Bibliotek
Leksjon 97: Apostlenes gjerninger 23-26


Leksjon 97

Apostlenes gjerninger 23-26

Innledning

Jødiske ledere forhørte Paulus, og en gjeng av jøder konspirerte om å drepe ham. Paulus ble sendt til Cæsarea, der han forsvarte seg selv mot falske anklager foran flere romerske ledere. Paulus fortalte om sin omvendelse og vitnet om Jesus Kristus

Undervisningsforslag

Apostlenes gjerninger 23-25

Paulus blir forfulgt, rettslig prøvd, og settes i fengsel

Skriv følgende på et ark, før klassen: Guds bud og velsignelser. Bruk tape eller tråd til å merke opp et område av klasserommet, og plasser arket på golvet innenfor det oppmerkede området. Når klassen begynner, ber du en elev om å stå på det stedet som representerer Guds bud og velsignelser.

  • Når vi kommer nærmere Gud ved å følge hans bud og læresetninger, hva er noen av de velsignelsene vi kan motta?

Be eleven om å gå bort fra stedet som representerer Guds bud og velsignelser.

  • Hva er noen innflytelser fra verden som kan friste noen til å snu seg bort fra, og slutte å leve i henhold til Guds bud og læresetninger?

  • Hva kan skje når mennesker distanserer seg fra Gud?

Takk eleven, og be ham eller henne vende tilbake til sin plass. Be elevene grunne på hvilken retning de går i akkurat nå, og hvor nært eller fjernt de føler seg til vår himmelske Fader. Be elevene, mens de leser Apg 23-26, om å se etter sannheter som kan hjelpe dem når de føler at de har distansert seg fra Gud og hans velsignelser.

Minn elevene om at Paulus ble arrestert utenfor templet i Jerusalem og ført frem for jødiske ledere (se Apg 21:30–33; 22:23–30). Oppsummer Apg 23:1-10 ved å forklare at Paulus ble forhørt av disse jødiske lederne og satt i fengsel.

Be en elev lese Apg 23:11 høyt. Be klassen følge med, og se etter hva som skjedde mens Paulus satt i fengsel. Be elevene fortelle hva de kommer frem til.

  • Hva fortalte Herren Paulus i fengslet?

Minn elevene om løftet som står skrevet i Apg 18:9-10 at Herren skulle være med Paulus og beskytte ham mens han utførte Herrens verk. Be elevene overveie å markere uttrykket “stod Herren for ham” og skrive Apg 18:9-10 som en kryssreferanse i margen ved siden av vers 11.

Be en elev lese følgende sammendrag høyt:

I Apg 23:12-25:27 lærer vi at den romerske kapteinen som hadde arrestert Paulus sendte ham til Cæsarea for å forhindre at en gjeng av jøder skulle drepe ham. Paulus erklærte sin uskyld for den romerske guvernøren Feliks. Selv om Feliks var overbevist om Paulus’ uskyld, fortsatte han å holde Paulus i husarrest i to år. Festus erstattet Feliks som den romerske guvernør i Judea. Kong Herodes Agrippa, som hersket over et område nordøst for Gennesaretsjøen, besøkte Festus og ønsket å høre Paulus’ sak. Paulus ble ført frem for kong Agrippa.

Apostlenes gjerninger 26

Paulus forteller om sin omvendelse og vitner om Jesus Kristus til kong Agrippa

Be noen få elever etter tur lese høyt fra Apg 26:4-11. Be klassen følge med, og se etter hvordan Paulus beskrev sin fortid for kong Agrippa.

  • Hvordan beskrev Paulus sin fortid for kong Agrippa?

Forklar at Paulus deretter fortalte om sitt syn av Frelseren. Be en elev lese Apg 26:16-18 høyt. Be klassen følge med, og se etter oppdraget Herren ga Paulus på veien til Damaskus.

  • Hvilket oppdrag ga Herren til Paulus? (Du kan gjerne foreslå at elevene markerer de uttrykk som beskriver oppdraget Herren ga til Paulus.)

Forklar at i denne sammenhengen betyr ordet arvedel (vers 18) en plass i det celestiale rike hos Gud.

