Bibliotek
Leksjon 8: Matteus 4


Leksjon 8

Matteus 4

Innledning

Etter dåpen fastet og kommuniserte Jesus med vår himmelske Fader i 40 dager i ørkenen. Etter dette fristet djevelen Jesus. Ved hjelp av Skriftene motsto Jesus enhver fristelse. Frelseren dro til Galilea, hvor han kalte Peter og andre til å følge seg, og gikk omkring og underviste, forkynte og helbredet.

Undervisningsforslag

Matteus 4:1-11

Jesus motstår djevelens fristelser

Be en frivillig komme frem foran klassen. Utfordre eleven til å fokusere på en gjenstand i rommet i 30 sekunder, uten å se bort. Når eleven begynner, prøver du å distrahere ham eller henne fra å se på gjenstanden. Du kan for eksempel vise fargerike gjenstander, lage høye lyder eller tilby eleven mat. Etter 30 sekunder kan du spørre eleven:

  • Hvordan gikk det? Hvorfor klarte du, eller klarte du ikke, å holde konsentrasjonen?

  • Hva tenkte du på i løpet av de 30 sekundene?

Spør klassen:

  • Hvordan ligner denne erfaringen på vår innsats for å konsentrere oss om å adlyde vår himmelske Faders bud? Hva kan forsøkene på å distrahere denne eleven sammenlignes med? (Innsats for å friste oss til å synde.)

  • Hvorfor frister Satan oss til å synde? (Se 2 Nephi 2:17–18, 27.)

Be elevene tenke på hvordan Satan frister dem til å synde. Be dem se etter et prinsipp mens de studerer Matteus 4, som kan hjelpe dem å motstå fristelser.

Forklar at etter dåpen hadde Frelseren en opplevelse som bidro til å forberede ham til hans jordiske virke. Be en elev lese Matteus 4:1-2 høyt, og bruke rettelsene fra Joseph Smiths oversettelse i fotnotene til begge versene. Be klassen følge med for å finne ut hva Jesus opplevde i ørkenen. (Du må kanskje forklare at i denne sammenhengen betyr være med å ha en nær, åndelig kommunikasjon med.)

  • Hvordan kan det å faste og kommunisere med vår himmelske Fader ha hjulpet Jesus å forberede seg til sitt jordiske virke?

  • Etter at Jesus hadde tilbragt denne tiden i faste og kommunikasjon med sin Fader, hva forsøkte Satan å gjøre?

La elevene gå sammen to og to. Gi hvert par en kopi av følgende oversikt, eller be dem kopiere den i notatboken eller skriftstudiedagboken:

Bilde
utdelingsark, Kristi fristelser

Matteus 4:1-11

Det nye testamente, håndbok for Seminar lærere – Leksjon 8

Hva Satan fristet Jesus til å gjøre

Hvordan Jesus reagerte på fristelsen

Matteus 4:3-4

Matteus 4:5-7

Matteus 4:8-11

Be elevene lese de tildelte versene parvis og fylle ut oversikten. Før de begynner på denne aktiviteten, kan du forklare at Joseph Smiths oversettelse korrigerer utsagnene i Matteus 4:5, 8 for å vise at Ånden, ikke djevelen, førte Frelseren til de forskjellige stedene som beskrives i disse versene (se også Joseph Smiths oversettelse, Lukas 4:5 [i Lukas 4:5, fotnote a]; Lukas 4:9 [i Lukas 4:9, fotnote a]).

Når elevene har fylt ut oversikten, kan du be noen par fortelle hva de skrev i hver rute. Du kan gjerne stille følgende spørsmål:

  • Hvilket ønske forsøkte Satan å appellere til da han fristet Jesus, som hadde fastet, til å gjøre stenene til brød? (Han prøvde å appellere til ønsket om å tilfredsstille fysisk appetitt.)

