Bibliotek
Leksjon 122: Efeserne 4


Leksjon 122

Efeserne 4

Innledning

Paulus forklarte at Herren hadde opprettet sin kirke og kalt ledere til både å fullkommengjøre og forene de hellige. Han oppfordret også Kirkens medlemmer til å legge av seg gamle vaner og etterleve det de visste var sant.

Undervisningsforslag

Efeserne 4:1-16

Paulus underviser om betydningen av Jesu Kristi kirke

Be elevene overveie følgende to situasjoner:

  1. På skolen ber læreren klassen om å uttrykke sitt syn på et kontroversielt tema. Mens elevene uttrykker sine synspunkter, oppdager du at de fleste av dem støtter et syn som er forskjellig fra Kirkens læresetninger.

  2. Lovgivere i landet ditt har legalisert adferd som Kirkens ledere har sagt er gal.

  • Hvorfor kan slike situasjoner være vanskelige for et medlem av Kirken?

Be elevene studere Efeserne 4:1-16, og legge merke til en sannhet om hvordan vi kan vite hva som er rett og hva som er galt i en verden med omskiftelige verdinormer og overbevisninger.

Minn elevene på at i dette brevet kan Paulus ha skrevet til nye medlemmer av Kirken. Be en elev lese Efeserne 4:1-6 høyt. Be klassen følge med, og finne ut hva Paulus underviste om Kirken og dens lære.

  • Hva underviste Paulus om Kirken og dens lære?

  • Hva tror du Paulus mente da han sa at det er “én Herre, én tro, [og] en dåp”? (vers 5). (På Paulus’ tid, som i vår, er det bare én sann Jesu Kristi kirke på jorden [se L&p 1:30].)

Sammenfatt Efeserne 4:7-10 ved å forklare at Paulus underviste at på grunn av Jesu Kristi forsoning har vi alle blitt gitt den gave som hans nåde er. Han underviste også at Kristus hadde gitt andre gaver til menneskeheten.

Be en elev lese Efeserne 4:11 høyt. Be klassen følge med, og legge merke til hva Herren ga Kirken. Be elevene fortelle hva de kommer frem til.

  • Hva ga Herren til Kirken?

Forklar at titlene på embedene i prestedømmet i Kirken i dag ikke nødvendigvis er de samme som titlene som ble brukt på Paulus’ tid, og den tidlige Kirken hadde kanskje ikke alle kall som Kirken har i dag. Profeten Joseph Smith sa for eksempel at “en evangelist er en patriark” (Læresetninger fra Kirkens presidenter – Joseph Smith [2007], 139). Dessuten er en hyrde en som leder en flokk – en passende beskrivelse av dagens biskoper, grenspresidenter, stavspresidenter og distriktspresidenter.

Skriv følgende ufullstendige setning på tavlen: Herren har kalt apostler, profeter og andre ledere i Kirken for å bidra til å …

Be en elev lese Efeserne 4:12-13 høyt. Be klassen følge med, og finne ut hvorfor Herren ga Kirken apostler, profeter og andre ledere.

  • I hvilken hensikt sørget Herren for apostler, profeter og andre ledere i sin kirke? (Legg til fullkommengjøre de hellige i listen på tavlen.)

  • På hvilke måter bidrar apostler, profeter og andre ledere i Kirken til å fullkommengjøre oss?

Be en elev lese Efeserne 4:14 høyt. Be klassen følge med, og se etter en annen grunn til at Herren ga sin kirke apostler, profeter og andre ledere.

  • Hvorfor ellers sørget Herren for disse lederne for Kirkens medlemmer? (Legg til og beskytte dem mot vranglære på tavlen slik at hele sannheten lyder som følger: Herren har kalt apostler, profeter og andre ledere i Kirken for å bidra til å fullkommengjøre de hellige og beskytte dem mot vranglære.)

Bilde
båt i grov sjø

For å hjelpe elevene til å forstå billedbruken i vers 14, kan du vise et bilde av en båt som er ute i grov sjø. Alternativt kan du eller en elev tegne en båt i grov sjø på tavlen.

