Generalkonferanse
Forutordinert til å tjene
Generalkonferansen april 2024


Forutordinert til å tjene

Vår himmelske Fader ønsker å åpenbare for deg din personlige forutordinasjon, og han vil gjøre det når du søker å lære og følge hans vilje.

I kveld taler jeg til Kirkens ungdom, den oppvoksende generasjon unge menn og unge kvinner som er fanebærere for neste generasjon.

I oktober 2013 erklærte vår kjære profet, president Russell M. Nelson: “Deres himmelske Fader har kjent dere i svært lang tid. Dere, som hans sønn eller datter, ble valgt av ham til å komme til jorden akkurat nå, for å være ledere i hans store verk på jorden.”1

For to år siden fortsatte president Nelson:

“I dag bekrefter jeg ettertrykkelig at Herren har bedt hver verdig ung mann som er i stand til det om å forberede seg til og virke som misjonær. For siste dagers hellige unge menn er misjonærtjeneste et prestedømsansvar. Dere unge menn har blitt holdt tilbake til denne tiden når den lovede Israels innsamling finner sted …

For dere unge og skikkede søstre er en misjon også en mektig, men valgfri mulighet … Be om å få vite om Herren vil at du skal reise på misjon og Den hellige ånd vil svare deg i ditt hjerte og sinn.”2

Vår profets henvisninger til Herren som har vår tids ungdom i beredskap til denne tiden i Israels innsamling og hans oppfordring om å be om å få vite hva Herren ønsker at du skal gjøre, er delvis henvisninger til det liv du levde og velsignelser du mottok fra Gud før du ble født på denne jorden.3 Alle vi som er født på denne jorden, levde først sammen med vår himmelske Fader som hans åndebarn.4 Herren erklærte til Moses: “Jeg, Gud Herren, skapte alle ting … åndelig, før de ble naturlige på jordens overflate.”5

Da han skapte dere åndelig, elsket han dere som sine åndesønner og -døtre og la ned i hver enkelt av dere en guddommelig natur og en evig fremtid.6

Gjennom ditt førjordiske liv “utviklet du din identitet og økte dine åndelige evner”.7 Du ble velsignet med handlefrihetens gave, evnen til å ta valg selv, og du tok viktige avgjørelser, for eksempel beslutningen om å følge vår himmelske Faders plan for lykke, som er å “få et fysisk legeme og høste jordisk erfaring for å utvikle seg … og til sist virkeliggjøre [ditt] guddommelige potensial som [arving] til evig liv.”8 Denne avgjørelsen påvirket livet ditt den gang, i ditt førjordiske liv, og den fortsetter å påvirke livet ditt nå.9 Som et Guds barn som levde i sitt førjordiske liv, “vokste du i intelligens og lærte å elske sannheten”.10

Før dere ble født, utnevnte Gud hver enkelt av dere til å utføre bestemte oppgaver i løpet av deres liv på jorden.11 Hvis du holder deg verdig, vil velsignelsene i denne førjordiske forordning gjøre at du kan få alle slags muligheter i dette liv, herunder anledninger til å tjene i Kirken og delta i det viktigste arbeidet som foregår på jorden i dag: Israels innsamling.12 Disse førjordiske løfter og velsignelser kalles din forutordinasjon. “Læren om forutordinasjon gjelder alle medlemmer av Kirken.”13 Forutordinasjon garanterer ikke at du vil få bestemte kall eller ansvarsoppgaver. Disse velsignelsene og mulighetene kommer i dette liv som følge av din rettferdige utøvelse av handlefrihet, akkurat slik din forutordinasjon i ditt førjordiske liv kom som følge av rettferdighet.14 Når du viser deg verdig og utvikler deg på paktens sti, vil du få anledninger til å tjene i din klasse i Unge kvinner eller ditt prestedømsquorum. Du vil bli velsignet med å få tjene i tempelet, til å bli en omsorgsbror eller -søster, og å tjene en misjon som en Jesu Kristi disippel.

Hvorfor er det viktig å søke å kjenne og forstå din forutordinasjon? I en tid da spørsmål florerer, og når så mange søker å kjenne sin sanne identitet, gir det faktum at Gud kjenner og har velsignet hver enkelt av oss individuelt før vi i det hele tatt var født til denne jorden, med våre “grunnleggende [deler] … førjordiske, jordiske og evige identitet og hensikt”, som gir oss søt fred og forsikring i vårt sinn og hjerte.15 Kunnskapen om hvem du er begynner med å forstå Guds forutordinerte velsignelser gitt deg før du i det hele tatt var født til jorden. Vår himmelske Fader ønsker å åpenbare for deg din personlige forutordinasjon, og han vil gjøre det når du søker å lære og følge hans vilje.16

Jeg liker å lese det president Nelson legger ut på Instagram. En av mine favoritter var 20. juli 2022. Han skrev:

“Jeg tror at hvis Herren talte direkte til dere, er det første han ville sørge for at dere forsto, deres sanne identitet. Mine kjære venner, dere er bokstavelig talt Guds åndebarn …

La det ikke være noen tvil: Ditt potensial er guddommelig. Med din flittige søken vil Gud gi deg glimt av hvem du kan bli.”17

Kan jeg fortelle dere hvordan min jordiske far lærte meg å finne min identitet og Guds plan i mitt liv?

