2003
De onuitsprekelijke gave
Mei 2003


De onuitsprekelijke gave

Als [wij ons] openstellen voor de louterende invloed van die onuitsprekelijke gaven van de Heilige Geest, kan zich een heerlijke, nieuwe, geestelijke dimensie openen.

Het is mij een voorrecht om hier vandaag te zijn. Ik luister graag naar het woord van de Heer, gesproken door onze leiders, die geleid worden door de goddelijke gave van de Heilige Geest. Vandaag wil ik iets over die heerlijke gave zeggen.

Heeft u er wel eens over nagedacht hoeveel licht en energie onze zon produceert? Die hoeveelheid is bijna niet te vatten. En toch zijn warmte en licht gaven die we zomaar van God krijgen. Dat is weer een bewijs van de goedheid van onze hemelse Vader.1

Het licht van de zon doorklieft de ruimte en baadt onze planeet, die rond de zon draait, in warmte en licht. Zonder de zon is er op deze planeet geen leven. Het zou hier altijd dor, koud en donker zijn.

Zoals de zon deze aarde leven en licht schenkt, wordt onze geest gevoed door geestelijk licht. Dat noemen we het licht van Christus. In de Schriften staat dat het ‘ieder mens verlicht’.2 Daarom kan de hele mensheid de zegeningen ervan ondervinden. Het licht van Christus is de goddelijke invloed waardoor iedere man, vrouw en ieder kind goed van kwaad kan onderscheiden. Het stimuleert iedereen om het goede te kiezen, te zoeken naar eeuwige waarheid en de waarheden die we in het voorsterfelijk leven wel kenden, maar hier vergeten zijn.

We moeten het licht van Christus niet verwarren met de Heilige Geest, want het licht van Christus is geen persoon. De invloed gaat vooraf aan en bereidt ons voor op het ontvangen van de Heilige Geest. Het licht van Christus maakt dat de oprechte ziel ‘naar de stem (…) luistert’3 om het ware evangelie en de ware kerk te vinden, en daardoor de Heilige Geest te ontvangen.

De Heilige Geest is een persoon van Geest, een afzonderlijk lid van de Godheid.4 Hij getuigt van de macht van God, de goddelijke aard van Christus, en de waarheid van het herstelde evangelie. Door de eeuwen heen en in alle landen hebben velen ijverig getracht met de hemelen te communiceren en het licht van het ware evangelie te verkrijgen. Zij hebben gevoeld hoe de Heilige Geest de waarheid van het evangelie bevestigde.

De profeet Joseph Smith heeft verklaard: ‘Er is een verschil tussen de Heilige Geest en de gave van de Heilige Geest. Cornelius ontving de Heilige Geest voordat hij gedoopt was. Door de macht Gods werd hij overtuigd van de waarheid van het evangelie, maar pas na zijn doop kon hij de gave van de Heilige Geest ontvangen. Als hij die (…) verordening niet had ontvangen, zou de Heilige Geest, die hem van de waarheid van God had overtuigd, hem verlaten hebben.’5

De gave van de Heilige Geest, het recht om de Heilige Geest voortdurend als metgezel te hebben, verkrijgen we alleen op voorwaarde van geloof in Christus, bekering, doop door onderdompeling en oplegging der handen van daartoe bevoegde dragers van het Melchizedeks priesterschap. Het is een zeer kostbare gave, alleen voor leden van de kerk van de Heer die het waardig zijn.

In de Leer en Verbonden wordt de gave van de Heilige Geest door de Heer de onuitsprekelijke gave genoemd.6 Het is de bron van getuigenis en geestelijke gaven. Ons verstand wordt erdoor verlicht, onze ziel met vreugde vervuld.7 Hij onderwijst ons in alle dingen en brengt ons vergeten kennis in herinnering.8 De Heilige Geest zal ons ook ‘alles tonen wat [wij moeten] doen.’9

President James E. Faust heeft hieraan toegevoegd dat de gave van de Heilige Geest ‘de voornaamste bron van gemoedsrust is in onze labiele wereld.’10

President Gordon B. Hinckley heeft gezegd: ‘Wat een grote zegen is het om de invloed van een lid van de Godheid te ondervinden.’11 Denk eens in wat het betekent: de mogelijkheid en het recht om aanwijzingen van een lid van de Godheid te ontvangen, te communiceren met oneindige wijsheid, eindeloze kennis en onbegrensde macht!

