Bibliotek
Leksjon 148: 1 Johannes


Leksjon 148

1 Johannes

Innledning

Johannes ba Kirkens medlemmer om å søke samfunn med Faderen og Sønnen. Han la vekt på behovet for å holde Guds bud, og å vise vår kjærlighet til Ham. Johannes minnet også Kirkens medlemmer om å ha kjærlighet til hverandre.

Undervisningsforslag

1 Johannes 1-5

Johannes forklarer hvor viktig det er å holde budene og være kjærlige mot hverandre

La elevene gå sammen to og to. Skriv ordet frafall på tavlen. Be elevene å vende seg mot sine samarbeidspartnere og kort forklare betydningen av ordet frafall. Be en elev komme frem til tavlen og skrive opp en definisjon på frafall. Definisjonen burde vise at frafall betyr å vende seg bort fra sannheten (Se Veiledning til Skriftene, “Frafall,” scriptures.lds.org).

Forklar at apostelen Johannes skrev 1 Johannes brev på en tid da frafall truet Kirken. I dette brevet advarte Johannes de hellige angående antikrister (se 1 Johannes 2:18-26, 4:3). En antikrist er “alt og alle som forfalsker evangeliets sanne frelsesplan, og som åpenlyst eller i det skjulte går imot Kristus” og myndigheten eller læresetningene til Hans utvalgte tjenere (Veiledning til Skriftene, “Antikrist,” scriptures.lds.org). Noen antikrister i Johannes’ dager underviste at Jesus Kristus ikke hadde noe fysisk legeme da han var på jorden, men bare viste seg som en fysisk skikkelse.

Be en elev lese 1 Johannes 1:1-4 høyt. Be klassen følge med, og se etter hva Johannes bar vitnesbyrd om for å tilbakevise denne falske læren. Forklar at uttrykket “livets Ord” (vers 1) henviser til Jesus Kristus.

  • Hvilke ord brukte Johannes for å tilbakevise den falske læren om at Jesus Kristus ikke hadde et fysisk legeme?

  • Hvorfor delte Johannes sitt hellige vitnesbyrd om Jesus Kristus med Kirkens medlemmer, ifølge vers 3-4? (Han ville at de skulle ha samfunn med Kirkens ledere, som hadde samfunn med vår himmelske Fader og Jesus Kristus. Han ønsket også at deres glede skulle være fullkommen.)

Forklar at det å ha samfunn med betyr å ha et tillitsforhold, et fellesskap, og en felles hensikt med noen. Vi kan ha samfunn med Kirkens ledere når vi mottar og følger deres undervisning og råd.

Skriv følgende ufullstendige setning på tavlen: Dersom vi mottar og følger profeter og apostlers læresetninger, kan vi …

  • Basert på Johannes’ lære i 1 Johannes 1:3, hvordan ville du fullført denne setningen for å formulere et prinsipp? (Bruk elevenes ord til å fullføre setningen på tavlen slik at den uttrykker følgende prinsipp: Dersom vi mottar og følger profeter og apostlers læresetninger, kan vi ha samfunn med Faderen og Sønnen.)

Vis bilder av Kirkens nåværende president og av andre profeter og apostler.

  • Hvordan hjelper det å følge profetenes og apostlenes lære oss å få samfunn med vår himmelske Fader og hans Sønn, Jesus Kristus?

Be en elev lese 1 Johannes 1:5-6 høyt. Be resten av klassen følge med, og se etter hva som kan hindre oss fra å ha samfunn med vår Fader i himmelen.

  • Hva kan hindre oss i å ha samfunn med vår Fader i himmelen?

Påpek at Johannes’ bruk av ordet mørke refererer til åndelig mørke.

  • Hva tror du menes med å vandre i åndelig mørke?

Be elevene studere 1 Johannes 1:7-10; 2:1-6, og se etter sannheter Johannes forkynte som kan hjelpe oss å vite hvordan vi kan vandre i evangeliets lys. Forklar at ordet soning i 1 Johannes 2:2 betyr et sonoffer som tilfredsstiller Guds rettferdighet. Be elevene studere disse versene stille på egenhånd, eller med en samarbeidspartner, eller i små grupper.

  • Hvilke sannheter fant du i disse versene? (Overvei å skrive elevenes svar på tavlen. Disse kan inneholde sannheter som følgende: Jesus Kristus sonet for våre synder. Når vi holder Guds bud, blir vår kjærlighet til Gud fullkommengjort.)

  • Hvorfor tror du at vår kjærlighet til Gud blir gjort mer fullkommen, eller fullstendig, når vi holder Hans bud?

  • Når har du opplevd en større kjærlighet til Gud når du har anstrengt deg for å holde hans bud?

Les høyt følgende beskrivelser av to siste-dagers-hellig ungdommer. Be elevene lytte for å finne et spesielt bud som disse to personene har vanskelig for å adlyde.