  • Hva kan skje med en båt som blir kastet omkring på sjøen i voldsomme stormer?

Vis til situasjonene på begynnelsen av leksjonen.

  • Hvordan kan en båt som kastes omkring i grov sjø, sammenlignes med en person som lar seg “kaste og drive omkring” (vers 14) av de vekslende vindene av vranglære og gjengse oppfatninger?

  • Hvordan hjelper læresetningene til profeter, apostler og andre ledere i Kirken Guds etterfølgere å navigere disse urolige farvannene og vende trygt tilbake til vår himmelske Fader?

Skriv følgende kall i Kirken på tavlen: Apostler, profeter, patriarker, biskoper og lærere. Be elevene velge to av kallene og skrive i notatboken eller skriftstudiedagboken hvordan en leder med dette kallet har hjulpet dem å forbedre seg eller vokse åndelig, eller bidratt til å beskytte dem mot vranglære og bedrag. Når de har fått tilstrekkelig tid, kan du be noen elever fortelle om en av opplevelsene de skrev om.

Be en elev lese Efeserne 4:15-16 høyt. Be klassen følge med, og merke seg hvordan våre ledere i Kirken bør undervise oss om sannheter i evangeliet.

  • Hvordan bør våre ledere i Kirken undervise oss om sannheter i evangeliet?

Efeserne 4:17-32

Paulus oppfordrer de hellige til å legge av seg det onde og bli nye i og gjennom Jesus Kristus

Ta med en hverdagsfrakk eller jakke til leksjonen (helst en som er godt brukt eller fillete). Ta om mulig også med en frakk eller jakke som ville være egnet til å bruke på et fint arrangement. (Hvis du vil, kan du ta én hverdagsskjorte og én penskjorte i stedet. Sørg for at begge skjortene er store nok til at en elev kan ha dem utenpå klærne.) Be en elev komme frem foran klassen og ta på seg hverdagsjakken. Be eleven snu seg og vise jakken til klassen. Be så ham eller henne om å ta av seg hverdagsjakken og ta på seg den penere jakken, og vise den til klassen. Takk eleven, og be ham eller henne ta av seg jakken og sette seg.

  • Hvilken av disse to jakkene ville være mer passende på et fint arrangement?

Minn elevene på at Paulus kan ha henvendt seg til nye konvertitter til Kirken. Be elevene studere Efeserne 4:17-32, og prøve å finne ut hvordan Paulus brukte metaforen om å ta av seg noe og ta på seg noe annet for å undervise disse nye konvertittene om hva de trengte å gjøre som Jesu Kristi disipler.

Be en elev lese Efeserne 4:17-20 høyt. Be klassen følge med, og legge merke til ord eller uttrykk som beskriver den åndelige tilstanden til hedninger som ikke hadde sluttet seg til Kirken.

  • Hvordan beskrev Paulus den åndelige tilstanden til de andre hedningene?

  • Hva sa Paulus var årsaken til at hedningene var i denne åndelige tilstanden?

Be en elev lese Efeserne 4:21-24 høyt. Be klassen følge med, og legge merke til hva som hadde hjulpet Kirkens medlemmer å bli forskjellige fra andre mennesker.

  • Hva sier vers 21 om hva som hadde hjulpet Kirkens medlemmer å bli forskjellige fra andre mennesker?

Henvis til eleven som tok på seg de to jakkene, og spør klassen hva eleven måtte gjøre før han eller hun kunne ta på seg den penere jakken eller frakken.

  • Hva ba Paulus Kirkens medlemmer om å “avlegge”? (vers 22). (Du kan gjerne minne elevene på at ordet som er oversatt som ferd, ofte sikter til en persons adferd i det store og hele.)

  • Hva betyr det å “ikle [seg] det nye menneske”? (vers 24). (Å bli åndelig født på ny [se Mosiah 27:25] og flittig etterleve Jesu Kristi evangelium daglig.)

  • Hvilken sannhet kan vi utlede av disse versene om Jesu Kristi disipler? (Elevene kan bruke forskjellige ord, men sørg for at de finner en sannhet som ligner på følgende: Jesu Kristi disipler legger av seg gamle, syndige vaner og ikler seg nye, gode vaner.)