  • Hva var falskt ved Satans tilbud om å gi Jesus verdens riker? (Satan lovet belønninger som det ikke var opp til ham å gi, og som han ikke kunne tilveiebringe.)

  • Hva annet illustrerer denne beretningen om djevelens metoder for å friste oss til å synde? (Satan angriper våre svakeste eller mest sårbare områder og frister oss om og om igjen.)

Påpek at Jesus til slutt tilfredsstilte sin hunger og til og med gjorde en jordisk substans om til mat (se Johannes 2:1–11). Han kom også til å få guddommelig bekreftelse på og assistanse med sin tjenestegjerning (se Matteus 17:1–5; Lukas 22:41–44), og han vil en dag styre verden (Sakarja 14:9; Åpenbaringen 11:15). Men dersom Jesus skulle ha oppnådd disse ønskede målene på den måten Satan fristet ham til – istedenfor å vente på riktig tidspunkt og riktig måte – ville det ha vært selvisk misbruk av Frelserens makt. Jesus ville etablere sin guddommelige identitet som Guds Sønn på måter som var i samsvar med vår himmelske Faders vilje, ikke med Satans befalinger. (Se Jeffrey R. Holland, “The Inconvenient Messiah,” Ensign, feb. 1984, 68–73.)

  • Hvordan lignet Frelserens reaksjon på hver fristelse på hverandre? (Jesus reagerte på alle Satans fristelser ved å sitere fra Skriftene.)

Be elevene samarbeide i parene om å skrive et prinsipp vi kan lære av Frelserens eksempel på å motstå djevelens fristelser. Be noen elever skrive prinsippene de har funnet på tavlen. Mens elevene deler prinsippene de har funnet, kan du understreke følgende prinsipp: Når vi husker og anvender sannheter i Skriftene, kan vi motstå djevelens fristelser. Hvis denne sannheten ikke er tydelig representert blant elevenes prinsipper, kan du føye det til utsagnene på tavlen.

Påpek at Frelseren ikke bare husket skriftsteder som klargjorde riktig fremgangsmåte ved hver fristelse, men han anvendte også sannhetene i disse skriftstedene.

  • Med tanke på prinsippet vi har vist til om betydningen av og kraften til å huske og anvende sannheter i Skriftene, hvorfor er det viktig med regelmessig skriftstudium?

Gi hvert par et papirark, og be dem lage tre kolonner på det. Be dem skrive i den første kolonnen tre synder som ungdom på deres alder kan bli fristet til å begå. Be dem skrive i den andre kolonnen hvordan Satan prøver å lokke noen til å begå hver synd de skrev ned i den første kolonnen. Be elevene bytte ark med et annet par. Be dem så finne en bestemt skriftstedhenvisning som fremsetter sannheter man kan huske og anvende når man blir fristet til å begå hver av syndene som står på arket de mottok. (Du kan gjerne be elevene slå opp Kjenn Skriftene-skriftsteder som 1 Mosebok 39:9; Johannes 14:15 eller Lære og pakter 10:5.) Be elevene skrive skriftstedhenvisningene i den tredje kolonnen.

Etter noen minutter kan du be en elev fra hvert par fortelle hvilken skriftstedhenvisning de fant for en av fristelsene på arket. Be dem forklare hvordan dette skriftstedet kan hjelpe oss når vi opplever den fristelsen.

  • Når har du blitt styrket og gjort i stand til å motstå en fristelse fordi du husket og anvendte sannheter i Skriftene? (Minn elevene på at de ikke skulle fortelle om erfaringer som er for personlige eller private.)

Be elevene skrive i notatboken eller skriftstudiedagboken en skriftstedhenvisning som de ønsker å huske og anvende neste gang de blir fristet til å synde. Oppfordre dem til å lære utenat skriftstedet de valgte.