Net als met alle gaven het geval is, moeten we deze gave ontvangen en aanvaarden. Toen priesterschapsdragers hun handen op uw hoofd legden om u te bevestigen als lid van de kerk, hoorde u de woorden: ‘Ontvang de Heilige Geest.’ Dat betekende niet dat daarmee de Heilige Geest zonder meer, blijvend uw metgezel werd. In de Schriften worden we gewaarschuwd dat de Geest van de Heer ‘niet altijd met de mens [zal] twisten.’12 Bij onze bevestiging krijgen we het recht op het gezelschap van de Heilige Geest, maar het is een recht dat we voortdurend moeten verdienen door gehoorzaamheid en naleving van de normen. We kunnen deze gave niet als vanzelfsprekend beschouwen.

De Heilige Geest waarschuwt ons voor gevaar en inspireert ons om mensen in nood te helpen. President Thomas S. Monson gaf ons de raad: ‘Wij letten op. Wij wachten af. Wij wachten op die stille, zachte stem. Wanneer zij spreekt, zullen wijze mensen gehoorzamen. Navolging van de influisteringen van de Geest stellen we niet uit.’13

Ik heb eens een tocht gemaakt door een uitgestrekte grot. De gids deed even de lichten uit om te laten zien hoe het is om je in totale duisternis te bevinden. Het was een verbazingwekkende ervaring. Ik kon mijn hand, die ik twee centimeter van mijn gezicht hield, niet zien. Het was in zekere zin beangstigend. Ik was opgelucht toen de lichten weer aangingen.

Zoals het licht de duisternis verdrijft en stoffelijke zaken zichtbaar maakt, zo verdrijft de Heilige Geest de ons omringende, geestelijke duisternis en maakt geestelijke zaken die eens verborgen waren, duidelijk zichtbaar. De apostel Paulus heeft gezegd: ‘Een ongeestelijk mens aanvaardt niet hetgeen van de Geest Gods is, want het is hem dwaasheid en hij kan het niet verstaan, omdat het slechts geestelijk te beoordelen is.’14

Ik vrees dat sommige leden van de kerk van de Heer ‘ver onder het vereiste niveau leven’ om aanspraak te kunnen maken op de gave van de Heilige Geest.15 Sommigen worden afgeleid door de zaken in de wereld die de invloed van de Heilige Geest hinderen en waardoor ze zijn influisteringen niet herkennen. We leven in een rumoerige, drukke wereld. Denk eraan dat druk bezig zijn niet per se inhoudt dat we geestelijk bezig zijn. Als we niet voorzichtig zijn, kunnen die wereldse zaken de zaken van de Geest verdrijven.

Sommigen zijn geestelijk dood en ongevoelig omdat zij ervoor gekozen hebben om te zondigen. Anderen blijven gewoon hangen in geestelijke zelfgenoegzaamheid, zonder het verlangen om boven zichzelf uit te stijgen en te communiceren met de Oneindige.

Als zij zich openstelden voor de louterende invloed van die onuitsprekelijke gaven van de Heilige Geest, zou zich een heerlijke, nieuwe, geestelijke dimensie openen. Hun ogen zouden zien wat ze zich nauwelijks kunnen voorstellen. Zelf zouden ze van de Geest uitgelezen, waardevolle dingen te weten komen die de ziel en het verstand verruimen en het hart vervullen van onuitsprekelijke vreugde.