Be elevene kopiere følgende oversikt i notatboken eller skriftstudiedagboken sin:

Mitt gamle jeg

Mitt nye jeg

La elevene gå sammen to og to. Be hvert par lese Efeserne 4:25-32 høyt sammen. Be dem fylle ut oversikten mens de leser, og skrive under “Mitt gamle jeg” det som Kristi disipler trenger å “avlegge” (vers 22) eller “være langt borte fra” (vers 31), og skrive under “Mitt nye jeg” det som Kristi disipler trenger å “ikle [seg]” (vers 24). Fremhev Joseph Smiths oversettelse av Efeserne 4:26 i Veiledning til Skriftene.

Når elevene har fått tilstrekkelig tid, ber du hvert par tenke på en situasjon som illustrerer den mulige oppførselen til en som ikke har avlagt sin syndige natur på ett av områdene Paulus beskrev. Be hvert par om også å tenke på en situasjon som illustrerer hvordan samme person kanskje ville oppføre seg dersom han eller hun kom til Kristus og ble et nytt menneske. Når elevene har hatt fått tid til å planlegge, kan du be noen par komme frem foran klassen og forklare situasjonen sin. Når noen par har gjort dette, spør du klassen:

  • Hvordan kan et medlem av Kirken som kjenner sannheten, men ikke etterlever den, være som en som er invitert til et fint arrangement, men ikke kler seg i passende klær?

  • Hvilke utfordringer kan vi oppleve når vi prøver å avlegge vår gamle, syndige natur, og bli nye som Kristi disipler?

  • Hvorfor er det viktig for Kirkens medlemmer å huske at det å avlegge gamle vaner og følge Jesus Kristus fullt ut er en kontinuerlig prosess og ikke en engangshendelse?

Forklar at for mange er det å legge seg til nye og gode vaner like enkelt som å gjøre små endringer som å være litt mer vennlig eller tålmodig, holde et bud litt bedre, eller legge av seg en dårlig vane.

Bær vitnesbyrd om hvor viktig det er å avlegge våre gamle, syndige vaner og legge oss til nye, gode vaner. Be elevene skrive ned én ting de kan gjøre i dag for å avlegge gamle vaner og følge Jesus Kristus fullt ut. Oppfordre dem til å omsette det de skrev, i handling.

Bilde
Kjenn Skriftene-ikon
Kjenn Skriftene – Efeserne 4:11-14

For å hjelpe elevene å forklare læren i Efeserne 4:11-14, kan du be dem snu seg til en partner og bruke Paulus’ læresetninger i Efeserne 4:11-14 til å forklare hvorfor Herren opprettet sin kirke og kalte ledere til å virke i den. Be så elevene forklare hvordan de kan bruke læren i Efeserne 4:11-14 til å hjelpe en venn som tror det ikke er noe behov for en organisert kirke.

Kommentar og bakgrunnsinformasjon

Efeserne 4:13. “Til aldersmålet for Kristi fylde”

Hva vil det si å komme “til aldersmålet for Kristi fylde” (Efeserne 4:13)? Eldste Bruce R. McConkie i De tolv apostlers quorum forklarte at det sikter til “den grad av herlighet og opphøyelse som Kristus selv nyter. Hele frelsesplanen er utformet slik at menneskene kan bli som Gud. De som oppnår uendelig fullkommenhet, vil være som Kristus, og han er som Faderen. (3 Nephi 28:10.) [I Lectures on Faith står det]: ‘Frelse består av den herlighet, myndighet, storhet, makt og herredømme som Jehova har, og ingenting annet, og ingen andre enn ham selv eller en som er ham lik, kan oppnå dette.’ [Lectures on Faith (1985), 76.]

… Kristus “mottok all makt, både i himmel og på jord, og Faderens herlighet var med ham, for han var i ham.’ ((L&p 93:16-17.)” (Doctrinal New Testament Commentary, 3 bind [1965-73], 2:511).