En lørdag morgen da jeg var 13 år gammel, klippet jeg gresset som en del av mine ukentlige arbeidsoppgaver. Da jeg var ferdig, hørte jeg at døren ble lukket på baksiden av huset, og fikk se far som ba meg bli med ham. Jeg gikk til verandaen på baksiden, og han ba meg sitte sammen med ham på trappen. Det var en nydelig morgen. Jeg husker fortsatt at han satt så nær meg at skuldrene våre berørte hverandre. Han begynte med å fortelle meg at han var glad i meg. Han spurte meg hvilke mål jeg hadde i livet. Jeg tenkte: “Det er jo lett.” To ting visste jeg med sikkerhet: Jeg ønsket å bli høyere, og jeg ønsket å dra oftere på campingtur. Jeg var en enkel sjel. Han smilte, stoppet opp litt og sa: “Steve, jeg vil gjerne dele noe med deg som er veldig viktig for meg. Jeg har bedt om at vår himmelske Fader må få det jeg sier nå, til å bli uutslettelig innprentet i ditt sinn og på din sjel, slik at du aldri vil glemme.”

Far hadde min fulle oppmerksomhet akkurat da. Han snudde seg og så meg i øynene og sa: “Gutten min, vern om de private stundene i livet.” Det ble en lang pause mens han lot betydningen synke dypt inn i mitt hjerte.

Han fortsatte så: “Du vet, de gangene når du er helt alene, og ingen andre vet hva du gjør? De gangene du tenker: ‘Det jeg gjør nå, påvirker ikke noen andre, bare meg’?”

Så sa han: “Mer enn noe annet tidspunkt i livet vil det du gjør i de private stundene, ha størst innvirkning på hvordan du håndterer utfordringer og hjertesorg. Og det du gjør i de private stundene, vil også ha større innvirkning på hvordan du håndterer suksessene og den glede du vil oppleve, enn noe annet tidspunkt i livet.”

Far fikk sitt hjertes ønske oppfylt. Lyden av hans røst og kjærligheten jeg følte i hans ord, ble uutslettelig innprentet i mitt sinn og min sjel den dagen.

I årenes løp har jeg lært at det største mirakelet den dagen på trappen i mitt barndomshjem var at jeg, i de private stundene i livet, kunne komme til Gud i bønn for å motta åpenbaring. Far lærte meg hvordan jeg kunne lære om Guds forutordinerte velsignelser. I disse private stundene lærte jeg at Mormons bok er Guds ord. Jeg lærte at Gud hadde forutordinert meg til å reise på misjon. Jeg lærte at Gud kjenner meg og hører og besvarer mine bønner. Jeg lærte at Jesus er Kristus, vår Frelser og Forløser.

Selv om jeg har begått mange feiltrinn siden denne minneverdige dagen sammen med min far, har det å prøve å beskytte de private stundene vært et anker i livets stormer, og har gjort meg i stand til å søke trygg havn og de helbredende, styrkende velsignelsene vår Frelsers kjærlighet og sonoffer gir.

Mine unge brødre og søstre, når dere verner om de private stundene i livet, med sunn rekreasjon, å lytte til oppløftende musikk, lese i Skriftene, holde regelmessig, meningsfylt bønn og gjøre en innsats for å motta og grunne på deres patriarkalske velsignelse, vil dere motta åpenbaring. Sagt med president Nelsons ord, vil dine øyne bli “vidåpne for sannheten om at dette liv virkelig er tiden da du får bestemme hva slags liv du ønsker å leve for evig”.18

Vår himmelske Fader vil besvare dine bønner, spesielt dine bønner i de private stundene i livet. Han vil åpenbare for deg dine forutordinerte gaver og talenter, og du vil føle hans kjærlighet omslutte deg, hvis du vil spørre oppriktig og har et genuint ønske om å få vite det. Når du beskytter de private stundene i livet, vil din deltagelse i evangeliets ordinanser og pakter bli mer meningsfylt. Du vil i større grad knytte deg til Gud i de pakter du inngår med ham, og du vil bli løftet opp så du får større håp, tro og forsikring i løftene han har gitt deg. Ønsker du å vite Guds plan for deg? Jeg bærer vitnesbyrd om at han ønsker at du skal vite, og han har inspirert sin profet til verden til å innby hver enkelt av oss til å be og selv få oppleve denne erfaringen som virkelig åpner øynene våre.19 Jeg bærer vitnesbyrd om realiteten og kraften i vår Frelsers sonoffer som gjør det mulig å leve opp til og nyte alle Guds forutordinerte velsignelser, i Jesu Kristi navn. Amen.