Bibliotek
Leksjon 146: 2 Peter 1


Leksjon 146

2 Peter 1

Innledning

Peter oppfordret de hellige til å prøve å bli som Jesus Kristus. Peter forsikret dem om at denne åndelige veksten kunne hjelpe dem å gjøre sitt “kall og [sin] utvelgelse fast” (2 Peter 1:10). Peter talte også om sin opplevelse på forklarelsens berg, og understreket at Skriftene er inspirert av Gud.

Undervisningsforslag

2 Peter 1:1–11

Peter lærer oss hvordan vi kan ta del i Jesu Kristi guddommelige natur

Før leksjonen begynner, skriver du følgende uttalelse på tavlen (“The Will Within,” Ensign, mai 1987, 68):

“Vår oppgave består i å bli så gode som vi kan” (president Thomas S. Monson).

La elevene gå sammen to og to. Be dem lese uttalelsen på tavlen og drøfte følgende spørsmål med partneren sin:

  • Hva tror du president Monson mente med å bli “så gode som vi kan”?

  • Hvorfor tror du det er viktig å bli så gode som vi kan?

  • Hva kan hindre oss i å bli så gode som vi kan?

Be elevene se etter en sannhet mens de studerer 2 Peter 1, som kan hjelpe dem å vite hvordan de kan bli så gode som de kan.

Sammenfatt 2 Peter 1:1-2 ved å forklare at Peter skrev til medlemmer av Kirken som hadde tro på Jesus Kristus.

Be en elev lese 2 Peter 1:3-4 høyt. Be klassen følge med, og legge merke til hva Peter underviste for å hjelpe de hellige å være trofaste mot sitt vitnesbyrd om Frelseren.

  • Hva sier disse versene om hva Peter underviste de hellige?

  • Hva betyr det å “få del i guddommelig natur”? (vers 4).

Be elevene lese 2 Peter 1:5-7 hver for seg, og legge merke til Jesu Kristi egenskaper som Peter oppfordret de hellige til å utvikle. Be elevene skrive egenskapene de finner, på tavlen. Vurder å be elevene finne definisjoner i en ordbok av noen av disse egenskapene som de ønsker å forstå bedre.

Be elevene tenke på eksempler på da Frelseren viste en av disse guddommelige egenskapene. Be noen elever fortelle resten av klassen hvilke tanker de har gjort seg.

Skriv følgende ufullstendige prinsipp på tavlen: Når vi utvikler guddommelige egenskaper, kan vi…

Be en elev lese 2 Peter 1:8-9 høyt. Be klassen følge med, og legge merke til en velsignelse vi kan motta når vi utvikler Frelserens guddommelige egenskaper.

  • Hvilken velsignelse kan vi motta når vi utvikler guddommelige egenskaper? (Når elevene har svart, fullfører du setningen på tavlen slik at den lyder som følger: Når vi utvikler guddommelige egenskaper, kan vi bli kjent med Jesus Kristus.)

  • Hvorfor tror du det å utvikle guddommelige egenskaper hjelper oss å bli kjent med Jesus Kristus?

Be en elev lese 2 Peter 1:10-11 høyt. Be klassen følge med, og legge merke til en annen velsignelse som kan komme til dem som er flittige med hensyn til å utvikle guddommelige egenskaper.

  • Hvilken velsignelse kan komme til dem som er flittige med hensyn til å utvikle Jesu Kristi guddommelige egenskaper? (Forklar at uttrykket “gjøre deres kall og utvelgelse fast” [vers 10] betyr at man i dette liv mottar Guds forsikring om at man vil få evig liv. Peter omtalte også dette som det “desto fastere… profetiske ord” [2 Peter 1:19. Se også L&p 131:5].)

  • Hvilket prinsipp kan vi lære av disse versene om hvorfor vi skulle være flittige til å utvikle våre guddommelige muligheter? (Elevene bør nevne følgende prinsipp: Hvis vi gjør oss flid med å utvikle våre guddommelige muligheter i dette liv, kan vi motta Guds forsikring om evig liv. Skriv dette prinsippet på tavlen.)

Vurder å bære vitnesbyrd om at det å utvikle guddommelige egenskaper hjelper oss å bli kjent med Jesus Kristus og forbereder oss til å motta evig liv.

Be elevene skrive i notatboken eller skriftstudiedagboken om en av de guddommelige egenskapene som de helst vil utvikle. Be dem skrive noe konkret de kan gjøre for å utvikle denne egenskapen.

