Bibliotek
Hjemmestudie-leksjon: 2 Korinterbrev 8–Efeserne 1 (Enhet 24)


Hjemmestudie-leksjon

2 Korinterbrev 8Efeserne 1 (Enhet 24)

Forberedelsesmateriale for hjemmestudielæreren

Sammendrag av daglige hjemmestudieleksjoner

Det følgende sammendraget av læresetningene og prinsippene lærte elevene da de studerte 2 Korinterbrev 8Efeserne 1 (Enhet 24), er ikke ment å bli undervist som en del av leksjonen. Leksjonen du underviser i, konsentrerer seg bare om et fåtall av disse læresetningene og prinsippene. Følg Den hellige ånds tilskyndelser når du vurderer elevenes behov.

Dag 1 (2 Korinterbrev 8-9)

I denne leksjonen lærte elevene at når vi forstår alt Frelseren har gitt oss, vil vi være mer villige til å gi av våre midler til andre. Elevene lærte også at Gud ønsker at vi skal være villige til å gi selv om vi kanskje ikke har noe å gi. I tillegg lærte elevene at hvis vi gir til de trengende med en positiv innstilling, vil Gud velsigne oss rikelig, og hvis vi erkjenner Guds gavmildhet med hensyn til å velsigne oss, kan vi føle større takknemlighet til ham.

Dag 2 (2 Korinterbrev 10-13)

Av Paulus’ undervisning om åndelig krigføring lærte elevene at når vi styrer våre tanker i lydighet mot Jesus Kristus, vil vi lykkes bedre i krigen mot Satan. Av Paulus’ undervisning om sin egen torn i kjødet, oppdaget elevene at Herren kan la oss oppleve svakheter og prøvelser for at vi kan lære å være ydmyke. Jesu Kristi nåde er tilstrekkelig til å styrke oss i våre svakheter, og Herren fjerner ikke alltid våre utfordringer, men han vil styrke oss hvis vi utholder dem trofast.

Dag 3 (Galaterne)

Da elevene studerte Paulus’ læresetninger til Galaterne, lærte de at Jesus Kristus åpenbarer sann lære til sine profeter. Elevene lærte også at alle som utøver tro på Jesus Kristus og inngår evangeliets pakt, blir ett i Kristus og Guds arvinger. De lærte å forstå at når vi vandrer i Ånden, vil vi overvinne kjødets fristelser, og at hvis vi er flittige med hensyn til å gjøre godt, vil vi høste velsignelsene av våre handlinger.

Dag 4 (Efeserne 1)

Av det første kapitlet av Paulus’ læresetninger til Efeserne, lærte elevene at Guds barn ble forutordinert til å motta evangeliets velsignelser. De lærte også at i evangelieutdelingen i tidenes fylde vil alle ting fra tidligere evangelieutdelinger bli gjenopprettet, og at vi kan bli kjent med vår himmelske Fader ved åpenbaringens ånd.

Innledning

Apostelen Paulus oppfordret de hellige i Galatia til å gjenvinne sin tro på Jesus Kristus og stole på at frelse bare er oppnåelig gjennom ham, og ikke ved lydighet mot Moseloven.

Undervisningsforslag

Galaterne 5

Paulus oppfordrer de hellige i Galatia til å gjenvinne sin tro på Jesus Kristus

Bilde
tegning, dragkamp

Lag en tegning av en dragkamp på tavlen.

  • Hva er en dragkamp? Hvordan vinner man en?

  • På hvilke måter kan livet vårt sammenlignes med en dragkamp?

Hvis elevene ikke nevnte det, kan du forklare at en del av vårt liv som ligner på en dragkamp, er vår kamp mot fristelser. Be elevene lete etter sannheter mens de studerer Galaterne 5, som kan hjelpe dem å vite hvordan de kan vinne kampen mot fristelsen.

Minn elevene på at de jødekristne hadde villedet de hellige i Galatia ved å undervise dem at de var nødt til å etterleve Moseloven og bli omskåret for å bli frelst. Apostelen Paulus beskrev disse falske læresetningene om Moseloven som “trelldommens åk” (Galaterne 5:1).

Be en elev lese Galaterne 5:1 høyt. Be klassen følge med, og finne ut hvem Paulus sa bringer frihet fra dette trelldommens åk.

  • Hvem bringer frihet fra dette trelldommens åk?

Gi et sammendrag av Galaterne 5:2-15 ved å forklare at Paulus refset de hellige i Galatia fordi de var så lette å trekke bort fra Jesu Kristi evangelium og i stedet vende tilbake til trelldom under Moseloven. Han forklarte at selv om Kristi etterfølgere hadde blitt befridd fra Moselovens trelldom, betydde ikke det at de var frie til å hengi seg til synd.

Be en elev lese Galaterne 5:16-17 høyt. Be klassen følge med, og legge merke til to konkurrerende krefter Paulus beskrev.

  • Hva er de to konkurrerende kreftene Paulus beskrev?

Lag en oversikt på tavlen ved å tegne en loddrett linje gjennom tegningen av dragkampen. Skriv Vandre i Ånden over den ene siden av dragkampen, og skriv fullføre kjødets lyst over den andre siden.