Matteus 4:12-17

Jesus bor i Galilea

Sammenfatt Matteus 4:12–15 ved å forklare at etter sin opplevelse i ørkenen, dro Frelseren til Galilea og bodde i byen Kapernaum. Matteus sa at Frelserens virke i Galilea oppfylte en profeti som ble uttalt av Jesaja (se Jesaja 9:1–2). Be elevene lese Matteus 4:16 hver for seg. Du kan gjerne foreslå at de markerer det Jesaja profeterte ville skje. Forklar at denne profetien lærer oss at Jesus Kristus bringer lys inn i livet til dem som er i mørke. Be elevene se etter hvordan Frelseren gjorde dette gjennom hele sitt virke.

Sammenfatt Matteus 4:17 ved å forklare at Frelseren begynte å forkynne omvendelse som forberedelse til at himmelens rike skulle opprettes blant folket.

Matteus 4:18-22

Jesus kaller Peter og andre til å følge seg

Bilde
Fiskerne kalles

Vis bildet Fiskerne kalles (Kunst inspirert av evangeliet [2009], nr. 37; se også LDS.org). Forklar at de to mennene foran i båten er Peter og hans bror Andreas.

  • Hva gjør de med garnet?

Forklar at selv om andre sannsynligvis regnet Peter og Andreas som vanlige fiskere, så Jesus Kristus deres store potensiale og visste hva de kunne bli.

  • Hvordan kan vi sammenlignes med Peter og Andreas?

Når elevene fortsetter å studere Matteus 4, kan du be dem se etter hva vi må gjøre for å bli alt det Herren ønsker at vi skal bli.

Be noen elever bytte på å lese høyt fra Matteus 4:18-22. Be klassen følge med, og se etter ordskiftet mellom Frelseren og noen fiskere.

  • Hva kalte Frelseren Peter, Andreas, Jakob og Johannes til å gjøre? Hva er en “menneskefisker”? (vers 19).

  • Hva ville disse mennene måtte ofre for å følge Frelseren og hjelpe til med hans arbeid? Hvorfor kunne dette bli vanskelig for dem?

Be elevene tenke over hvordan de ville ha reagert hvis de hadde vært en av disse mennene.

  • Hva la du merke til ved disse mennenes svar? Hva viser deres umiddelbare reaksjon på Frelserens innbydelse om deres karakter?

  • Ville disse mennene gjøre mer godt i sitt liv som fiskere enn som “menneskefiskere”? Hvorfor?

  • Slik denne beretningen illustrerer, hva kan skje hvis vi reagerer umiddelbart på Frelserens invitasjoner til å følge ham? (Elevene kan bruke andre ord, men sørg for at de finner følgende prinsipp: Hvis vi straks tar imot Frelserens invitasjoner til å følge ham, kan han gjøre mer ut av vårt liv enn vi kan på egenhånd.)

Be en elev lese følgende uttalelse av president Ezra Taft Benson. Be klassen lytte etter hvordan Herren kan gjøre mer ut av vårt liv hvis vi følger ham.

Bilde
President Ezra Taft Benson

“Menn og kvinner som overlater sitt liv til Gud, vil oppdage at han kan gjøre langt mer ut av deres liv enn de selv kan. Han vil gi dem større glede, utvide deres syn, gjøre deres sinn levende, styrke deres muskler, oppløfte deres ånd, mangfoldiggjøre deres velsignelser, gi dem flere muligheter, trøste deres sjel, gi dem venner og gi dem fred. Den som mister sitt liv i Guds tjeneste, vil finne evig liv” (“Jesus Kristus – gaver og forventninger,” Lys over Norge, des. 1987, 3).

  • Når har du eller noen du kjenner opplevd lignende velsignelser ved å glemme verdslige hensyn for å følge Frelseren?

  • Når du tenker på velsignelsene vi mottar ved å følge Frelseren, hvorfor tror du det er viktig å reagere øyeblikkelig på Frelserens invitasjoner til å følge ham?

Be elevene skrive i notatboken eller skriftstudiedagboken et svar på følgende spørsmål:

  • Hvordan kan du reagere bedre på Frelserens invitasjoner til å følge ham?