  • Hva kan hjelpe noen å vende seg bort fra mørke og Satans innflytelse og vende seg mot lyset og Guds bud og velsignelser?

Be en elev lese Apg 26:19-23 høyt. Be klassen følge med, og se etter hva Paulus sa han hadde lært både jøder og hedninger at de måtte gjøre for å motta velsignelsene som er nevnt i vers 18. Du kan gjerne forklare at uttrykket “gjøre gjerninger som er omvendelsen verdig” i vers 20 kan bety å leve rettferdig for å vise at du virkelig er omvendt.

  • Hva hadde Paulus lært både jødene og hedningene at de måtte gjøre, ifølge vers 20?

Skriv følgende ufullstendige setning på tavlen: Hvis vi omvender oss og vender oss til Gud …

  • Basert på det vi lærer i vers 18, hvordan vil du fullføre uttalelsen på tavlen? (Oppsummer elevenes svar ved å fullføre uttalelsen på tavlen slik at den lyder som følger: Hvis vi omvender oss og vender oss til Gud, kan vi overvinne Satans makt i vårt liv, motta tilgivelse for våre synder, og være verdige til Det celestiale rike.)

For å hjelpe elevene å forstå dette prinsippet, be en elev om å lese høyt følgende uttalelse fra eldste Neil L. Andersen i De tolv apostlers quorum (overvei å gi hver elev en kopi av uttalelsen):

Bilde
Eldste Neil L. Andersen

“Når vi synder, vender vi oss bort fra Gud. Når vi omvender oss, vender vi oss igjen til Gud.

Oppfordringen om å omvende oss er sjelden en refselse, men snarere en kjærlig innbydelse om å snu og vende tilbake til Gud [se Helaman 7:17]. Det er en kjærlig Fader og hans enbårne Sønn som ønsker at vi skal bli mer enn vi er, strekke oss opp mot en bedre levemåte, forandre oss og føle den lykke som kommer av å holde budene” (“Omvend dere så jeg kan helbrede dere,” Ensign eller Liahona, nov. 2009, 40).

  • Hva kan vi oppnå når vi omvender oss og vender tilbake til vår himmelske Fader og Jesus Kristus, ifølge eldste Andersen?

Be elevene se etter hva som hindret Festus og kong Agrippa fra å omvende seg, vende seg mot Gud, og bli omvendt til Jesus Kristus, mens de fortsetter å lese Apostelens gjerninger 26. Skriv følgende ufullstendige setning på tavlen: For å bli omvendt til Jesus Kristus …

La elevene gå sammen to og to. Be elevene lese Apg 26:24-28 sammen i gruppene. Be dem identifisere og sammenligne måtene Festus og kong Agrippa reagerte på Paulus’ budskap og vitnesbyrd om Frelseren. Mens elevene leser og diskuterer sammen i gruppene, kopier følgende oversikt på tavlen (ikke ta med uttalelsene under hver overskrift):

Reaksjoner på Paulus’ budskap

Festus

Kong Agrippa

Snakket med høy stemme

Sa Paulus var fra forstanden

Beskylte Paulus for å være gal

Ble nesten overtalt til å bli en kristen

Etter tilstrekkelig tid, kan du be flere elever komme frem til tavlen og skrive ned det de fant (Svarene skulle være lik uttrykkene i oversikten over).

  • Hva avslører Festus’ reaksjon om hans mening om Paulus’ budskap? (Legg til ordet Vantro til elevenes svar under overskriften “Festus.”)

  • Hvorfor sa Paulus at han visste om kong Agrippa, ifølge vers 27? (Legg til Trodde på profetene under overskriften “Kong Agrippa.”)

  • Hva kan vi lære av Agrippas kommentar til Paulus om Agrippas forpliktelse til å bli en kristen (se vers 28)? (Legg til Ikke villig til en fullstendig forpliktelse under overskriften “Kong Agrippa.”)

Be en elev lese Apg 26:29 høyt. Be klassen følge med, og se etter hvordan Paulus reagerte på kong Agrippas kommentar om at han nesten var overtalt til å bli en kristen.

  • Hva ønsket Paulus for kongen og alle de som hadde hørt hans budskap?

  • Hva tror du forhindret Festus fra å bli omvendt til Jesus Kristus?