2 Peter 1:12-21

Peter bærer sitt vitnesbyrd om Jesus Kristus og underviser om Skriftene

Vurder å skrive på tavlen alderen på noen av de eldste nåværende apostlene. Les høyt følgende uttalelse av eldste M. Russell Ballard i De tolv apostlers quorum:

Bilde
Eldste M. Russell Ballard

“Andre sier vi er for gamle. Vel, det er sant at ni av apostlene er over 80 år! Jeg er 85” (“Hold opp, og kjenn at jeg er Gud!” [Kirkens skoleverks andakt, 4. mai 2014], broadcasts.lds.org).

  • Hvorfor tror du noen er kritiske til alderen på noen av profetene og apostlene?

  • Hvordan ville du svare på kritikken om at vår tids profeter og apostler er for gamle til å være effektive?

Be elevene fortsette å studere 2 Peter 1, og lete etter en sannhet om profeter og apostler som er viktigere enn deres alder.

Forklar at i 2 Peter 1:12-19 bar Peter sitt vitnesbyrd om Jesus Kristus som øyenvitne.

Be en elev lese 2 Peter 1:20-21 høyt. Be klassen følge med, og legge merke til hva Peter underviste om hvilken funksjon “hellige Guds menn” skulle ha, i dette tilfellet profeter.

  • Hva underviste Peter om profeters oppgave? (Elevene bør nevne følgende sannhet: Profeter mottar hellig skrift gjennom Den hellige ånd. Skriv denne sannheten på tavlen.)

For å hjelpe klassen å forstå hva hellig skrift er, kan du be en elev lese følgende uttalelse høyt:

“[Hellig skrift er] ord, både skriftlig og muntlig, fra hellige Guds menn når de blir drevet av Den Hellige Ånd” (Veiledning til Skriftene, “Skriftene”, scriptures.lds.org; se også L&p 68:2–4). Noe hellig skrift har blitt kanonisert. En kanon er “en godkjent autoritativ samling av hellige bøker. I Jesu Kristi Kirke av Siste Dagers Hellige kalles de kanoniske bøker for standardverkene, som består av Det gamle og Det nye testamente, Mormons bok, Lære og pakter, og Den kostelige perle” (Veiledning til Skriftene, “Kanon”, scriptures.lds.org).

Be en elev lese høyt følgende uttalelse av eldste Dallin H. Oaks i De tolv apostlers quorum: Be klassen lytte etter hans vitnesbyrd om at profeter fortsetter å motta hellig skrift i dag.

Bilde
Eldste Dallin H. Oaks

“[Profeter er] den kanal Gud har brukt til å tale til sine barn gjennom Skriftene i tidligere tider. Og det er denne linjen han i dag taler gjennom ved levende profeters og apostlers og andre inspirerte lederes undervisning og råd” (“To kommunikasjonslinjer”, Ensign eller Liahona, nov. 2010, 84).

  • Hvorfor tror du det er viktig å vite at Gud bruker dette mønsteret for å frembringe hellig skrift for sine barn?

  • Hvordan hjelper innsikt i dette mønsteret deg å få større tillit til muntlige og skriftlige ord fra både oldtidens og nyere tids profeter?

Les følgende spørsmål høyt, og be elevene skrive sine svar i notatboken eller skriftstudiedagboken.

  • Hvilke skriftsteder, enten fra tidligere tiders profeter eller fra profeter i dag, har påvirket ditt liv? Hvordan har du blitt velsignet på grunn av disse skriftstedene?

Be noen elever fortelle resten av klassen hva de har svart. Du kan også gi et eksempel på hvordan du har blitt velsignet på grunn av Skriftene.

Vis til den foregående uttalelsen av eldste Oaks, og be elevene vitne for andre, slik Ånden tilskynder, om at vi virkelig har profeter og hellig skrift.

Kommentar og bakgrunnsinformasjon

2 Peter 1:10. “Vær… ivrige… etter å gjøre deres kall og utvelgelse fast”

Eldste Bruce R. McConkie i De tolv apostlers quorum sa at “å få sitt kall og sin utvelgelse gjort fast er å bli beseglet til evig liv. Det er å få en ubetinget garanti om opphøyelse i den høyeste himmel i den celestiale verden… før den dag da de trofaste faktisk trer inn i det guddommelige nærvær for å sitte sammen med Kristus på hans trone” (Doctrinal New Testament Commentary, 3 bind [1965–73], 3:330–31).