  • Hva vil det si å “vandre i Ånden”? (Galaterne 5:16). (Å leve verdig og følge Den hellige ånd.)

  • Hva sikter “kjødets lyst” (Galaterne 5:16) til? (Fristelsen til å synde.)

  • Hvordan kan dette anses som konkurrerende krefter?

  • Hvilket prinsipp kan vi lære av Galaterne 5:16 om hvordan vi kan overvinne kjødets fristelser? (Elevene kan bruke forskjellige ord, men bør finne et prinsipp omtrent som dette: Når vi vandrer i Ånden, vil vi overvinne kjødets fristelser. Skriv dette prinsippet på tavlen.)

Be en elev lese høyt følgende uttalelse av eldste Melvin J. Ballard i De tolv apostlers quorum. Be klassen lytte etter spørsmålet eldste Ballard ba oss om å overveie.

Bilde
Eldste Melvin J. Ballard

“Alle angrep som vår sjels fiende vil gjøre for å fange, vil være rettet mot kjødet … Hans tilnærming til oss vil være gjennom kjødets lyster, begjær og ambisjoner. All den hjelp som kommer til oss fra Herren for å hjelpe oss i denne kampen, vil komme til oss gjennom den ånd som bor i dette jordiske legeme. Disse to mektige kreftene virker altså på oss gjennom disse to kanalene.

Hvordan går kampen for deg? … Dette er et svært viktig spørsmål. Den største konflikten som noen mann eller kvinne noensinne vil oppleve (jeg bryr meg ikke om hvor mange deres fiender måtte være), vil være den kampen han eller hun har med seg selv” (“Struggle for the Soul,” New Era, mars 1984, 35).

Be elevene tenke over hvilken side de er på i denne dragkampen, og hvilken kraft som vinner i deres liv.

Del klassen i grupper på to til tre. Be halvparten av gruppene om å lese Galaterne 5:19-21 høyt sammen, og legge merke til resultatene av å “fullføre kjødets lyst”. Be den andre halvparten lese Galaterne 5:22-23 høyt sammen, og legge merke til resultatene av å vandre i Ånden. Når de er ferdig med å lese, kan du be ett medlem fra hver gruppe om å skrive svarene de fant, i riktig kolonne på tavlen. Be dem fortsette å skrive svar til oversikten gjenspeiler det Paulus nevnte. Du kan gjerne ta med deg en ordbok til klassen, og be en elev slå opp eventuelle ord som er vanskelige å forstå.

  • Hva sa Paulus i Galaterne 5:21 vil skje med dem som gir etter for “kjødets gjerninger”? (Galaterne 5:19).

  • Hva sier Galaterne 5:22-23 om hvilke frukter eller resultater som tyder på at noen vandrer i Ånden? (Elevene kan bruke forskjellige ord, men sørg for at de oppdager følgende sannhet: Åndens frukter er kjærlighet, glede, fred, langmodighet, mildhet, godhet, tro, saktmodighet og måtehold. Du kan gjerne foreslå at elevene markerer denne sannheten i Skriftene sine.)

Se på den siden av oversikten hvor Åndens frukter er oppført.

  • Hvorfor er disse velsignelsene verdt å ha?

Under oversikten tegner du en stor pil som peker mot den siden der kjødets lyster er oppført. Be elevene forestille seg at vil tillater oss å bevege oss mot kjødets lyster i denne billedlige dragkampen.

  • Hva skjer med Åndens frukter når vi gir etter for kjødets lyster? (Vi begynner å miste Åndens frukter.)

Visk ut pilen, og tegn en annen pil som peker mot Åndens frukter. Be elevene forestille seg at vi nå tillater oss å bevege oss mot denne siden.

  • Hva skjer med kjødets gjerninger når vi vandrer i Ånden? (De slutter å være en del av vårt liv.)

Be elevene skrive i notatboken eller skriftstudiedagboken om en gang da de følte eller opplevde en av disse fruktene av Ånden. Be dem ta med hva de gjorde for å vandre i Ånden den gangen. Når de er ferdige, kan du be noen elever fortelle hva de skrev.

Be en elev lese Galaterne 5:24-25 høyt. Be klassen følge med, og legge merke til hva Jesu Kristi disipler prøver å gjøre med kjødets lyster.

  • Hva prøver Jesu Kristi disipler å gjøre med kjødets lyster? (Korsfeste dem, eller fjerne dem fra livet sitt.)

Be elevene tenke over hva de vil gjøre for i større grad å vandre i Ånden. Oppfordre dem til å følge tilskyndelsene de mottar, slik at de kan nyte Åndens frukter.

Neste enhet (Efeserne 2Filipperne 4)

Be elevene tenke på verdens omskiftelige verdinormer, lover og oppfatninger. Hvordan kan vi vite hva som er rett og galt i en verden der oppfatningene forandrer seg hele tiden? Apostelen Paulus ga de hellige råd og hjalp dem å forstå hva Herren har gitt oss for å sikre at vi ikke blir villedet av verdens falske filosofier. Forklar også at når de fortsetter å studere Paulus’ skrifter i løpet av uken som kommer, vil de finne svar på følgende spørsmål: Hvordan skulle barn behandle sine foreldre? Hva sier Paulus vil “slokke alle den ondes brennende piler” (Efeserne 6:16)?