  • Hva tror du forhindret kong Agrippa fra å bli omvendt?

  • Hva kan vi lære av Festus og kong Agrippa om hva vi må gjøre for å bli omvendt til Jesus Kristus? (Elevene kan bruke forskjellige ord, men sørg for at de finner frem til følgende sannhet: For å bli omvendt til Jesus Kristus, må vi velge å tro på, og være fullstendig forpliktet til å etterleve evangeliet.)

For å hjelpe elevene å forstå dette prinsippet, be en elev lese høyt følgende uttalelse av president Dieter F. Uchtdorf i Det første presidentskap:

Bilde
President Dieter F. Uchtdorf

“To unge brødre sto øverst på en klippe med utsikt til det klare vannet i en blå innsjø. Dette var et populært sted for stuping, og brødrene hadde ofte snakket om å hoppe derfra – noe de hadde sett andre gjøre.

Begge ønsket å hoppe, men ingen ønsket å være den første. Klippen var ikke veldig høy, men for de to unge brødrene syntes avstanden å øke hver gang de begynte å lene seg frem – og motet avtok raskt.

Endelig satte den ene broren foten på kanten av klippen og beveget seg besluttsomt fremover. I samme øyeblikk hvisket broren, ‘Kanskje vi skal vente til neste sommer.’

Men den første brorens drivkraft trakk ham allerede fremover. ‘Bror’, svarte han, ‘jeg har bestemt meg for å gjøre det!’

Han plasket ned i vannet og kom raskt opp til overflaten med et seierrikt rop. Den andre broren fulgte straks etter. Etterpå lo begge av den første guttens siste ord før han kastet seg ut i vannet: ‘Bror, jeg har bestemt meg for å gjøre det.’

Forpliktelse ligner litt på å stupe ut i vannet. Enten har du forpliktet deg eller ikke. Enten beveger du deg fremover, eller du står stille. Det er ikke noe som heter halvveis …

De som er bare delvis forpliktet, kan forvente bare å delvis motta vitnesbyrdets, gledens og fredens velsignelser. Himmelens sluser vil bare delvis kunne bli åpnet for dem. …

På en måte står vi alle ved et avgjørende punkt og ser utover vannet. Det er min bønn at vi vil ha tro, gå fremover, møte vår frykt og tvil med mot og si til oss selv, ‘Jeg er forpliktet!’” (“Bror, jeg er forpliktet,” Liahona, juli 2011, 4, 5).

  • Hvordan ligner forpliktelse til å etterleve evangeliet på å stupe ut i vannet?

  • Hvorfor er det viktig å være fullt ut forpliktet, og ikke bare delvis forpliktet, til å etterleve evangeliet, ifølge president Uchtdorf?

  • Hvordan har din forpliktelse til å etterleve et av evangeliets bud eller prinsipp bidratt til å styrke din omvendelse til Jesus Kristus? (Overvei å dele et eksempel fra ditt eget liv.)

Be klassen skrive en liste i sine notatbøker eller skriftstudiedagbøker over bud eller prinsipper i evangeliet som de føler at de er fullt ut forpliktet til å etterleve. Be dem overveie prinsipper i evangeliet der de føler at de mangler “lite” eller “mye” (Apg 26:29) forpliktelse for å etterleve dem. Be elevene skrive ned et mål for hva de kan gjøre for å utvide sin forståelse av og forpliktelse overfor et av disse prinsippene. Oppmuntre elevene til å be om hjelp når de gjør sitt beste for å bli omvendt til Jesus Kristus ved å mer fullstendig etterleve evangeliet.

Oppsummer Apg 26:30-32 ved å forklare at Festus og kong Agrippa fant Paulus uskyldig og ville ha løslatt ham, men fordi Paulus hadde anket saken sin til Cæsar, var de pålagt å sende ham til Roma.

Avslutt med å gjennomgå og vitne om prinsippene som ble undervist i Apg 23-26.

Kommentar og bakgrunnsinformasjon

Apostlenes gjerninger 25:13. Hvem var Herodes Agrippa?

Slå opp “Herodes” i Veiledning til Skriftene for å finne en oversikt som viser forholdet mellom de forskjellige medlemmene av Herodes-familien som er nevnt i Det nye testamente.

