Bibliotek
Leksjon 160: Johannes’ åpenbaring 21-22


Leksjon 160

Johannes’ åpenbaring 21-22

Innledning

Johannes så en ny himmel og en ny jord, og byen Det nye Jerusalem komme ned fra himmelen. Han så også at Gud vil dvele sammen med, og trøste sitt folk, og at Guds celestiale by vil bli etablert på jorden. Johannes så at de hvis navn står skrevet i livets bok vil komme inn i byen og leve sammen med Gud i herlighet. Johannes avsluttet sitt syn med en bønn om at Herren måtte komme tilbake til jorden.

Undervisningsforslag

Johannes åpenbaring 21

Johannes ser en ny himmel og Guds celestiale by

Be elevene tenke på tider i livet sitt da de har opplevd stor sorg eller smerte.

  • Hva er noen ting i livet som kan gi oss stor sorg eller smerte? (Skriv elevenes svar på tavlen.)

Be elevene se etter en sannhet mens de studerer Johannes’ åpenbaring 21, som kan gi dem trøst i vanskelige tider.

Forklar for elevene at Johannes’ åpenbaring 21-22 er en fortsettelse av Johannes’ syn om begivenheter som vil finne sted etter Jesu Kristi annet komme.

Be en elev lese Johannes’ åpenbaring 21:1-2 høyt. Be klassen følge med, og merke seg hva Johannes så ville skje.

  • Hva så Johannes ville skje?

Be to elever lese følgende uttalelser høyt:

Uttalelse 1

Når Jesus Kristus kommer igjen og tusenårsriket begynner, vil jorden bli forandret til den tilstand den var i før Adam og Evas fall. Før fallet var jorden i en terrestrial, eller paradisisk tilstand. Etter tusenårsriket, vil jorden forandres igjen til en celestial tilstand som en forberedelse for Guds nærvær. Disse forandringene kan ha vært det Johannes så finne sted da han “så en ny himmel og en ny jord” (Johannes’ åpenbaring 21:2).

Uttalelse 2

Det nye Jerusalem som Johannes så komme ned fra himmelen, er Guds celestiale by. Denne byen vil sannsynligvis inkludere Enoks by, som ble forvandlet og tatt opp til himmelen. Denne “hellig[e] by” vil stige ned og slutte seg til Det nye Jerusalem, eller Sion, som de hellige vil ha bygget på jorden (se Moses 7:62–64).

  • Hvordan tror du Johannes kan ha følt da han så disse tingene mens han var i eksil på grunn av sin tro på Jesus Kristus?

Be en elev lese Johannes’ åpenbaring 21:3-4 høyt. Be klassen følge med, og se etter hva Gud vil gjøre for sitt folk.

  • Hva vil Gud gjøre for sitt folk? (Elevene kan finne sannheter som den følgende: Gud vil dvele sammen med og trøste sitt folk, og de vil ikke lenger oppleve død, sorg eller smerte. Skriv denne sannheten på tavlen.)

Henvis til listen på tavlen over ting som kan gi oss sorg eller smerte.

  • Hvordan kan det å vite at Gud vil trøste sitt folk og fjerne deres sorger og smerter hjelpe oss når vi opplever utfordringer nå?

Du vil kanskje dele ditt vitnesbyrd om Guds evne til å trøste oss.

Be en elev lese Johannes’ åpenbaring 21:7 høyt. Be klassen følge med, og se etter hva Herren lover dem som trofast seirer.

  • Hva lover Herren dem som seirer?

  • Basert på det du har lært om utfordringer som finnes og vil finnes forut for Det annet komme, hva slags ting må disse menneskene ha seiret over?

Be den samme eleven lese Johannes’ åpenbaring 21:8 høyt. Du vil kanskje forklare at en trollmann er en som deltar i aktiviteter for å invitere onde ånders innflytelse, og en horkar er en person som driver hor eller er utro.

  • Hva vil de som er beskrevet i vers 8 få erfare? (Den annen død.)

