2014
Mormonin kirja, Israelin kokoaminen ja Vapahtajan toinen tuleminen
Heinäkuu 2014


Mormonin kirja, Israelin kokoaminen ja Vapahtajan toinen tuleminen

Puheesta, joka pidettiin uusien lähetysjohtajien seminaarissa Provon lähetyssaarnaajien koulutuskeskuksessa Utahissa 26. kesäkuuta 2013.

Kuva
Vanhin Russell M. Nelson

Mormonin kirjan esiin tuleminen on konkreettinen merkki maailmalle siitä, että Herra on alkanut koota Israelia ja täyttää lupauksia, jotka Hän antoi Abrahamille, Iisakille ja Jaakobille.

Kuva
Large group of sister missionaries standing on stairs holding up signs showing what language they speak.

Julkaisun Saarnatkaa minun evankeliumiani – lähetystyöpalvelun opas luku 5 on omistettu kokonaan Mormonin kirjalle. Tässä luvussa opetetaan Mormonin kirjasta seuraavia asioita:

  • Se on uskontomme lakikivi.

  • Se todistaa Jeesuksesta Kristuksesta.

  • Se tukee Raamattua.

  • Se vastaa sielun kysymyksiin.

  • Se lähentää ihmisiä Jumalaan.

Kaikki nämä väittämät ovat ehdottoman tosia, mutta ne on esitetty meidän – kuolevaisten olentojen – näkökulmastamme. Mikä olisi taivaallisen Isämme ja Hänen rakkaan Poikansa Jeesuksen Kristuksen näkökulma Mormonin kirjaan?

Heidän näkökulmansa on varmastikin muodostunut niiden kahden pitkäaikaisen lupauksen mukaisesti, jotka He ovat antaneet koko ihmiskunnalle. Nämä kaksi lupausta ovat toisiinsa liittyviä, hyvin dokumentoituja, yhä voimassa ja vielä toteutuvia. Ensimmäinen on Heidän ikiaikainen lupauksensa koota hajotettu Israel. Toinen on Heidän pitkäaikainen lupauksensa Herran toisesta tulemisesta.

Abrahamin liitto ja Israelin huone

Abrahamin taloudenhoitokaudella Jumala teki isä Abrahamin kanssa liiton, jonka mukaan ihmisiä kaikissa kansakunnissa siunattaisiin Abrahamin sukulinjan kautta. Tähän lupaukseen sisältyi muitakin tärkeitä osia. Näihin lupauksiin, jotka ensin annettiin Abrahamille ja myöhemmin vahvistettiin uudelleen Iisakille ja Jaakobille, sisältyy seuraavia asioita:

  • Suuri joukko jälkeläisiä.1

  • Tiettyjen maiden periminen.2

  • Abrahamin jälkeläiset toisivat pappeuden kaikille kansakunnille, jotta kaikkia voitaisiin siunata Abrahamin sukulinjan kautta.3

  • Niistä, jotka eivät ole Abrahamin jälkeläisiä mutta jotka ottavat vastaan evankeliumin, tulisi Abrahamin jälkeläisiä lapseksi ottamisen kautta.4

  • Maailman Vapahtaja tulisi Abrahamin sukulinjasta.5

Monet Abrahamin jälkeläisistä – muinaisen Israelin heimoista – lopulta hylkäsivät Herran opetukset ja surmasivat profeetat. Kymmenen heimoa joutui pakkosiirtolaisuuteen Assyriaan. Siellä he katosivat ihmiskunnan tiedosta, vaikkakaan he eivät ole kadonneita Herralle. Kaksi heimoa jäi jäljelle vähäksi aikaa, mutta kapinoimisensa tähden heidät vietiin pakkosiirtolaisuuteen Babyloniaan. Kun he palasivat, he olivat Herran suosiossa, mutta jälleen kerran he hylkäsivät Hänet.

Israelin hajottaminen ja kokoaminen

Rakastava mutta sureva Isä hajotti Israelin kauas ja laajalle, mutta Hän lupasi, että eräänä päivänä hajallaan oleva Israel koottaisiin takaisin laumaan. Tämä lupaus on yhtä varma kuin lupaus Israelin hajottamisesta.6 Esimerkiksi Jesaja näki ennakolta, että myöhempinä aikoina Herra lähettäisi ”nopsajalkaiset sanansaattajat” näiden kansojen luo, jotka olisivat ”lähellä ja kaukana” (Jes. 18:2, 7).

