2006
Jullie zijn van edele afkomst
Mei 2006


Jullie zijn van edele afkomst

Jullie kunnen meer over je leven en zending op aarde te weten komen door je voor te bereiden om je patriarchale zegen te ontvangen en te bestuderen.

Het afgelopen jaar heb ik vaak het licht van God in het aangezicht van de jongevrouwen gezien. Ik heb het gezien tijdens grote bijeenkomsten van Brazilië tot de Dominicaanse Republiek. Ik heb het gezien toen jullie met handkarren de tocht van de pioniers naspeelden. Ik heb jullie licht gezien toen ik met jullie tijdens kampen liedjes zong en spelletjes deed. Ik heb dat licht van God gezien in het aangezicht van meisjes in doopruimten van tempels van Mexico tot Utah. Jullie licht heeft een grote invloed op mij en op veel anderen. Jullie bezitten licht omdat jullie letterlijke geestdochters van God zijn, ‘kinderen van verhoogde ouders’1 met een goddelijke aard en een eeuwige bestemming2. In de geestenwereld hebben jullie de eerste lessen van je hemelse Ouders ontvangen.3 Jullie zijn naar de aarde gekomen om jezelf te ‘bewijzen’.4

Jullie bevinden je in een levensfase dat jullie enkele uiterst belangrijke beslissingen nemen. Omdat jullie bestookt worden met zoveel onjuiste boodschappen over wie je bent, hebben jullie wat meer leiding nodig. Jullie kunnen meer over je leven en zending op aarde en het licht dat je in je hebt te weten komen door je voor te bereiden om je patriarchale zegen te ontvangen en te bestuderen.

Je bent nooit te jong om je op je patriarchale zegen voor te bereiden.5 Ik ben blij dat ik mijn zegen heb ontvangen voordat ik te veel door de verwarrende en onjuiste boodschappen van de wereld werd beïnvloed. Ik kreeg de vertroostende verzekering dat de Heer me liefhad en me kende, en vanaf dat moment begon ik meer te denken in termen van eeuwigheid dan populariteit.

Dit is de tijd waarop de jongevrouwen zich op hun patriarchale zegen moeten voorbereiden. Je bisschop en ouders kunnen je helpen beslissen wanneer het voor jou de beste tijd is, want leeftijd en voorbereiding zijn voor iedereen anders.6 Wanneer je de betekenis en het doel van een patriarchale zegen begrijpt en een oprecht verlangen hebt om het werk van de Heer te doen, ben je volwassen genoeg om je patriarchale zegen te ontvangen.7 Soms wachten mensen langer dan nodig is om hun zegen te ontvangen, omdat ze denken dat ze zich er op een bijzondere manier op moeten voorbereiden. Als je een aanbeveling voor doop voor de doden waardig bent, kom je ook voor een patriarchale zegen in aanmerking. Het is belangrijk om je door vasten en gebed op je zegen voor te bereiden, zodat je geest nederig en ontvankelijk is. Je persoonlijke voorbereiding is bijzonder belangrijk.

Als je je zegen ontvangt, krijg je een glimp van de eeuwigheid. Dan krijg je een beeld van je toekomst, omdat je zegen naar je eeuwige doel en reis verwijst. De patriarch weet niet wat er in je zegen gezegd wordt totdat hij die geeft. Hij vertrouwt op de Geest om de juiste woorden te spreken. In je zegen krijg je over je afstamming van het huis van Israël te horen. Dat is je familielijn en die wordt soms een stam genoemd. Alle stammen zijn terug te voeren tot de grote patriarch Abraham. Je afstamming is belangrijk. Dan weet je dat je de beloften kunt ontvangen die aan Abraham zijn gegeven, dat door hem alle landen op aarde gezegend zullen worden.8

Je afstamming is een ‘bloedverwantschap’.9 Daardoor zijn jullie letterlijk ‘kinderen van de profeten’10 met een edele afkomst. Daarom zeggen we vaak dat jullie jongeren met een edele afkomst11 of van een ‘uitverkoren geslacht’12 zijn.

Een goede kennis heeft ooit tegen me gezegd: ‘Toen ik op 16-jarige leeftijd lid van de kerk werd, begon ik te beseffen wie ik was. Ik kreeg mijn patriarchale zegen en leerde dat ik van het huis van Israël afstamde. Op dat moment wist ik niet wat dat betekende, maar in de loop der jaren heb ik geleerd dat het een groot voorrecht is om rechtstreeks van de profeten af te stammen. Ik heb een waardevol erfgoed en goede toekomstmogelijkheden.’