President Brigham Young sprak over een heilige ervaring toen de profeet Joseph Smith aan president Young verscheen om een boodschap voor de heiligen door te geven. Het is een boodschap die de heiligen nu meer dan ooit nodig hebben: ‘Zeg [vooral] tegen de mensen (…) dat ze geest van de Heer bij zich houden’, zei Joseph, ‘en Hij zal hen ten goede leiden. Wees behoedzaam en negeer de stille, zachte stem niet; zij zal u zeggen wat u moet doen en waar u heen moet; dat zal de vruchten van het koninkrijk voortbrengen. Zeg tegen de broeders dat ze hun hart open moeten stellen, zodat ze in staat zullen zijn om de Heilige Geest te ontvangen.’16

Broeders en zusters, negeren wij de stille, zachte stem? Doen wij dingen die de Heilige Geest grieven? Laten we invloeden toe in ons huis die de Geest verdrijven? Het soort amusement dat we in ons huis toelaten heeft zeker invloed op de macht van de Heilige Geest. Veel amusement van de wereld is grievend voor de Heilige Geest. Natuurlijk moeten we geen films of tv-programma’s vol geweld, vulgaire taal en onzedelijkheid bekijken.

Ik vraag u om uzelf nederig en in gebed af te vragen: ‘Heb ik de Geest bij me?’ Ben ik gelukkig? Doe ik ook maar iets wat de Geest grieft en de Heilige Geest ervan weerhoudt om voortdurend mijn metgezel te zijn? Wees zo moedig om u zo nodig te bekeren en weer te genieten van het gezelschap van de Heilige Geest.

Voelen wij de invloed van de Heilige Geest bij ons thuis? Doen we als gezin ook maar iets wat de Geest grieft? Kunnen we nog meer doen om ons huis voor de Heilige Geest open te stellen?

Christus moet meer centraal staan in ons gezin. We behoren meer tijd in de tempel door te brengen en minder ons plezier na te jagen. We behoren het geluidsniveau bij ons thuis te verminderen zodat het lawaai van de wereld de stille, zachte stem van de Heilige Geest niet overschreeuwt. Als ouders moet het een van onze belangrijkste doelen zijn om de macht en de invloed van de Heilige Geest in ons gezin te voelen. We moeten bidden en de Schriften bestuderen. We kunnen de lofzangen van de herstelling zingen om de Heilige Geest bij ons binnen te laten. Ook regelmatig gezinsavond houden helpt.

In deze hachelijke tijd hebben we die onuitsprekelijke gave nodig. President Boyd K. Packer brengt ons in herinnering: ‘Wij hoeven niet bang te zijn voor de toekomst. We hebben alle reden om blij te zijn en weinig reden om bang te zijn. Als wij de aanwijzingen van de Geest volgen, zullen we veilig zijn, wat de toekomst ook mag brengen. Ons zal getoond worden wat we moeten doen.’17

De profeet Joseph Smith heeft gezegd dat de heiligen de gave van de Heilige Geest van alle andere geesten kunnen onderscheiden, want ‘Hij zal gemoedsrust en vreugde in hun ziel fluisteren; Hij zal kwaadaardigheid, haat en twist uit hun hart bannen. Dan zullen zij slechts het verlangen hebben om goed te doen, om rechtschapenheid voort te brengen en het koninkrijk Gods op te bouwen.’18

Een vriend heeft me eens verteld hoe hij de gave van de Heilige Geest leerde onderkennen en begrijpen. Hij bad vaak en verlangde naar de waarheid van het evangelie.

Hoewel hij blij was met zijn geloof, had hij nooit de zekerheid ontvangen waarnaar hij hunkerde. Hij had zich erbij neergelegd dat hij iemand was die in dit leven afhankelijk was van het geloof van anderen.

Op een ochtend, toen hij nadacht over de Schriften, voelde hij iets van top tot teen door zijn lichaam stromen. ‘Ik werd helemaal vervuld van intense liefde en pure vreugde’, legde hij uit. ‘Ik kan de intensiteit van wat ik toen voelde alleen maar beschrijven door te zeggen dat ik zo’n intense vreugde ervoer dat er in mij geen ruimte was voor enig ander gevoel.’

Hoewel hij die uitstorting van de Heilige Geest voelde, vroeg hij zich toch af of hij zich verbeeldde wat er gebeurde. ‘Hoe meer ik me dat afvroeg,’ zei hij, ‘des te intenser werden de gevoelens, totdat ik alleen maar in tranen kon zeggen: “Het is genoeg.”’

