om te vechten. Zelfs de koning probeerde hem ervan te weerhouden, maar David koos ervoor om op Jezus Christus te vertrouwen.

David had eerder met een leeuw en met een beer gevochten. Daardoor wist hij dat God hem had beschermd en had laten overwinnen. Voor David was Gods werk het belangrijkste werk. Vol geloof in een God die hem niet in de steek zou laten, verzamelde hij vijf gladde stenen, nam zijn slinger mee en trad de reus tegemoet.

Afbeelding
Davids vijf stenen.

In de Schriften staat dat de eerste steen die David wegslingerde Goliaths voorhoofd raakte en hem doodde.2

Op zoek naar het antwoord

Hoewel David maar één steen nodig had om Goliath te doden, was hij klaar om er vijf te gooien. Wel vijf! Daardoor vraag ik me af hoe ik mezelf kan voorbereiden om de wereld het hoofd te bieden.

Stel je eens voor dat elke steen van David staat voor een krachtbron die we nodig hebben om te overwinnen. Wat zouden die vijf stenen kunnen zijn? Ik zie enkele mogelijkheden.

  1. De steen van mijn liefde voor God.

  2. De steen van mijn geloof in onze Heiland, Jezus Christus.

  3. De steen van de kennis van mijn ware identiteit.

  4. De steen van mijn dagelijkse bekering.

  5. De steen van mijn toegang tot Gods macht.

Laten we bespreken hoe deze krachtbronnen ons tot zegen zijn.

Ten eerste, de steen van mijn liefde voor God. God liefhebben is het eerste grote gebod.3 In de leidraad Voor de kracht van de jeugd lezen we: ‘God houdt van je. Hij is je Vader. Zijn volmaakte liefde kan je ertoe aanzetten om Hem lief te hebben. Veel beslissingen worden makkelijker als je wordt gedreven door je liefde voor je hemelse Vader.’4

Onze liefde voor God en onze nauwe band met Hem geven ons de kracht die we nodig hebben om ons hart te veranderen en onze moeilijkheden makkelijker te overwinnen.

Ten tweede, de steen van mijn geloof in onze Heiland, Jezus Christus. Toen Jezus Christus naar de aarde kwam, heeft Hij voor onze zonden geleden.5 Hij heeft ook ons verdriet, onze pijn, onze zwakheden, en onze lichamelijke en mentale ziektes op Zich genomen. Daardoor weet Hij hoe Hij ons moet helpen. Geloof in Jezus Christus houdt in dat we volledig vertrouwen op zijn wijsheid, timing, liefde en macht om verzoening voor onze zonden te brengen. De steen van geloof in Jezus Christus zal elke ‘reus’ in ons leven verslaan.6 We kunnen deze gevallen wereld overwinnen omdat Hij die eerst heeft overwonnen.7

Ten derde, de steen van de kennis van mijn ware identiteit. Onze geliefde profeet, president Russell M. Nelson, heeft gezegd dat de belangrijkste aspecten van onze identiteit zijn: kind van God, kind van het verbond en discipel van Jezus Christus.8

Alles wordt anders als ik weet wie ik werkelijk ben.9 Als ik aan mijn bekwaamheid twijfel, zeg ik vaak hardop of in gedachte tegen mezelf: ‘Ik ben een dochter van God, ik ben een dochter van God’, zo vaak als nodig is tot ik weer het vertrouwen heb om door te gaan.

Ten vierde, de steen van mijn dagelijkse bekering. In de leidraad Voor de kracht van de jeugd staat: ‘Bekering is geen straf voor zonde. Bekering is de manier waarop de Heiland ons van zonde bevrijdt. Ons bekeren betekent veranderen, oftewel ons van zonde afkeren en ons tot God wenden. Bekering houdt in dat we vooruitgang maken en vergeving ontvangen. Deze verandering is geen eenmalige gebeurtenis, maar een voortdurend proces.’10

Niets is bevrijdender dan Gods vergeving voelen en weten dat we rein en met Hem verzoend zijn. Vergeving is voor iedereen mogelijk.

