2014
Jumalalliset liitot saavat aikaan vahvoja kristittyjä
Heinäkuu 2014


Jumalalliset liitot saavat aikaan vahvoja kristittyjä

Huhtikuun 2009 yleiskonferenssipuheesta ”Liittojen voima”.

Kuva
Vanhin D. Todd Christofferson

Mikä liittojen tekemisessä Jumalan kanssa ja niiden pitämisessä antaa meille voimaa?

Kuva
A young woman partaking of the sacrament in a church setting.

Elokuun 15. päivänä 2007 Perussa tapahtui voimakas maanjäristys, joka miltei tuhosi Piscon ja Chinchan rannikkokaupungit. Monien muiden kirkon johtajien ja jäsenten tavoin Wenceslao Conde, joka on kirkon Balconciton seurakunnan johtaja Chinchassa, ryhtyi heti auttamaan muita, joiden koti oli vaurioitunut.

Neljä päivää maanjäristyksen jälkeen seitsemänkymmenen koorumin jäsen, vanhin Marcus B. Nash oli Chinchassa auttamassa kirkon avustustyön koordinointia sillä alueella, ja hän tapasi seurakunnanjohtaja Conden. Heidän puhuessaan tapahtuneesta tuhosta ja siitä, mitä uhrien auttamiseksi oltiin tekemässä, seurakunnanjohtaja Conden vaimo Pamela tuli heidän luokseen kantaen yhtä heidän pienistä lapsistaan. Vanhin Nash kysyi sisar Condelta, kuinka heidän lapsensa voivat. Sisar vastasi hymyillen, että Jumalan hyvyyden ansiosta he olivat kaikki turvassa ja hyvässä kunnossa. Vanhin Nash kysyi Condejen kodista.

”Se on mennyttä”, sisar vastasi yksinkertaisesti.

”Entä tavaranne?” vanhin Nash tiedusteli.

”Kaikki hautautui kotimme raunioihin”, sisar Conde vastasi.

”Ja kuitenkin”, vanhin Nash huomautti, ”hymyilet tässä puhuessamme.”

”Niin”, sisar sanoi, ”olen rukoillut, ja minulla on rauha. Meillä on kaikki, mitä tarvitsemme. Meillä on toisemme, meillä on lapsemme, meidät on sinetöity temppelissä, meillä on tämä ihana kirkko, ja meillä on Herra. Herran avulla voimme rakentaa uudelleen.”

Liittojen voima

Mikä on tämänkaltaisen moraalisen ja hengellisen voiman lähde ja kuinka me saamme tätä voimaa? Lähde on Jumala. Me saamme tätä voimaa Hänen kanssaan tekemistämme liitoista. Liitto on Jumalan ja ihmisen välinen sopimus, ja sopimuksen ehdot määrää Jumala.1 Näissä pyhissä sopimuksissa Jumala sitoutuu tukemaan meitä sekä pyhittämään ja korottamaan meidät, ja me puolestamme sitoudumme palvelemaan Häntä ja pitämään Hänen käskynsä.

Mikä liittojen solmimisessa Jumalan kanssa ja niiden pitämisessä antaa meille voiman kulkea hymyillen vastoinkäymisten läpi, kääntää koettelemukset voitoksi, ”tehdä innokkaasti työtä hyvän asian puolesta – – ja saada aikaan paljon vanhurskautta” (OL 58:27)?

Voimaa lahjoista ja siunauksista

Ensiksi – kun elämme kuuliaisina Jeesuksen Kristuksen evankeliumin periaatteille ja käskyille, me pääsemme osallisiksi niiden siunausten jatkuvasta runsaudesta, joita Jumala on luvannut liitossaan meidän kanssamme. Nuo siunaukset suovat meille voimavarat, joita tarvitsemme pystyäksemme toimimaan eikä vain olemaan toiminnan kohteena, kun kuljemme läpi elämän. Esimerkiksi Herran viisauden sanassa antamat käskyt, jotka koskevat fyysisestä ruumiistamme huolehtimista, suovat meille kaikkein ensimmäiseksi siunauksena ”viisautta ja suuria tiedon aarteita, tosiaankin salattuja aarteita” (OL 89:19). Sen lisäksi ne ohjaavat yleisesti ottaen terveempään elämään ja vapauteen tuhoisista riippuvuuksista. Kuuliaisuus parantaa elämämme hallintaa ja suo paremmat mahdollisuudet tulla ja mennä, työskennellä ja luoda. Ikä, onnettomuudet ja sairaudet vaativat tietenkin väistämättä veronsa, mutta siitäkin huolimatta meidän kuuliaisuutemme tälle evankeliumin laille lisää kykyämme käsitellä näitä haasteita.