  1. En ung mann leser Skriftene hver dag og utfører trofast mange av sine prestedømsplikter, men han er ofte uvennlig mot sin yngre bror.

  2. En ung kvinne er trofast tilstede på sine møter i Kirken og har oppnådd sin Unge kvinners anerkjennelse. Men hun deler ofte frekke kommentarer om noen av klassekameratene og lærerne sine på sosiale medier.

  • Hvilket bud har disse to unge menneskene vanskeligheter med å adlyde?

Be elevene tenke på situasjoner der de kanskje selv har vanskelig for å vise kjærlighet til andre.

Be noen få elever etter tur lese høyt fra 1 Johannes 2:9-11; 4:7-11, 19-21. Be klassen følge med for å finne ut hva Johannes underviste om kjærlighet. Du vil kanskje be elevene overveie å markere læresetningene i disse versene som er meningsfylte for dem.

  • Hvilke deler av Johannes’ undervisning om kjærlighet er meningsfylte for deg? Hvorfor?

  • Hvilket prinsipp kan vi finne i disse versene om hva vi vil komme til å gjøre når vi elsker Gud? (Elevene kan bruke forskjellige ord, men de burde komme frem til et prinsipp omtrent som det følgende: Når vi elsker vår Gud, vil vi elske andre.)

  • Hvorfor tror du vi vil komme til å vise vår kjærlighet til andre dersom vi virkelig elsker Gud?

Påpek at selv om Johannes bruker ordet hater i 1 Johannes 4:20, finnes det mange andre måter vi kan holde tilbake vår kjærlighet eller vennlighet fra andre på. Be elevene forklare hva noen av disse måtene kan være.

Be en elev lese 1 Johannes 3:17-18 høyt, og be klassen se etter hvordan vi burde vise vår kjærlighet til andre. Be elevene fortelle hva de kommer frem til. Elevene burde oppdage hvor viktig det er å vise kjærlighet ikke bare “i ord” men også “i handling.”

  • Hvorfor tror du det er viktig at vi viser vår kjærlighet gjennom våre handlinger og ikke bare gjennom våre ord?

  • Hvem kjenner du som er et godt eksempel på å vise kjærlighet til andre? Hva gjør denne personen som uttrykker hans eller hennes kjærlighet til andre?

Be elevene tenke på noen i deres liv som de kunne vist mer kjærlighet til. Be dem skrive ned på et stykke papir navnet på denne personen og noe konkret som de kunne gjøre for å vise kjærlighet eller vennlighet til den personen. Forklar at de ikke trenger å vise sin kjærlighet på ekstravagante måter, og at små og enkle gester av kjærlighet og vennlighet ofte er det som betyr mest. Be dem ta arket med seg hjem, og handle ifølge det de skrev.

Påpek at når vi viser vår kjærlighet gjennom våre handlinger, følger vi Jesu Kristi eksempel (se 1 Johannes 2:6; 3:1–3). Du kan gjerne avslutte med å bære vitnesbyrd om sannhetene elevene har identifisert gjennom sitt studium av 1 Johannes. Oppfordre elevene til å anvende disse sannhetene i sitt eget liv.

Kommentar og bakgrunnsinformasjon

1 Johannes 3:2. “Vi skal bli ham lik”

Eldste Dallin H. Oaks i De tolv apostlers quorum forklarte at hensikten med jordelivet er å bli lik Gud gjennom Jesu Kristi forsoning:

“I den gjenopprettede Jesu Kristi Kirkes teologi er formålet med jordelivet å forberede oss til å realisere vår fremtid som sønner og døtre av Gud – å bli ham lik … Bibelen beskriver jordiske mennesker som ‘Guds barn,’ og som ‘Guds arvinger og Kristi medarvinger’ (Romerne 8:16-17). Den forteller også at ‘vi lider med ham, for at vi også skal herliggjøres med ham’ (Romerne 8:17) og at ‘når Han skal åpenbares, da skal vi bli ham like’ (1 Johannes 3:2). Vi tolker disse læresetningene i Bibelen bokstavelig. Vi tror at formålet med jordelivet er å få et fysisk legeme, og ved Jesu Kristi forsoning og ved å være lydig til evangeliets lover og ordinanser, å gjøre seg kvalifisert til den herliggjorte, oppstandne celestiale tilstand som kalles opphøyelse eller evig liv” (“Frafall og gjenopprettelse,” Ensign, mai 1995, 86-87).

1 Johannes 5:3. “For dette er kjærligheten til Gud”

Eldste Joseph B. Wirthlin i De tolv apostlers quorum underviste om forholdet mellom å elske Gud og å holde hans bud:

“Når vi elsker Herren, er ikke lydighet lenger noen byrde. Lydighet blir en glede” (“Det største bud”, Ensign eller Liahona, nov. 2007, 28-31).