Algemene conferentie
Sta op, Hij roept u
Algemene aprilconferentie 2024


Sta op, Hij roept u

Het evangelie is geen wondermiddel om moeilijkheden en problemen te voorkomen, maar een manier om ons geloof te vergroten en ermee om te leren gaan.

Enige tijd geleden vroeg ik mijn vrouw: ‘Waarom denk je dat we, voor zover ik me kan herinneren, nooit grote problemen hebben gehad?’

Ze keek me aan en zei: ‘Jij denkt dat we nooit grote problemen hebben gehad omdat je zo’n slecht geheugen hebt!’

Door haar snelle, spitsvondige antwoord besefte ik weer dat het evangelie van Jezus Christus naleven ons niet vrijwaart van pijn en beproevingen, die nodig zijn om te groeien.

Het evangelie is geen wondermiddel om moeilijkheden en problemen te voorkomen, maar een manier om ons geloof te vergroten en ermee om te leren gaan.

Dat besefte ik enkele maanden geleden tijdens het wandelen, toen mijn zicht plots wazig, donker en troebel werd. Ik was bang. De artsen zeiden tegen me: ‘Als u niet onmiddellijk met de behandeling begint, kunt u in enkele weken uw gezichtsvermogen verliezen.’ Dat maakte me nog banger.

En toen zeiden ze: ‘U zult de rest van uw leven om de vier weken intravitreale injecties moeten krijgen, recht in het wijd open oog.’

Dat was erg onprettig nieuws.

Toen kwam er plots een vraag bij mij op. Ik vroeg me af: Oké, mijn lichamelijk zicht is niet denderend, maar hoe zit het met mijn geestelijk zicht? Heb ik daar een behandeling voor nodig? En wat betekent het om een helder geestelijk zicht te hebben?

Ik dacht na over het verhaal van de blinde Bartimeüs in het evangelie van Markus. In de Schriften staat: ‘En toen hij hoorde dat het Jezus de Nazarener was, begon hij te roepen en te zeggen: Jezus, Zoon van David, ontferm U over mij!’1

Velen zagen Jezus gewoon als de zoon van Jozef. Waarom noemde Bartimeüs Hem dan ‘Zoon van David’? Omdat hij inzag dat Jezus echt de Messias was, die volgens de profetie een afstammeling van David zou zijn.2

Het is interessant dat deze blinde, die lichamelijk niet kon zien, Jezus toch herkende. Hij zag geestelijk wat hij lichamelijk niet kon zien, terwijl velen Jezus lichamelijk konden zien, maar geestelijk geheel blind waren.

We kunnen uit dit verhaal nog meer over een helder geestelijk zicht leren.

We lezen: ‘En velen bestraften hem opdat hij zwijgen zou; maar hij riep des te meer: Zoon van David, ontferm U over mij!’3

Iedereen zei dat hij stil moest zijn, maar hij riep des te meer omdat hij wist wie Jezus echt was. Hij negeerde de stemmen en schreeuwde nog luider.

Hij handelde in plaats van met zich te laten handelen. Hij wendde zijn geloof aan om zijn beperkingen te overstijgen.

Het eerste beginsel dat we hieruit leren, is dus: we behouden een helder geestelijk zicht door ons op Jezus Christus te concentreren en ons getuigenis trouw te blijven.

Broeders en zusters, om ons geestelijk zicht intact te houden, moeten we besluiten om niet naar de wereldse stemmen om ons heen te luisteren. In deze verwarrende en verwarde wereld moeten we ons getuigenis trouw blijven, onze verbonden trouw nakomen, de geboden trouw onderhouden, en onze overtuigingen nog duidelijker uitspreken, zoals deze man deed. We moeten ons getuigenis van de Heer nog luider tot de wereld verkondigen. Deze man kende Jezus, bleef zijn overtuiging trouw en werd niet door de stemmen om hem heen afgeleid.

Er zijn veel stemmen die ons, discipelen van Jezus Christus, de mond willen snoeren. Die wereldse stemmen proberen ons het zwijgen op te leggen, en daarom moeten wij ons getuigenis van de Heiland luider en krachtiger verkondigen. De Heer rekent erop dat wij te midden van al die wereldse stemmen ons getuigenis geven, onze stem verheffen en zijn stem zijn. Als wij dat niet doen, wie zal dan van Jezus Christus getuigen? Wie zal zijn naam en zijn goddelijke zending bekendmaken?

Wij hebben door onze kennis van Jezus Christus een geestelijke plicht.

Maar wat deed Bartimeüs daarna?

Op het gebod van de Heer om op te staan, handelde hij weer in geloof.

Er staat: ‘En hij wierp zijn bovenkleed af, stond op en kwam bij Jezus.’4

Deze nederige, getrouwe man zag in dat hij kon opstaan en een beter leven leiden. Hij wist dat hij beter dan zijn omstandigheden was, en het allereerste wat hij deed toen hij de oproep van Jezus hoorde, was zijn bedelaarsmantel afwerpen.

