Algemene conferentie
Verbondsvertrouwen door Jezus Christus
Algemene aprilconferentie 2024


Verbondsvertrouwen door Jezus Christus

Wanneer we het huis des Heren betreden, beginnen we aan een heilige reis om te leren hoe we hogere, heiligere discipelen van Christus worden.

Geliefde broeders en zusters, ik bid dat we dit weekend geestelijk worden hernieuwd door de geïnspireerde boodschappen van onze leiders en dat we ons verheugen in wat ik graag ‘verbondsvertrouwen door Jezus Christus’ noem. Dit vertrouwen is de stille maar zekere garantie dat we de zegeningen zullen ontvangen die God belooft aan hen die hun verbonden nakomen. Dat vertrouwen is hard nodig in de moeilijke omstandigheden van onze tijd.

De bouw van nieuwe huizen des Heren over de hele wereld, op geïnspireerde aanwijzing van president Russell M. Nelson, heeft kerkleden grote vreugde gegeven en is een belangrijk teken van de groei van het koninkrijk van de Heer.

Toen ik nadacht over de indrukwekkende inwijding vorig jaar oktober van de Feather Rivertempel in Californië, drong de vraag zich aan mij op of we in ons enthousiasme over nieuwe tempels in onze steden en buurten niet het heiligere doel vergeten van de verbonden die we in de tempel sluiten.

Op de voorgevel van elke tempel staat de plechtige inscriptie: ‘De Here gewijd’.1 Deze geïnspireerde woorden zijn een duidelijke uitnodiging om, wanneer we het huis des Heren betreden, aan een heilige reis te beginnen om te leren hoe we hogere, heiligere discipelen van Christus worden. Als we in heiligheid voor God verbonden sluiten en beloven de Heiland te volgen, ontvangen we de kracht om ons hart te veranderen, ons innerlijk te hernieuwen en onze relatie met Hem te verdiepen. Dat heiligt onze ziel en vormt een heilige band met God en Jezus Christus, die ons beloven dat we de gave van het eeuwige leven kunnen beërven.2 Deze heilige reis leidt in ons dagelijks leven tot een heiliger, hoger vertrouwen in de verbonden die we door Jezus Christus hebben gesloten.

Dat vertrouwen is het hoogtepunt van onze goddelijke band met God en kan onze toewijding aan en dankbaarheid voor Jezus Christus en zijn zoenoffer vergroten. Het versterkt ons vermogen om anderen lief te hebben en te dienen, en het sterkt onze ziel in een onheilige wereld die in duisternis toeneemt en ons steeds meer verontrust. Het geeft ons de kracht om de zaadjes van twijfel en wanhoop, angst en frustratie, hartzeer en hopeloosheid in de kiem te smoren, die de vijand diep in ons hart probeert te zaaien, vooral als het leven moeilijk is, beproevingen aanhouden of omstandigheden wringen. Een Bijbelvers biedt goed advies als we tegen de wind van wereldse moeilijkheden in lopen: ‘Werp dan uw vrijmoedigheid [of vertrouwen] niet weg.’3

Geliefde broeders en zusters, wie oprecht vertrouwen in de verbonden die zij door Jezus Christus in het huis des Heren sluiten, bezitten een van de grootste krachten die we in dit leven kunnen krijgen.

In onze studie van het Boek van Mormon aan de hand van Kom dan en volg mij hebben we dit jaar een voorbeeld van dit type verbondsvertrouwen kunnen zien in Nephi, die ondanks tegenslagen en moeilijkheden getrouw bleef, bijvoorbeeld aan het gebod van de Heer om de platen op te halen. Nephi was buitengewoon bedroefd om de angst en het gebrek aan geloof van Laman en Lemuel, maar bleef er vertrouwen in houden dat de Heer hun de platen zou geven. Hij zei tegen zijn broers: ‘Zowaar de Heer leeft, en zowaar wij leven, zullen wij niet naar onze vader in de wildernis afdalen voordat wij hebben volbracht wat de Heer ons heeft geboden.’4 Omdat Nephi op de beloften van de Heer vertrouwde, kon hij volbrengen wat hem was geboden.5 Later zag Nephi in zijn visioen de invloed van dit type vertrouwen. Hij schreef: ‘Ik, Nephi, [zag] de macht van het Lam van God, dat die neerdaalde op de heiligen van de kerk van het Lam en op het verbondsvolk van de Heer […] en zij waren gewapend met gerechtigheid en met de macht van God in grote heerlijkheid.’6

