Algemene conferentie
Alle dingen voor ons welzijn
Algemene aprilconferentie 2024


Alle dingen voor ons welzijn

In tijd en eeuwigheid is het het doel van de schepping en de aard van God om alle dingen voor ons welzijn samen te laten werken.

Het is vandaag 6 april – de gedenkdag van de herstelling door Jezus Christus van zijn kerk in de laatste dagen. Vandaag is ook onderdeel van de paastijd, waarin we vreugdevol getuigen van het volmaakte leven, het zoenoffer en de heerlijke opstanding van Jezus Christus.

Een Chinees verhaal begint ermee dat de zoon van een man een prachtig paard vindt.

‘Wat een geluk’, zeggen de buren.

‘We zullen zien’, zegt de man.

Dan valt de zoon van het paard en loopt hij blijvend letsel op.

‘Wat een pech’, zeggen de buren.

‘We zullen zien’, zegt de man.

Het leger komt soldaten inlijven, maar neemt de nu gehandicapte zoon niet mee.

‘Wat een geluk’, zeggen de buren.

‘We zullen zien’, zegt de man.

Deze grillige wereld lijkt vaak stormachtig en onzeker; soms hebben we geluk, en al te vaak hebben we pech. Maar in deze wereld vol tegenspoed1 weten we toch ‘dat voor hen die God liefhebben, alle dingen meewerken ten goede’.2 Als we rechtschapen leven en onze verbonden indachtig zijn, zullen inderdaad ‘alle dingen […] voor uw welzijn samenwerken’.3

Alle dingen voor ons welzijn.

Een bijzondere belofte! Een vertroostende verzekering van God zelf! Op wonderbaarlijke wijze is het het doel van de schepping en de aard van God om het begin en het einde te kennen;4 alle dingen voor ons welzijn teweeg te brengen; en ons te helpen dankzij de genade en verzoening van Jezus Christus geheiligd te worden.

De verzoening van Jezus Christus kan ons redden en ons van zonde verlossen. Maar Jezus Christus begrijpt ook in detail onze pijnen, benauwingen en ziekten,5 ons verdriet en onze afzondering. In tijd en eeuwigheid kan zijn overwinning op de dood en de hel alles rechtzetten.6 Hij helpt beschadigde en gekleineerde mensen te genezen, boze en verdeelde mensen het bij te leggen, eenzame en afgezonderde mensen te troosten, onzekere en onvolmaakte mensen te bemoedigen, en wonderen die alleen bij God mogelijk zijn tot stand te brengen.

We zingen halleluja en roepen hosanna! Met eeuwige macht en oneindige goedheid kunnen in Gods plan alle dingen voor ons welzijn samenwerken. We kunnen het leven met vertrouwen, en niet met angst, tegemoet treden.

Als we aan ons lot worden overgelaten, weten we misschien niet wat goed voor ons welzijn is. Als ik ‘voor mezelf kies’, kies ik ook voor mijn eigen beperkingen, zwakheden en onbekwaamheden. Uiteindelijk moeten we goed zijn om het meeste goed te kunnen doen.7 Omdat niemand behalve God goed is,8 streven we naar vervolmaking in Jezus Christus.9 We halen het allerbeste uit onszelf als we de natuurlijke mens afleggen en een kind voor God worden.

Met vertrouwen en geloof in God kunnen beproevingen en ellende voor ons welzijn worden geheiligd. Jozef, die in Egypte als slaaf werd verkocht, redde later zijn familie en volk. De profeet Joseph Smith kwam in de gevangenis te Liberty te weten ‘dat al deze dingen u ondervinding zullen geven en voor uw bestwil zullen zijn’.10 Als we ze met geloof doormaken, kunnen ongewilde beproevingen en opofferingen ons op onverwachte manieren tot zegen zijn.11

