Algemene conferentie
Voorgeordend om te dienen
Algemene aprilconferentie 2024


Voorgeordend om te dienen

Onze hemelse Vader wil jouw persoonlijke voorordening graag aan je openbaren. Hij zal dat doen als je ernaar streeft zijn wil te ontdekken en na te volgen.

Ik richt mij vanavond tot de jongeren van de kerk, de opkomende generatie jongemannen en jongevrouwen die de vaandeldragers voor de volgende generatie zijn.

In oktober 2013 zei onze geliefde profeet, president Russell M. Nelson: ‘Uw hemelse Vader kent u al heel lang. Als zijn zoon of dochter heeft hij u uitgekozen om op dit moment naar de aarde te komen, om het voortouw te nemen in zijn grote werk op aarde.’1

Twee jaar geleden zei president Nelson:

‘Vandaag bevestig ik nadrukkelijk dat de Heer iedere waardige jongeman die daartoe in staat is, vraagt zich voor te bereiden en op zending te gaan. Voor jongemannen in de kerk is op zending gaan een priesterschapstaak. Jullie zijn bewaard voor deze tijd waarin de beloofde vergadering van Israël plaatsvindt. […]

Voor jullie, jonge zusters die daartoe in staat zijn, is een zending ook een krachtige, maar optionele mogelijkheid. […] Bid om te weten of de Heer wil dat je op zending gaat, dan zal de Heilige Geest het je in je hart en verstand laten weten.’2

Als de profeet van de Heer zegt dat onze jongeren voor deze tijd in de vergadering van Israël zijn bewaard en jullie vraagt te bidden om te weten wat de Heer van je verwacht, heeft hij het onder andere over je leven vóór je geboorte en de zegeningen die je toen van God ontving.3 Alle mensen woonden eerst als geestkind bij Vader in de hemel.4 De Heer zei tegen Mozes: ‘Ik, de Here God, heb alle dingen […] geestelijk geschapen, voordat ze in hun natuurlijke staat op het aardoppervlak waren.’5

Toen Hij jullie, zijn geestzoons en -dochters, geestelijk schiep, hield Hij van jullie en gaf Hij ieder van jullie een goddelijke aard en een eeuwige bestemming.6

‘In [je] voorsterfelijke leven ontplooide [je je] persoonlijkheid en [je] geestelijke capaciteiten.’7 Je werd gezegend met de gave van keuzevrijheid, de mogelijkheid om je eigen keuzes te maken. Je maakte ook belangrijke keuzes, bijvoorbeeld om het plan van geluk van onze hemelse Vader te volgen, waardoor je ‘een stoffelijk lichaam [kon] krijgen en aardse ervaringen [kon] opdoen om vooruitgang te maken […] om uiteindelijk [jouw] goddelijke bestemming als erfgenaam van het eeuwige leven te verwezenlijken.’8 Die keuze had grote gevolgen voor je voorsterfelijke leven, en heeft dat ook voor je leven nu.9 Als voorsterfelijk kind van God ‘nam [je] toe in intelligentie en leerde de waarheid lief te hebben.’10

Voordat jullie geboren werden, kregen jullie allemaal een specifieke zending voor jullie sterfelijk leven hier.11 Als je waardig blijft, zul je door dat voorsterfelijke besluit hier met allerlei kansen worden gezegend, zoals de kans om in de kerk te dienen en deel te nemen aan het belangrijkste werk op aarde in onze tijd: de vergadering van Israël.12 Die voorsterfelijke beloften en zegeningen noemen we je voorordening. ‘De leer van voorordening geldt voor alle leden van de kerk.’13 Voorordening garandeert niet dat je een bepaalde roeping of taak op aarde ook krijgt. Deze zegeningen en kansen hangen af van je rechtvaardige keuzes in dit leven, net zoals je voorordening het gevolg was van rechtschapenheid in je voorsterfelijke leven.14 Als je jezelf waardig toont en op het verbondspad voortgaat, krijg je de kans om in je jongevrouwenklas of priesterschapsquorum te dienen. Je zult in de tempel dienen, een dienende broeder of zuster zijn en als discipel van Jezus Christus op zending gaan.

Waarom is het belangrijk om je voorordening te kennen en begrijpen? In een tijd die allerlei vragen oproept, waarin veel mensen op zoek zijn naar hun ware identiteit, biedt het vrede en vertrouwen in onze geest en ons hart om te weten dat God ons kent en ieder van ons, nog vóór onze geboorte, persoonlijk heeft gezegend met ‘essenti[ële] kenmerk[en] van [je] voorsterfelijke, sterfelijke en eeuwige identiteit en doel.’15 Weten wie je bent, begint met een begrip van de voorbestemde zegeningen die God jou heeft verleend voordat je zelfs maar geboren was. Onze hemelse Vader wil jouw persoonlijke voorordening graag aan je openbaren. Hij zal dat doen als je ernaar streeft zijn wil te ontdekken en na te volgen.16

Ik lees graag de Instagramposts van president Nelson. Op 20 juli 2022 plaatste hij een van mijn lievelingsposts. Hij schreef:

‘Als de Heer vanavond tot je zou spreken, zou Hij er volgens mij voor zorgen dat je eerst je ware identiteit begrijpt. Lieve vrienden, jullie zijn letterlijk geestkinderen van God. […]

‘Vergis je niet: je potentieel is goddelijk van oorsprong. Als je je er ijverig op instelt, zal God je af en toe een vluchtige blik vergunnen op wie je kunt worden.’17

Zal ik jullie eens vertellen hoe mijn aardse vader mij leerde om mijn identiteit en Gods plan voor mijn leven te ontdekken?

