Generalkonferanse
Forbindelsen mellom de to store bud
Generalkonferansen april 2024


Forbindelsen mellom de to store bud

Vår evne til å følge Jesus Kristus avhenger av vår styrke og kraft til å etterleve det første og andre budet med balanse og lik hengivenhet.

Innledning

Når min hustru Lesa og jeg reiser på oppdrag over hele verden, nyter vi privilegiet å møte dere i store og små forsamlinger. Deres hengivenhet til Herrens verk oppløfter oss og står som et vitnesbyrd om Jesu Kristi evangelium. Vi kommer hjem fra hver tur og lurer på om vi ga like mye som vi fikk.

Bilde
Regnbuebroen.
Bilde
Tsing Ma-broen.
Bilde
Tower Bridge.

Når vi reiser, har vi liten tid til severdigheter. Når det er mulig, tilbringer jeg imidlertid noen minutter med noe jeg er spesielt opptatt av. Jeg har interesse for arkitektur og design og en spesiell interesse for broer. Hengebroer forundrer meg. Enten det er Regnbuebroen i Tokyo, Tsing Ma-broen i Hong Kong, Tower Bridge i London eller andre jeg har sett, forundres jeg over den geniale ingeniørkunsten som ligger bak disse kompliserte konstruksjonene. Broer tar oss til steder vi ellers ikke kunne dratt. (Før jeg fortsetter, vil jeg bemerke at siden denne talen ble forberedt, har det skjedd en tragisk broulykke i Baltimore. Vi sørger over tapet av liv og sender våre kondolanser til berørte familier.)

En storartet hengebro

Nylig førte et konferanseoppdrag meg til California, der jeg nok en gang krysset den ikoniske Golden Gate Bridge, som regnes som et av verdens tekniske underverker. Dens enorme struktur er en kombinasjon av vakker utforming, funksjonelt formål og mesterlig ingeniørkunst. Det er en klassisk hengebro med kraftige tårn, støttet av massive pilarer. De kolossale, majestetiske, vektbærende tvillingtårnene som rager over havet, var de første elementene som ble bygget. Sammen bærer de belastningen fra de svaiende hovedopphengskablene og de vertikale opphengskablene som holder veibanen under. Den ekstraordinære stabiliseringsevnen – tårnets kraft – er magien bak broens konstruksjon.

Bilde
Golden Gate Bridge under oppføring.

Golden Gate Bridge District

Tidlige konstruksjonsbilder av broen vitner om dette ingeniørprinsippet. Hvert broelement får vektbærende støtte fra de symmetriske tårnene, som begge er gjensidig avhengige av hverandre.

Bilde
Golden Gate Bridge under oppføring.

Getty Images/Underwood Archives

Når broen er ferdigstilt, med sine to mektige tårn godt plassert og forankret i berggrunnen, er den et bilde på styrke og skjønnhet.

Bilde
Golden Gate Bridge.

I dag oppfordrer jeg deg til å se på denne staselige broen – med dens ragende tvillingtårn bygget på en sterk grunnvoll – gjennom evangeliets linse.

I skumringen av Jesu Kristi tjenestegjerning, i løpet av det vi nå kaller Den stille uke, stilte en fariseer som var lovlærd1 Frelseren et spørsmål som han visste det var nesten umulig å besvare:2 “Mester! Hvilket bud er det største i loven?” Den lovlærde, som “fristet ham” og søkte et lovmessig svar med en tilsynelatende bedragersk hensikt, fikk et ekte, hellig og guddommelig svar.

“[Jesus] sa til ham: Du skal elske Herren din Gud av hele ditt hjerte og av hele din sjel og av all din forstand.

Dette er det største og første bud.” Med henvisning til vår broanalogi, det første tårnet!

“Men et annet er like stort: Du skal elske din neste som deg selv.” Dette er det andre tårnet!

“På disse to budene hviler hele loven og profetene.”3 De resterende elementene av broen!

La oss granske hvert av de to store budene, åpenbart og fremsagt i Jesu Kristi svar. Når vi gjør det, la bildet av den praktfulle hengebroen, gi gjenklang i ditt sinns øyne.

Å elske Herren

Det første, å elske Herren av hele ditt hjerte av hele din sjel og av all din forstand.

