Generalkonferanse
“Vær rolige og kjenn at jeg er Gud”
Generalkonferansen april 2024


“Vær rolige og kjenn at jeg er Gud”

Vi kan være rolige og kjenne at Gud er vår himmelske Fader, vi er hans barn og Jesus Kristus er vår Frelser.

Under et åpent hus og på en mediedag nylig for et nytt Herrens hus, ledet jeg en gruppe journalister på en omvisning gjennom den hellige bygningen. Jeg beskrev hensikten med templer i Jesu Kristi Kirke av Siste Dagers Hellige og svarte på deres mange utmerkede spørsmål.

Før vi gikk inn i det celestiale rom, forklarte jeg at dette rommet i Herrens hus symboliserer den fred og skjønnhet i det himmelske hjem som vi kan vende tilbake til etter dette liv. Jeg sa til gjestene våre at vi ikke kom til å snakke mens vi var i det celestiale rom, men at jeg gjerne ville svare på eventuelle spørsmål etter at vi var kommet til neste stopp på omvisningen.

Etter å ha gått ut av det celestiale rom, og da vi var samlet på neste sted, spurte jeg gjestene våre om de hadde noen observasjoner de ønsket å dele. En av journalistene sa sterkt følelsesladet: “Jeg har aldri opplevd noe sånt i hele mitt liv. Jeg visste ikke at det fantes slik ro i verden. Jeg trodde ganske enkelt ikke at slik ro var mulig.”

Jeg ble slått av både oppriktigheten og hvor sterk denne personens uttalelse var. Og journalistens reaksjon fremhevet et viktig aspekt av ro – å overvinne og stenge ute oppstyret i vårt ytre miljø.

Da jeg senere grunnet på journalistens kommentar og reflekterte over det ofte hektiske tempoet i vårt liv i vår tid – travelheten, støyen, avledningene, distraksjonene og omveiene som så ofte synes å kreve vår oppmerksomhet – kom et skriftsted til mitt sinn: “Vær rolige og kjenn at jeg er Gud.”1

Jeg ber om at Den hellige ånd vil opplyse hver enkelt av oss når vi overveier en høyere og helligere dimensjon av ro i vårt liv – en indre åndelig ro i sjelen som gjør oss i stand til å kjenne og huske at Gud er vår himmelske Fader, vi er hans barn og Jesus Kristus er vår Frelser. Denne bemerkelsesverdige velsignelsen er tilgjengelig for alle medlemmer av Kirken som trofast streber etter å bli “Herrens pakts folk”.2

Vær rolig

I 1833 var de hellige i Missouri mål for intens forfølgelse. Mobber hadde drevet dem ut av deres hjem i Jackson fylke, og noen medlemmer av Kirken hadde forsøkt å etablere seg i andre nærliggende fylker. Men forfølgelsen fortsatte, og dødstruslene var mange. I disse utfordrende omstendighetene åpenbarte Herren følgende instruksjoner til profeten Joseph Smith i Kirtland, Ohio:

“Derfor, la deres hjerter trøstes angående Sion, for alt kjød er i mine hender. Vær rolige og kjenn at jeg er Gud.”3

Jeg tror Herrens formaning om å “være rolige” innebærer mye mer enn bare å ikke snakke eller ikke bevege seg. Kanskje hans hensikt er at vi skal huske og stole på ham og hans kraft “til alle tider og i alle ting og på alle steder vi måtte være”.4 Derfor kan det å “være rolige” være en måte å minne oss på å fokusere urokkelig på Frelseren som den ultimate kilde til sjelens åndelige ro som styrker oss til å gjøre og overvinne vanskelige ting.

Bygg på klippen

Sann tro er alltid fokusert på Herren Jesus Kristus – på ham som den guddommelige og enbårne Sønn av Den evige Fader og på Ham og den forløsende misjon han fullførte.