De vijfde steen is de steen van mijn toegang tot Gods macht. De verbonden die we met God sluiten, bijvoorbeeld bij de verordening van de doop, geven ons toegang tot de macht der goddelijkheid.11 Gods macht is echte macht die ons helpt met problemen om te gaan, goede beslissingen te nemen en moeilijke omstandigheden beter te doorstaan. Dankzij die macht kunnen we groeien in de specifieke capaciteiten die we nodig hebben.12

In de leidraad Voor de kracht van de jeugd wordt uitgelegd: ‘Verbonden verbinden je met je hemelse Vader en de Heiland. Doordat je verbonden sluit, neemt Gods macht in je leven toe.’13

Laten we het over die verbinding hebben. Weet je nog dat Christus sprak over het verschil tussen een huis dat op een rots en een dat op zand is gebouwd?14 Ouderling Dieter F. Uchtdorf heeft uitgelegd: ‘Een huis doorstaat een storm niet omdat het een sterk huis is. Het haalt het ook niet alleen omdat de rots sterk is. Het huis doorstaat de storm omdat het stevig in die sterke rots is verankerd. Het is de kracht van de verankering aan de rots die belangrijk is.’15

Afbeelding
Huis op een rots.

Onze persoonlijke band met Jezus Christus zal ons de moed en het vertrouwen geven om door te gaan als mensen ons geloof niet respecteren of ons pesten. Christus nodigt ons uit om constant aan Hem te denken; Hij zegt ons: ‘Vertrouw op Mij bij iedere gedachte.’16 Als we aan de Heiland denken, zullen we met helder inzicht beslissingen nemen, zonder angst handelen en nee zeggen tegen dingen die in strijd zijn met Gods leringen.17 Als ik een moeilijke dag heb en het allemaal niet meer aankan, brengt de gedachte aan Christus mij gemoedsrust en hoop.

Hoe kunnen we van deze macht van Jezus Christus gebruikmaken? Het is essentieel om onze verbonden na te komen en ons geloof in Jezus Christus te vergroten.

Ik zou willen dat David nog een extra steen had; dat zou de steen van mijn getuigenis zijn. Ons getuigenis wordt opgebouwd door persoonlijke geestelijke ervaringen waarbij we de goddelijke invloed op ons leven herkennen.18 Niemand kan ons die kennis afnemen. Wat we dankzij die geestelijke ervaringen weten, is enorm waardevol. Het maakt ons vrij om trouw aan die kennis te blijven. Het brengt ons vreugde! Als we de waarheid liefhebben, gaan we ernaar op zoek, en wanneer we waarheid vinden, verdedigen we haar.19

Een uitnodiging

Net zoals ik mijn zesde steen heb gekozen, moedig ik jullie aan om samen met je klas, quorum of familie te bedenken welke andere krachtbronnen jullie nodig hebben om God trouw te blijven en daardoor de wereld te overwinnen.

Een belofte

Lieve vrienden en vriendinnen, Christus wil ons graag vergezellen op onze levensreis. Als je je aan de ijzeren roede vasthoudt, beloof ik dat je hand in hand met Jezus Christus zult wandelen.20 Hij zal je leiden en Hij zal je onderwijzen.21 Dankzij zijn hand zul je elke Goliath in je leven kunnen neerhalen.

Getuigenis

Ik getuig dat je vreugde zult vinden als je elke dag bidt en in het Boek van Mormon leest, elke zondag aan het avondmaal deelneemt, en het seminarie volgt – zelfs vroeg in de ochtend! Er schuilt vreugde in goede daden.

Er schuilt vreugde in trouw zijn aan de God van het heelal, de Heiland van de wereld, de Koning der koningen. Er schuilt vreugde in een discipel van Jezus Christus zijn.

God is onze Vader. Hij kent de verlangens van je hart en je mogelijkheden, en Hij vertrouwt je.

Lieve jeugd, Jezus Christus zal je helpen om tot het einde trouw te zijn. Daarvan getuig ik in de naam van Jezus Christus. Amen.