Ons geloof en vertrouwen in de Heer dat alle dingen voor ons welzijn kunnen samenwerken, nemen toe als we een eeuwig perspectief krijgen;12 begrijpen dat onze beproevingen ‘slechts een korte tijd’ duren;13 erkennen dat ellende voor ons welzijn geheiligd kan worden;14 accepteren dat ongelukken, voortijdig overlijden en slopende ziektes bij het sterfelijk leven horen; en erop vertrouwen dat onze liefdevolle hemelse Vader ons geen beproevingen geeft om ons te straffen of veroordelen. Hij zou geen steen geven aan iemand die om brood vraagt, of een slang aan iemand die om een vis vraagt.15

Als we beproevingen doormaken, willen we vaak vooral dat iemand naar ons luistert en bij ons is.16 Op die momenten helpen cliché-antwoorden vaak niet, hoe troostend ze ook bedoeld zijn. Soms verlangen we ernaar dat iemand met ons rouwt, lijdt en huilt; ons onze pijn, frustratie en soms zelfs woede laat uiten; en samen met ons erkent dat er dingen zijn die we niet weten.

Als we op God en zijn liefde voor ons vertrouwen, kan zelfs ons ergste hartzeer uiteindelijk voor ons welzijn samenwerken.

Ik weet nog dat ik op een dag te horen kreeg dat mijn dierbaren bij een ernstig auto-ongeluk betrokken waren. Op zulke momenten kunnen we alleen maar met smart en geloof net als Job zeggen: ‘De Heere heeft gegeven en de Heere heeft genomen; de Naam van de Heere zij geloofd.’17

Over de hele wereld bieden zo’n 3500 ringen en districten en 30.000 wijken en gemeenten van de kerk ons de nodige toevlucht en veiligheid.18 Maar binnen onze ringen en wijken kampen veel getrouwe gezinnen en personen met moeilijke problemen, wetend dat (maar niet hoe) alle dingen voor ons welzijn zullen samenwerken.

In het Engelse Huddersfield werd bij broeder Samuel Bridgstock kort voordat er een nieuwe ringpresident werd geroepen vergevorderde kanker vastgesteld. Vanwege zijn ernstige diagnose vroeg hij zijn vrouw, Anna, waarom hij bij het roepingsproces aanwezig zou moeten zijn.

Zuster Bridgstock zei: ‘Omdat je als ringpresident geroepen gaat worden.’

Afbeelding
Familie Bridgstock.

Aanvankelijk gaven de artsen hem nog maar een of twee jaar te leven, maar president Bridgstock (die hier vandaag aanwezig is) is nu al vier jaar ringpresident. Hij heeft goede en moeilijke dagen. Zijn ring ondersteunt hem met toegenomen geloof, dienstbaarheid en vriendelijkheid. Het is niet makkelijk, maar zijn vrouw en gezinsleden leven met geloof en dankbaarheid. Ze vertrouwen erop dat hun verdriet, dat ze begrijpelijkerwijze ook hebben, dankzij de herstellende verzoening van Jezus Christus in eeuwige vreugde zal veranderen.19

Als we stil, open en eerbiedig zijn, kunnen we de schoonheid, het doel en de sereniteit voelen van de verbondsband die de Heer biedt. Op heilige momenten kan Hij ons kortstondig de grotere eeuwige werkelijkheid laten zien waar ons dagelijks leven deel van uitmaakt, waarin kleine en eenvoudige dingen voor het welzijn van de gevers en de ontvangers samenwerken.

Rebekah, de dochter van mijn eerste zendingspresident, vertelde hoe de Heer haar gebed om troost verhoorde door een onverwachte kans om het antwoord op het gebed van iemand anders te zijn.

Afbeelding
Rebekah gaf de vrouw het zuurstofapparaat van haar moeder.

