Bibliotek
Leksjon 24: Matteus 21:17–22:14


Leksjon 24

Matteus 21:17-22:14

Innledning

Etter å ha overnattet i landsbyen Betania, vendte Jesus tilbake til templet. På veien forbannet han et fikentre. Jødenes ledere kom til ham i templet og stilte spørsmål ved hans myndighet. Jesus irettesatte dem og underviste flere lignelser som illustrerer konsekvensene av å forkaste eller ta imot ham og hans evangelium.

Undervisningsforslag

Matteus 21:17-32

Jesus forbanner et fikentre og irettesetter jødenes ledere

Før leksjonen skriver du følgende spørsmål på tavlen: Kan du nevne noen tilfeller da du oppdaget at noe ikke var fullt så godt som det så ut til å være?

For å innlede leksjonen, kan du be en eller flere elever dele sine svar på spørsmålet på tavlen.

Forklar at Matteus 21 gir en beretning om en gang da Jesus Kristus kom ut for noe som ikke var så godt som det så ut til å være. Be elevene lete etter sannheter i Matteus 21 som kan hjelpe oss ikke bare å virke rettferdige overfor andre, men også virkelig å leve rettferdig.

For å sette Matteus 21 i sammenheng, kan du forklare at etter at Jesus hadde gjort sitt inntog i Jerusalem og renset templet, oppholdt han seg i Betania, en liten landsby i nærheten av Jerusalem. Be en elev lese Matteus 21:18-22 høyt. Be klassen følge med, og finne ut hva Frelseren gjorde neste dag da han reiste fra Betania og tilbake til templet i Jerusalem.

  • Hva gjorde Frelseren med fikentreet?

Bilde
fikentre

Fikentre

© Jose Ramiro Laguna/Shutterstock.com

Vis et bilde av et fikentre med løv. Forklar at bladene på et fikentre normalt indikerer at treet har frukt. Om våren (da Frelseren fikk se fikentreet som ikke bar frukt) frembringer fikentrær som regel tidlig-fiken. Hvis de ikke gjør det, betyr det at de ikke vil bære noe frukt i løpet av det året. Treet som er beskrevet i denne beretningen, ga inntrykk av å være et frukt-produserende tre, men det hadde ikke produsert noe frukt. Én grunn til at Frelseren forbannet fikentreet, kan være at han ville undervise sine disipler om jødenes korrupte religiøse ledere.

  • Basert på det du har lært om jødenes religiøse ledere på Frelserens tid, hvordan var mange av dem lik fikentreet som er beskrevet i denne beretningen? (De ga inntrykk av å følge Gud, men frembragte ingen virkelig frukt, eller gode gjerninger.)

Gi et sammendrag av Matteus 21:23-27 ved å forklare at noen av disse jødiske lederne kom til Frelseren i templet og spurte ved hvilken myndighet han hadde gjort sitt inntog i Jerusalem og renset templet. Frelseren svarte ved å spørre dem om døperen Johannes dåp (eller tjenestegjerning) hadde vært bemyndiget av Gud eller av mennesker. Disse lederne ville ikke svare på Frelserens spørsmål i frykt for å fordømme seg selv eller fornærme dem som regnet Johannes som en profet. Frelseren sa at han heller ikke ville svare på deres spørsmål, og deretter fortalte han tre lignelser som illustrerer de korrupte jødiske ledernes handlinger. Den første lignelsen beskriver to sønners forskjellige reaksjon på sin far.

Be en elev lese Matteus 21:28-30 høyt. Be klassen følge med, og merke seg hvem av sønnene som lignet mest på de jødiske lederne.

  • Hvilken av sønnene lignet mest på de jødiske lederne? På hvilken måte?

Be en elev lese Matteus 21:31-32 høyt. Be klassen følge med, og finne ut hva Frelseren underviste de korrupte jødiske lederne gjennom denne lignelsen. (Du må kanskje forklare at tollere var skatteoppkrevere og at skjøger var prostituerte. Jødiske ledere så ned på begge disse gruppene i folket, og anså dem for å være syndere.)

  • På hvilken måte var tollere og skjøger som den første sønnen?

  • Hvilken sannhet kan vi lære av Frelserens læresetninger om hvem som vil komme inn i Guds rike? (Elevene kan bruke forskjellige ord, men bør nevne en sannhet omtrent som denne: For å komme inn i Guds rike, må vi adlyde vår himmelske Fader og omvende oss fra våre synder, istedenfor bare å si eller late som om vi adlyder ham.)

