Algemene conferentie
Verheug u in de gave van priesterschapssleutels
Algemene aprilconferentie 2024


Verheug u in de gave van priesterschapssleutels

Priesterschapssleutels bepalen hoe Gods priesterschap wordt gebruikt om de doeleinden van de Heer te verwezenlijken en om allen die het herstelde evangelie aanvaarden tot zegen te zijn.

Lieve broeders en zusters, vandaag is een historische dag voor president Dallin H. Oaks en mij. Veertig jaar geleden, op 7 april 1984, werden wij als lid van het Quorum der Twaalf Apostelen gesteund.1 We hebben ons sindsdien in elke algemene conferentie verheugd, ook in deze. We zijn wederom met een heilige uitstorting van de Geest gezegend. Ik hoop dat u de komende maanden de boodschappen in deze conferentie herhaaldelijk zult bestuderen.

Toen ik werd geboren,2 had de kerk zes tempels in bedrijf: in St. George, Logan, Manti en Salt Lake City (Utah, VS); in Cardston (Alberta, Canada); en in Laie (Hawaï, VS). Daarvoor waren kort twee andere tempels in bedrijf geweest: in Kirtland (Ohio, VS) en in Nauvoo (Illinois, VS). Toen de leden van de kerk naar het westen trokken, moesten de heiligen noodgedwongen afstand doen van die twee tempels.

De Nauvootempel werd door brandstichting verwoest. Hij is herbouwd en daarna door president Gordon B. Hinckley ingewijd.3 De Kirtlandtempel werd door vijanden van de kerk ontheiligd. Later werd de Kirtlandtempel overgenomen door de Gemeenschap van Christus, die hem vele jaren in bezit had.

Vorige maand maakten we bekend dat De Kerk van Jezus Christus van de Heiligen der Laatste Dagen de Kirtlandtempel en enkele belangrijke historische locaties in Nauvoo heeft overgenomen. We waarderen de hartelijke en wederzijds vruchtbare gesprekken met leidinggevenden van de Gemeenschap van Christus waardoor deze overeenkomst tot stand is gekomen.

Afbeelding
Kirtlandtempel.

De Kirtlandtempel is van uitzonderlijk belang in de herstelling van het evangelie van Jezus Christus. Verschillende gebeurtenissen die er plaatsvonden, waren al duizenden jaren door profeten voorzegd, en waren van essentieel belang voor de zending van de herstelde kerk van de Heer in de laatste dagen.

De allerbelangrijkste gebeurtenis vond op paaszondag 3 april 1836 plaats.4 Op die dag verschenen een aantal bijzondere bezoekers aan Joseph Smith en Oliver Cowdery. Eerst verscheen de Heer Jezus Christus. De profeet zei dat de ogen van de Heiland ‘als een vurige vlam [waren]; het haar op zijn hoofd was zo wit als zuivere sneeuw; zijn gelaat straalde nog helderder dan de zon; en zijn stem was als het bruisen van geweldige wateren’.5

Tijdens dit bezoek bevestigde de Heer zijn identiteit. Hij zei: ‘Ik ben de eerste en de laatste; Ik ben het die leeft, Ik ben het die werd gedood; Ik ben uw voorspraak bij de Vader.’6

Jezus Christus verklaarde vervolgens dat Hij de tempel als zijn huis had aanvaard, en Hij deed deze prachtige belofte: ‘In dit huis zal Ik Mij in genade aan mijn volk bekendmaken.’7

Deze belangrijke belofte geldt voor elke ingewijde tempel. Ik nodig u uit om te overdenken wat de belofte van de Heer voor u persoonlijk betekent.