“For han har oppfylt de krav loven stiller, og han gjør krav på alle som har tro på ham. Og de som har tro på ham, vil holde fast ved alt som er godt. Derfor taler han menneskenes barns sak.”5

Jesus Kristus er vår Forløser,6 vår Mellommann,7 og vår Talsmann8 hos den evige Fader og den klippe vi skulle bygge vårt livs åndelige grunnvoll på.

Helaman forklarte: “Husk, ja, husk at det er på vår Forløsers klippe som er Kristus, Guds Sønn, at dere må bygge deres grunnvoll, så djevelen, når han sender ut sine mektige vinder, ja, sine piler i hvirvelvinden, ja, når all hans hagl og hans mektige storm slår mot dere, skal det ikke ha noen makt over dere til å trekke dere ned i elendighetens og den evige pines avgrunn fordi klippen dere er bygget på, er en sikker grunnvoll, og hvis menneskene bygger på denne grunnvoll, kan de ikke falle.”9

Symbolikken i Kristus som “klippen”, som vi skulle bygge vårt livs grunnvoll på, er svært lærerik. Legg merke til i dette verset at Frelseren ikke er grunnvollen. Vi blir snarere formant å bygge vår personlige åndelige grunnvoll på ham.10

Grunnvollen er den delen av en bygning som knytter den til bakken. En sterk grunnvoll gir beskyttelse mot naturkatastrofer og mange andre ødeleggende krefter. En skikkelig grunnvoll fordeler også vekten av et byggverk over et stort område for å unngå å overbelaste den underliggende jorden og sørger for en jevn overflate for byggingen.

Bilde
Hus med sterk grunnvoll.

En sterk og pålitelig forbindelse mellom bakken og en grunnvoll er avgjørende hvis en bygning skal holde seg solid og stabil over tid. Og for bestemte typer bygging kan forankringspinner og stålstenger brukes til å feste grunnvollen til en bygning til “grunnfjellet”, det harde, solide fjellet under overflatematerialer som jord og grus.

Bilde
Hus som er forankret til grunnfjell.

På lignende vis må grunnvollen i vårt liv være knyttet til Kristi klippe hvis vi skal holde oss faste og standhaftige. De hellige pakter og ordinanser i Frelserens gjengitte evangelium kan sammenlignes med forankringspinnene og stålstengene som brukes til å knytte en bygning til grunnfjellet. Hver gang vi trofast mottar, gjennomgår, husker og fornyer hellige pakter, blir våre åndelige ankere sikret stadig fastere og mer standhaftig til Jesu Kristi “klippe”.

“Derfor kan den som tror på Gud, ha et sikkert håp om en bedre verden, ja, også om en plass ved Guds høyre hånd. Og dette håp kommer ved tro og er et anker for menneskenes sjeler som vil gjøre dem sikre og standhaftige – alltid rike på gode gjerninger – og lede dem til å forherlige Gud.”11

Gradvis og i økende grad, etter “en tid [er] gått”,12 vil våre “tanker være prydet med dyd, da skal [vi] ha større frimodighet for Guds åsyn”, og “Den hellige ånd skal stadig være [vår] ledsager.”13 Vi blir mer urokkelige, rotfestet, grunnfestet og faste.14 Når grunnvollen i vårt liv er bygget på Frelseren, blir vi velsignet med å være “rolige” – å ha en åndelig forsikring om at Gud er vår himmelske Fader, vi er hans barn og Jesus Kristus er vår Frelser.

Hellige tider, hellige steder og hjemmet

Herren sørger for både hellige tider og hellige steder for å hjelpe oss å oppleve og lære om denne indre ro i vår sjel.

Sabbaten er for eksempel Guds dag, en hellig tid innstiftet til å minnes og tilbe Faderen i hans Sønns navn, til å delta i prestedømsordinanser og motta og fornye hellige pakter. Hver uke tilber vi Herren under vårt hjemmestudium og som “de helliges medborgere”15 under nadverdsmøtet og andre møter. På hans hellige dag er våre tanker, handlinger og adferd tegn vi gir Gud og en indikator på vår kjærlighet til ham.16 Hver søndag, hvis vi vil, kan vi være rolige og kjenne at Gud er vår himmelske Fader, vi er hans barn og Jesus Kristus er vår Frelser.