For å hjelpe elevene å forstå hvordan denne sannheten er relevant, kan du be en elev lese høyt følgende situasjon:

En ung mann forteller ofte sine foreldre at han deltar på aktiviteter i Kirken når han egentlig drar hjem til en venn i stedet. Når han er sammen med Kirkens ledere og lærere, snakker og oppfører han seg som om han holder vår himmelske Faders bud, men i andre sammenhenger bryter han bevisst mange av budene.

  • Hvordan kan denne unge mannens valg hindre ham i å komme inn i Guds rike?

  • Hvis du var denne unge mannens venn, hva kunne du ha sagt til ham for å hjelpe ham å forandre sin oppførsel?

Be en annen elev lese høyt følgende situasjon:

En ung kvinne sprer rykter til sine venner om flere jenter på skolen, men later som om hun er disse jentenes venn når de er i nærheten. Hun går regelmessig kirken og tar del i nadverden, men under møtene sender hun ofte tekstmeldinger til vennene sine med kritikk av dem hun har rundt seg.

  • På hvilke måter kan det virke som om denne unge kvinnen bare later som om hun holder vår himmelske Faders bud?

  • I tillegg til eksemplene i disse situasjonene, hva er noen andre måter vi kan bli fristet til å late som om vi adlyder vår himmelske Fader på, fremfor faktisk å adlyde ham?

Når elevene fortsetter å studere Matteus 21, kan du be dem se etter hva de kan gjøre for å unngå å være som fikentreet som ikke frembragte noen frukt.

Matteus 21:33-22:14

Jesus forteller lignelsene om de ugudelige vingårdsmennene og bryllupet til kongens sønn

La elevene gå sammen to og to. Gi om mulig hver elev en kopi av følgende oversikt. Be elevene lese Matteus 21:33-41 høyt sammen med partneren sin og fylle ut oversikten ved å skrive hva de tror de siste tre symbolene forestiller.

Bilde
utdelingsark, lignelsen om de ugudelige vingårdsmennene

Lignelsen om de ugudelige vingårdsmennene

Det nye testamente, håndbok for Seminar lærere – Leksjon 24

Matteus 21:33-41

Symbol

Betydning

Husbond

Vår himmelske Fader

Vingårdsmenn

Tjenere

Husbondens sønn

Når elevene er ferdige med denne aktiviteten, kan du be noen par fortelle hva de skrev. Etter behov kan du forklare at vingårdsmennene symboliserer de korrupte israelittiske lederne, tjenerne symboliserer Guds profeter og husbondens sønn symboliserer Jesus Kristus.

  • Hva var det Jesus illustrerte ved denne lignelsen? (Gjennom århundrene hadde noen av lederne i Israel forkastet profeter i Det gamle testamente, og de nåværende jødiske lederne ønsket å drepe Jesus [se Det nye testamente – Elevhåndbok (Kirkens skoleverks håndbok, 2014), 65]).

Be en elev lese Matteus 21:43 høyt. Be klassen følge med, og se etter hvem som ville bli gitt Guds rike (som betyr Jesu Kristi Kirke og evangeliets velsignelser) etter at de jødiske lederne hadde forkastet det.

  • Hvem skulle Guds rike gis til?

Forklar at Joseph Smiths oversettelse av Matteus 21:53 identifiserer hedningene som den nasjonen Guds rike skulle gis til. Du kan gjerne forklare at ordet hedning kan sikte til “folk som ikke tilhører Israels slektslinje … [eller] folk som ikke er jøder” (Veiledning til Skriftene, “Hedningefolkene”, scriptures.lds.org) eller nasjoner som ikke har fylden av Guds myndighet, ordinanser, lover og læresetninger. Overføringen av riket til hedningene begynte da evangeliet første gang ble bragt til hedningene av apostlene etter Frelserens oppstandelse (se Apostlenes gjerninger 10-11; se også Matteus 20:16). Det har fortsatt i de siste dager med evangeliets gjengivelse gjennom profeten Joseph Smith, som bodde i en hedensk nasjon. Som medlemmer av Jesu Kristi kirke, er vi blant dem som Gud har gitt sitt rike.

  • Hva sier vers 43 at vi er ansvarlige for å gjøre som medlemmer av Jesu Kristi kirke? (Sørg for at elevene finner noe som ligner på følgende sannhet: Som medlemmer av Jesu Kristi kirke, er vi ansvarlige for å frembringe rettferdighetens frukt. Skriv dette prinsippet på tavlen med elevenes ord.)