Kuten on profetoitu, kaikki asiat on määrä palauttaa tämän taloudenhoitokauden aikana. Sen tähden hajallaan olevan Israelin kauan odotetun kokoamisen täytyy tapahtua osana tätä palauttamista.7 Israelin kokoaminen liittyy toiseen lupaukseen, koska kokoaminen on välttämätön johdanto Herran toiselle tulemiselle.8 Taivaallinen näkökulma on jälleen koko ajan selvästi nähtävissä.

Tämä kokoamista koskeva käsitys on yksi Myöhempien Aikojen Pyhien Jeesuksen Kristuksen Kirkon tärkeitä opetuksia. Herra on julistanut: ”Minä annan teille merkin, – – että minä kokoan pitkästä hajaannuksestaan kansani, oi Israelin huone, ja perustan jälleen Siionini sen keskuuteen” (3. Nefi 21:1).

Mormonin kirjan esiin tuleminen on konkreettinen merkki maailmalle siitä, että Herra on alkanut koota Israelia ja täyttää lupauksia, jotka Hän antoi Abrahamille, Iisakille ja Jaakobille.9 Me sekä opetamme tätä käsitystä että pääsemme osallistumaan siihen! Me teemme niin, kun me autamme Herran valittujen kokoamisessa verhon kummallakin puolen.

Onneksi kutsu tulla Kristuksen luokse (ks. MK Jaak. 1:7)10 voidaan esittää myös niille, jotka ovat kuolleet ilman tietoa evankeliumista.11 Valmistautuminen niiden puolesta, jotka elävät verhon toisella puolen, edellyttää osaltaan maanpäällisiä ponnisteluja niiltä, jotka elävät verhon tällä puolen. Me kokoamme esivanhempien tauluja, täytämme perheryhmälomakkeita ja toimimme sijaisina temppelityössä kootaksemme yksittäisiä ihmisiä Herran luokse ja perheidensä yhteyteen.12

Jumala näki ennalta, että tämä aikojen täyttymisen taloudenhoitokausi olisi kokoamisen aikaa sekä taivaassa että maan päällä. Apostoli Pietari tiesi, että luopumuksen ajan jälkeen koittaisi palautus. Hän on julistanut:

”Katukaa siis syntejänne, jotta ne pyyhittäisiin pois, kääntykää, jotta Herra antaisi tulla virvoituksen ajan – –.

Taivas oli oleva hänen asuinsijansa siihen aikaan saakka, jolloin kaikki pannaan kohdalleen, niin kuin Jumala ikiajoista asti on luvannut pyhien profeettojensa suulla.” (Ap. t. 3:19–21.)

Meidän aikanamme Herra lähetti Pietarin, Jaakobin ja Johanneksen ja antoi heille ”[valtakuntansa] avaimet ja evankeliumin taloudenhoitokauden viimeisiä aikoja varten ja aikojen täyttymistä varten”, jolloin Hän kokoaisi ”yhteen kaiken, sekä sen, mitä on taivaassa, että sen, mitä on maan päällä” (OL 27:13).13

Monet Abrahamin liiton osa-alueet ovat jo täyttyneet. Maailman Vapahtaja on tosiaan tullut Abrahamin sukulinjasta, Jaakobin pojan Juudan kautta. Maa on osoitettu perinnöksi kauan sitten. Raamatun MAP-laitoksen eräässä kartassa näkyy, kuinka heimojen perimä maa jaettiin Ruubenin, Simeonin, Juudan, Isaskarin, Sebulonin, Danin, Naftalin, Gadin, Asserin, Benjaminin ja Joosefin (hänen poikiensa Efraimin ja Manassen) jälkeläisten kesken.14 Sen lisäksi että Joosef sai perintöosan Pyhässä maassa, Mormonin kirjassa kerrotaan myös, että Joosefin jäännökselle varattu maa on Amerikan pallonpuolisko.15

Suuri lupaus, jonka mukaan kaikkia kansakuntia siunattaisiin Abrahamin, Iisakin ja Jaakobin jälkeläisten välityksellä, odottaa vielä toteutumista. Mutta tämä kokoamista koskeva lupaus, joka on kudottu kaikkien pyhien kirjoitusten kankaaseen, täyttyy aivan yhtä varmasti kuin täyttyivät Israelin hajalleen joutumista koskevat profetiat.16

Kuva
Church members and missionaries of the Abuakwa Branch in Africa.