Liiton polulla saamme jatkuvasti lahjoja ja apua. ”Rakkaus ei koskaan katoa” (1. Kor. 13:8; Moroni 7:46), rakkaus synnyttää rakkautta, myötätunto synnyttää myötätuntoa, hyveellisyys synnyttää hyveellisyyttä, sitoutuminen synnyttää uskollisuutta ja palvelu synnyttää iloa. Me olemme osa liittokansaa, pyhien yhteisöä, joka kannustaa, tukee ja palvelee toisiaan. Kuten Nefi selitti: ”Ja jos ihmislapset pitävät Jumalan käskyt, hän kyllä ravitsee heidät ja vahvistaa heitä” (1. Nefi 17:3).

Voimaa kasvavasta uskosta

Tämä johdattaa meidät toiseen tapaan, jolla meidän liittomme antavat voimaa – ne synnyttävät uskon, jota tarvitaan kaiken sen kestämiseen ja tekemiseen, minkä Herra näkee hyväksi. Halukkuutemme ottaa Kristuksen nimi päällemme ja pitää Hänen käskynsä vaatii jonkin verran uskoa, mutta kun pidämme liittomme kunniassa, tuo usko laajenee. Ensiksi, kuuliaisuudesta luvatut siunaukset toteutuvat, mikä vahvistaa uskoamme. Toiseksi, Henki kertoo Jumalan olevan tyytyväinen, ja me tunnemme varmuutta Hänen jatkuvasti siunatessaan ja auttaessaan meitä. Kolmanneksi, tuli mitä tuli, me voimme kohdata elämän täynnä toivoa ja mielentyyneyttä tietäen, että lopulta onnistumme, koska meillä on Jumalan meille henkilökohtaisesti nimeltä mainiten antama lupaus ja me tiedämme, ettei Hän voi valehdella (ks. En. 6; Et. 3:12).

Tämän taloudenhoitokauden varhaiset kirkon johtajat vahvistivat, että liiton polulla pysyminen antaa sen varmuuden, jota koetusten hetkinä kaipaamme: ”Juuri [tieto siitä, että heidän elämänsä suunta oli sopusoinnussa Jumalan tahdon kanssa,] antoi entisajan pyhille voimaa kestää kaikki koettelemuksensa ja vainonsa sekä kestää – – iloiten paitsi tavaroidensa tuhoamisen ja varojensa hukkaamisen, mutta myös kärsiä kuoleman sen hirvittävimmissä muodoissaan; tietäen (ei yksinomaan uskoen), että kun tämä heidän maallinen telttamajansa purettaisiin, Jumalalla on taivaassa heitä varten ikuinen asunto, joka ei ole ihmiskätten työtä (ks. 2. Kor. 5:1).”2

Edelleen he toivat esiin, että uhraamalla sen, mitä Jumala meiltä saattaakin vaatia, me saamme Hengen todistuksen siitä, että suuntamme on oikea ja Jumalalle mieleinen.3 Sen tiedon myötä uskomme ei enää tunne rajoja, koska meillä on varmuus, että aikanaan Jumala kääntää jokaisen vastoinkäymisen meidän voitoksemme. (Ks. OL 97:8–9.)

Kuva
A young man performing the baptism of a boy.