Mijn vader heeft als jongen iets dergelijks meegemaakt bij zijn doop. Hij vertelde: ‘Toen de bisschop zijn handen op mijn hoofd legde en zei: “Ontvang de Heilige Geest”, kreeg ik een bijzonder gevoel — iets wat ik nog nooit had meegemaakt en waardoor ik me gelukkig voelde. Het was een gevoel dat mijn ziel vervulde.’

Vanaf dat moment heeft hij altijd geweten dat Jezus Christus leeft en zijn kerk leidt door een levende profeet.’19

Er zijn veel mensen die de influisteringen van de Heilige Geest voelen tijdens hun studie van het Boek van Mormon of als ze luisteren naar het getuigenis van zendelingen en vrienden. Tot hen zeg ik als een apostel van de Heer Jezus Christus: het evangelie is weer in zijn volheid op aarde hersteld! Joseph Smith was een waar profeet die het Boek van Mormon vertaald heeft door de gave en de macht van God. Ik vraag iedereen dringend om het Boek van Mormon te lezen en de belofte ervan te toetsen: ‘En wanneer gij deze dingen zult ontvangen, zou ik u willen vermanen, dat gij God, de eeuwige Vader, in de naam van Christus zoudt vragen, of deze dingen niet waar zijn; en indien gij zult vragen met een oprecht hart en met een eerlijke bedoeling, en geloof hebt in Christus, zal Hij door de kracht des Heiligen Geestes de waarheid ervan aan u bekendmaken.’20

Aan wie geen lid is van de kerk vraag ik dringend met alle tederheid van mijn hart — bied niet langer weerstand aan de waarheid. Maak plaats in uw hart voor dat hemelse licht. Heb geloof, bekeer u en laat u dopen in de naam van Jezus Christus tot vergeving van uw zonden, en ook u zult die onuitsprekelijke gave van de Heilige Geest ontvangen.

Onze hemelse Vader leeft! Jezus is de Christus! Door middel van de profeet Joseph Smith is het evangelie van Jezus Christus in zijn volheid hersteld. President Gordon B. Hinckley is de profeet, ziener en openbaarder in onze tijd. Daarvan getuig ik, in de naam van Jezus Christus. Amen.

Noten

  1. Deskundigen van het National Aeronautics and Space Administration (NASA) schatten dat ‘[de zon] per dag in totaal 383 duizend triljoen kilowatt uitstraalt, wat gelijk staat aan de energie van een explosie van honderd miljard ton TNT per seconde.’ (NASA Office of Space Science, “Solar System Exploration,” Internet, http://solarsystem .nasa.gov/features/planets/sun/sun.html.)

  2. Johannes 1:9; zie ook Moroni 7:16; LV 84:46.

  3. LV 84:46.

  4. Zie LV 130:22.

  5. History of the Church, deel 4, p. 555.

  6. LV 121:26.

  7. Zie LV 11:31.

  8. Zie Johannes 14:26.

  9. 2 Nephi 32:5.

  10. ‘The Gift of the Holy Ghost—A Sure Compass’, Ensign, mei 1989, p. 32.

  11. Teachings of Gordon B. Hinckley (1997), p. 259.

  12. Genesis 6:3; zie ook 2 Nephi 26:11; LV 1:33; Mozes 8:17.

  13. Live the Good Life (1988), p. 59.

  14. 1 Korintiërs 2:14.

  15. Zie Brigham Young, Discourses of Brigham Young, samenstelling: John A. Widtsoe (1954), p. 32.

  16. Manuscript History of Brigham Young 1846–1847, bezorgd door Elden J. Watson (1971), p. 529.

  17. ‘Tongen als van vuur die zich verdeelden’, Liahona, juli 2000, p. 9.

  18. Manuscript History of Brigham Young, p. 529.

  19. Joseph L. Wirthlin, Conference Report, april 1956, p. 12.

  20. Moroni 10:4.