Net als Abraham wil je een zegen ontvangen zodat je meer kennis en instructie van de Heer zult krijgen.13 Als je je patriarchale zegen ontvangt, zul je merken dat de Heer je persoonlijk kent. In de begintijd van de kerk wilden veel mensen dat Joseph Smith de Heer zou vragen wat zij moesten doen. Enkele van die openbaringen staan nu in de Leer en Verbonden. Net als de heiligen vanouds, kun je je patriarchale zegen als je eigen ‘schriftuur’14 beschouwen. Je zegen is heilig en mag niet met mensen buiten je eigen familiekring besproken worden.15

De patriarch kan zien hoe je leven en omstandigheden zich zullen ontwikkelen, en je een zegen geven die daar betrekking op heeft. Een jongevrouw heeft me ooit verteld: ‘Er stonden dingen in mijn zegen waar zelfs mijn ouders niets vanaf wisten.’ President James E. Faust heeft gezegd dat patriarchale zegens geïnspireerde, ‘persoonlijke openbaringen van God zijn’. Iedere zegen is ‘een ster die we moeten volgen, een anker voor onze ziel’. Ze onthult onze vaardigheden en mogelijkheden.16

President Boyd K. Packer zegt dat onze zegen ‘een [alinea] uit het boek van [onze] mogelijkheden is.’17 President Monson noemt onze zegen een ‘Liahona van licht’.18

Daar een patriarchale zegen geen voorspelling is van alles wat er zich in het leven van de ontvanger zal afspelen, moeten we de leiding van de Heilige Geest zoeken en volgen om meer begrip te krijgen van de koers die we in dit leven hebben te volgen. De leringen van het evangelie zijn immer een leidraad tot volledig begrip van onze bestemming en privileges. Hoewel er in een patriarchale zegen bijvoorbeeld niet staat dat iemand zal trouwen of kinderen krijgen, wordt ons wel in het evangelie geleerd om in de tempel te trouwen en een gezin te stichten. Die evangelieleringen kunnen we navolgen zonder dat we daar in onze patriarchale zegen op gewezen worden.

Op de middelbare school zag een decaan mijn cijfers en zei dat een universitaire studie waarschijnlijk te moeilijk voor mij zou zijn. Maar toen ik met een gebed in mijn hart mijn patriarchale zegen had bestudeerd, kreeg ik het gevoel dat ik mijn levensdoel moest blijven nastreven. En omdat ik inzicht in het plan van de Heer had, had ik hoop in mijn hart en kon ik vol vertrouwen gaan studeren. Ik kwam erachter dat ik als student succesvol kon zijn en ik behaalde mijn universitaire graad. Als wij weten wie we zijn en wat er van ons wordt verwacht, is het eenvoudiger om belangrijke beslissingen op het gebied van opleiding, carrière en huwelijk te nemen. Het is gemakkelijker om ons licht thuis, bij onze vriendinnen en op alle andere plaatsen te laten schijnen.

De Heiland heeft gezegd: ‘Voorwaar, voorwaar, Ik zeg u, Ik draag u op het licht van dit volk te zijn. Een stad die bovenop een berg ligt, kan niet verborgen blijven.

‘Zie, steken de mensen een kaars aan en zetten ze die onder een korenmaat? Neen, integendeel, op een standaard, en zij geeft licht aan allen die in het huis zijn;

‘Laat dan uw licht voor dit volk zo schijnen dat zij uw goede werken kunnen zien en uw Vader die in de hemel is, verheerlijken.’19

Als je weet wie je bent en wat je in je leven behoort te doen, zul je je licht niet willen verbergen.

Dan wil je bijvoorbeeld ‘je licht niet verbergen’ door kleding te dragen die je koninklijke potentieel beperkt. Dan zul je geen grove taal gebruiken of je lichaam met tatoeages of op andere manieren ontsieren, wat vernederend is voor een dochter met een koninklijk erfgoed. Dan zul je je geboorterecht niet onteren door middelen te gebruiken die schadelijk of verslavend zijn. Dan zul je niet kijken naar of deelnemen aan gedragingen die onzedelijk zijn en je edele status verlagen. Dan streef je naar alles wat prijzenswaardig, deugdzaam, liefelijk en eerzaam is,20 omdat je weet dat je van edele afkomst bent.

Jullie zijn waardevolle kinderen der belofte. Als je de richtlijnen en geboden van de Heer naleeft en naar zijn stem luistert, heeft Hij beloofd dat Hij je boven alle volken zal verheffen tot een lof, een naam en een sieraad.21 Door je patriarchale zegen behoor je geïnspireerd te worden om zo nodig veranderingen in je leven aan te brengen. De zegen bevat beloften die je alleen bij getrouwheid kunt ontvangen. Als je niet getrouw bent, kun je er niet op rekenen dat je zegen in vervulling zal gaan.