Op een zaterdagochtend, toen ik 13 jaar was, maaide ik het gras. Dat was een van mijn wekelijkse klusjes. Toen ik klaar was, hoorde ik onze achterdeur open- en dichtgaan. Ik keek en zag dat mijn vader me wenkte. Ik liep naar de veranda en we gingen samen op het trapje zitten. Het was een prachtige ochtend. Ik weet nog dat hij zo dicht bij me zat dat onze schouders elkaar raakten. Hij zei eerst dat hij van me hield. Hij vroeg me wat mijn levensdoelen waren. Ik dacht: dat is makkelijk. Twee dingen wist ik heel zeker: Ik wilde langer worden, en ik wilde vaker gaan kamperen. Ik was een simpele ziel. Hij glimlachte, keek even naar me, en zei toen: ‘Steve, ik wil iets met je bespreken dat ik heel belangrijk vind. Ik heb gebeden dat onze hemelse Vader wat ik nu ga zeggen in je geheugen en je ziel zal griffen zodat je het nooit meer vergeet.’

Op dat moment had mijn vader mijn volle aandacht. Hij keek me recht in mijn ogen en zei: ‘Bescherm je privétijd, jongen.’ Het bleef lang stil zodat de betekenis daarvan mijn hart diep kon doordringen.

Toen ging hij verder: ‘Je kent die momenten wel, dat er niemand in de buurt is die kan zien wat je doet. Die momenten waarop je denkt: wat ik nu doe gaat alleen mij aan, en niemand anders.’

Toen zei hij: ‘Wat je in privémomenten doet, heeft meer impact op hoe je met moeilijkheden en hartzeer omgaat dan al het andere in je leven; en wat je in privémomenten doet, heeft ook meer impact op hoe je met succes en vreugde omgaat dan al het andere in je leven.’

De hartenwens van mijn vader is uitgekomen. Het geluid en de toon van zijn stem, en de liefde die ik in zijn woorden voelde, werden die dag in mijn geheugen en mijn ziel gegrift.

Ik heb door de jaren heen geleerd dat het grootste wonder die dag, op het trapje van mijn ouderlijk huis, was dat ik ontdekte dat ik op privémomenten in gebed naar God kan gaan om openbaring te ontvangen. Mijn vader leerde mij hoe ik erachter kon komen welke zegeningen God voor mij had voorbestemd. Op die privémomenten kwam ik erachter dat het Boek van Mormon het woord van God is. Ik kwam erachter dat God me had voorgeordend om op zending te gaan. Ik kwam erachter dat God mij kent en mijn gebeden hoort en beantwoordt. Ik kwam erachter dat Jezus de Christus is, onze Heiland en Verlosser.

Hoewel ik sinds die gedenkwaardige dag met mijn vader veel fouten heb gemaakt, is de bescherming van mijn privétijd als een anker in de stormen van het leven geweest. Dat heeft mij in staat gesteld om de veiligheid en de genezende, sterkende zegeningen van het liefdevolle zoenoffer van onze Heiland te zoeken.

Jonge broeders en zusters, als jullie je privétijd beschermen door gezonde ontspanning te kiezen, naar opbouwende muziek te luisteren, de Schriften te lezen, regelmatig en zinvol te bidden en je patriarchale zegen te ontvangen en overdenken, zullen jullie openbaring ontvangen. Met de woorden van president Nelson: ‘Je ogen [zullen] wijd open zijn voor de waarheid dat dit leven de tijd voor je is waarin je besluit wat voor soort leven jij in de eeuwigheid wilt hebben.’18

Onze Vader in de hemel zal je gebeden verhoren, vooral je gebeden op de privémomenten in je leven. Hij zal je voorbestemde gaven en talenten aan je openbaren, en je zult door zijn liefde worden omringd, als je er oprecht naar vraagt en ernaar verlangt. Als je je privétijd beschermt, zal je deelname aan de verordeningen en verbonden van het evangelie meer betekenis krijgen. Je zult jezelf meer aan God binden met de verbonden die je met Hem sluit, en je zult meer hoop, geloof en vertrouwen krijgen in de beloften die Hij je heeft gedaan. Wil je weten wat Gods plan voor jou is? Ik getuig dat Hij wil dat je het weet en dat Hij zijn profeet heeft geïnspireerd om ons allemaal te vragen te bidden zodat onze ogen worden geopend.19 Ik getuig van de werkelijkheid en kracht van het zoenoffer van onze Heiland, dat het mogelijk maakt om al Gods voorbestemde zegeningen te genieten en waar te maken. In de naam van Jezus Christus. Amen.