Ik heb zelf de invloed van de liefdevolle beloften en macht van de Heer op zijn kinderen gezien, waardoor zij de kracht ontvingen om met hun omstandigheden om te gaan. Onlangs kwam mijn vrouw thuis van de tempel en zij vertelde mij hoe diep ze was geraakt door wat ze daar had meegemaakt. Toen zij het huis des Heren binnenging, zag zij een man in een rolstoel heel langzaam bewegen en een vrouw met een wandelstok heel moeilijk lopen. Beiden kwamen vol goede moed de Heer in zijn huis aanbidden. Toen mijn vrouw de voorverordeningenruimte binnenging, zag ze een lieve zuster die een arm miste – en maar een deel van haar andere arm had – die op prachtige, celestiale wijze al haar taken deed.

Mijn vrouw en ik kwamen tot de conclusie dat alleen een zuiver, oprecht vertrouwen in de eeuwige beloften die God doet door middel van de heilige verbonden die we met Hem in zijn huis sluiten, deze geweldige discipelen van Christus ertoe kon brengen hun huis op die ijskoude dag te verlaten, ondanks hun lichamelijke gesteldheid.

Mijn geliefde vrienden, als er iets is wat we nodig hebben – en wat we op onze kinderen en kleinkinderen kunnen overbrengen om hen te beschermen tegen de benauwdheden die in het verschiet liggen – dan is het vertrouwen in de verbonden die we door Jezus Christus kunnen sluiten. Dat goddelijke vertrouwen helpt ze een leven te leiden dat de Heer aan zijn getrouwe volgelingen heeft beloofd: ‘Mijn discipelen zullen op heilige plaatsen staan en niet aan het wankelen worden gebracht.’7

Hoe verkrijgen we dat vertrouwen door Jezus Christus? Door nederigheid, de Heiland in ons leven centraal te stellen, de beginselen van het evangelie van Jezus Christus na te leven, de verordeningen van heil en verhoging te ontvangen, en de verbonden die we met God in zijn heilige huis sluiten te eren.

In zijn slotwoord in de oktoberconferentie in 2019 herinnerde onze geliefde profeet ons aan een belangrijke stap in het verkrijgen van verbondsvertrouwen. Hij zei: ‘Als iemand het huis des Heren waardig wil binnengaan, moet hij of zij zich daar intensief geestelijk op voorbereiden. […] Individuele waardigheid vereist totale bekering van verstand en hart om meer als de Heer te zijn, een eerlijke burger te zijn, een beter voorbeeld te zijn, en een heiliger mens te zijn.’8 Als we dus onze tempelvoorbereiding veranderen, verandert ons tempelbezoek, wat ons leven buiten de tempel verandert. ‘Dan zal uw vertrouwen in de tegenwoordigheid van God sterk worden; en de leer van het priesterschap zal zich op uw ziel vormen als dauw uit de hemel.’9

Ik ken een bisschop die de oudste klas in het jeugdwerk geen jeugdwerkklas noemt, maar een ‘tempelvoorbereidingsklas’. In januari nodigt de bisschop de kinderen en hun leerkrachten uit in zijn kantoor om te bespreken hoe ze zich dat hele jaar zullen voorbereiden om naar de tempel te gaan. De bisschop neemt de tijd om de vragen voor het tempelaanbevelingsgesprek door te nemen. Die worden ook verwerkt in de jeugdwerklessen. Hij vraagt de kinderen om zich voor te bereiden zodat ze een jaar later weer naar zijn kantoor kunnen komen en het vertrouwen, het verbondsvertrouwen, hebben om een tempelaanbeveling te ontvangen en het huis des Heren te betreden. Dit jaar had de bisschop vier jonge meisjes die zo enthousiast, voorbereid en vol vertrouwen waren om naar de tempel te gaan, dat zij de bisschop vroegen om hun aanbeveling één minuut na middernacht op nieuwjaarsochtend af te drukken.

