Generalkonferanse
Motsetning i alle ting
Generalkonferansen april 2024


Motsetning i alle ting

For å kunne utøve vår handlefrihet må vi ha motstående alternativer vi kan overveie.

Nylig, mens vi kjørte i en by som var ukjent for oss, tok jeg en utilsiktet feil avkjørsel, noe som førte min hustru og meg inn på milevis med motorvei uten mulighet til å snu igjen. Vi hadde fått en vennlig invitasjon hjem til en venn, og var bekymret for at vi nå ville komme mye senere enn forventet.

Mens vi befant oss på denne motorveien og lette desperat etter en ny avkjørsel, klandret jeg meg selv for ikke å ha fulgt bedre med på navigasjonssystemet. Denne erfaringen fikk meg til å tenke på hvordan vi noen ganger tar feil avgjørelser og at vi må leve med konsekvensene ydmykt og tålmodig til vi igjen kan endre kursen vår.

Livet handler om å ta valg. Vår himmelske Fader ga oss handlefrihetens guddommelige gave nettopp slik at vi kunne lære av våre valg – fra de rette og også fra de feilaktige. Vi korrigerer våre feil valg når vi omvender oss. Det er her vekst skjer. Vår himmelske Faders plan for oss alle handler om å lære, utvikle oss og bevege oss fremover mot evig liv.

Helt siden min hustru og jeg ble undervist av misjonærene og sluttet oss til Kirken for mange år siden, har jeg alltid vært imponert over de dype læresetningene Lehi ga sin sønn Jakob i Mormons bok. Han lærte ham at “Gud Herren [ga] mennesket anledning til å handle på egenhånd”,1 og at “det må nødvendigvis være en motsetning i alle ting”.2 For å kunne utøve vår handlefrihet må vi ha motstående alternativer vi kan overveie. Når vi gjør det, minner Mormons bok oss også på at vi har blitt “tilstrekkelig undervist”,3 og at “Kristi Ånd”4 er gitt til hver og en av oss for å “kjenne godt fra ondt”.5

I livet står vi stadig overfor mange viktige valg. For eksempel:

  • Velge om vi vil følge Guds bud eller ikke.

  • Velge å ha tro og gjenkjenne når mirakler skjer eller skeptisk å vente på at noe skal skje før vi først da velger å tro.

  • Velge å utvikle tillit til Gud eller med frykt å forvente nok en utfordring påfølgende dag.

Som da jeg kjørte feil på motorveien, kan det å lide av konsekvensene av våre egne dårlige avgjørelser ofte være spesielt smertefullt fordi vi bare har oss selv å skylde på. Likevel kan vi alltid velge å motta trøst gjennom den guddommelige omvendelsesprosessen, rette opp igjen det gale, og derved tilegne oss noen livsendrende lærdommer.

Noen ganger kan vi også oppleve motstand og prøvelser fra det som ligger utenfor vår kontroll, for eksempel:

  • Stunder med god helse og sykdomsperioder.

  • Fredstid og krigstid.

  • Dagens og nattens timer og sommer- og vinterperioder.

  • Tider med arbeid etterfulgt av hviletid.

Selv om vi vanligvis ikke kan velge mellom slike situasjoner fordi de bare skjer, er vi fortsatt fri til å velge hvordan vi skal reagere på dem. Vi kan gjøre det med en positiv eller pessimistisk holdning. Vi kan prøve å lære av opplevelsen og be om vår Herres hjelp og støtte, eller vi kan tenke at vi er alene i denne prøvelsen, og at vi må lide oss gjennom den alene. Vi kan “trimme våre seil” etter den nye virkeligheten, eller vi kan bestemme oss for ikke å forandre noe. I nattens mørke kan vi slå på lyset vårt. I vinterkulden bør vi velge å ha på oss varme klær. I tider med sykdom kan vi søke medisinsk og åndelig hjelp. Vi velger hvordan vi skal reagere på disse omstendighetene.

Trimme, lære, søke, velge er alle handlingsverb. Husk at vi er personer som kan handle og ikke gjenstander. La oss aldri glemme at Jesus lovet å “påta seg sitt folks smerter og sykdommer … så han kan … hjelpe” oss når vi vender oss til ham.6 Vi kan velge å bygge vår grunnvoll på den klippe som Jesus Kristus er, slik at når hvirvelvinden kommer, “skal [den] ikke ha noen makt over [oss]”.7 Han har lovet at “hver den som vil komme [til ham], ham vil [han] ta imot, og velsignet er de som kommer til [ham]”.8

Det finnes enda et prinsipp som er spesielt viktig. Lehi sa at “det må nødvendigvis være en motsetning i alle ting.”9 Dette betyr at motsetninger ikke eksisterer adskilt fra hverandre. De kan til og med utfylle hverandre. Vi ville ikke kunne gjenkjenne glede med mindre vi også hadde opplevd sorg på et eller annet tidspunkt. Å være sultne til tider hjelper oss å være spesielt takknemlige når vi igjen har nok å spise. Vi ville ikke kunne gjenkjenne sannheten med mindre vi også hadde sett løgner her og der.

