Generalkonferanse
Be, han er nær
Generalkonferansen april 2024


Be, han er nær

Jeg innbyr deg til å be om å kunne vite at vår himmelske Fader er der, be om å kunne vokse for å bli lik ham og be om å kunne vise hans kjærlighet til andre.

Brødre og søstre, jeg føler glede når jeg reagerer på en tilskyndelse om å tale til barn!

Jenter og gutter, uansett hvor i verden dere er, ønsker jeg å dele noe med dere.

Vår himmelske Fader er glad i deg. Du er hans barn. Han kjenner deg. Han ønsker å velsigne deg. Jeg ber av hele mitt hjerte om at du vil føle hans kjærlighet.

Liker du å få gaver? Jeg vil snakke med deg om en svært spesiell gave som vår himmelske Fader har gitt deg for å hjelpe deg. Det er gaven bønn. For en velsignelse bønn er! Vi kan snakke med vår himmelske Fader når som helst og hvor som helst.

Bilde
Jesus sammen med barn.

Da Jesus var på jorden, lærte han oss å be. Han sa: “Be, og dere skal få.”1

Hvilke gaver kan du be om? Det er mange, men i dag ønsker jeg å snakke om tre:

  1. Be om å kunne vite.

  2. Be om å kunne vokse.

  3. Be om å kunne vise.

La oss snakke om hver av dem.

For det første: Be om å kunne vite

Hva er det du vil vite?

Det er en sang om bønn som Primær-barn synger over hele verden. Den begynner med et spørsmål. Vet du hvilken sang det er? Hvis jeg var veldig modig, ville jeg synge den for dere!

“Himmelske Fader, si meg er du der? Hører du bønner, kan du svare barn som ber?”2

Hvordan kan du vite at vår himmelske Fader virkelig er der, selv om du ikke kan se ham?

President Russell M. Nelson har oppfordret deg til å “utøs[e] ditt hjerte til din himmelske Fader … Og så må du lytte!”3 Lytt til hva du føler i ditt hjerte og til tanker som kommer til ditt sinn.4

Vår himmelske Fader har et herliggjort legeme av kjøtt og ben og er din ånds far. Fordi vår himmelske Fader har all makt og vet alle ting, kan han se alle sine barn5 og kan høre og besvare enhver bønn. Du kan selv få vite at han er der, og at han elsker deg.

Når du vet at vår himmelske Fader finnes, og at han elsker deg, kan du leve med mot og håp! “Be, han er nær. Tal, han hører.”6

Har du noen gang følt deg alene? En dag da vårt barnebarn Ashley var seks år gammel, var hun den eneste uten en venn å leke med på skolens lekeplass. Mens hun sto der og følte seg uviktig og usynlig, kom en bestemt tanke til hennes sinn: “Vent! Jeg er ikke alene! Jeg har Kristus!” Ashley knelte ned midt på lekeplassen, foldet armene og ba til vår himmelske Fader. I samme øyeblikk som hun åpnet øynene, sto en jente på hennes alder der og spurte henne om hun ville leke. Ashley “lærte at vi er viktige for Herren, og at vi aldri er helt alene.”

Noen ganger vil du kanskje vite hvorfor noe vanskelig skjer i livet ditt, eller hvorfor du ikke fikk en velsignelse du ba om. Ofte er det beste spørsmålet å stille vår himmelske Fader ikke hvorfor, men hva?

Husker du da Nephi og familien hans var sultne mens de var på reise i villmarken? Da Nephi og brødrene hans dro på jakt etter mat, brakk Nephi buen sin. Men han spurte ikke hvorfor.

Bilde
Nephi spør Lehi hvor han kan finne mat.

Nephi laget en ny bue og spurte sin far, Lehi, hvor han kunne gå for å finne mat. Lehi ba, og Herren viste dem hvor Nephi kunne gå.7 Vår himmelske Fader vil veilede deg når du spør ham om hva du kan gjøre og hva du kan lære.

For det annet: Be om å kunne vokse

Vår himmelske Fader ønsker å hjelpe deg å vokse! Han elsker oss så høyt at han sendte sin Sønn Jesus Kristus for å vise oss hvordan vi kan leve.8 Jesus led, døde og oppsto slik at vi kan få tilgivelse for våre synder og vokse for å bli mer lik ham.