Zo handelde hij weer in plaats van met zich te laten handelen.

Hij dacht misschien: Nu Jezus in mijn leven is, heb ik dit niet meer nodig. Dit is een nieuw begin. Ik heb het gehad met deze ellende. Met Jezus begin ik aan een nieuw leven van geluk en vreugde in Hem, met Hem en door Hem. Het kan mij niet schelen wat de wereld denkt. Jezus roept mij, en Hij zal me met mijn nieuwe leven helpen.

Wat een opmerkelijke verandering!

Toen hij zijn bedelaarsmantel afwierp, ontdeed hij zich van alle smoesjes.

En dat is het tweede beginsel: we behouden een helder geestelijk zicht door de natuurlijke mens af te leggen, ons te bekeren en aan een nieuw leven in Christus te beginnen.

Dat doen we door verbonden te sluiten en na te komen en zo op te staan en een beter leven in Jezus Christus te leiden.

Zolang we smoesjes bedenken en zelfmedelijden hebben vanwege onze omstandigheden, problemen en al het slechte dat ons overkomt, en zelfs alle slechte mensen die ons volgens ons ongelukkig maken, houden we de bedelaarsmantel aan. Het is waar dat mensen ons soms al dan niet bewust kwetsen. Maar we moeten met geloof in Christus handelen door de mentale en emotionele mantel uit te doen die we misschien nog dragen om smoesjes of zonde te verbergen, en die wegwerpen, wetende dat Hij ons kan en zal genezen.

Er is nooit een goed excuus om te zeggen: ‘Ik ben wie ik ben vanwege enkele betreurenswaardige, vervelende omstandigheden. Ik kan niet en hoef niet te veranderen.’

Als we dat denken, laten we met ons handelen.

Dan houden we de bedelaarsmantel aan.

In geloof handelen, betekent op onze Heiland vertrouwen, en geloven dat we door zijn verzoening boven alles kunnen uitstijgen, als Hij ons dat gebiedt.

Het derde beginsel staat in de laatste woorden: ‘[Hij] kwam bij Jezus.’

Hoe wist hij als blinde waar Jezus was? Hij moest op de stem van Jezus afgaan.

En dat is het derde beginsel: we behouden een helder geestelijk zicht door de stem van de Heer te horen en Hem ons te laten leiden.

Net zoals deze man zijn stem boven de stemmen om hem heen verhief, kon hij te midden van alle andere stemmen de stem van de Heer horen.

Ditzelfde geloof stelde Petrus in staat om op het water te lopen, zolang hij zich geestelijk op de Heer bleef concentreren en zich niet door de storm liet afleiden.

Het verhaal van de blinde eindigt met de woorden ‘Hij [werd] ziende en volgde Jezus op de weg.’5

Een van de belangrijkste lessen in dit verhaal is dat de man waar geloof in Jezus Christus oefende en een wonder meemaakte, omdat hij het met een eerlijke bedoeling had gevraagd, de eerlijke bedoeling om Hem te volgen.

En dat is de ultieme reden voor de zegeningen die we ontvangen, namelijk om Jezus Christus te volgen. Het gaat erom Hem te herkennen, verbonden met God te sluiten en na te komen vanwege Hem, onze aard te veranderen door Hem en tot het einde toe te volharden door Hem te volgen.

Een helder geestelijk zicht behouden, draait er voor mij om dat ik mij op Jezus Christus concentreer.

Is mijn geestelijk zicht dan helder met mijn ooginjecties? Wie ben ik om dat te zeggen? Maar ik ben dankbaar voor wat ik zie.

Ik zie de hand van de Heer duidelijk in dit heilige werk en in mijn leven.

Ik zie het geloof van velen, waar ik ook ben, wat mijn eigen geloof versterkt.

Ik zie engelen overal om me heen.

Ik zie het geloof van velen die de Heer niet met hun ogen zien maar Hem wel geestelijk herkennen, omdat ze Hem persoonlijk kennen.

Ik getuig dat dit evangelie overal antwoord op biedt, omdat Jezus Christus het antwoord voor iedereen is. Ik ben dankbaar voor wat ik kan zien als ik mijn Heiland volg.

Ik beloof dat we, als we de stem van de Heer horen en Hem ons op zijn verbondspad laten leiden, ons hele leven met een helder zicht, geestelijk begrip en gemoedsrust zullen worden gezegend.

Laten wij ons getuigenis van Hem uitroepen, luider dan de stemmen om ons heen, in een wereld die meer van Jezus Christus moet horen en niet minder. Laten wij de bedelaarsmantel die we misschien nog aanhebben, afwerpen en boven de wereld uitstijgen naar een beter leven in en door Christus. Laten wij alle smoesjes om Jezus Christus niet te volgen achterwege laten, en alle goede redenen vinden om Hem te volgen wanneer we zijn stem horen. Dat is mijn gebed in de naam van Jezus Christus. Amen.