Voimaa ”jumalisuuden voiman” kautta

Olemme tarkastelleet ensiksi Jumalan voimaa antavia siunauksia ja toiseksi sitä uskon lahjaa, jonka Jumala suo niille, jotka pitävät liittonsa Hänen kanssaan. Viimeinen mainitsemani tapa, jolla saamme voimaa liitoista, on jumalallisen voiman suominen. Liiton mukainen sitoumuksemme taivaalliselle Isällemme suo Hänen antaa jumalallisen vaikutuksensa, ”jumalisuuden voiman” (ks. OL 84:20), tulvia elämäämme. Hän voi tehdä niin, koska osallistumalla pappeuden toimituksiin me käytämme tahdonvapauttamme ja päätämme ottaa sen vastaan. Meidän osallistumisemme näihin toimituksiin osoittaa myös, että olemme valmiita hyväksymään sen lisävastuun, joka tulee suuremman valon ja hengellisen voiman myötä.

Kaikissa toimituksissa, varsinkin temppelitoimituksissa, meille suodaan voimaa korkeudesta (ks. OL 109:22). Tämä ”jumalisuuden voima” tulee Pyhän Hengen hahmossa ja vaikutuksesta. Pyhän Hengen lahja on osa uutta ja ikuista liittoa. Se on välttämätön osa kastettamme, Hengen kastetta. Se on armon sanansaattaja, jonka avulla Kristuksen veri ottaa pois meidän syntimme ja pyhittää meidät (ks. 2. Nefi 31:17). Se on lahja, jolla Aadamin sisäinen ihminen tuli eläväksi (ks. Moos. 6:65). Juuri Pyhän Hengen avulla muinaiset apostolit kestivät kaiken, mitä kestivät, ja pappeuden avaimiensa avulla he veivät evankeliumin omana aikanaan tunnettuun maailmaan.

Kun olemme solmineet jumalallisia liittoja, Pyhä Henki on meidän Lohduttajamme, oppaamme ja kumppanimme. Pyhän Hengen hedelminä meissä pysyvät kuolemattoman kirkkauden rauha, totuus kaikista asioista, Hän, joka elävöittää kaiken, joka tekee kaiken eläväksi, Hän, joka tietää kaikki asiat ja jolla on kaikki voima viisauden, armon, totuuden, oikeudenmukaisuuden ja oikeuden mukaan (ks. Moos. 6:61). Pyhän Hengen lahjoja ovat todistus, usko, tieto, viisaus, ilmoitukset, ihmeteot, parantaminen ja rakkaus, vain muutamia mainitakseni (ks. OL 46:13–26).

Pyhä Henki vahvistaa sananne, kun opetatte ja todistatte. Kun puhutte vihamielisessä ympäristössä, Pyhä Henki panee sydämeenne sen, mitä teidän tulee sanoa, ja täyttää Herran lupauksen: ”Ette joudu häpeään ihmisten edessä” (OL 100:5). Pyhä Henki ilmoittaa, kuinka voitte raivata seuraavan ylipääsemättömältä näyttävän esteen. Teissä vaikuttavan Pyhän Hengen kautta muut voivat tuntea Kristuksen puhtaan rakkauden ja saada voimaa ponnistella eteenpäin. Lupauksen Pyhän Hengen ominaisuudessaan Pyhä Henki myös vahvistaa liittojenne pätevyyden ja voiman sekä sinetöi Jumalan lupaukset teidän päällenne (ks. OL 88:4–5; 109:14–15).

Kuva
A group of youth walking towards the St. George Utah Temple.

Taivaallinen Isä on teidän kanssanne

Jumalalliset liitot saavat aikaan vahvoja kristittyjä. Kehotan jokaista tulemaan kelvolliseksi saamaan kaikki ne pappeuden toimitukset, jotka voitte saada, ja vastaanottamaan ne ja pitämään sitten uskollisesti liitoissa tekemänne lupaukset. Pitäkää vaikeina hetkinä liittonne tärkeimmällä sijalla ja pitäkää tarkoin kiinni kuuliaisuudestanne. Silloin voitte pyytää uskossa, lainkaan epäilemättä, tarpeidenne mukaan, niin Jumala vastaa. Hän on antava teille voimia, kun teette työtä ja valvotte. Omana aikanaan ja omalla tavallaan Hän ojentaa teille kätensä ja sanoo: ”Tässä olen.”

Viitteet

  1. Ks. PKO, ”Liitto”, scriptures.lds.org/fi.

  2. Lectures on Faith, 1985, s. 67.

  3. Ks. Lectures on Faith, s. 69–71.