Na het bezoek van de Heiland verscheen Mozes. Mozes verleende Joseph Smith de sleutels van de vergadering van Israël en de terugkeer van de tien stammen.8

Toen dit visioen zich had gesloten, ‘verscheen Elias, die de bedeling van het evangelie van Abraham overdroeg’ aan Joseph.9

Daarna verscheen de profeet Elia. Door zijn bezoek werd de belofte van Maleachi vervuld dat de Heer vóór de wederkomst Elia zou sturen om ‘het hart van de vaders tot de kinderen terug [te] brengen, en het hart van de kinderen tot hun vaders’.10 Elia verleende Joseph Smith de sleutels van de verzegelbevoegdheid.11

Het is van niet te overschatten betekenis dat deze sleutels op aanwijzing van de Heer door drie hemelse boodschappers op aarde zijn teruggebracht. Priesterschapssleutels omvatten het gezag en de macht om te presideren. Priesterschapssleutels bepalen hoe Gods priesterschap wordt gebruikt om de doeleinden van de Heer te verwezenlijken en om allen die het herstelde evangelie aanvaarden tot zegen te zijn.

Het is belangrijk om te vermelden dat hemelse boodschappers vóór de stichting van de kerk het Aäronisch en Melchizedeks priesterschap aan de profeet Joseph hadden verleend en hem sleutels van beide priesterschappen hadden gegeven.12 Door die sleutels kreeg Joseph Smith het gezag om de kerk in 1830 te stichten.13

De overdracht van die drie aanvullende priesterschapssleutels – sleutels van de vergadering van Israël, sleutels van het evangelie van Abraham en sleutels van de verzegelbevoegdheid – in 1836 in de Kirtlandtempel was van essentieel belang. Die sleutels machtigden Joseph Smith – en alle presidenten van de kerk van de Heer na hem – om Israël aan beide zijden van de sluier te vergaderen, om alle verbondskinderen met de zegeningen van Abraham te zegenen, om priesterschapsverordeningen en -verbonden te bekrachtigen, en om gezinnen voor eeuwig te verzegelen. De macht van die priesterschapssleutels is oneindig en adembenemend.

Bedenk eens hoe anders uw leven zou zijn als priesterschapssleutels niet op aarde waren hersteld.14 Zonder priesterschapssleutels kunt u niet met Gods macht worden begiftigd.15 Zonder priesterschapssleutels zou de kerk wellicht een belangrijke onderwijs- en humanitaire organisatie zijn, maar niet veel meer dan dat. Zonder priesterschapssleutels zou niemand van ons toegang hebben tot essentiële verordeningen en verbonden, die ons voor eeuwig met onze dierbaren verbinden en ons uiteindelijk in staat stellen om bij God te wonen.

De priesterschapssleutels onderscheiden De Kerk van Jezus Christus van de Heiligen der Laatste Dagen van alle andere organisaties op aarde. Veel andere organisaties kunnen uw leven hier op aarde verbeteren, en doen dat ook. Maar geen enkele andere organisatie kan en zal uw leven na de dood beïnvloeden.16

Op grond van priesterschapssleutels hebben wij het gezag om alle zegeningen die God Abraham beloofde aan iedere verbondsgetrouwe man en vrouw te verlenen. Tempelwerk maakt deze uitzonderlijke zegeningen aan al Gods kinderen beschikbaar, waar of wanneer ze ook leefden of leven. Laten we ons verheugen dat priesterschapssleutels weer op aarde zijn!

Denk eens goed na over de volgende drie stellingen:

  1. De vergadering van Israël is bewijs dat God al zijn kinderen liefheeft.

  2. Het evangelie van Abraham is aanvullend bewijs dat God al zijn kinderen liefheeft. Hij nodigt allen uit om tot Hem te komen – ‘zwarte en blanke, geknechte en vrije, man en vrouw; […] allen zijn voor God gelijk’.17

  3. De verzegelbevoegdheid is allesovertreffend bewijs dat God al zijn kinderen waar ook liefheeft en wil dat iedereen ervoor kiest om bij Hem terug te keren.

Dankzij de priesterschapssleutels die door middel van de profeet Joseph Smith zijn hersteld, kan iedere verbondsgetrouwe man of vrouw ongelofelijke persoonlijke geestelijke privileges genieten. Ook hierover kunnen we veel leren uit de gewijde geschiedenis van de Kirtlandtempel.

