Algemene conferentie
Tempels, huizen des Heren overal op aarde
Algemene aprilconferentie 2024


Tempels, huizen des Heren overal op aarde

Als u waardig en met een gebed in uw hart naar zijn heilige huis gaat, zult u met zijn macht worden gewapend.

Zijn dat geen geweldige woorden die we net hebben gezongen? ‘Ik sterk u en help u en waarschuw voor ’t kwaad, […] als gij vol vertrouwen Mij nimmer verlaat.’1 De Heer sterkt zijn heiligen van alle leeftijden wanneer ze naar zijn heilige huis gaan. Van Kinshasa tot Zollikofen, van Fukuoka tot Oakland – jongeren overspoelen uit eigen beweging de doopruimte van de tempel. Vroeger hadden onze geliefde verordeningswerkers meestal grijs haar, maar nu niet meer. Je komt er nu overal toekomstige zendelingen, servicezendelingen en teruggekeerde zendelingen tegen. We voelen ons wereldwijd steeds meer tot het huis des Heren aangetrokken.

Een jaar geleden zei een goede 95-jarige vriendin van ons, die aan de oostkust van de Verenigde Staten woont en al zeventig jaar door zendelingen was onderwezen, tegen haar dochter: ‘Ik wil met jou naar de tempel gaan.’

Haar dochter antwoordde: ‘Dan moet je je eerst laten dopen, mama.’

Afbeelding
Doop van bejaarde zuster.

‘Oké,’ zei ze, ‘dan wil ik me laten dopen.’ Ze werd gedoopt. Een paar dagen later ging ze eerbiedig de doopruimte van de tempel binnen. En een maand geleden ontving ze haar eigen begiftiging en verzegeling. ‘Gods kennis en leer wordt alomme gepredikt, de sluier der aarde wordt opengescheurd.’2

Afbeelding
Bejaarde zuster bij de tempel.

Hebt u zich ooit afgevraagd waarom de Heer zijn profeet nu gebiedt om de aarde met zijn heilige tempels te bezaaien?3 Waarom geeft Hij zijn verbondsvolk op dit moment de benodigde voorspoed, zodat we door hun gewijde tiende honderden huizen des Heren kunnen bouwen?

Vanochtend toonde president Dallin H. Oaks een prachtig overzicht van de tempels die we over de hele wereld aan het bouwen zijn. Kathy en ik waren onlangs in de Filipijnen. Sta eens stil bij dit wonder: de Manillatempel is in 1984 ingewijd. Het duurde 26 jaar voordat de tweede tempel, in Cebu City, er was in 2010. Nu, 14 jaar later, zijn er 11 tempels in aanbouw, ontworpen of bijna klaar om ingewijd te worden. Van noord naar zuid: Laoag, Tuguegarao, Santiago, Urdaneta, Alabang, Naga, Tacloban City, Iloilo, Bacolod, Cagayan de Oro en Davao. Gods wonderbare werken zijn adembenemend!

Afbeelding
Tempels in de Filipijnen.

In de hele wereld komt een huis des Heren steeds dichterbij. Waarom in deze tijd?

De laatste dagen

De Heer waarschuwde dat er in de laatste dagen onrust en ellende onder de volken zou zijn,4 de mensen zouden ‘liefhebbers zijn van zichzelf’,5 ‘alle dingen [zouden] in beroering zijn’,6 verwarring zou alom heersen7 en ‘het hart van de mensen [zou] bezwijken’.8 We hebben het hart van de mensen zien bezwijken door de verlokkingen van de wereld, de afleiding van verleidelijke stemmen, de verwaarlozing van geestelijke voeding, de vermoeidheid vanwege de eisen van het discipelschap.9 Misschien hebt u met lede ogen toegekeken hoe een dierbare, die ooit oprecht over zijn of haar geloof in Jezus Christus sprak, van het Boek van Mormon getuigde en enthousiast Gods koninkrijk opbouwde, plots van zijn of haar geloofsovertuiging is afgedwaald en, althans voorlopig, aan de zijlijn van de kerk heeft postgevat. Ik raad u aan om niet te wanhopen! Alles komt goed, want bij God is niets onmogelijk!10

De Heer heeft beloofd dat er ondanks de geprofeteerde beroering en het ongeloof in de wereld een verbondsvolk zou zijn, een volk dat naar zijn wederkomst zou uitkijken, een volk dat op heilige plaatsen zou staan en niet zou wankelen.11 Hij sprak over een rechtschapen volk dat de misleidingen van de tegenstander zou weerstaan, geloof zou ontwikkelen, celestiaal zou denken en volledig op de Heiland, Jezus Christus, zou vertrouwen.