Kokoaminen johdantoa Vapahtajan toiselle tulemiselle

Miksi tämä lupaus kokoamisesta on niin ratkaisevan tärkeä? Koska Israelin kokoaminen on välttämätöntä, jotta maailmaa valmistettaisiin Vapahtajan toista tulemista varten! Ja Mormonin kirja on Jumalan apuväline, jota tarvitaan näiden kummankin jumalallisen päämäärän toteuttamiseen.17

Mormonin kirja on Jumalan lahja koko maailmalle. Se on ainoa kirja, jonka Herra on todistanut olevan totta.18 Se on lahja Nefiltä, Jaakobilta, Mormonilta ja Moronilta sekä sen innoitetulta ja marttyyrina kuolleelta kääntäjältä, profeetta Joseph Smithiltä. Mormonin kirja on tarkoituksella osoitettu Israelin huoneen jäännökselle.19

Mitä tulee Vapahtajan toiseen tulemiseen, me tiedämme, että se on ”nyt käsillä ja [tapahtuu] tulevana aikana” (OL 63:53). Ja kun Vapahtaja tulee jälleen, se ei tule tapahtumaan salassa.20 Sillä välin täytyy tehdä paljon työtä, jotta Israel koottaisiin ja maailmaa valmistettaisiin Vapahtajan loistavaa toista tulemista varten.

Israelin kokoaminen tänä taloudenhoitokautena

Mormonin kirjan ansiosta me tiedämme, milloin tämä luvattu kokoaminen tapahtuu: ”Sen vuoksi isämme ei ole puhunut yksin meidän jälkeläisistämme vaan myös koko Israelin huoneesta, viitaten liittoon, joka toteutuisi myöhempinä aikoina, jonka liiton Herra teki isämme Abrahamin kanssa sanoen: Sinun jälkeläisissäsi tulevat siunatuiksi kaikki maan suvut” (1. Nefi 15:18, kursivointi lisätty).

Kuusisataa vuotta ennen kuin Jeesus syntyi Betlehemissä, profeetat tiesivät, että Israelin kokoaminen tapahtuisi ”myöhempinä aikoina”.

Myöhempien aikojen pyhille kunnioitettu nimi Abraham on tärkeä. Jokainen kirkon jäsen yhdistetään Abrahamiin.21 Herra vahvisti Abrahamin liiton meidän päivinämme profeetta Joseph Smithin kautta.22 Temppelissä me saamme ylimmät ja korkeimmat siunauksemme, kuten on luvattu Abrahamin, Iisakin ja Jaakobin jälkeläisille.23

Meidän täytyy saada itsellemme tuo taivaallinen näkökulma. Meillä täytyy olla tietoa Abrahamin liitosta ja meidän täytyy ymmärtää oma vastuumme osallistua Israelin luvatun kokoamisen toteuttamiseen. Meidän täytyy tietää, miksi me olemme etuoikeutettuja saamaan patriarkallisen siunauksen ja saamaan tiedon yhteydestämme muinaisiin patriarkkoihin. Meidän täytyy tietää, että Jaakobin poika Joosef sai esikoisoikeuden sen jälkeen kun Ruuben oli menettänyt esikoisoikeutensa.24 Joosefista ja hänen pojistaan Efraimista ja Manassesta on tullut se sukulinja, joka johtaa Israelin kokoamista.25 Muiden heimojen on määrä seurata.

