Algemene conferentie
‘Wees stil en weet dat Ik God ben’
Algemene aprilconferentie 2024


‘Wees stil en weet dat Ik God ben’

We kunnen stil zijn en weten dat God onze hemelse Vader is, wij zijn kinderen zijn en Jezus Christus onze Heiland is.

Tijdens een recente open dag en mediadag voor een nieuw huis des Heren gaf ik een groep journalisten een rondleiding door het heilige gebouw. Ik beschreef de doeleinden van tempels in De Kerk van Jezus Christus van de Heiligen der Laatste Dagen en beantwoordde hun vele uitstekende vragen.

Voordat we de celestiale zaal betraden, legde ik uit dat deze zaal in het huis des Heren symbolisch de vrede en schoonheid voorstelt van het hemelse thuis waar we na dit leven naar kunnen terugkeren. Ik zei tegen onze gasten dat we in de celestiale zaal niet zouden spreken, maar dat ik eventuele vragen daarna graag wilde beantwoorden.

Toen we na de celestiale zaal op de volgende locatie weer bij elkaar waren, vroeg ik onze gasten naar eventuele bevindingen waar ze iets over kwijt wilden. Een van de journalisten zei vol emotie: ‘Ik heb zoiets nog nooit meegemaakt. Ik wist niet dat er zo’n rust en stilte in de wereld bestond. Ik geloofde gewoon niet dat die stilte mogelijk was.’

Ik werd geraakt door de oprechtheid en puurheid van deze woorden. En de reactie van de journalist beklemtoonde een belangrijk aspect van stilte: het tumult van onze externe omgeving uitbannen en uitzetten.

Toen ik later nadacht over de opmerking van de journalist en over het vaak hectische tempo van ons tegenwoordige leven – de drukte, het lawaai, de afleidingen en de zijwegen die zo vaak onze aandacht lijken op te eisen – kwam er een tekst in me op: ‘Wees stil en weet dat ik God ben.’1

Ik bid dat de Heilige Geest ons zal verlichten terwijl we een hogere, heiligere dimensie van stilte in ons leven overwegen – een innerlijke geestelijke stilte van de ziel waardoor we weten en gedenken dat God onze hemelse Vader is, wij zijn kinderen zijn en Jezus Christus onze Heiland is. Deze opmerkelijke zegen is weggelegd voor alle kerkleden die er getrouw naar streven tot het ‘verbondsvolk van de Heer’ te worden gerekend.2

Wees stil

In 1833 waren de heiligen in Missouri (VS) het doelwit van hevige vervolging. Bendes hadden hen uit hun huizen in Jackson County verdreven, en sommige kerkleden hadden getracht zich in andere nabijgelegen county’s te vestigen. Maar de vervolging hield aan en velen werden met de dood bedreigd. In deze moeilijke omstandigheden openbaarde de Heer de volgende instructie aan de profeet Joseph Smith in Kirtland (Ohio, VS):

‘Daarom, laat uw hart vertroost zijn aangaande Zion; want alle vlees is in mijn handen; wees stil en weet dat Ik God ben.’3

Naar mijn idee houdt de aansporing van de Heer ‘wees stil’ veel meer in dan simpelweg niet praten of bewegen. Misschien is het zijn bedoeling dat wij ‘te allen tijde en in alle dingen en op alle plaatsen’ aan Hem en zijn macht denken en erop vertrouwen.4 ‘Wees stil’ kan ons er dus aan herinneren om altijd de Heiland voor ogen te houden als de ultieme bron van de geestelijke stilte van de ziel die ons sterkt om moeilijke dingen te doen en te overwinnen.

Bouw op de rots

Echt geloof is altijd gericht op de Heer Jezus Christus als de goddelijke en eniggeboren Zoon van de eeuwige Vader, en op de verlossende zending die Hij heeft vervuld.

‘Want Hij heeft aan de doeleinden van de wet voldaan en Hij maakt aanspraak op allen die in Hem geloven; en zij die in Hem geloven, zullen al het goede aanhangen; daarom bepleit Hij de zaak van de mensenkinderen.’5

Jezus Christus is onze Verlosser,6 onze Middelaar,7 onze Voorspraak8 bij de eeuwige Vader, en de rots waarop we het geestelijke fundament van ons leven behoren te bouwen.

