2014
Johtaminen Vapahtajan tavalla
Heinäkuu 2014


Palvelemme kirkossa

Johtaminen Vapahtajan tavalla

Kuva
J. Kirk Richards painting of the Savior helping lift a woman.

J. Kirk Richardsin teos Nainen parantui

Maailman huonoimpien johtajien ja täydellisen johtajan, maailman Vapahtajan, välillä vallitsee jyrkkä vastakohtaisuus. Presidentti Spencer W. Kimball (1895–1985) on selittänyt: ”Ne historialliset johtajat, joiden vaikutus ihmiskuntaan on ollut kaikkein murheellisin, ovat olleet sellaisia juuri siitä syystä, että heiltä ovat puuttuneet lähes täysin kaikki Galilean miehen ominaisuudet. Siinä missä Jeesus oli epäitsekäs, he ovat olleet itsekkäitä. Siinä missä Jeesus halusi vapautta, he ovat halunneet valvontaa. Siinä missä Jeesus halusi palvella, he ovat halunneet asemaa. Siinä missä Jeesus vastasi muiden ihmisten aitoihin tarpeisiin, he ovat olleet kiinnostuneita vain omista tarpeistaan ja haluistaan. Siinä missä Jeesus halusi opetuslastensa kehittyvän, he ovat pyrkineet manipuloimaan kuolevaisia. Siinä missä Jeesus oli täynnä oikeudenmukaisuuden tasapainottamaa myötätuntoa, he ovat hyvin usein olleet täynnä kovuutta ja epäoikeudenmukaisuutta.”1

Jotta menestyisimme johtohenkilöinä Herran kirkossa, meidän täytyy noudattaa Hänen esimerkkiään. Seuraavat ajatukset voivat auttaa meitä tulemaan johtamisessamme enemmän Kristuksen kaltaisiksi.

Kristuksen kaltaiset johtajat palvelevat ”silmämääränä vain Jumalan kunnia” (OL 4:5) pyrkien tekemään taivaallisen Isän tahdon. Vapahtaja on sanonut: ”Enhän minä ole tullut taivaasta tekemään oman tahtoni mukaan, vaan täyttämään lähettäjäni tahdon” (Joh. 6:38).

Kristuksen kaltaiset johtajat eivät luota ”lihan käsivarteen” (2. Nefi 4:34). He rukoilevat nöyrästi johdatusta. He turvaavat Herraan ja pyrkivät tekemään Hänen työtään Hänen hyväksi näkemänään aikana ja Hänen hyväksi näkemällään tavalla sen sijaan että he luottaisivat omiin lahjoihinsa ja kykyihinsä.

Kristuksen kaltaiset johtajat eivät pyri kirkon tehtäviin; he näkevät tehtävät mahdollisuuksina palvella, eivät ylennyksinä. He eivät myöskään näe tehtävästä vapauttamisia arvonalennuksina. Vapauttaminen kuuluu olennaisena osana jokaiseen tehtävään.

Kristuksen kaltaiset johtajat ovat palvelijoita; he auttavat, opettavat ja kannustavat niitä, joita he palvelevat. He pyrkivät siunaamaan muita, kuten Vapahtaja siunasi: ”Hän ei tee mitään, mikä ei olisi maailman hyödyksi” (2. Nefi 26:24). He näkevät itsensä Herran edustajina, jotka auttavat muita palaamaan Hänen luokseen.

Kristuksen kaltaiset johtajat pyrkivät auttamaan muita kehittymään. Presidentti Kimball on myös opettanut:

”Jeesus luotti seuraajiinsa niin paljon, että jakoi työnsä heidän kanssaan, jotta he kasvaisivat. Tämä on yksi suurimpia opetuksia Hänen johtajuudessaan. Jos me sysäämme muut syrjään, jotta jokin työ tulisi tehdyksi nopeammin ja tehokkaammin, työ kyllä saattaa tulla tehdyksi, mutta silloin seuraajissa ei tapahdu sitä kasvua ja kehitystä, joka on hyvin tärkeää. – –

Jeesus antoi ihmisille totuuksia ja tehtäviä heidän kykyjensä mukaan. Hän ei uuvuttanut heitä enemmällä kuin mihin he pystyivät, mutta Hän antoi heille niin paljon, että he joutuivat venymään.”2

Profeetta Joseph Smith kuvaili, kuinka hän johti ihmisiä niin hyvin: ”Minä opetan heille oikeita periaatteita, ja he hallitsevat itse itseään.”3 Tämä on Herran johtamistavan ydin.

Viitteet

  1. Ks. ”Jeesus, täydellinen johtaja”, Valkeus, maaliskuu 1980, s. 16.

  2. ”Jeesus, täydellinen johtaja”, s. 15–16.

  3. Kirkon presidenttien opetuksia: Joseph Smith, 2007, s. 297.

  4. Kirkon presidenttien opetuksia: Lorenzo Snow, 2012, s. 156–157.

  5. Ks. Thomas S. Monson, ”Kutsuttu palvelemaan”, Valkeus, heinäkuu 1996, s. 46.