Waarom brengt de Heer nu honderden tempels dichterbij? Onder meer omdat Hij heeft beloofd zijn verbondsheiligen te midden van de wereldse beroering en verleidingen te sterken en zegenen. Zijn beloften worden nu vervuld!

Beloften van de Kirtlandtempel

Hoe sterken, troosten en beschermen die heilige huizen ons? We vinden een antwoord in de smeekbede van de profeet Joseph Smith bij de inwijding van de Kirtlandtempel. In deze tempel zongen de heiligen: ‘Wij zingen en juichen met hemelse koren.’12 De Heiland verscheen, en profeten van weleer keerden terug en verleenden aanvullende priesterschapssleutels van het herstelde evangelie.13

Bij die heilige gelegenheid in de Kirtlandtempel bad de profeet dat de heiligen in het heilige huis des Heren met Gods macht gewapend zouden worden, dat de naam van Jezus Christus op hen zou rusten, dat zijn engelen over hen zouden waken, en dat zij in de Heer zouden opgroeien en een volheid van de Heilige Geest zouden ontvangen.14 Die krachtige smeekbede wordt in ons leven vervuld als wij trouw in het huis des Heren aanbidden.

Met macht gewapend

In zijn huis worden we letterlijk met hemelse macht begiftigd.15 Ons geloof in Jezus Christus en onze liefde voor Hem worden er bevestigd en versterkt. We krijgen een geestelijke verzekering van onze ware identiteit en het doel van het leven.16 Als we getrouw zijn, worden we met bescherming tegen verleiding en afleiding gezegend. We voelen de liefde van onze Heiland doordat Hij ons boven beproevingen en verdriet uittilt. We worden met Gods macht gewapend.

Zijn naam op ons

In zijn heilige huis nemen we zijn naam nog meer op ons. Bij onze doop belijden we ons geloof in Hem en onze bereidheid om zijn geboden te onderhouden. In de tempel doen we een heilige belofte door onze verbonden om Hem voor eeuwig te volgen.

Afbeelding
Impressie van de Heber Valleytempel (Utah).

De jongeren van deze kerk zijn ongelofelijk. Ze nemen in een moeilijke wereld de naam van Christus op zich. In de Amerikaanse staat Utah werd in Heber City een openbare bijeenkomst gehouden om de bouw van een tempel te bespreken. Driehonderd jongeren kwamen in het aangrenzende park bijeen om hun steun te betuigen. Een jongeman verklaarde op een open forum moedig tot overheidsfunctionarissen: ‘Ik hoop op een dag in deze tempel te trouwen. [De tempel zal me helpen] om rein te blijven.’ Een ander beschreef de tempel als een symbool van licht en hoop. Jongemannen en jongevrouwen van de kerk in de hele wereld nemen de naam van Jezus Christus op zich.17

Afbeelding
Een massa jongeren in een park in Heber City.

Engelen bij ons

In de Kirtlandtempel bad de profeet Joseph dat engelen over zijn heiligen zouden waken.18 Door geregeld tempelverordeningen voor onze voorouders te verrichten, krijgen we een fijne bevestiging dat het leven aan de andere kant van de sluier voortgaat.

Hoewel veel ervaringen in het huis des Heren te heilig zijn om aan de grote klok te hangen, zijn er sommige die we wel kunnen delen. Toen Kathy en ik veertig jaar geleden in Florida woonden, reisden we naar de Atlantatempel (Georgia, VS). Toen we op woensdagavond 9 mei 1984 net een dienst hadden gedaan, vroeg een verordeningswerker me of ik tijd had om voorverordeningen voor iemand te verrichten. De persoon voor wie ik het werk deed, had een unieke naam. Hij heette Eleazer Cercy.