Ønsker du å vokse i tålmodighet eller ærlighet? Ønsker du å vokse i en ferdighet? Kanskje du er sjenert og ønsker å vokse i mot. “Be, han er nær”!9 Gjennom hans Ånd kan ditt hjerte forandre seg, og du kan motta styrke.

Min nye venn Jonah skrev: “Jeg er ofte nervøs på vei til skolen om morgenen. Jeg bekymrer meg for ting som å komme for sent, glemme noe og prøver. Da jeg var 10, begynte jeg å be på kjøreturen til skolen sammen med moren min. Jeg ber om den hjelpen jeg trenger, og jeg ber også for familien min. Jeg tenker også på det jeg er takknemlig for. [Å be til vår himmelske Fader har] hjulpet meg. Noen ganger føler jeg ikke lettelse med en gang jeg går ut av bilen, men når jeg er i klasserommet føler jeg fred.”10

Jonahs tro vokser når han ber hver dag og deretter går fremover.

For det tredje: Be om å kunne vise

Du kan be om hjelp til å vise vår himmelske Faders kjærlighet til andre.11 Gjennom sin Ånd vil vår himmelske Fader hjelpe deg å legge merke til noen som er triste, slik at du kan trøste dem. Han kan hjelpe deg å vise hans kjærlighet ved å tilgi noen. Han kan gi deg mot til å tjene noen og fortelle dem at de er et Guds barn. Du kan hjelpe andre å bli kjent med og glad i Jesus og vår himmelske Fader slik du gjør.12

I hele mitt liv har jeg bedt om at faren min skulle bli medlem av Jesu Kristi Kirke av Siste Dagers Hellige. Selv som ung pike visste jeg hvor mange velsignelser han kunne motta. Vår familie kunne motta velsignelsene ved å bli beseglet for evigheten. Min familie, mine venner og jeg ba ofte for ham, men han ble ikke medlem av Kirken. Vår himmelske Fader tvinger ingen til å ta et valg.13 Han kan sende oss svar på våre bønner på andre måter.

Bilde
President Porter med sine foreldre og søsken.

Da jeg var gammel nok, fikk jeg min patriarkalske velsignelse. I velsignelsen fortalte patriarken meg at det beste jeg kunne gjøre for å hjelpe familien min å være sammen i himmelen, var å være et eksempel på Jesu Kristi evangelium. Det var det jeg kunne gjøre!

Faren min levde til han var 86 år. Fem dager etter at han døde, fikk jeg en hellig følelse av glede. Vår himmelske Fader lot meg få vite gjennom sin Ånd at faren min ønsket å motta velsignelsene ved Jesu Kristi evangelium! Jeg kommer aldri til å glemme den dagen jeg knelte ved alteret i tempelet sammen med min søster og mine brødre for å bli beseglet til mine foreldre. Jeg hadde begynt å be om denne velsignelsen da jeg var i Primær, og jeg fikk den da jeg var bestemor.

Kanskje du ber om velsignelser for din familie og andre du er glad i. Ikke gi opp! Vår himmelske Fader vil vise deg hva du kan gjøre.

Del med vår himmelske Fader hva som er i ditt hjerte.14 Når du oppriktig ber om hans hjelp, vil du motta hans Ånd til å veilede deg.15 Å be hver dag vil fylle deg med kjærlighet til vår himmelske Fader og Jesus Kristus. Dette vil hjelpe deg å ønske å følge dem hele livet!

Forestill deg hva som ville skje hvis alle barna i Afrika, Syd-Amerika, Asia, Europa, Nord-Amerika og Australia ba hver dag? Hele verden ville bli velsignet med mer av Guds kjærlighet!

Bilde
Barn over hele verden ber.

Jeg innbyr deg til å be om kunne vite at vår himmelske Fader er der, be om å kunne vokse for å bli lik ham og be om å kunne vise hans kjærlighet til andre. Jeg vet at han lever og elsker deg. “Be, han er nær.” I Jesu Kristi hellige navn. Amen.