Ajatelkaa niitä taivaallisia sanansaattajia, jotka ovat tuoneet kallisarvoiset pappeuden avaimet Herran palautetulle kirkolle. Huhtikuun 3. päivänä 1836, kun Herra oli hyväksynyt Kirtlandin temppelin, tuli Mooses, joka palautti ”avaimet Israelin kokoamiseksi” (OL 110:11). Seuraavaksi ”Elias ilmestyi ja antoi Abrahamin evankeliumin taloudenhoitokauden ja sanoi, että meidän ja meidän jälkeläistemme kautta siunattaisiin kaikkia sukupolvia meidän jälkeemme” (OL 110:12). Siten Abrahamin liitto uudistettiin osana palautusta! Sitten tuli Elia, joka palautti sinetöimisvaltuuden avaimet, kuten Malakia oli profetoinut.26 Nämä avaimet ovat välttämättömiä, jotta kootun Israelin perheet voidaan sinetöidä yhteen ja jotta he voivat nauttia kaikista siunauksista suurimmasta – iankaikkisen elämän siunauksesta.

Mikä on Isän ja Pojan näkökulma Mormonin kirjaan? He näkevät sen todisteena Joseph Smithin profeetallisesta kutsumuksesta. He näkevät sen välineenä, jonka avulla ihmiset voivat saada enemmän tietoa Jeesuksesta Kristuksesta, uskoa Hänen evankeliuminsa ja liittyä Hänen kirkkoonsa. He näkevät sen kirjoituksena, joka selventää yhteytemme Raamatun Israelin huoneeseen. Mormonin kirja julistaa kokoamisen27 alkamista, ja se on väline, jolla Jumala toteuttaa tämän kokoamisen. Ilman Mormonin kirjaa ei olisi mitään Israelin kokoamista.28

Mormonin kirja sisältää evankeliumin täyteyden. Ilman Mormonin kirjaa me tietäisimme hyvin vähän Jeesuksen Kristuksen sovituksesta.29 Koska Mormonin kirja puhuu sovituksesta, se auttaa meitä tekemään parannuksen, tekemään pyhiä liittoja ja pitämään ne sekä olemaan pelastuksen ja korotuksen toimitusten arvoisia. Se johtaa meitä temppeliin, missä voimme tulla kelvollisiksi saamaan iankaikkisen elämän.

Täällä maan päällä meillä voi olla tuo taivaallinen näkökulma kaikessa mitä teemme. Tämän näkökulman avulla me näemme, että lähetystyö on ratkaisevan tärkeällä sijalla Israelin kokoamisessa. Monissa kansakunnissa lähetyssaarnaajamme etsivät niitä, jotka kuuluvat hajallaan olevaan Israeliin.

Siion on kaikkialla, missä vanhurskaita pyhiä on koolla.30 Julkaisut, tiedonvälitys ja seurakunnat suovat miltei kaikille kirkon jäsenille mahdollisuuden päästä osallisiksi evankeliumin opista, avaimista, toimituksista ja siunauksista riippumatta heidän asuinpaikastaan. Eri puolilla maapalloa asuvien pyhien käytettävissä on 143 temppeliä, ja lisää on tulossa.31

Pyhillä joka maassa on yhtäläinen oikeus vaatia osakseen Herran siunauksia. Hengellinen turvallisuus riippuu aina siitä, kuinka me elämme, ei siitä, missä me elämme.

Israelin kokoaminen ei ole lopullinen päämäärä. Se on vasta alku. Päämäärään, jota kohti ponnistelemme, sisältyvät temppelin endaumentti- ja sinetöimistoimitukset. Siihen sisältyy se, että solmimme liittosuhteen Jumalan kanssa joko sukulinjan tai lapseksi ottamisen kautta ja sitten asumme Hänen ja perheemme kanssa ikuisesti. Sitä on Jumalan kirkkaus – iankaikkinen elämä Hänen lapsilleen.32

Meidän rakastava taivaallinen Isämme todellakin haluaa lastensa palaavan luokseen, ei pakottamalla vaan henkilökohtaisen valinnan ja omakohtaisen valmistautumisen kautta. Ja Hän haluaa, että heidät sinetöidään iankaikkisiksi perheiksi.

Se on taivaallisen Isämme näkökulma. Se on Hänen rakkaan Poikansa näkökulma. Ja se voi olla meidänkin näkökulmamme.