Helaman beklemtoont: ‘Bedenk, bedenk, het is op de rots van onze Verlosser, die Christus is, de Zoon van God, dat jullie je fundament moeten bouwen; zodat, wanneer de duivel zijn krachtige winden zendt, ja, zijn pijlen in de wervelwind, ja, wanneer al zijn hagel en zijn hevige storm jullie zullen striemen, die geen macht over jullie zullen hebben om jullie neer te sleuren in de afgrond van ellende en eindeloos wee, wegens de rots waarop jullie zijn gebouwd, die een vast fundament is; en als de mensen op dat fundament bouwen, kunnen zij niet vallen.’9

De symboliek van Christus als de ‘rots’ waarop we het fundament van ons leven moeten bouwen, is uiterst leerzaam. Let er in dit vers op dat de Heiland niet het fundament is. We worden juist aangespoord om ons eigen geestelijke fundament op Hem te bouwen.10

Het fundament, ofwel de fundering, verbindt een gebouw met de ondergrond. Een sterk fundament biedt bescherming tegen natuurrampen en veel andere verwoestende krachten. Een goed fundament verdeelt het gewicht van een gebouw ook over een groot oppervlak. Zo wordt de onderliggende bodem niet overbelast en ontstaat er een vlakke ondergrond voor de bouw.

Afbeelding
Huis met sterk fundament.

Een sterke, betrouwbare verbinding tussen de ondergrond en een fundament is essentieel om een gebouw in de loop der jaren stevig en stabiel te houden. En bij bepaalde bouwvormen zijn verankeringspennen en stalen staven nodig om het fundament van een gebouw te bevestigen aan het vaste gesteente onder bodemlagen zoals aarde en grind.

Afbeelding
Huis verankerd aan vaste ondergrond.

Op soortgelijke wijze moet het fundament van ons leven aan de rots van Christus verankerd worden, willen we onwrikbaar en standvastig blijven. De heilige verbonden en verordeningen van het herstelde evangelie van de Heiland zijn als de verankeringspennen en stalen staven waarmee een gebouw met het vaste gesteente eronder wordt verbonden. Telkens wanneer we getrouw heilige verbonden ontvangen, overdenken, gedenken en hernieuwen, worden onze geestelijke ankers steeds steviger en vaster aan de ‘rots’ van Jezus Christus bevestigd.

‘Daarom mag hij die in God gelooft met zekerheid hopen op een betere wereld, ja, zelfs een plaats aan de rechterhand van God, welke hoop voortvloeit uit geloof en een anker vormt voor de ziel van de mensen, dat hen zeker en standvastig maakt, te allen tijde overvloedig in goede werken, en hen ertoe leidt God te verheerlijken.’11

Beetje bij beetje, ‘na verloop van tijd’,12 gaat ‘deugd onophoudelijk [onze] gedachten sieren’, ons ‘vertrouwen in de tegenwoordigheid van God [steeds] sterk[er] worden’ en ‘de Heilige Geest [onze] constante metgezel zijn’.13 We raken dan meer gefundeerd, geworteld, bevestigd en versterkt.14 Als we het fundament van ons leven op de Heiland bouwen, mogen we ‘stil zijn’ – de geestelijke verzekering hebben dat God onze hemelse Vader is, wij zijn kinderen zijn en Jezus Christus onze Heiland is.

Gewijde tijden, heilige plaatsen en ons thuis

De Heer voorziet in gewijde tijden en heilige plaatsen, zodat we die innerlijke stilte van onze ziel kunnen ervaren en erover leren.

De sabbat is bijvoorbeeld Gods dag, een gewijde tijd om de Vader in de naam van zijn Zoon te gedenken en te aanbidden, aan priesterschapsverordeningen deel te nemen, en heilige verbonden te ontvangen en te hernieuwen. Elke week aanbidden we de Heer tijdens onze thuisstudie, en als ‘medeburgers van de heiligen’15 tijdens de avondmaalsdienst en andere bijeenkomsten. Onze gedachten, daden en ons gedrag op Gods heilige dag zijn tekens die we Hem geven, en een uiting van onze liefde voor Hem.16 Elke zondag weer kunnen we stil zijn en weten dat God onze hemelse Vader is, wij zijn kinderen zijn en Jezus Christus onze Heiland is.