Be elevene komme frem til tavlen og tegne frukt på fikentreet. Be dem merke frukten med ord som beskriver gode ting vi skulle gjøre som medlemmer av Jesu Kristi kirke. Be elevene forklare hva de skrev ved å spørre:

  • Hvorfor tror du det er viktig for oss å frembringe denne frukten?

  • Hvordan har du blitt velsignet når du har forsøkt å frembringe en av disse fruktene av rettferdighet?

Gi et sammendrag av Matteus 21:45-46 ved å forklare at yppersteprestene og fariseerne ble sinte da de skjønte at de ugudelige vingårdsmennene i lignelsen symboliserte dem. De lot imidlertid være å legge hånd på Frelseren fordi de fryktet folkets reaksjon hvis de gjorde det.

Forklar at i Matteus 22:1-10 leser vi at Jesus Kristus fortalte en lignelse hvor han sammenlignet evangeliets velsignelser med en bryllupsfest en konge holdt for sin sønn. De som først ble invitert til bryllupsfesten (som symboliserer mange av jødene, også lederne) nektet å komme. De som så ble invitert (som symboliserer hedningene), valgte å komme og nyte festen.

Be en elev lese Matteus 22:11-14 høyt. Be klassen følge med og merke seg hva som skjedde på bryllupsfesten.

  • Hvorfor ble denne gjesten kastet ut fra festen?

Forklar at kongen hadde fulgt en gammel skikk ved å gi sine gjester rene og passende klær å ha på i bryllupet. Denne mannen hadde imidlertid valgt å ikke bruke klærne som kongen hadde gitt ham.

  • Hva kan bryllupsklærne i denne lignelsen symbolisere? (Du kan gjerne forklare at i Skriftene symboliserer ofte rene klær og kapper deres rettferdighet og renhet som har blitt rene gjennom Jesu Kristi forsoning [se Det nye testamente – Elevhåndbok (Kirkens skoleverks håndbok, 2014), 66; se også 3 Nephi 27:19].)

Påpek at Joseph Smiths oversettelse av Matteus 22:14 legger til at ikke alle på festen vil ha på seg bryllupsklær (se fotnote b). Med andre ord vil ikke alle som anerkjenner Frelseren, blir kalt og tar imot invitasjonen til å være en del av riket, være forberedt og verdig til å leve evig sammen med ham og vår himmelske Fader. Noen vil ha diskvalifisert seg selv fra rike velsignelser fordi de ikke er kledd i rettferdighetens kledning.

  • Hvordan illustrerer denne lignelsen ytterligere prinsippet på tavlen?

Bær vitnesbyrd om betydningen av de evige velsignelsene vi har blitt invitert til å motta. Be elevene tenke over hva de gjør nå for å ta imot vår himmelske Faders invitasjon til å motta alle evangeliets velsignelser. Oppfordre dem til å anvende det de har lært ved å forberede seg til å motta disse velsignelsene.

Kommentar og bakgrunnsinformasjon

Matteus 21:19-22. Jesus forbanner fikentreet

At Frelseren forbannet fikentreet gir oss flere viktige lærdommer. Fikentreet kan være et symbol på jødenes korrupte religiøse ledere, som viste fromhet utad, men manglet sann rettferdighet. I denne ånd lærte hendelsen oss at vi alle må prøve å leve vårt liv på en måte som er i samsvar med det vi tror på og underviser. At han forbannet fikentreet gir også en visuell illustrasjon av det Frelseren underviste tidligere i sitt virke med lignelsen om fikentreet (se Lukas 13:6-9): Alle må omvende seg eller gå til grunne. Etter å ha sett disiplenes reaksjon på forbannelsen av fikentreet, brukte Frelseren også denne anledningen til å undervise dem om troens kraft til å utrette enda større mirakler enn det de nettopp hadde sett.

Matteus 21:42-44. “Steinen som bygningsmennene forkastet”

Jesus Kristus er “steinen som bygningsmennene forkastet” (Matteus 21:42), og ble hjørnestenen i Guds rike på jorden (se Apostlenes gjerninger 4:11; Efeserne 2:19-20). Frelserens undervisning om at alle som faller på stenen, skal knuses, sikter til at istedenfor å bygge sitt liv på denne klippen (se Helaman 5:12), ville jødene snuble og falle på den (se Jesaja 8:14; 1 Korinterbrev 1:23). De ville bli knust eller ødelagt fordi de ikke tok imot Jesus som Messias og Guds Sønn, og fordi de ikke tok imot hans evangelium. Stenen som falt på andre, sikter til at Frelseren knuser dem som forkaster ham. (Se Joseph Smiths oversettelse, Matteus 21:47-56 [i Veiledning til Skriftene].)