Laat op een avond kreeg Rebekah, die om het recente overlijden van haar moeder aan het rouwen was, duidelijk de ingeving dat ze moest gaan tanken. Bij het tankstation ontmoette ze een oudere vrouw die een grote, onhandelbare zuurstoftank gebruikte om haar te helpen ademhalen. Later gaf Rebekah de vrouw het mobiele zuurstofapparaat van haar moeder. De zuster zei dankbaar: ‘Je hebt me mijn vrijheid teruggegeven.’ Dingen werken samen voor ons welzijn als we dienen zoals Jezus Christus zou dienen.

Een vader die zijn tienerzoon als bedieningscollega heeft, legt uit: ‘Bediening houdt in dat we van buren die koekjes langs komen brengen in vertrouwde vrienden en geestelijke eerstehulpverleners veranderen.’ Een verbondsband in Jezus Christus brengt troost, verbinding en heiligheid.

Geestelijke voorbereiding kan ons er zelfs te midden van tragische gebeurtenissen aan herinneren dat onze hemelse Vader weet wanneer we het meest kwetsbaar en eenzaam zijn. Een gezin waarvan een kind in het ziekenhuis werd opgenomen, vond bijvoorbeeld troost door te bedenken dat de Heilige Geest hun van tevoren had ingefluisterd wat ze konden verwachten.

Soms maken familieleden aan de andere kant van de sluier deel uit van de grotere eeuwige werkelijkheid die de Heer ons laat voelen. Een zuster vond vreugde in bekering tot het herstelde evangelie van Jezus Christus. Twee traumatische gebeurtenissen hadden veel invloed op haar leven gehad – ze was getuige van een bootongeluk geweest en had haar moeder aan zelfmoord verloren.

Afbeelding
Deze zuster overwon haar angst en liet zich dopen.

Toch lukte het deze zuster om haar angst voor water te overwinnen en zich door onderdompeling te laten dopen. En op een blijde dag keek ze toe hoe iemand in de tempel plaatsvervangend voor haar overleden moeder werd gedoopt. ‘De tempeldoop heeft mijn moeder genezen en mij bevrijd’, zegt deze zuster. ‘Het was de eerste keer sinds het overlijden van mijn moeder dat ik me vredig voelde.’

Zijn verzekering dat alle dingen voor ons welzijn kunnen samenwerken, is ook in onze gewijde muziek te horen.

Kalm nu, mijn ziel: God stuurt met vaste hand

uw lot in ’t heden, net als in ’t verleên;

uw groot vertrouwen houde immer stand,

eenmaal wordt klaar wat onbegrijp’lijk scheen.20

Komt, heil’gen komt, geen werk noch strijd gevreesd,

maar uw reis blij volbracht!

Schijnt zwaar de tocht, volhardt, zijt kloek van geest,

naar uw kruis krijgt gij kracht. […]

En sterven wij alvorens daar te zijn,

blijde dag. […] Alles wel!’21

Het Boek van Mormon is tastbaar bewijs dat Jezus de Christus is en dat God zijn profetieën vervult. Het Boek van Mormon is geschreven door geïnspireerde profeten die onze tijd zagen, en begint met een echt drama – een familie met grote meningsverschillen. Maar als we het boek van 1 Nephi 1 tot aan Moroni 10 bestuderen, komen we dichter tot Jezus Christus met een sterk getuigenis dat wat daar toen gebeurd is, ons hier en nu tot zegen kan zijn.

Nu de Heer door zijn levende profeet het huis des Heren op meer plekken dichterbij brengt, werken de zegeningen van de tempel voor ons welzijn samen. We komen door verbonden en verordeningen tot God onze Vader en Jezus Christus, en krijgen een eeuwig perspectief op het sterfelijk leven. Eén voor één en naam voor naam bieden we geliefde familieleden, voorouders, heilige verordeningen en verbondszegeningen volgens het patroon van de Heer als verlossers op de berg Zion.22

Nu op veel plekken de tempel dichter bij ons in de buurt komt, kunnen we een tempeloffer brengen door vaker de heiligheid in het huis des Heren op te zoeken. We hebben vele jaren gespaard, gepland en offers gebracht om naar de tempel te gaan. Als uw omstandigheden het toelaten, kom dan nu alstublieft nog vaker tot de Heer in zijn heilige huis. Laat regelmatige aanbidding en dienstbetoon in de tempel zegeningen, bescherming en inspiratie brengen aan u en uw gezin – uw huidige gezin of het gezin dat u ooit zult hebben en worden.