I dette svaret komprimerer Jesus Kristus kjernen i loven som er nedfelt i Det gamle testamentes hellige læresetninger. Å elske Herren dreier seg først om ditt hjerte – din natur. Herren ber deg om å elske av hele din sjel – hele ditt hengivne vesen4 – og til slutt, om å elske av all din forstand – din intelligens og ditt intellekt. Kjærlighet til Gud er ikke begrenset eller tidsbestemt. Den er altomfattende og evig.

For meg kan anvendelsen av det første og største budet noen ganger føles abstrakt, til og med skremmende. Heldigvis, når jeg tenker mer på Jesu ord, blir dette budet mye mer forståelig: “Dersom dere elsker meg, da holder dere fast på mine bud.”5 Det kan jeg gjøre. Jeg kan elske vår himmelske Fader og Jesus Kristus, som så fører til bønn, skriftstudium og tilbedelse i tempelet. Vi elsker Faderen og Sønnen ved å betale tiende, holde sabbatsdagen hellig, leve et dydig og kysk liv og være lydige.

Å elske Herren måles ofte i små daglige gjerninger, fottrinn på paktens sti. For de unge, bruke sosiale medier til å bygge opp istedenfor å rive ned. Forlate festen, filmen eller aktiviteten der normene utfordres. Vise ærbødighet for det som er hellig.

Overvei dette gode eksempelet. Det var fastesøndag da Vance6 og jeg banket på døren til et lite, beskjedent hjem. Vi og andre diakoner i quorumet forventet å høre ordene: “Vær så snill å komme inn,” ropt varmt med bred tysk aksent, høyt nok til å høres gjennom døren. Søster Muellar var en av flere innvandrerenker i menigheten. Det var ikke lett for henne å komme til døren, ettersom hun var nesten blind. Da vi gikk inn i det svakt opplyste hjemmet, tok hun imot oss med vennlige spørsmål: Hva heter dere? Hvordan har dere det? Elsker dere Herren? Vi svarte og fortalte at vi var kommet for å samle inn hennes fasteoffer. Selv i vår unge alder, var hennes beskjedne omstendigheter lett åpenbare, og hennes trosfylte svar var dypt rørende: “Jeg la en krone på benken tidligere i morges. Jeg er så takknemlig for å kunne gi mitt fasteoffer. Vil dere være så snill å legge den i konvolutten og fylle ut fasteofferkvitteringen min?” Hennes kjærlighet til Herren løftet vår tro hver gang vi forlot hjemmet hennes.

Kong Benjamin lovet stor kraft for dem som følger det første store budet. “Jeg skulle ønske dere ville tenke på hvor velsignet og lykkelige de er som holder Guds befalinger … De blir velsignet i alle ting … og hvis de holder trofast ut til enden, blir de mottatt i himmelen … i en lykkelig tilstand som aldri tar slutt.”7

Å elske Herren fører til evig lykke!

Elsk din neste

Jesus sa så: “Men et annet er like stort: Du skal elske din neste som deg selv.”8 Dette er broens andre tårn.

Her forbinder Jesus vårt blikk oppover mot himmelen, å elske Herren, med vårt jordiske blikk utover, å elske våre medmennesker. Den ene er gjensidig avhengig av den andre. Kjærlighet til Herren er ikke fullstendig hvis vi forsømmer vår neste. Denne kjærligheten utover omfatter alle Guds barn uten hensyn til kjønn, sosial klasse, rase, seksualitet, inntekt, alder eller etnisitet. Vi oppsøker dem som er såret og nedbrutt, de marginaliserte, for “alle er like for Gud”.9 Vi “styrker de svake, løfter de hengende hender, og gir kraft til de vaklende knær”.10

Overvei dette eksempelet: Bror Evans11 ble overrasket da han ble tilskyndet til å stoppe bilen og banke på en ukjent dør til en ukjent familie. Da en enke med mer enn 10 barn åpnet døren, ble deres vanskelige omstendigheter og store behov lett synlige for ham. Det første var enkelt, maling i hjemmet, som ble etterfulgt av mange år med timelig og åndelig omsorgstjeneste for denne familien.

