Generalkonferanse
En høyere glede
Generalkonferansen april 2024


En høyere glede

Måtte vi alle søke og finne den høyere glede som kommer ved å vie vårt liv til vår himmelske Fader og hans elskede Sønn.

Jeg har hatt den store velsignelsen av å tale på generalkonferansen i tre tiår nå. I løpet av denne tiden har jeg blitt stilt spørsmål knyttet til disse talene fra mange rundt om i verden. I det siste har stadig ett spørsmål kommet opp. Det er vanligvis noe sånt som: “Eldste Uchtdorf, jeg lyttet omhyggelig til din siste tale, men … jeg hørte ingenting om luftfart.”

Vel, etter i dag vil jeg kanskje ikke høre dette spørsmålet på en stund.

På “den strålende munterheten fra soldelte skyer”1

Det er vanskelig å tro at det bare er 120 år siden Wilbur og Orville Wright først tok av og fløy over sanddynene i Kitty Hawk i Nord Carolina. Fire korte flyvninger denne desemberdagen forandret verden og åpnet døren til en av de største oppfinnelsene i verdens historie.

Det var risikabelt å fly den første tiden. Brødrene visste dette. Det samme gjorde deres far Milton. Han var faktisk så livredd for å miste begge sønnene sine i en flyulykke at de lovet ham at de aldri ville fly sammen.

Og det gjorde de aldri – med ett unntak. Syv år etter denne historiske dagen i Kitty Hawk, ga Milton Wright endelig sitt samtykke og så Wilbur og Orville fly sammen for første gang. Etter å ha landet, overtalte Orville sin far til å ta sin første og eneste flytur og selv se hvordan det var.

Da flyet lettet fra bakken, ble den 82 år gamle Milton så oppslukt av flyvningen at all frykt forlot ham. Orville frydet seg da faren ropte glad: “Høyere, Orville, høyere!”2

Dette var en mann etter mitt hjerte!

Grunnen til at jeg snakker om luftfart av og til, er kanskje at jeg forstår noe av hva familien Wright følte. Jeg har også “løsrevet meg fra jordens sterke bånd og danset over himmelen på lattermilde sølvvinger”.3

Brødrene Wrights første flyvning, som fant sted bare 37 år før min fødsel, åpnet dører for eventyr, undring og ren glede i mitt liv.

Og likevel, så fantastisk som denne gleden enn er, finnes det en enda høyere form for glede. I dag, i ånden til Milton Wrights begeistrede rop, “Høyere, Orville, høyere”, vil jeg tale om denne høyere glede – hvor den kommer fra, hvordan den kommer inn i vårt hjerte og hvordan vi kan oppleve den i større grad.

Hele målet med menneskets eksistens

Det er sannsynligvis unødvendig å si at alle ønsker å være lykkelige.4 Det er også unødvendig å si at ikke alle er lykkelige. Dessverre virker det som om det er vanskelig å finne lykke for mange.5

Hvorfor er det slik? Hvis lykke er det vi mennesker ønsker mest, hvorfor mislykkes vi så med å finne den? For å omskrive en countrysang: Vi har kanskje lett etter glede på alle de gale stedene.6

Hvor kan vi finne lykke?

Før vi drøfter hvordan vi kan finne glede, la meg erkjenne at depresjon og andre vanskelige psykiske og følelsesmessige utfordringer er reelle, og svaret er ikke ganske enkelt: “Prøv å være lykkeligere.” Min hensikt i dag er ikke å redusere eller bagatellisere psykiske helseproblemer. Hvis du opplever slike utfordringer, sørger jeg med deg og jeg står ved din side. For noen kan det å finne glede innebære å søke hjelp hos utdannet helsepersonell som vier livet sitt til å praktisere sin veldig viktige kunst. Vi skulle være takknemlige for den slags hjelp.