Afbeelding
Grootmoeder bij de tempel.

Overweeg om zo mogelijk uw eigen tempelkleding aan te schaffen – dat zal u tot zegen strekken.23 Een grootmoeder uit een familie in bescheiden omstandigheden zei dat ze het allerliefst haar eigen tempelkleding wilde hebben. Haar kleinzoon zegt: ‘Oma fluisterde: “Ik wil in mijn eigen tempelkleding dienen, en wanneer ik sterf, wil ik daarin begraven worden.”’ Toen het zover was, is dat ook gebeurd.

Zoals president Russell M. Nelson heeft gezegd: ‘Alles wat wij geloven, en alles wat God zijn verbondskinderen heeft beloofd, past in de tempel als een puzzel in elkaar.’24

In tijd en eeuwigheid is het het doel van de schepping en de aard van God om alle dingen voor ons welzijn samen te laten werken.

Dat is het eeuwige doel van de Heer. Dat is zijn eeuwige perspectief. Dat is zijn eeuwige belofte.

Als het leven rommelig verloopt en uw doel niet duidelijk is, als u een beter leven wilt leiden maar niet weet hoe, kom dan alstublieft tot God onze Vader en Jezus Christus. Vertrouw erop dat Zij leven, van u houden en alle dingen voor uw welzijn willen. Ik getuig dat Zij dat oneindig en eeuwig doen. In de heilige naam van Jezus Christus. Amen.

Noten

  1. Zie Johannes 16:33.

  2. Romeinen 8:28.

  3. Leer en Verbonden 90:24. De populaire zinsnede ‘Het is helemaal goed’ impliceert vaak dat alles wel in orde is, maar betekent niet per se dat het goed voor ons welzijn is.

  4. Zie Mozes 1:3.

  5. Zie Alma 7:11.

  6. Zie 2 Nephi 9:10–12. God respecteert morele keuzevrijheid en laat soms zelfs toe dat de onrechtvaardige daden van anderen ons treffen. Maar als we gewillig proberen alles in ons vermogen te doen, kunnen de genade en instaatstellende en verzoenende macht van Jezus Christus ons reinigen, genezen en verbinden, en ons met onszelf en anderen aan beide zijden van de sluier in het reine brengen.

  7. Zie Moroni 7:6, 10–12. Professor Terry Warner schrijft scherpzinnig over dit onderwerp.

  8. Zie Romeinen 3:10; Moroni 10:25.

  9. Zie Moroni 10:32.

  10. Zie Leer en Verbonden 122:4, 7.

  11. We leren door ervaringen waar we nooit voor zouden kiezen. Soms kan het dragen van lasten met de hulp van de Heer ons vermogen om die lasten te dragen vergroten. Mosiah 24:10–15 verduidelijkt de belofte van de Heer om ‘om [te zien] naar mijn volk in hun ellende’ en hen te versterken ‘zodat zij hun lasten met gemak konden dragen’. In Alma 33:23 staat dat onze ‘lasten licht zullen zijn door de vreugde in zijn Zoon’. Mosiah 18:8 herinnert ons eraan dat als we ‘gewillig [zijn] elkaars lasten te dragen’, ze ‘licht zullen zijn’.