In Joseph Smiths inwijdingsgebed van de Kirtlandtempel lezen we hoe de tempel ons geestelijk in staat stelt om onze moeilijkheden in deze laatste dagen het hoofd te bieden. Ik moedig u aan om dit gebed in Leer en Verbonden 109 te bestuderen. In dit inwijdingsgebed, dat door openbaring werd ontvangen, staat dat de tempel ‘een huis van gebed, een huis van vasten, een huis van geloof, een huis van leren, een huis van heerlijkheid, een huis van orde, een huis van God’ is.18

Deze opsomming van kenmerken is veel meer dan een beschrijving van de tempel. Er schuilt een belofte in voor hen die in het huis des Heren dienen en aanbidden. Zij kunnen antwoord op hun gebeden, persoonlijke openbaring, meer geloof, kracht, troost, meer kennis en meer macht verwachten.

Door tijd in de tempel door te brengen, zult u celestiaal gaan denken en inzien wie u werkelijk bent, wie u kunt worden en wat voor leven u voor eeuwig kunt leiden. Door regelmatig naar de tempel te gaan, zult u een beter beeld van uzelf krijgen en hoe u in Gods magnifieke plan past. Dat beloof ik u.

Ons wordt ook beloofd dat we in de tempel ‘een volheid [kunnen] ontvangen van de Heilige Geest’.19 Stel u eens voor wat die belofte betekent: de hemelen worden voor iedere oprechte zoeker naar eeuwige waarheid geopend.

We leren dat allen die in de tempel aanbidden Gods macht zullen hebben en dat engelen ‘over hen zullen waken’.20 Wat doet het met uw zelfvertrouwen om te weten dat u er, als begiftigde vrouw of man gewapend met de macht van God, niet alleen voor staat? Hoeveel moed put u uit het feit dat engelen u echt zullen helpen?

Tot slot wordt ons beloofd dat ‘geen vereniging van het kwaad’ de overhand zal krijgen op hen die in het huis des Heren aanbidden.21

Het is van essentieel belang dat ieder van ons de geestelijke privileges van tempelbezoek begrijpt.

Lieve broeders en zusters, ik doe u een belofte. Niets zal u meer helpen om de roede van ijzer22 vast te houden dan zo vaak als u kunt naar de tempel te gaan. Niets zal u meer beschermen wanneer de wereldse misten van duisternis op uw pad komen. Niets zal uw getuigenis van de Heer Jezus Christus en zijn verzoening meer versterken of u meer inzicht in Gods magnifieke plan geven. Niets zal uw geest in pijnlijke tijden meer troosten. Niets zal de hemelen meer openen. Niets!

De tempel is de poort tot de grootste zegeningen die God voor ieder van ons in petto heeft, want de tempel is de enige plek op aarde waar we alle zegeningen kunnen ontvangen die aan Abraham zijn beloofd.23 Daarom doen we ons uiterste best om op aanwijzing van de Heer de tempelzegeningen voor kerkleden nog toegankelijker te maken. Het doet ons dan ook genoegen dat ik u kan mededelen dat we van plan zijn een tempel te bouwen op de volgende vijftien locaties:

  • Uturoa (Frans-Polynesië)

  • Chihuahua (Mexico)

  • Florianópolis (Brazilië)

  • Rosario (Argentinië)

  • Edinburgh (Schotland)

  • Brisbane-Zuid (Australië)

  • Victoria (British Columbia, Canada)

  • Yuma (Arizona, VS)

  • Houston-Zuid (Texas, VS)

  • Des Moines (Iowa, VS)

  • Cincinnati (Ohio, VS)

  • Honolulu (Hawaï, VS)

  • West Jordan (Utah, VS)

  • Lehi (Utah, VS)

  • Maracaibo (Venezuela)

Lieve broeders en zusters, ik getuig dat dit echt De Kerk van Jezus Christus van de Heiligen der Laatste Dagen is. Hij staat aan het hoofd. Wij zijn zijn discipelen.

Laten we ons verheugen in de herstelling van priesterschapssleutels, waardoor wij alle geestelijke zegeningen kunnen ontvangen die we bereid en waardig zijn te ontvangen. Daarvan getuig ik in de heilige naam van Jezus Christus. Amen.