Livet er ikke en endeløs sekvens av følelsesmessige høyder. “For det må nødvendigvis være en motsetning i alle ting.”7 Og hvis Gud selv gråter, slik Skriftene bekrefter at han gjør,8 da vil du og jeg naturligvis også gråte. Å være lei seg er ikke et tegn på nederlag. I hvert fall i dette livet er glede og sorg uadskillelige følgesvenner.9 I likhet med dere alle har jeg følt min del av skuffelse, sorg, tristhet og anger.

Men jeg har også selv opplevd det strålende daggry som fyller sjelen med glede så dyptgripende at den knapt kan holdes inne. Jeg har oppdaget at denne fredelige tryggheten kommer av å følge Frelseren og vandre på hans vei.

Den fred han gir oss, er ikke som den verden gir.10 Den er bedre. Den er høyere og helligere. Jesus sa: “Jeg er kommet for at de skal ha liv og ha overflod.”11

Jesu Kristi evangelium er virkelig gode nyheter om “stor glede”!12 Det er et budskap om uforlignelig håp! Et budskap om å bære åk og å lette byrder.13 Om å samle lys. Om himmelsk velvilje, høyere forståelse, helligere pakter, evig trygghet og evigvarende herlighet!

Glede er en viktig del av Guds plan for sine barn. Det er det du ble skapt for – “for å kunne ha glede”!14 Du ble bygget for dette!

Vår himmelske Fader har ikke skjult veien til lykke. Den er ingen hemmelighet. Den er tilgjengelig for alle!15

Den er lovet dem som vandrer på disippelens sti, følger Frelserens læresetninger og eksempel, holder hans bud og overholder pakter de inngår med Gud. Hvilket bemerkelsesverdig løfte!

Gud har noe mer å tilby

Vi kjenner alle dem som sier at de ikke trenger Gud for å være lykkelig, at de er lykkelige nok uten religion.

Jeg anerkjenner og respekterer disse følelsene. Vår kjære Fader i himmelen ønsker at alle hans barn skal ha så mye lykke som mulig, så han har fylt denne verden med vakre, sunne gleder og lyster, “både for å behage øyet og glede hjertet”.16 For meg bragte flyging stor lykke. Andre finner det i musikk, i kunst, i hobbyer eller i naturen.

Ved å innby alle og dele Frelserens gode nyheter om stor glede, neglisjerer vi ikke noen av disse kildene til glede. Vi sier ganske enkelt at Gud har noe mer å gi. En høyere og mer dyptgripende glede – en glede som overgår alt denne verden tilbyr. Det er en glede som utholder hjertesorg, gjennomtrenger sorg og reduserer ensomhet.

Verdslig lykke varer derimot ikke. Det kan den ikke. Det er alle jordiske tings natur å bli gamle, råtne, bli utslitte eller bli foreldet. Men guddommelig glede er evig, for Gud er evig. Jesus Kristus kom for å løfte oss ut av det timelige og erstatte forgjengelighet med uforgjengelighet. Bare han har denne kraften, og bare hans glede er evigvarende.

Hvis du føler at det kunne vært mer slik glede i livet ditt, oppfordrer jeg deg til å legge ut på reisen for å følge Jesus Kristus og hans vei. Det er en reise som varer hele livet – og videre. La meg foreslå noen trinn i begynnelsen på denne verdige reisen for å oppdage ren glede.

Hold deg nær til Gud17

Husker du kvinnen i Det nye testamente som hadde hatt blødninger i 12 år?18 Hun hadde brukt alt hun hadde på leger, men ting ble bare verre. Hun hadde hørt om Jesus. Hans evne til å helbrede var velkjent. Men kunne han helbrede henne? Og hvordan kunne hun i det hele tatt komme nær ham? Sykdommen gjorde henne “uren” ifølge Moseloven, og derfor måtte hun holde seg borte fra andre.19

Å komme åpenlyst til ham og be om helbredelse virket uaktuelt.