  12. De profeet Jesaja heeft over de Messias gezegd: ‘De Geest van de Heere Heere is op Mij, omdat de Heere Mij gezalfd heeft om een blijde boodschap te brengen aan de zachtmoedigen. Hij heeft Mij gezonden om te verbinden de gebrokenen van hart, […] om alle treurenden te troosten; om aangaande de treurenden van Sion te beschikken dat hun gegeven zal worden sieraad in plaats van as, vreugdeolie in plaats van rouw, een lofgewaad in plaats van een benauwde geest’ (Jesaja 61:1–3). De psalmist verwoordt ook het door de Heer beloofde perspectief: ‘Overnacht ’s avonds het geween, ’s morgens is er gejuich’ (Psalmen 30:6). Dit behelst ook de heerlijke beloftes aan de rechtvaardigen op de morgen van de eerste opstanding.

  13. Leer en Verbonden 122:4. Geloven dat beproevingen in vergelijking met de eeuwigheid ‘slechts een korte tijd’ duren, wil niet zeggen dat we de helse pijn of het leed dat we in dit leven dag na dag kunnen ervaren, de ondraaglijke slapeloze nachten of de pijnlijke onzekerheden van elke nieuwe dag moeten bagatelliseren of dat alles daardoor minder zwaar wordt. Misschien kan de belofte dat we kunnen terugkijken op ons sterfelijke leed in het licht van Gods medeleven en eeuwige blik ons wat extra perspectief bieden op ons begrip van het sterfelijk leven en onze hoop om met geloof te volharden en tot het einde toe op Hem te vertrouwen. En als we ogen om te zien hebben, vinden we vaak goedheid in het heden; we hoeven niet op een toekomstig moment te wachten om goedheid te zien.

  14. Zie 2 Nephi 2:2.

  15. Zie Mattheüs 7:9–10. God in ons leven laten zegevieren, houdt niet in dat we passief aanvaarden wat ons overkomt. Het houdt in dat we actief geloven dat onze hemelse Vader en onze Heiland, Jezus Christus, altijd alleen het beste voor ons willen. Bij tragische voorvallen kunnen we met geloof in plaats van ‘Waarom ik?’ vragen: ‘Wat kan ik leren?’ En we kunnen met een gebroken hart en een verslagen geest treuren terwijl we weten dat we volgens zijn timing en op zijn wijze compenserende zegeningen en kansen zullen krijgen.

  16. We hebben een verbond gesloten om te treuren met hen die treuren en hen te vertroosten die vertroosting nodig hebben (zie Mosiah 18:9).

  17. Job 1:21.

  18. Zie Leer en Verbonden 115:6.

  19. Geloof te midden van moeilijkheden is het tegenovergestelde van het existentiële lijden en de wanhoop van de mensen in het Boek van Mormon die ‘God [vervloekten] en wilden sterven’, maar ‘niettemin […] met het zwaard voor hun leven’ streden (Mormon 2:14).

  20. ‘Kalm nu, mijn ziel’, Lofzangen, nr. 86.

  21. ‘Komt, heil’gen, komt’, Lofzangen, nr. 15. Zie ook:

    Hoe groot de wijsheid van de Heer, […]

    het heilsplan, ons verleend;

    genade en gerechtigheid

    zijn thans in liefd’ vereend.

    (‘Hoe groot de wijsheid’, Lofzangen, nr. 131.)

    Te midden van de onzekerheden die bij het leven horen, weten we dat in het grote heilsplan genade, gerechtigheid en liefde voor ons welzijn zullen samenwerken.

  22. Zie Obadja 1:21. De profeet Joseph Smith heeft gezegd: ‘Hoe kunnen de heiligen [der laatste dagen] verlossers op de berg Zion worden? Door tempels te bouwen, doopvonten neer te zetten, en daarna alle verordeningen te ontvangen ten behoeve van al hun overleden voorouders.’ (Leringen van kerkpresidenten: Joseph Smith [2007], 509.)

  23. Leden die voor het eerst naar de tempel gaan, kunnen aanzienlijke korting op tempelkleding krijgen.

  24. Russell M. Nelson, ‘De tempel en uw geestelijke fundament’, Liahona, november 2021, 94.