2014
Me opetamme Pyhän Hengen voimalla
Heinäkuu 2014


Mihin me uskomme

Me opetamme Pyhän Hengen voimalla

Me uskomme, että Jeesuksen Kristuksen evankeliumin opettaminen Pyhän Hengen voimalla on välttämätöntä Jumalan pelastuksen työssä. Tehokas opettaminen auttaa ihmisiä vahvistumaan uskossaan ja tuntemaan halua elää evankeliumin mukaan. Me opetamme monissa tilanteissa, kuten pitäessämme kirkossa oppiaiheita tai puheita. Mutta me opetamme myös silloin, kun keskustelemme jostakin pyhien kirjoitusten kohdasta perheenjäsenen kanssa tai kun selitämme jollekulle tuttavalle, mitä pappeus on.

Mieti näitä neljää tehokkaan opettamisen periaatetta:

  • Rakasta niitä, joita opetat. Opi tuntemaan heidät. Kun valmistaudut opettamaan, mieti rukoillen heidän tarpeitaan. Pyri käyttämään useita erilaisia opetusmenetelmiä: erilaisiin ihmisiin tehoavat erilaiset menetelmät (ks. muutamia ideoita viereiseltä sivulta).

  • Opeta Hengen avulla. Nefi opetti: ”Kun ihminen puhuu Pyhän Hengen voimalla, Pyhän Hengen voima vie sen ihmislasten sydämiin” (2. Nefi 33:1). Kun opetat, voit luoda Hengen vaikutukselle otollisen ilmapiirin lausumalla todistuksen ja käyttämällä pyhiä kirjoituksia ja myöhempien aikojen profeettojen opetuksia. Rukoile Pyhän Hengen johdatusta, kun valmistaudut opettamaan. Hän voi innoittaa sinua tietämään, miten voit opettaa parhaiten.

  • Opeta oppia. Kirkon hyväksymä opetusaineisto, kuten pyhät kirjoitukset, yleiskonferenssipuheet ja oppikirjat, sisältävät oppia – iankaikkisia totuuksia Jumalalta.

  • Edistä uutteraa oppimista. Kun opetat, muista, että ne, jotka kuuntelevat, ovat vastuussa omasta oppimisestaan. Kannusta heitä esittämään kysymyksiä ja aiheeseen liittyviä ajatuksiaan sekä pohtimaan, kuinka he voivat elää evankeliumin periaatteiden mukaan. Heidän todistuksensa näistä periaatteista kasvaa, kun he elävät niiden mukaan (ks. Joh. 7:17).

Presidentti Gordon B. Hinckley (1910–2008) puhui hyvän opettamisen tärkeydestä: ”Iankaikkinen elämä saadaan ainoastaan, kun ihmisiä opetetaan niin vaikuttavasti, että he muuttavat elämäänsä ja alkavat elää kurinalaisesti. Heitä ei voi pakottaa vanhurskauteen eikä taivaaseen. Heitä täytyy johdattaa, ja se tarkoittaa opettamista.” (Jeffrey R. Hollandin lainaamana artikkelissa ”Jumalan lähettämä opettaja”, Valkeus, heinäkuu 1998, s. 28.)