Allikevel tenkte hun: “Kan jeg få røre, om så bare ved klærne hans, så blir jeg frisk.”20

Til slutt overvant hennes tro hennes frykt. Hun trosset andres kritikk og gikk mot Frelseren.

Til slutt var hun innen rekkevidde. Hun rakte ut hånden.

Og hun ble helbredet.

Er vi ikke alle litt lik denne kvinnen?

Det kan være mange grunner til hvorfor vi nøler med å holde oss nær til Frelseren. Vi kan oppleve latterliggjøring eller fordømmelse fra andre. I vår stolthet kan vi avvise muligheten for at noe så enkelt kan ha så stor verdi. Vi tror kanskje at vår tilstand på en eller annen måte diskvalifiserer oss fra hans helbredelse – at avstanden er for stor eller våre synder for mange.

I likhet med denne kvinnen har jeg lært at hvis vi holder oss nær til Gud og strekker oss ut for å røre ved ham, kan vi virkelig finne helbredelse, fred og glede.

Se etter det

Jesus underviste: “Let, så skal dere finne.”21

Jeg tror ikke dette enkle uttrykket bare er et åndelig løfte, det er en faktaerklæring.

Hvis vi søker grunner til å være sinte, til å tvile, til å være bitre eller alene, vil vi finne dem også.

Men hvis vi søker glede – hvis vi ser etter grunner til å fryde oss og glede oss over å følge Frelseren, vil vi finne dem.

Vi finner sjelden noe vi ikke leter etter.

Leter du etter glede?

Let, så skal dere finne.

Bær hverandres byrder22

Jesus underviste: “Det er saligere å gi enn å ta imot.”23

Kan det være at i vår søken etter glede, er den beste måten å finne den på å bringe glede til andre?

Brødre og søstre, dere vet og jeg vet at dette er sant! Glede er som en krukke med mel eller en krukke med olje som aldri vil gå tom.24 Sann glede multipliseres når den deles.

Det krever ikke noe stort eller komplisert.

Vi kan gjøre enkle ting.

Som å be for noen av hele vårt hjerte.

Gi en oppriktig kompliment.

Hjelpe noen å føle seg velkommen, respektert, verdsatt og elsket.

Å dele et favorittskriftsted med andre og hva det betyr for oss.

Eller bare ved å lytte.

“Når [du] er i [dine] medmenneskes tjeneste, er [du] jo i [din] Guds tjeneste,”25 og Gud vil gjengjelde din godhet generøst.26 Den glede du gir til andre, vil vende tilbake til deg i “et godt mål, stappet, ristet og overfylt, skal bli gitt [deg] i fanget!”27

“Hva skal vi så gjøre?”28

I løpet av de kommende dagene, ukene og månedene, vil jeg innby deg til å:

  • Bruke tid på en oppriktig, helhjertet innsats for å komme nær til Gud.

  • Søk flittig etter hverdagslige stunder med håp, fred og glede.

  • Bring glede til andre rundt deg.

Mine kjære brødre og søstre, kjære venner, når dere gransker Guds ord for å få en dypere forståelse av Guds evige plan, tar imot disse innbydelsene og streber etter å vandre på hans vei, vil dere oppleve “Guds fred, som overgår all forstand,”29 selv midt i sorger. Du vil føle et større mål av Guds uovertrufne kjærlighet svulme i ditt hjerte. Det celestiale lysets daggry vil trenge inn i skyggen av dine prøvelser, og du vil begynne å smake den usynlige, fullkomne, himmelske sfæres usigelige herligheter og undere. Du vil føle din ånd løfte seg bort fra denne verdens tyngdekraft.

Og i likhet med den gode Milton Wright, vil du kanskje oppløfte din røst i glede og rope: “Høyere, Fader, høyere!”

Måtte vi alle søke og finne den høyere glede som kommer ved å vie vårt liv til vår himmelske Fader og hans elskede Sønn. Dette er min oppriktige bønn og velsignelse i Jesu Kristi hellige navn. Amen.

