Bibliotek
Hjemmestudie-leksjon: Matteus 18:1-22:26 (Enhet 5)


Hjemmestudie-leksjon

Matteus 18:1-22:26 (Enhet 5)

Forberedelsesmateriale for hjemmestudie-læreren

Sammendrag av daglige hjemmestudie-leksjoner

Det følgende sammendraget av hendelsene, læresetningene og prinsippene elevene lærte da de studerte Matteus 18:1-22:26 (enhet 5), er ikke ment å bli undervist som en del av leksjonen. Leksjonen du underviser i, konsentrerer seg bare om et fåtall av disse læresetningene og prinsippene. Følg Den hellige ånds tilskyndelser når du vurderer elevenes behov.

Dag 1 (Matteus 18-20)

Av lignelsen om den ubarmhjertige tjeneren lærte elevene at hvis vi ønsker at Gud skal tilgi oss, må vi være villige til å tilgi andre. De lærte også om ekteskapets hellighet.

Dag 2 (Matteus 21:1-16)

Da elevene studerte Frelserens inntog i Jerusalem, lærte de at når vi offentlig anerkjenner og snakker om Jesus Kristus, kan vi hjelpe andre å utvikle et ønske om å få vite mer om ham. Av Frelserens renselse av templet lærte elevene at Herrens hus er et hellig sted, og han ønsker at vi behandler det med ærbødighet. De lærte også at når vi går i templet, kan Herren helbrede oss.

Dag 3 (Matteus 21:17–22:14)

Elevene studerte at Frelseren forbannet et fikentre og deretter brukte flere lignelser mens han underviste i templet. De lærte at for å komme inn i Guds rike, må vi adlyde vår himmelske Fader og omvende oss fra våre synder istedenfor bare å si eller å late som om vi adlyder ham. En annen sannhet elevene lærte, var at som medlemmer av Jesu Kristi kirke, er vi ansvarlige for å frembringe rettferdighetens frukt.

Dag 4 (Matteus 22:15-46)

Elevene lærte at Jesus fortsatte sin undervisning i templet og underviste folket at Herren forventer at vi er gode borgere og adlyder landets lover. Frelseren sa at de som ikke er beseglet ved prestedømmets myndighet til sin ektefelle i jordelivet eller ved stedfortredende ordinanser i templene, ikke vil være gift i den kommende verden. Elevene lærte også at hvis vi virkelig elsker Gud og elsker vår neste som oss selv, vil vi anstrenge oss for å holde alle Guds bud.

Innledning

Denne leksjonen kan hjelpe elevene å forstå hvor viktig det er å inngå og holde hellige pakter med Gud. De kan også lære hvor viktig det er å glede seg når andre blir velsignet av Gud.

Undervisningsforslag

Matteus 19:28-20:16

Jesus underviser om evig liv og forteller lignelsen om arbeiderne i vingården

Be en elev komme frem foran klassen. Fortell eleven at hvis han eller hun klarer 10 armhevinger, vil han eller hun få en liten belønning (for eksempel 10 små godteribiter). Når eleven har tatt 10 armhevinger, gir du ham eller henne belønningen, og deretter ber du om en annen frivillig. Be den andre eleven om å ta en armheving, og spør så klassen hvilken belønning de syns denne eleven bør motta, og hvorfor. Be de to elevene sette seg på plassene sine igjen. Informer klassen om at senere i leksjonen vil den andre eleven motta en belønning basert på hva klassen lærer i Skriftene.

Forklar at da Jesus underviste på kysten av Judea, spurte Peter hva disiplene ville motta fordi de hadde gitt avkall på sine jordiske eiendeler for å følge Frelseren.

Be en elev lese Matteus 19:28-30 høyt. Be klassen følge med, og legge merke til Frelserens svar til Peter.

  • Hva sier vers 29 om hva alle som forsaker alt for å følge Frelseren, vil arve?

Forklar at Frelseren deretter underviste sine disipler en lignelse for å hjelpe dem å forstå vår himmelske Faders ønske om å gi alle sine barn anledning til å motta evig liv. I denne lignelsen leier en mann arbeidere til forskjellige tider i løpet av dagen for å arbeide i vingården hans. Du kan gjerne forklare at en vanlig arbeidsdag på nytestamentlig tid ville ha vært fra ca. 06.00 til 18.00, med mindre variasjoner på forskjellige årstider.

Kopier følgende oversikt på tavlen eller gi dem til elevene som et utdelingsark.

Arbeidere (Starttid)

Avtalt lønn

Antall arbeidstimer

Beløp utbetalt

Tidlig om morgenen (06.00)

Den tredje time (09.00)

Den sjette time (12.00)

Den niende time (15.00)

Den ellevte time (17.00)

Be elevene arbeide i små grupper. Be dem lese Matteus 20:1-7 i gruppene sine, og merke seg hvor lenge hver gruppe arbeidere arbeidet og lønnen de ble enige om. (Forklar at en denar var en romersk mynt som tilsvarte omtrent en vanlig dagslønn for en arbeider.)

Når de har fått tilstrekkelig tid, kan du be noen elever komme frem til tavlen og fylle ut de to første kolonnene i oversikten (eller be dem fylle dem ut på kopiene du har gitt dem).

  • Hvem syns du bør få mest betalt?

Be en elev lese Matteus 20:8-10 høyt. Be klassen følge med, og se etter hvilken lønn hver gruppe arbeidere mottok.