Forklar at den annen død er en åndelig død, eller adskillelse fra Gud, som de som med vilje gjør opprør mot lys og sannhet vil erfare etter den endelige dom (se Helaman 14:16-19).

Oppsummer Johannes’ åpenbaring 21:9-21 ved å forklare at Johannes beskrev Guds celestiale by. Han så at byen hadde en stor mur som hadde 12 porter bevoktet av 12 engler.

Be noen elever bytte på å lese høyt fra Johannes’ åpenbaring 21:22-27. Be klassen følge med, og se etter hva Johannes lærte om denne celestiale byen.

  • Hva lærte Johannes om denne byen?

  • Hvem vil få tillatelse til å komme inn, ifølge vers 27? (Bare dem hvis navn er skrevet i livets bok hos Lammet.)

Johannes’ åpenbaring 22

Johannes avslutter sitt syn

Be elevene, mens de studerer Johannes’ åpenbaring 22, se etter sannheter som kan hjelpe dem å vite hvordan de kan få sitt navn skrevet i livets bok hos Lammet og få komme inn i den celestiale by.

Bilde
tegning, trone

Overvei å vise et bilde av en trone, eller tegn en på tavlen.

Be en elev komme frem til tavlen og tegne hva annet Johannes så i tillegg til en trone mens en annen elev leser Johannes’ åpenbaring 22:1–2 høyt.

  • Hva annet så Johannes i Guds celestiale by?

Be eleven å gå tilbake til plassen sin.

  • Hvordan beskrev Johannes livets tre, ifølge vers 2? (Treet frembragte meget frukt til enhver tid, og bladene kunne helbrede nasjonene.)

Minn elevene på at Mormons bok forteller om at både Lehi og Nephi så livets tre i et syn. Nephi lærte at både treet og kilden med levende vann representerer Guds kjærlighet (se 1 Nephi 11:25). Skriv Guds kjærlighet ved siden av treet og elven på elevens tegning.

  • Hva er den største tilkjennegivelsen av Guds kjærlighet? (Jesu Kristi forsoning [se Johannes 3:16; 1 Johannes 4:9]. Treets frukt kan også representere forsoningens velsignelser.)

Oppsummer Johannes’ åpenbaring 22:3–10 ved å forklare at i tillegg til å se denne celestiale byen, mottok Johannes også et vitne fra engelen som talte til ham om at de ting som ble åpenbart for ham var sanne.

Be en elev lese Johannes’ åpenbaring 22:11-13 høyt. Be klassen følge med, og merke seg hva Herren vil gjøre når han kommer igjen.

  • Hva vil Herren gjøre når han kommer igjen?

Be en elev lese Johannes’ åpenbaring 22:14 høyt. Be klassen følge med for å finne ut hva vi må gjøre for å komme inn i Det celestiale rike.

  • Hva må vi gjøre for å komme inn i Det celestiale rike?

Forklar at å “ha rett til livets tre” betyr å være verdig til å motta alle Forsoningens velsignelser, også evig liv.

  • Hvilket prinsipp kan vi finne i vers 14? (Elevene kan bruke forskjellige ord, men skulle finne et prinsipp omtrent som dette: Hvis vi holder Guds bud, kan vi motta alle velsignelser ved Jesu Kristi forsoning og komme inn i Det celestiale rike. Forklar at å holde Hans bud innebærer å motta alle de nødvendige ordinanser for å komme inn i Det celestiale rike.)

Forklar at selv om noen av Forsoningens velsignelser – slik som oppstandelsen – blir gitt til alle Guds barn, er andre velsignelser – slik som evig liv – bare tilgjengelig for dem som flittig søker å utøve tro på Jesus Kristus, omvende seg, og følge Hans bud.

Skriv følgende spørsmål på tavlen:

Hvilke bud og læresetninger har du lært i ditt studium av Det nye testamente og forsøkt å anvende i ditt liv?

Hvordan har din innsats med å anvende disse budene hjulpet deg å motta Herrens velsignelser og forberedt deg til å vende tilbake til din himmelske Faders nærhet?