Noter

  1. John Gillespie Magee jr., “High Flight”, poetryfoundation.org.

  2. Se Christopher Klein, “10 Things You May Not Know about the Wright Brothers”, History, 28. mars 2023, history.com.

  3. Magee, “High Flight”.

  4. For 2400 år siden bemerket Aristoteles at lykke er det alle mennesker ønsker mest. I sin avhandling Nikomachean Ethics, underviste han at det største gode i livet er det vi søker som et mål i seg selv (i motsetning til det vi søker som er et middel for et annet mål). Lykke, fremfor alt annet, er akkurat en slik ting. “Vi ønsker alltid lykke for dens egen skyld,” sa han, “og aldri som et annet middel for noe annet” (The Nichomachean Ethics of Aristotle, overs. J. E. C. Weldon [1902], 13–14).

  5. Se Harry Enten, “American Happiness Hits Record Lows”, CNN, 2. feb 2022, cnn.com; Tamara Lush, “Poll: Americans Are the Unhappiest They’ve Been in 50 Years,” Associated Press, June 16, 2020, apnews.com; “The Great Gloom: In 2023, Employees Are Unhappier Than Ever. Why?” BambooHR, bamboohr.com.

  6. Se Wanda Mallette, Patti Ryan og Bob Morrison, “Lookin’ for Love (in All the Wrong Places)” (1980).

  7. 2 Nephi 2:11.

  8. Se Johannes 11:35; Moses 7:28–37.

  9. Se 2 Nephi 2:11.

  10. Se Johannes 14:27.

  11. Johannes 10:10.

  12. Lukas 2:10, New Revised Standard Version.

  13. Se Matteus 11:28–30.

  14. 2 Nephi 2:25.

  15. Hvis du er bekymret for hvorvidt din himmelske Fader vil godta deg og la deg motta hans glede, oppfordrer jeg deg til bønnfylt å lese Kristi lignelse om den fortapte sønn (se Lukas 15:11–32). I denne lignelsen lærer vi hva vår himmelske Fader føler for sine barn, og hvordan han venter og feirer vår gjenkomst etter at vi har kommet bort fra ham! Fra det øyeblikk vi “kommer til oss selv” (se vers 17) og begynner på reisen hjem, vil han se oss, for han står og våker og venter. Og hva venter han på? På oss! Når vi kommer nærmere ham, vil han feire vår gjenkomst og kalle oss sitt barn.

  16. Lære og pakter 59:18. Denne åpenbaringen forklarer også: “Det behager Gud at han har gitt alt dette til mennesket; for i denne hensikt ble de skapt” (vers 20).

  17. Til dem som holder seg nær til Gud, gir han dette store løftet: “Jeg vil holde meg nær til dere” (Lære og pakter 88:63, se også Jakobs brev 4:8).

  18. Se Markus 5:24–34.

  19. Se Veiledning til Skriftene, “Ren og uren”.

  20. Markus 5:28.

  21. Matteus 7:7.

  22. Ved å bære hverandres byrder, “oppfyller vi Kristi lov” (Galaterne 6:2; se også Mosiah 18:8).

  23. Apostlenes gjerninger 20:35.

  24. Se 1 Kongebok 17:8–16.

  25. Mosiah 2:17.

  26. I sitt brev til romerne sier Paulus at Gud “skal gi enhver igjen etter hans gjerninger: Til dem som med utholdenhet i god gjerning søker herlighet og ære og uforgjengelighet, skal han gi evig liv … herlighet og ære og fred skal hver den få som gjør det gode” (Romerne 2:6–7, 10).

  27. Lukas 6:38. Vår frelse og evige lykke kan avhenge av vår medfølelse og vennlighet overfor andre (se Matteus 25:31–46).

  28. Lukas 3:10.

  29. Filipperne 4:7.