Niet alleen mensen die voor het eerst naar de tempel gaan, dienen zich voor te bereiden. We moeten ons allemaal voortdurend voorbereiden om naar het huis des Heren te gaan. Er is een ring met het motto: ‘Thuisgericht, kerkgesteund en tempelgebonden’. ‘Gebonden’ is een vertaling van het Engelse bound,10 een interessant woord dat focussen op een richting betekent, maar ook bevestigd aan of verstevigd door, vastberaden, vastbesloten, zeker. Tempelgebonden zijn bevestigt ons dus aan de Heiland, geeft ons de juiste richting en stabiliteit en zorgt ervoor dat wij verbondsvertrouwen door Jezus Christus hebben. Wij moeten die band daarom allen bewust verstevigen door onze volgende afspraak met de Heer in zijn heilige huis te maken, of de tempel nu dichtbij of ver weg is.11

Onze geliefde profeet, president Russell M. Nelson, heeft ons aan deze essentiële beginselen herinnerd: ‘De tempel staat centraal in de versterking van ons geloof en onze geestelijke standvastigheid, want de Heiland en zijn leer zijn de kern van al wat wij in de tempel doen. Alles wat we in de tempel door instructie en door de Geest leren, vergroot ons begrip van Jezus Christus. Zijn essentiële verordeningen verbinden ons met Hem door heilige priesterschapsverbonden. Als we dan onze verbonden nakomen, begiftigt Hij ons met zijn genezende en versterkende kracht. En o, wat zullen we zijn kracht in de toekomende tijd nodig hebben.’12

De Heiland wil graag dat wij ons voorbereiden, zodat we goed begrijpen hoe wij ons moeten gedragen als we in zijn naam verbonden met onze hemelse Vader sluiten. Hij wil dat wij ons voorbereiden om onze voorrechten, beloften en verantwoordelijkheden te ervaren; dat wij ons voorbereiden om het nodige geestelijke inzicht en bewustzijn te ontvangen. Ik weet dat als de Heer ook maar een sprankje verlangen of rechtvaardige inspanning ziet om Hem en de verordeningen en verbonden van zijn huis in ons leven centraal te stellen, Hij ons op zijn volmaakte wijze zal zegenen met de wonderen en tedere barmhartigheden die wij nodig hebben.

In het huis des Heren kunnen wij op hogere, heiligere manieren worden getransformeerd. Als we de tempel dus verlaten, getransformeerd door onze hoop in de beloften van de verbonden, gewapend met macht van omhoog, nemen we de tempel met ons mee naar huis en in ons leven. Ik beloof u dat wij volledig veranderen als we de geest van het huis des Heren in ons hebben.

We leren in de tempel ook dat de Geest van de Heer niet ongeremd in ons leven kan werken als we onvriendelijke gevoelens voor wie dan ook hebben. Als we in ons hart of hoofd ruimte voor onvriendelijke gevoelens of gedachten laten, leidt dat tot onvriendelijke woorden of daden, op sociale media of thuis, waardoor de Geest van de Heer ons hart verlaat. Werp daarom uw vrijmoedigheid of vertrouwen alstublieft niet weg, maar laat uw vertrouwen sterk worden.

Wij zijn nog steeds enthousiast over de voortdurende, versnelde tempelbouw, die ons inspireert en zegent. Maar nog belangrijker, als we onze tempelvoorbereiding veranderen, verandert ons tempelbezoek, wat ons leven buiten de tempel verandert. Moge deze transformatie ons vervullen met vertrouwen in onze heilige verbonden, die wij door Jezus Christus met God maken. God leeft, Jezus is onze Heiland en dit is zijn herstelde kerk op aarde. Van deze waarheden getuig ik eerbiedig in de heilige naam van onze Heiland, Jezus Christus. Amen.