Alle disse motsetningene er som to sider av én og samme mynt. Begge sider er alltid til stede. Charles Dickens ga et eksempel på denne tanken da han skrev at “det var den beste av alle tider, det var den verste.”10

La meg gi dere et eksempel fra vårt eget liv. Det å gifte oss, stifte familie og få barn ga oss de største øyeblikkene med glede som vi noensinne har opplevd i livet, men også øyeblikkene med mest dyptgripende smerte, kvaler og sorg når det skjedde noe med en av oss. Uendelig glede og lykke sammen med våre barn ble noen ganger også etterfulgt av tilbakevendende perioder med sykdom, sykehusopphold og søvnløse netter fylt med uro, så vel som å finne lindring i bønner og prestedømsvelsignelser. Disse kontrastfylte erfaringene lærte oss at vi aldri er alene i stunder med lidelse, og de viste oss også hvor mye vi kan bære med Herrens hjelp. Disse erfaringene bidro til å forme oss på fantastiske måter, og alt har vært verdt det. Er det ikke dette vi kom hit for?

I Skriftene finner vi også noen interessante eksempler:

  • Lehi lærte sin sønn Jakob at lidelsene han led i villmarken, hjalp ham å kjenne Guds storhet, og at “[Gud] skal hellige [hans] lidelser til [hans] gavn”.11

  • Under Joseph Smiths grufulle fengselsopphold i Liberty fengsel, sa Herren til ham at “alle disse ting skal gi [ham] erfaring og være til [hans] gode”.12

  • Til sist, Jesu Kristi altomfattende offer er absolutt det største eksempel på smerte og lidelse som noensinne er sett, men det utløste også de fantastiske velsignelsene ved hans forsoning, til alle Guds barn.

Der det er solskinn, der må det også være skygger. Oversvømmelser kan føre til ødeleggelse, men de gir vanligvis også liv. Sorgens tårer blir ofte til tårer av lindring og lykke. Bedrøvelse når noen vi er glad i drar bort, blir senere kompensert med gleden ved å møtes igjen. I perioder med krig og ødeleggelse skjer det også mange små, vennlige og kjærlige handlinger for dem som har “øyne til å se eller ører til å høre med”.13

Vår verden i dag er ofte preget av frykt og angst – frykt for hva fremtiden har i vente for oss. Men Jesus har lært oss å stole på og “se hen til [ham] i enhver tanke, tvil ikke, frykt ikke.”14

La oss stadig gjøre en helt bevisst innsats for å se begge sider av hver mynt som er tildelt oss i vårt liv. Selv om begge sider noen ganger ikke er umiddelbart synlige for oss, kan vi vite og stole på at de alltid er der.

Vi kan være trygge på at våre vanskeligheter, sorger, lidelser og smerter ikke definerer oss. Snarere, det er måten vi håndterer dem på som vil hjelpe oss å vokse og komme nærmere Gud. Det er vår innstilling og våre valg som definerer oss mye bedre enn våre utfordringer.

Når helsen er god, verdsett og vær takknemlig for det hvert øyeblikk. Ved sykdom, søk tålmodig å lære av det, og vit at dette kan forandre seg igjen i henhold til Guds vilje. Når sorgen melder seg, stol på at lykken befinner seg rundt hjørnet. Ofte kan vi bare ikke se den ennå. Flytt bevisst fokuset og løft tankene til de positive sidene ved utfordringer, for de er utvilsomt alltid der også! Glem aldri å være takknemlig. Velg å tro. Velg å ha tro på Jesus Kristus. Velg alltid å stole på Gud. Velg å “tenke celestialt”, slik president Russell M. Nelson nylig underviste oss!15

La oss alltid være oppmerksomme på vår himmelske Faders vidunderlige plan for oss. Han elsker oss og sendte sin elskede Sønn for å hjelpe til i våre prøvelser og for å åpne døren for oss så vi kan vende tilbake til ham. Jesus Kristus lever og står der ved hvert øyeblikk og venter på at vi skal velge å påkalle ham for å gi hjelp, styrke og frelse. Jeg vitner om disse tingene i Jesu Kristi navn. Amen.