  • Hvilken betaling mottok hver gruppe arbeidere? (Når elevene har svart, skriver du 1 denar i alle feltene i kolonnen merket “Beløp utbetalt”.)

  • Hvis du var blant arbeiderne som arbeidet hele dagen, hva ville du tenke eller føle når du fikk den samme lønnen som dem som arbeidet bare én time?

Be en elev lese Matteus 20:11-14 høyt. Be klassen følge med, og legge merke til hva de som arbeidet hele dagen, sa til vingårdens herre og hva han sa til dem.

  • Hva var det de som arbeidet hele dagen, var misfornøyd med?

  • Hva svarte vingårdens herre?

  • Hvordan hadde vingårdens herre vært rettferdig med dem som hadde arbeidet hele dagen?

For å hjelpe elevene å finne en sannhet fra denne lignelsen, kan du forklare at lønnen på en denar kan symbolisere evig liv, som nevnt i Matteus 19:29. Skriv følgende ufullstendige setning på tavlen: Gud gir evig liv til alle dem som …

  • Hvis belønningen i denne lignelsen symboliserer evig liv, hva kan arbeidet symbolisere? (Elevene kan gi forskjellige svar, men sørg for å understreke at arbeidet i denne lignelsen kan symbolisere å inngå og holde hellige pakter med Gud. Når elevene har svart, fullfører du sannheten på tavlen som følger: Gud gir evig liv til alle dem som velger å inngå og holde hellige pakter med ham.)

Forklar at denne sannheten hjelper oss å forstå vår himmelske Faders barmhjertighet mot dem som ikke inngår eller holder paktene tidlig i livet, og mot dem som ikke har anledning til å gjøre det før etter sin død (se L&p 137:7-8).

  • Hvorfor tror du det er viktig for oss å vite at Gud gir evig liv til alle dem som velger å inngå og holde hellige pakter med ham, uavhengig av når det måtte skje?

Minn elevene på den andre eleven som bare tok én armheving, og spør:

  • Hvilken belønning syns dere at denne eleven bør motta for å ha tatt én armheving? (Gi eleven den samme belønningen som den du ga til eleven som tok 10 armhevinger.)

Be en elev lese Matteus 20:15-16 høyt. Be klassen følge med for å finne ut hvordan vingårdens herre svarte dem som klaget over hans godhet mot de andre arbeiderne.

  • Hva tror du vingårdens herre mente da han spurte: “Er ditt øye ondt fordi jeg er god?” (vers 15).

Forklar at eldste Jeffrey R. Holland i De tolv apostlers quorum omskrev dette spørsmålet som følger: “Hvorfor skulle dere være misunnelige fordi jeg velger å være snill?” (“Arbeiderne i vingården,” Ensign eller Liahona, mai 2012, 31).

  • Hva betyr det når det står i vers 16 at “mange er kalt, men få utvalgt”? (Å bli kalt betyr å bli invitert til å delta i vår himmelske Faders arbeid. Å bli utvalgt betyr å motta hans velsignelser – herunder det evige livs velsignelser. Se også L&p 121:34-40.)

  • Hvilket prinsipp kan vi lære av vers 16? (Elevene kan nevne en rekke prinsipper, blant annet følgende: Hvis vi velger å bli misunnelige fordi vår himmelske Fader velsigner andre, kan vi miste de velsignelser han ønsker å gi oss.)

Les høyt følgende uttalelse av eldste Jeffrey R. Holland, og be elevene tenke over hvordan de kan bli fristet til å bli misunnelig på de velsignelser vår himmelske Fader gir til andre:

Bilde
Eldste Jeffrey R. Holland

“Det vil være tilfeller i vårt liv når noen andre får en uventet velsignelse eller mottar en spesiell anerkjennelse. Kan jeg be oss alle inntrengende om ikke å bli såret – og så absolutt ikke å føle misunnelse – når lykken smiler til en annen? Vi blir ikke mindre når noen andre blir forøket. Vi er ikke i et kappløp mot hverandre for å se hvem som er den rikeste, den mest talentfulle, den vakreste eller engang den mest velsignede. Løpet vi egentlig deltar i, er kappløpet mot synd…

Å begjære, surmule eller rive andre ned, hever ikke deres stilling, heller ikke blir deres selvbilde bedre ved at dere nedverdiger en annen. Så vær snille, og vær takknemlige for at Gud er snill. Det er en gunstig måte å leve på” (“Arbeiderne i vingården,” 31, 32).

Bær vitnesbyrd om sannhetene elevene fant frem til da de studerte lignelsen om arbeiderne i vingården.

Skriv følgende utsagn på tavlen. Gi elevene tid til å fullføre utsagnet i notatboken eller skriftstudiedagboken: Basert på det jeg har lært av denne lignelsen, vil jeg …

Når de har fått tilstrekkelig tid, kan du be noen elever som føler seg komfortable med å gjøre det, om å fortelle klassen hva de skrev.

Neste enhet (Matteus 23:1-26:30)

For å forberede elevene til neste enhet, kan du be dem tenke over hvordan de best kan forberede seg til Herrens annet komme. Hvilke sannheter ble undervist da Jesus Kristus fortalte lignelsene om de ti jomfruer, talentene, og sauene og geitene? Hvilken ordinans innstiftet Frelseren for å erstatte påskemåltidet? Be elevene lete etter svar i sitt studium i løpet av uken som kommer.