2014
Mitä näet ja ymmärrät?
Heinäkuu 2014


Mitä näet ja ymmärrät?

Kun tutkimme ja pohdimme evankeliumin toimituksiin sisältyviä vertauskuvia, ajatuksemme keskittyvät Jeesukseen Kristukseen.

Koska vertauskuvia on kaikkialla ympärillämme, me emme usein ajattele niitä kovinkaan paljon. Mutta se, että kiinnitämme tarkempaa huomiota evankeliumin vertauskuviin, voi olla avain suurempaan ymmärrykseen.

Pyhissä kirjoituksissa käytetään sellaisia sanoja kuten malli, kuvajainen, vertauskuva, tunnus, merkki, vertaus, muisto ja todistus kuvailemaan jotakin, minkä tarkoituksena on suunnata ajatuksemme kohti jotakin muuta (ks. Moos. 6:63). Esimerkiksi kun viimeisellä aterialla Jeesus asetti sakramentin, Hän antoi opetuslapsilleen murretun leivän, joka näiden oli tarkoitus syödä, ja sanoi: ”Tämä on minun ruumiini, joka annetaan teidän puolestanne. Tehkää tämä minun muistokseni.” (Luuk. 22:19.) Ilmiselvästikään leipä ei ollut kirjaimellisesti Hänen ruumiinsa. Kuten Hän sanoi, sen tarkoituksena on muistuttaa meitä Hänen ruumiistaan – ja paljosta muustakin. Juuri siitä syystä vertauskuvat ovat niin voimallisia – ne viestivät ilman kieltä ja tuovat heti mieleen lukuisia niihin liittyviä ajatuksia, jotka lisäävät syvyyttä ja merkitystä.

Toimitukset eivät tietenkään ole pelkästään vertauskuvallisia tekoja. Niiden myötä tulee todellista voimaa, joka siunaa meitä pappeuden valtuuden kautta. Mutta niihin sisältyy myös vertauskuvia, jotka kertovat meille Vapahtajasta ja tekemistämme liitoista. Jo se, että henkilö mukautuu pappeuden toimitukseen ja ottaa sen vastaan, on ulkoinen merkki hänen uskostaan ja nöyryydestään. Ohessa on monia vertauskuvia sekä myös ajatuksia, jotka liittyvät kaste-, konfirmointi- ja sakramenttitoimituksiin.

Kaste

Vesi: peseminen, puhdistaminen synnistä

Valkoiset vaatteet: puhtaus (”kukaan ihminen ei voi pelastua, ellei hänen vaatteitaan ole pesty valkoisiksi – – [ja] pesty puhtaiksi – – hänen [Kristuksen] verellään” [Alma 5:21]); yhdenvertaisuus (kastettaessa kaikilla on samanlaiset vaatteet, olivatpa he rikkaita tai köyhiä, sillä ”kaikki ovat Jumalalle yhdenvertaisia” [2. Nefi 26:33])

Kohotettu oikea käsi: kurkottautuminen kohti taivasta, todistaminen taivaalle; myös valan merkki (ks. 1. Moos. 14:22; Dan. 12:7)

Upottaminen: kuolema, hautaaminen ja Kristuksen ylösnousemus (ks. Room. 6:3–4); hengellinen uudestisyntymisemme Kristuksessa (”syntyä vedestä” [ks. Joh. 3:5])

Konfirmointi

Kätten päällepaneminen: henkilöt, jotka edustavat Jumalaa, koskettavat fyysisesti, siirtävät siunauksia Jumalalta muille

Pyhän Hengen lahjan vastaanottaminen: käytetään nimitystä ”tulen kaste” (ks. 2. Nefi 31:13); puhdistuminen ja hengellinen uudestisyntyminen Kristuksessa

Sakramentti

Leivän ja veden asettaminen seurakunnan eteen: vertauskuvat Kristuksen uhrista, joka päätti uhraamisen verta vuodattamalla (ks. Alma 34:13–14); nykyään tuomme Herralle uhrina ”särkyneen sydämen ja murtuneen mielen” (OL 59:8)

Leivän murtaminen: Kristuksen ruumiissaan kokema kärsimys meidän puolestamme, Hänen fyysinen kuolemansa, Hänen ylösnousemuksensa, jotta me voisimme elää jälleen

Polvistuminen rukoukseen: nöyryys, alistuminen Jumalan tahtoon; merkki ikuisesta liitosta (ks. OL 88:131)

Leivän syöminen: Jeesuksen Kristuksen ruumiin muistaminen (ks. Matt. 26:26–29), elämän leipä (”joka tulee minun luokseni, ei koskaan ole nälissään” [Joh. 6:35], ”se, joka syö tätä leipää, elää ikuisesti” [Joh. 6:58])

Veden (alun perin viinin) juominen: Kristuksen veri (vuodatettiin Hänen kärsiessään Getsemanessa, sotilaiden käsissä ja ristillä), joka ”puhdistaa meidät kaikesta synnistä” (1. Joh. 1:7) ja ”kuuluu Isän liittoon [syntiemme] anteeksiantamiseksi” (Moroni 10:33); veri, joka on ”elämän eli kaiken lihan elinvoimaisuuden [tyyssija]” (PKO, ”Veri”; scriptures.lds.org/fi) ja joka uhrin kautta sovittaa synnit (ks. 3. Moos. 17:11); elävä vesi (ks. Joh. 4:14)