Eldste McConkie sa også følgende:

Enhver i Kirken som befinner seg på den snevre og smale sti, som strever etter, og kjemper, og ønsker å gjøre det som er riktig, selv om [han] er langt fra fullkommen i dette liv – hvis han forlater dette liv mens han er på den snevre og smale sti, vil han gå videre til evig belønning i sin Faders rike…

Hvis du er på denne stien og strever fremover, og du dør, vil du aldri komme bort fra stien… Det du trenger å gjøre, er å følge flertallet i Kirken og leve slik rettskafne og anstendige mennesker lever i Kirken – holde budene, betale tiende, utføre tjeneste i Kirkens organisasjoner, elske Herren og holde deg på den rette og smale sti. Hvis du er på denne stien når døden inntreffer – fordi dette er tiden og dagen som er fastsatt, er dette din prøvestand – du vil aldri komme bort fra den, og i praksis vil ditt kall og din utvelgelse være gjort fast. Dette er ikke definisjonen av dette uttrykket, men sluttresultatet blir det samme” (“The Probationary Test of Mortality,” Salt Lake Institute of Religion devotional, 10. jan. 1982, 12–13).

2 Peter 1:19. Det “desto fastere… profetiske ord”

Nyere åpenbaring bekrefter og forklarer betydningen av uttrykket det “desto fastere… profetiske ord” (2 Peter 1:19). I Lære og pakter 131:5 står det: “Det enda fastere profetiske ord betyr at et menneske vet at det er beseglet til evig liv ved åpenbaring, og ved profetiens ånd, gjennom Det hellige prestedømmes kraft.”

Trofaste kvinnelige så vel som mannlige medlemmer av Kirken kan få velsignelsen av å få sitt kall og sin utvelgelse gjort fast, eller motta det enda fastere profetiske ord.

Eldste Bruce R. McConkie i De tolv apostlers quorum har sagt:

“De medlemmer av Kirken som vier seg helt til rettferdighet, og lever ved hvert ord som utgår fra Guds munn, gjør sitt kall og sin utvelgelse fast. Det vil si at de mottar det enda fastere profetiske ord, noe som innebærer at Herren besegler deres opphøyelse på dem mens de fremdeles er i dette liv. Peter sammenfattet den rettferdige kurs de hellige må følge for å gjøre sitt kall og sin utvelgelse fast, og deretter (i det han henviste til sin opplevelse på forklarelsens berg sammen med Jakob og Johannes) sa han at de tre hadde fått dette enda fastere profetiske ord. (2 Peter 1.)” (Mormon Doctrine, 2. utg. [1966], 109).

Profeten Joseph Smith sa:

“Når en person har tro på Kristus, omvender seg fra sine synder og blir døpt til forlatelse for sine synder, og mottar Den hellige ånd (ved håndspåleggelse)… og deretter fortsetter å ydmyke seg for Gud, hungrer og tørster etter rettferdighet, og lever ved hvert Guds ord, da vil Herren snart si til ham: Min sønn, du skal bli opphøyet. Når Herren har prøvet ham grundig, og finner at vedkommende er fast bestemt på å tjene ham for enhver pris, da vil vedkommende oppdage at hans kall og utvelgelse står fast, og da vil han få motta den annen Talsmann… 

Hvem er denne andre talsmann? Det er hverken mer eller mindre enn den Herre Jesus Kristus selv… Når noen mottar denne siste Talsmann, vil Jesus Kristus personlig betjene ham, eller vise seg for ham” (i History of the Church, 3:380–81).

2 Peter 1:20–21. “Hellige Guds menn”

Eldste M. Russell Ballard i De tolv apostlers quorum sa følgende om fordelene ved å ha modne, erfarne ledere i Kirkens presiderende råd:

“Det er… noe ved Kirkens lederes individuelle og samlede visdom som bør være ganske betryggende. Vi har opplevd alt, herunder konsekvensene av forskjellige offentlige lover og retningslinjer, skuffelser, tragedier, og dødsfall i våre egne familier. Vi er ikke virkelighetsfjerne.

La meg også nevne at ingen av De tolv er blyge fioler. Vi har alle sterke personligheter. Så når vi står sammen om en beslutning, kan dere være trygge på at vi har rådført oss med hverandre, og kommet til den beslutningen etter mye bønn og gjennomtenkt diskusjon… 

Vi er unge til sinns, og Herren velsigner oss så vi kan videreføre hans arbeid på bemerkelsesverdige måter” (“Hold opp, og kjenn at jeg er Gud!” [Kirkens skoleverks andakt, 4. mai 2014], broadcast.lds.org).