2009
Den nye bog Evangelisk kunst
Oktober 2009


Den nye bog Evangelisk kunst

En billigbog med spiralryg giver nu sidste dages hellige mulighed for at benytte 137 farvebilleder i deres evangeliske undervisning og læring.

På præsident Thomas S. Monsons kontor hænger et maleri af Frelseren malet af kunstneren Heinrich Hofmann. Profeten siger, at dette maleri minder ham om at gøre det, som Frelseren ønsker, at han skal gøre. Billeder kan have en stærk indflydelse på enhver af os, ligesom det maleri har på præsident Monson.

Med ønsket om at skænke medlemmerne billeder til brug i klasserne i Kirken og i vores hjem til en rimelig pris, har Kirken nu udsendt bogen Evangelisk kunst med 137 malerier og fotografier. Disse billeder kan supplere lektioner overalt, fra seniorsøndagsskolen til Primarys fællestid. De kan også anvendes til familieaften, personligt skriftstudium, missionering og hjemme- eller besøgslærere.

Hver illustration i bogen indbyder til undervisning – de giver mulighed for at fortælle en historie fra skriften eller forklare et princip. Som en hjælp rummer bogen Evangelisk kunst en liste, der kæder billederne sammen med beretningerne i skrifterne. Når vi gransker disse skriftsteder, øges vores forståelse af de begivenheder og evangeliske principper, som skildres i billederne.

Det følgende er tre måder, hvorpå bogen Evangelisk kunst kan anvendes i undervisningen:

  1. Overvej at bede elever om at studere de skriftsteder, som har forbindelse til et bestemt billede. Bed dem om at læse skriftstedet højt eller genfortælle det, mens I drøfter billedet sammen.

  2. Overvej at bede deltagerne om at beskrive, hvad de ser på billedet. Hvilke evangeliske principper forkynder billedet? Hvordan kan vi anvende disse principper i dag?

  3. Når du har undervist i et bestemt evangelisk princip, kan du bede andre om at søge i bogen Evangelisk kunst for at finde billeder, som illustrerer princippet. Spørg elever, hvad de føler, når de ser på billedet, nu hvor de har drøftet dets betydning.

Lad os i al vores indlæring og undervisning i evangeliet bønsomt søge inspiration (se L&P 42:14-17). Når vi gør det, fremkalder Helligånden andre tanker i vores sind, tanker, som er skræddersyet til dem, som vi underviser. Den nye bog Evangelisk kunst er et vigtigt redskab, som kan hjælpe os med at hjælpe hinanden med at komme til Kristus og modtage det evige livs velsignelser.

Fra venstre: Kristi billede, af Heinrich Hofmann, gengivet med tilladelse fra Harrison Conroy Co.; fotoillustrationer: Matthew Reier, Hyun-Gyu Lee og Christina Smith