Voor onze aanbidding op de sabbat is het van wezenlijk belang dat we ‘naar het huis van gebed gaan en [onze] offeranden offeren op [de] heilige dag’ van de Heer.17 Het ‘huis van gebed’ waar we op de sabbat bijeenkomen, is een kerkgebouw of ander goedgekeurd gebouw – een heilige plaats van eerbied, aanbidding en kennis. Elk kerkgebouw of ander gebouw wordt met priesterschapsgezag gewijd als plek waar de Geest van de Heer kan verblijven en Gods kinderen ‘tot de kennis van hun Verlosser’ kunnen komen.18 We kunnen ‘stil zijn’ in onze heilige plaatsen van aanbidding en steeds zekerder weten dat God onze hemelse Vader is, wij zijn kinderen zijn en Jezus Christus onze Heiland is.

De tempel is nog een heilige plek, speciaal bestemd om God te aanbidden en te dienen, en eeuwige waarheden te leren. We denken, handelen en kleden ons in het huis des Heren anders dan op andere plekken. Ook in zijn heilige huis kunnen we stil zijn en weten dat God onze hemelse Vader is, wij zijn kinderen zijn en Jezus Christus onze Heiland is.

Gewijde tijd en heilige plaatsen hebben beide dezelfde hoofddoelen, namelijk onze aandacht herhaaldelijk richten op onze hemelse Vader en zijn plan, de Heer Jezus Christus en zijn verzoening, de verheffende macht van de Heilige Geest, en de beloften in verband met de heilige verordeningen en verbonden van het herstelde evangelie van de Heiland.

Vandaag herhaal ik een beginsel dat ik eerder heb beklemtoond. Ons thuis dient de ultieme combinatie te zijn van gewijde tijd en heilige plaats, waar we individueel en als gezin ‘stil’ kunnen zijn en weten dat God onze hemelse Vader is, wij zijn kinderen zijn en Jezus Christus onze Heiland is. Ons huis verlaten om op de sabbat en in het huis des Heren te aanbidden, is zeker van groot belang. Maar alleen als we naar huis terugkeren met het geestelijke perspectief en de opgedane kracht in die heilige plaatsen en activiteiten, kunnen we ons op de hoofddoelen van ons aardse leven blijven richten, en de alomtegenwoordige verleidingen in onze gevallen wereld overwinnen.

Onze aanhoudende ervaringen op de sabbat, in de tempel en bij ons thuis versterken ons dan met de macht van de Heilige Geest, met een blijvende, hechtere verbondsrelatie met de Vader en de Zoon, en met ‘volmaakt stralende hoop’19 betreffende Gods eeuwige beloften.

Als we ons thuis en de kerk in Christus bijeenbrengen,20 worden we misschien in alles verdrukt, maar komen ons hart en verstand niet in het nauw. We raken misschien in twijfel door onze omstandigheden en moeilijkheden, maar worden niet wanhopig. We worden misschien vervolgd, maar beseffen ook dat we er nooit alleen voor staan.21 We kunnen de geestelijke kracht ontvangen om onwrikbaar, standvastig en trouw te blijven.

Belofte en getuigenis

Ik beloof dat we, als we het fundament van ons leven op de ‘rots’ van Jezus Christus bouwen, door de Heilige Geest gezegend kunnen worden met een persoonlijke en geestelijke stilte van de ziel waardoor we weten en gedenken dat God onze hemelse Vader is, wij zijn kinderen zijn, Jezus Christus onze Heiland is, en we ook gezegend kunnen worden om moeilijke dingen te doen en te overwinnen.

Ik getuig met blijdschap dat God onze hemelse Vader is, dat wij zijn kinderen zijn, en dat Jezus Christus onze Verlosser en de ‘rots’ van ons heil is. Daarvan getuig ik in de heilige naam van de Heer Jezus Christus. Amen.