Be elevene overveie hvordan de vil svare på disse to spørsmålene ved å gjennomgå det de har skrevet i sine skriftstudiedagbøker, hva de har notert eller markert i Skriftene, og de Kjenn Skriftene–skriftstedene de har studert i år. Be dem skrive svarene på disse to spørsmålene i sine notatbøker eller skriftstudiedagbøker.

Når elevene har fått tilstrekkelig tid, ber du flere elever dele det de har skrevet med klassen. (Minn elevene på at de ikke forteller noe som er for personlig eller privat.)

Oppsummer Johannes’ åpenbaring 22:15-19 ved å forklare at de som ikke holder Herrens bud vil ikke kunne komme inn i den celestiale by. Jesus Kristus vitnet om at han ga Johannes denne åpenbaringen, og Johannes inviterte alle til å komme til livets vann og drikke ‘uforskyldt’. Johannes advarte sine lesere om å ikke endre budskapet i boken han hadde skrevet.

Be en elev lese Johannes’ åpenbaring 22:20 høyt. Be klassen følge med, og legge merke til Johannes’ bønn.

  • Hva var Johannes’ bønn?

  • Ut fra det du har lært fra Johannes’ åpenbaring, hvorfor tror du Johannes var så ivrig etter at Herren skulle komme tilbake?

Avslutt med å bære vitnesbyrd om de sannheter elevene fant i Johannes’ åpenbaring 21–22.

Kommentar og bakgrunnsinformasjon

Johannes’ åpenbaring 20:4. “Gud skal tørke bort hver tåre”

Eldste Joseph B. Wirthlin i De tolv apostlers quorum underviste at i Herrens egen tid, vil de trofastes sorg bli erstattet med glede:

“Herren kompenserer de trofaste for ethvert tap. Det som tas fra dem som elsker Herren, vil bli tillagt dem på hans egen måte. Selv om det kanskje ikke kommer akkurat når vi ønsker det, vil de trofaste vite at hver eneste tåre i dag til slutt vil bli kompensert hundrefold med tårer av glede og takknemlighet.” (“Ta det som det kommer, og nyt det,” Ensign eller Liahona, nov. 2008, 28).

Johannes’ åpenbaring 22:18. “Dersom noen legger noe til dette”

Noen avviser Mormons bok og andre Skrifter fordi de tror at Herren ikke lenger åpenbarer hellig skrift til sine barn. Mange bruker feilaktig Johannes’ åpenbaring 22:18 for å erklære at Herren aldri vil frembringe noen Skrifter i tillegg til Bibelen, og at hvis noen hevder å ha mottatt mer, vil de lide de straffedommer som Johannes advarte mot. Eldste Jeffrey R. Holland i De tolv apostlers quorum har sagt følgende om denne feiltolkningen:

“Det er imidlertid overveldende enighet blant praktisk talt alle bibelkyndige om at dette verset kun gjelder Åpenbaringens bok, ikke hele Bibelen. Vitenskapsfolk i vår tid anerkjenner en rekke nytestamentlige ‘bøker’ som nesten med sikkerhet er skrevet etter at Johannes’ åpenbaring på øya Patmos ble mottatt. I denne kategorien finner vi minst Judas’ brev, de tre Johannes-brevene og trolig hele Johannes’ evangelium. Det er kanskje enda mer enn dette.

Men det er et enklere svar på hvorfor dette verset i siste bok i det nåværende Nye testamente ikke kan gjelde hele Bibelen. Det er at hele Bibelen slik vi kjenner den – en samling tekster i ett bind – ikke eksisterte da det verset ble skrevet. I århundrer etter at Johannes hadde skrevet sin tekst, var de enkelte bøker i Det nye testamente i omløp enkeltvis eller kanskje i kombinasjon med noen få andre tekster, men så godt som aldri som en komplett samling. Av hele samlingen på 5 366 kjente greske nytestamentlige manuskripter inneholder bare 35 hele Det nye testamente slik vi nå kjenner det, og 34 av disse ble samlet etter år 1000 e.Kr.” (“Mine ord… opphører aldri,” Ensign eller Liahona, mai 2008, 91–92).