Et sentralt trekk ved vår tilbedelse på sabbaten er å “gå til bønnens hus og ofre [våre] sakramenter på [Herrens] hellige dag”.17 “Bønnens hus” hvor vi samles på sabbaten, er møtehus og andre godkjente fasiliteter – hellige steder for ærbødighet, tilbedelse og læring. Hvert møtehus og hver fasilitet innvies ved prestedømsmyndighet som et sted hvor Herrens ånd kan bo og hvor Guds barn kan komme “til kunnskap om sin Forløser”.18 Hvis vi vil, kan vi “være rolige” på våre hellige steder for tilbedelse og med sikkerhet kjenne at Gud er vår himmelske Fader, vi er hans barn og Jesus Kristus er vår Frelser.

Tempelet er et annet hellig sted som er spesielt innviet til å tilbe og tjene Gud og lære evige sannheter. Vi tenker, handler og kler oss annerledes i Herrens hus enn alle andre steder vi kan besøke. Hvis vi vil, kan vi i hans hellige hus være rolige og kjenne at Gud er vår himmelske Fader, vi er hans barn og Jesus Kristus er vår Frelser.

Hovedhensiktene med hellig tid og hellige steder er nøyaktig de samme: Å rette vår oppmerksomhet gjentatte ganger mot vår himmelske Fader og hans plan, Herren Jesus Kristus og hans forsoning, Den hellige ånds oppbyggende kraft og løftene forbundet med de hellige ordinanser og pakter i Frelserens gjengitte evangelium.

I dag gjentar jeg et prinsipp jeg tidligere har understreket. Vårt hjem skulle være den ultimate kombinasjonen av både hellig tid og hellig sted hvor enkeltpersoner og familier kan “være rolige” og kjenne at Gud er vår himmelske Fader, vi er hans barn og Jesus Kristus er vår Frelser. Å forlate vårt hjem for å tilbe på sabbaten og i Herrens hus er helt klart avgjørende. Men bare når vi vender tilbake til vårt hjem med det åndelige perspektiv og den styrke som oppnås på disse hellige stedene og aktivitetene, kan vi så opprettholde vårt fokus på jordelivets primære hensikter og overvinne fristelsene som er så utbredt i vår falne verden.

Våre vedvarende sabbats-, tempel- og hjemmeopplevelser skulle styrke oss med Den hellige ånds kraft, med en vedvarende og sterkere paktsforbindelse til Faderen og Sønnen, og med “et fullkomment, klart håp”19 til Guds evige løfter.

Når hjem og kirke er samlet til ett i Kristus,20 kan vi bli plaget på alle kanter, men vi vil ikke bli urolige i vårt sinn og hjerte. Vi kan bli forvirret av våre omstendigheter og utfordringer, men vi vil ikke bli fortvilet. Vi kan bli forfulgt, men vi vil også innse at vi aldri er alene.21 Vi kan motta åndelig styrke til å bli og holde oss faste, standhaftige og sanne.

Løfte og vitnesbyrd

Jeg lover at når vi bygger vårt livs grunnvoll på Jesu Kristi “klippe”, kan vi bli velsignet ved Den hellige ånd til å motta en individuell og åndelig ro i sjelen som gjør oss i stand til å kjenne og huske at Gud er vår himmelske Fader, vi er hans barn, Jesus Kristus er vår Frelser og vi kan bli velsignet med å utføre og overvinne vanskelige ting.

Jeg vitner med glede om at Gud er vår himmelske Fader, vi er hans barn og Jesus Kristus er vår Forløser og vår frelses “klippe”. Dette vitner jeg om i Herren Jesu Kristi hellige navn. Amen.