Soms denken jongevrouwen dat als ze een fout hebben begaan, ze niet waardig zijn om een patriarchale zegen te ontvangen, of dat ze geen recht hebben op de zegeningen als ze hun zegen al hebben ontvangen. Denk eraan, de fundamentele leer van de Heer Jezus Christus is gebaseerd op geloof in Hem en in zijn macht om onze zonden op zich te nemen. ‘Satan wil je het gevoel geven dat je je niet kunt bekeren, maar dat is absoluut niet waar.’22 Als we iedere week aan het avondmaal deelnemen, beloven we dat we ons leven zullen verbeteren. We moeten altijd proberen om een nieuw persoon te worden die meer op onze Heiland, Jezus Christus, lijkt. De apostel Paulus noemt dat ‘in nieuwheid des levens’ wandelen.23 Als je ernstige zonden hebt begaan waardoor je je edele geboorterecht kunt kwijtraken, wees dan bereid om met je tranen en verdriet naar de bisschop te gaan. Hij is je vriend in het bekeringsproces en is aangesteld om als rechter op aarde te fungeren, in plaats van de Heiland, die de eeuwige Rechter is. Bekering is als een reuzengum, en kan zelfs permanente inkt verwijderen! Dat is niet gemakkelijk, maar het is mogelijk.24 De Heer heeft gezegd: ‘Wie zich van zijn zonden bekeerd heeft, die ontvangt vergeving, en Ik, de Heer, denk er niet meer aan.’25

Jongevrouwen, met behulp van je patriarchale zegen zul je te weten komen dat je van een edel geslacht afstamt. Als je ouder wordt, zie je dat de profetieën in je zegen je leven vorm geven. De Heer wil dat je belangrijke en opwindende dingen doet. Dat is jullie tijd: ‘Staat op en laat [je] licht schijnen, opdat het een standaard voor de natiën zal zijn.’26 ‘Laat dan uw licht voor dit volk zo schijnen dat zij uw goede werken kunnen zien en uw Vader die in de hemel is, verheerlijken.’27 In de naam van Jezus Christus. Amen.

Noten

  1. Bruce R. McConkie, Mormon Doctrine, 2e editie [1966], p. 589.

  2. Zie: ‘Het gezin: een proclamatie aan de wereld’ Liahona, oktober 2004, p. 49.

  3. Zie LV 138:56.

  4. Zie Abraham 3:25; Gids bij de Schriften, ‘Verkiezing’, p. 204.

  5. Zie ‘Teaching Children About Patriarchal Blessings’, Ensign, Oct. 1987, p. 54. President Spencer W. Kimball heeft verklaard: ‘Bereid u uw kinderen voor op een [patriarchale zegen], of ziet u wel wat er gebeurt als ze er de leeftijd voor hebben? (…) Ik ben van mening dat elke moeder met haar kinderen over een patriarchale zegen moet beginnen te praten als ze nog jong zijn, zodat ze erop zullen zijn voorbereid’ (Conference Report, Manchester England Area Conference, juni 1976, p. 23).

  6. Zie Ezra Taft Benson, Sermons and Writings of President Ezra Taft Benson, 2003, p. 149.

  7. Zie Ensign, oktober 1987, p. 55.

  8. Zie Genesis 26:4; Abraham 2:9.

  9. Joseph Fielding Smith, Doctrines of Salvation, Bruce R. McConkie, red., 3 delen (1954–1956), deel 3, pp. 248–249.

  10. 3 Nephi 20:25.

  11. ‘Carry On’, Hymns, nr. 255.

  12. 1 Petrus 2:9.

  13. Zie Abraham 1:2–3.

  14. Sermons and Writings of President Ezra Taft Benson, p. 149.

  15. Zie Trouw aan het geloof: evangeliewijzer, (2004), pp. 17–21.

  16. Conference Report, oktober 1995, pp. 81–82; Ensign, november 1995, p. 63.

  17. ‘De ringpatriarch’, Liahona, nov 2002, p. 44.

  18. Conference Report, oktober 1986, pp. 82–83; of Ensign, november 1986, p. 67.

  19. 3 Nephi 12:14–16.

  20. Zie Geloofsartikelen 1:13.

  21. Zie Deuteronomium 26:17–19.

  22. Voor de kracht van de jeugd, p. 30.

  23. Romeinen 6:4.

  24. Zie Trouw aan het geloof, pp. 17–21.

  25. LV 58:42.

  26. LV 115:5.

  27. 3 Nephi 12:16.