Oppfordre elevene til å anvende det de skrev.

Matteus 4:23-25

Jesus drar rundt i Galilea og underviser, forkynner og helbreder

Be elevene lese Matteus 4:23-25 hver for seg, og legge merke til Frelserens handlinger. Du kan gjerne foreslå at elevene markerer det de finner. Forklar at dere kommer til å studere bestemte tilfeller av Frelserens undervisning, forkynnelse og helbredelse gjennom alle evangeliene.

Avslutt med å vitne om sannhetene elevene fant i leksjonen.

Kommentar og bakgrunnsinformasjon

Matteus 4:2-10. Djevelens fristelser

Noen tror at denne hendelsen i Judeas ørken var den eneste gangen Satan fristet Jesus og at Frelseren gikk av med seieren. Men i Lukas 4:13 ser vi at etter disse fristelsene gikk Satan bort fra Jesus bare “inntil en laglig tid”. Satan kom til å fortsette å motarbeide og friste Frelseren, noen ganger ved hjelp av ugudelige personer som dem som forfulgte Jesus (se for eksempel Matteus 27:41–43).

Om fristelsene Frelseren opplevde i ørkenen, sa president David O. McKay:

“Klassifiser dem, og dere vil se at under en av disse tre faller nesten enhver gitt fristelse som gjør dere og meg urene … og kommer til oss som (1) en fristelse for våre lyster, (2) ettergivelse for stolthet og moter og forfengelighet hos mennesker som er fremmede for det som er av Gud, eller (3) tilfredsstillelse av lidenskap, eller trang til verdens rikdom eller makt blant mennesker” (i Conference Report, okt. 1911, 59).

Matteus 4:4, 7, 10. Når fristelsene kommer, kan du huske skriftsteder og anvende sannhetene de lærer oss

Å studere Skriftene er nødvendig for å være i stand til å huske skriftsteder når fristelsene kommer. Vårt studium av Skriftene kan omfatte innsats for å lære vers eller skriftsteder utenat. Eldste Richard G. Scott i De tolv apostlers quorum underviste om hvordan utenatlærte skriftsteder kan hjelpe oss:

“Stor kraft kan komme av å lære skriftsteder utenat. Å lære skriftsteder utenat er som å utvikle et nytt vennskap. Det er som å oppdage en ny person som kan hjelpe i nødens stund, gi inspirasjon og trøst, og være en kilde til motivasjon til nødvendig forandring” (“Skriftenes kraft,” Ensign eller Liahona, nov. 2011, 6).

Eldste Richard G. Scott i De tolv apostlers quorum ga følgende råd angående memorering av skriftsteder:

“Vær kloke med hensyn til hvordan dere omfavner teknologi. Marker viktige skriftsteder på enheten og les dem ofte. Hvis dere unge ville lese et skriftsted like ofte som noen av dere sender tekstmeldinger, kunne dere snart ha lært hundrevis av skriftsteder utenat. Disse skriftstedene vil vise seg å bli en kraftfull kilde til inspirasjon og veiledning fra Den hellige ånd i vanskelige stunder” (“For fred i hjemmet,” Ensign eller Liahona, mai 2013, 30).

Matteus 4:4, 7, 10. Gi ikke næring til fristelser

Eldste Neal A. Maxwell i De tolv apostlers quorum sa følgende om Frelserens eksempel på å motstå fristelser:

“Ved å ta etter Mesteren som utholdt fristelser, men som ikke enset dem, kan vi også leve i en verden full av fristelser, som vi skal kunne bære (1 Korinterbrev 10:13). Naturligvis merket Jesus de enorme fristelsene som kom til ham, men han analyserte dem ikke om og om igjen. I stedet avviste han dem straks. Hvis vi gir næring til fristelser, vil de snart underholde oss!” (“Den som seirer … likesom jeg og har seiret,” Lys over Norge, juli 1987, 63).