De volgende dag zat de tempel stampvol. Toen ik me op mijn tweede begiftiging van de dag voorbereidde, kreeg ik de naam van de man die ik zou vertegenwoordigen. Tot mijn verbazing was het dezelfde man als de avond ervoor: Eleazer Cercy. Ik voelde de Geest van de Heer tijdens de begiftiging. Die middag zag Kathy in de tempel een bejaarde vriendin, zuster Dolly Fernandez, die inmiddels in Atlanta woonde. Omdat ze geen mannelijke familieleden bij zich had, vroeg ze of ik haar vader kon vertegenwoordigen bij diens verzegeling aan zijn ouders. Ik voelde me natuurlijk vereerd.

Toen ik voor deze heilige verordening aan het altaar knielde, hoorde ik nogmaals de naam die inmiddels in mijn geheugen gegrift was: haar vader, Eleazer Cercy. Ik ben ervan overtuigd dat ik in het hiernamaals een man zal ontmoeten en omhelzen die hier Eleazer Cercy heette.

We ervaren in het huis des Heren meestal vreugdevolle vrede en stille openbaring in plaats van indrukwekkende interventie. Maar wees gerust: engelen waken over ons!

Een volheid van de Heilige Geest

Wanneer we als lid van de kerk worden bevestigd, ontvangen we de gave van de Heilige Geest. Bij onze wekelijkse deelname aan het brood en het water ter gedachtenis van onze Heiland ontvangen we de belofte dat zijn Geest altijd bij ons zal zijn.19 Als we met een gewillig hart naar het huis des Heren, de heiligste plek op aarde, gaan, groeien we op in de Heer en kunnen we ‘een volheid […] van de Heilige Geest’ ontvangen.20 Door de macht van de Heilige Geest worden we met vrede, blijdschap en onbeschrijflijke hoop vervuld.21 We krijgen de kracht om zijn discipel te blijven, zelfs wanneer we ons niet op een heilige plaats bevinden.

President Russell M. Nelson heeft gezegd: ‘Onze Heiland en Verlosser, Jezus Christus, zal enkele van zijn grootste werken verrichten tussen deze dag en de dag dat Hij terugkeert. Wij zullen wonderbaarlijke aanwijzingen zien dat God de Vader en […] Jezus Christus, deze [kerk] in majesteit en heerlijkheid presideren.’22 De aarde met huizen des Heren bezaaien, is een groots werk en een wonderbaarlijke aanwijzing.23

Lieve vrienden, bent u in staat om vaker naar de tempel te gaan en doet u dat nog niet, maak dan regelmatig meer tijd vrij om in het huis des Heren te aanbidden. Bid voor de tempels die zijn aangekondigd – dat we percelen kunnen aankopen, dat overheden de plannen goedkeuren, dat de gaven van getalenteerde werklieden vergroot worden, en dat er op de heilige inwijdingen hemelse goedkeuring en het bezoek van engelen volgt.

Beloften

De tempel is letterlijk het huis des Heren. Ik beloof u dat als u waardig en met een gebed in uw hart naar zijn heilige huis gaat, u met zijn macht zult worden gewapend, zijn naam op u zal rusten, zijn engelen over u zullen waken en u in de zegen van de Heilige Geest zult opgroeien.

De Heer heeft gezegd: ‘Iedere ziel die zijn zonden verzaakt en tot Mij komt, en mijn naam aanroept en mijn stem gehoorzaamt en mijn geboden onderhoudt, [zal] mijn aangezicht zien en zal weten dat Ik ben.’24 Er zijn veel verschillende manieren om het aangezicht van Christus te zien, en er is geen betere plek dan in zijn heilige huis.25

In deze tijd van verwarring en beroering getuig ik dat de tempel zijn heilige huis is en ons zal beschutten, beschermen en voorbereiden op de heerlijke dag waarop onze Heiland met al zijn heilige engelen in majesteit, macht en grote heerlijkheid wederkeert. In de naam van Jezus Christus. Amen.