“Herodes Agrippa II (også kalt Marcus Julius Agrippa) var den syvende og siste kongen i det jødisk-herodiske dynastiet. Han hersket over landområdet nordøst for Gennesaretsjøen fra omkring år 55 til 93 e.Kr. Han var sønn av Herodes Agrippa I, som beordret Jakobs død og satte Peter i fengsel (se Apg 12:1-4); barnebarn av Herodes Antipas, som fikk Døperen Johannes halshugget (se Matteus 14:1-12), og oldebarn av Herodes den store, som beordret nedslaktningen at alle guttebarn i Betlehem (se Matt 2:16).

Agrippas kongedømme lå nord for Festus’ landområde. Agrippa og hans søster Berenike… besøkte Festus i Cæsarea mens Paulus satt der i fangenskap. Fordi Agrippa var jøde og derfor var mer kjent med jødiske skikker enn Festus, som var romer, håpet Festus at Agrippa kunne hjelpe ham å forstå beskyldningene mot Paulus og også hjelpe ham å skrive brev til Cæsar (se Apg 25:24–27; 26:3)” (Det nye testamente – Elevhåndbok [Kirkens skoleverks håndbok, 2014], 326).

Apostlenes gjerninger 26:24. “Du er fra forstanden, Paulus! Din store lærdom driver deg til vanvidd!”

Profeten Joseph Smith sammenlignet forfølgelsen han opplevde etter sitt første syn med opplevelsene til apostelen Paulus (se Joseph Smith – Historie 1:24–25). Både Paulus og Joseph Smith så Frelseren og hørte hans røst. Begge vitnet om at de hadde sett et syn. Som følge av dette, ble begge forfulgt og utskjelt, allikevel forble de trofast til sitt vitnesbyrd om Jesus Kristus. Det er i tillegg mange beretninger av Joseph Smiths første syn, akkurat som det er mange beretninger om Pauls syn av Frelseren (se Apg 9:3-9; Apg 22:6-11; Apg 26:13-18). Selv om det er mindre forskjeller, er deres mange beretninger samstemt om den viktige sannhet at de begge så og snakket med Jesus Kristus.

Apostlenes gjerninger 26:28. “Det mangler lite på at du overtaler meg til å bli en kristen!”

Mens han var medlem av De sytti, sa eldste Bruce C. Hafen:

“Hvis vi må gi alt vi har, da holder det ikke å gi nesten alt. Hvis vi nesten holder budene, vil vi nesten motta velsignelsene” (“Forsoningen – alt for alt” Ensign eller Liahona, mai 2004, 98).

President Harold B. Lee anvendte kong Agrippas ord på medlemmer av Kirken som forsøker å unnskylde seg selv fra å holde budene.

“En god biskop kom med en interessant kommentar om det han kalte de tristeste ord han vet om fra en mann i en høy stilling. Han leste fra beretningen om apostelen Paulus, da Paulus hadde båret sitt kraftige vitnesbyrd om sin omvendelse til kong Agrippa. Kong Agrippas svar var, ‘Det mangler lite på at du overtaler meg til å bli en kristen!’ (Apg 26:28.) Så sa biskopen, ‘Kongen visste hva som var sant men manglet mot til å gjøre det som krevdes …’

Videre sa [biskopen] noe om hva han hadde oppdaget i sin egen menighet i en kort men kraftig leksjon. ‘Som svar til Mesterens innbydelse, “Kom… følg meg” (Markus 10:21), sa noen medlemmer nesten, men ikke helt, “Det mangler lite på at du overtaler meg til å være ærlig når jeg trenger ekstra hjelp til å bestå prøven.” …

[Biskopen fortsatte,] ‘Det mangler lite på at du overtaler meg til å holde sabbaten hellig, men det er gøy å spille ball på søndag.’

‘De mangler lite på at du overtaler meg til å elske min neste, men han er en rakker; å være tolerant overfor andre, men de tar helt feil; …å gå som hjemmelærer, men det er så kaldt ute ikveld; å betale tiende og offergaver, men vi trenger en ny fargeTV … Nesten! Nesten! Nesten’” (i Conference Report, april 1964, 23-24).