Noten

  1. ‘O, vast als een rotssteen’, Lofzangen, nr. 53.

  2. ‘Gods Geest brandt in ’t harte’, Lofzangen, nr. 2.

  3. Er zijn momenteel 182 tempels in bedrijf. Zes tempels worden gerenoveerd. Zeven worden binnenkort ingewijd en één heringewijd. Er zijn 45 tempels in aanbouw en 94 die aangekondigd zijn of zich in de plan- en ontwerpfase bevinden.

  4. Zie Lukas 21:10.

  5. 2 Timotheüs 3:2.

  6. Leer en Verbonden 88:91.

  7. Ouderling David A. Bednar heeft gezegd: ‘Evangeliebeginselen zijn voor u en mij wat een roer is voor een schip. Juiste beginselen helpen ons koers te houden en standvastig, onwrikbaar en onveranderlijk voort te gaan. Ze houden ons overeind in de heersende stormen van duisternis en verwarring.’ (‘De beginselen van mijn evangelie’, Liahona, mei 2021, 126.)

  8. Leer en Verbonden 45:26.

  9. ‘Als iemand achter Mij aan wil komen, moet hij zichzelf verloochenen, zijn kruis opnemen en Mij volgen’ (Mattheüs 16:24).

  10. Zie Lukas 1:37.

  11. Zie Leer en Verbonden 87:8.

  12. Lofzangen, nr. 2.

  13. Zie Leer en Verbonden 110. De profeet Joseph Smith had het Aäronisch priesterschap en de bijbehorende sleutels al van Johannes de Doper ontvangen, en hij had het Melchizedeks priesterschap en de bijbehorende sleutels van de apostelen Petrus, Jakobus en Johannes ontvangen (zie Leer en Verbonden 13:1; 27:12–13).

  14. Zie Leer en Verbonden 109:15; zie ook vers 22.

  15. President Russell M. Nelson heeft gezegd: ‘De tempel kan ons daarbij helpen. Daar worden we met Gods macht begiftigd, en met die macht kunnen we Satan overwinnen, die de aanstichter van alle onenigheid is.’ (‘Vredestichters gezocht’, Liahona, mei 2023, 101.)

  16. Zie Russell M. Nelson, ‘Kiezen voor de eeuwigheid’ (wereldwijde devotional voor jongvolwassenen, 15 mei 2022), Evangeliebibliotheek.

  17. Ouderling Colin Stauffer, privécorrespondentie, 30 januari 2024.

  18. Leer en Verbonden 109:22.

  19. Zie Leer en Verbonden 20:77, 79.

  20. Leer en Verbonden 109:15.

  21. Zie Romeinen 15:13.

  22. Russell M. Nelson, ‘Openbaring voor de kerk, openbaring voor onszelf’, Liahona, mei 2018, 96.

  23. President Brigham Young heeft gezegd: ‘We zullen honderden tempels hebben, waarin duizenden mannen en vrouwen officiëren voor hen die zijn ingeslapen zonder dat ze het voorrecht hadden het evangelie te horen en te gehoorzamen.’ (Leringen van kerkpresidenten: Brigham Young [1997], 312.) En president Ezra Taft Benson heeft gezegd: ‘Onze voorgangers hebben geprofeteerd dat het landschap van Noord- en Zuid-Amerika, Oceanië, Europa en elders met tempels bezaaid zal zijn. Als we dit verlossende werk op de benodigde schaal moeten verrichten, hebben we honderden tempels nodig.’ (The Teachings of Ezra Taft Benson [1988], 247.)

  24. Leer en Verbonden 93:1.

  25. Ouderling David B. Haight heeft gezegd:

    ‘Het is waar dat sommige mensen de Heiland echt hebben gezien, maar als we in een woordenboek kijken, zullen we zien dat er veel andere betekenissen van het woord zien zijn, zoals Hem leren kennen, Hem onderscheiden, Hem en zijn werk erkennen, inzien hoe belangrijk Hij is, of Hem leren begrijpen.

    Dergelijke hemelse leringen en zegeningen staan ons allen ter beschikking.’ (‘Temples and Work Therein’, Ensign, november 1990, 61.)