Denne takknemlige moren skrev senere om sin himmelsendte venn: “Du har brukt ditt liv på å rekke ut en hånd til den minste av oss. Jeg vil gjerne høre det Herren har å si til deg når han uttrykker sin takknemlighet for det gode du har gjort økonomisk og åndelig for dem som bare du og han noensinne vil vite om. Takk for at du velsigner oss på så mange måter … for misjonærene du har sørget for … Jeg lurer ofte på om Herren valgte deg, eller om du bare var den ene som lyttet.”

Å elske din neste omfatter Kristus-lignende gjerninger som vennlighet og tjeneste. Kan du gi slipp på nag, tilgi fiender, ønske din neste velkommen og yte dem tjeneste og hjelpe de eldre? Dere vil alle bli inspirert når dere bygger deres tårn av kjærlighet til deres neste.

President Russell M. Nelson underviste: “Å hjelpe andre – å gjøre en samvittighetsfull innsats for å sørge for andre like mye eller mer enn vi sørger for oss selv – er vår glede. Spesielt … når det ikke er beleilig og når det fører oss ut av vår trivselssone. Etterlevelse av det andre store budet er nøkkelen til å bli en sann Jesu Kristi disippel.”12

En gjensidig avhengighet

Jesus underviste videre: “På disse to budene hviler hele loven og profetene.”13 Dette er svært lærerikt. Det er en viktig gjensidig avhengighet mellom å elske Herren og å elske hverandre. For at Golden Gate Bridge skal utføre sin designede funksjon, er begge tårnene like sterke og har like stor kraft til å bære vekten av kablene, veien og trafikken som krysser broen. Uten denne tekniske symmetrien kunne broen bli svekket, eller til og med føre til at den kollapser. For at enhver hengebro skal kunne gjøre det den ble bygget for å gjøre, må tårnene fungere sammen i fullstendig harmoni. På samme måte avhenger vår evne til å følge Jesus Kristus av vår styrke og kraft til å etterleve det første og andre budet med balanse og lik hengivenhet til begge.

Bilde
Golden Gate Bridge.

Den økende striden i verden antyder imidlertid at vi til tider ikke klarer å se eller huske dette. Noen er så fokusert på å holde budene at de viser liten toleranse for dem de anser som mindre rettferdige. Noen synes det er vanskelig å elske dem som velger å leve sitt liv utenfor pakten, eller til og med borte fra enhver religiøs deltagelse.

Alternativt finnes det dem som understreker hvor viktig det er å elske andre uten erkjennelse av at vi alle er ansvarlige overfor Gud. Noen avviser helt og holdent tanken på at det finnes noe slikt som absolutt sannhet eller rett og galt, og tror at det eneste som kreves av oss, er fullstendig toleranse og aksept av andres valg. En av disse ubalansene kan få din åndelige bro til å velte eller til og med falle.

President Dallin H. Oaks beskrev dette da han sa: “Vi er befalt å ha kjærlighet til alle, siden Jesu lignelse om den barmhjertige samaritan lærte oss at alle er vår neste. Men vår iver etter å holde dette andre budet må ikke få oss til å glemme det første, å elske Gud av hele vårt hjerte, sjel og forstand.”14

Konklusjon

Spørsmålet for hver enkelt av oss er: Hvordan bygger vi vår egen bro av tro og hengivenhet – bygge høye brotårn av både å elske Gud og elske vår neste? Vel, vi bare begynner. Vår første innsats kan se ut som en plan på baksiden av en serviett eller en plantegning på et tidlig stadium av broen vi håper å bygge. Den kan bestå av noen realistiske mål som å forstå Herrens evangelium mer eller å love å dømme andre mindre. Ingen er for ung eller for gammel til å begynne.

Bilde
Utformingsplan over bro.

Med tiden, med bønn og gjennomtenkt planlegging, blir grove ideer foredlet. Nye handlinger blir vaner. Tidlige utkast blir polerte plantegninger. Vi bygger vår personlige åndelige bro med hjerte og forstand viet til vår himmelske Fader og hans enbårne Sønn, så vel som våre brødre og søstre som vi arbeider, leker og lever sammen med.

I dagene fremover, når du går over en majestetisk hengebro eller til og med når du ser et bilde, med dens ragende tårn, oppfordrer jeg deg til å huske de to store budene, beskrevet av Jesus Kristus i Det nye testamente. Måtte Herrens instruksjoner inspirere oss. Måtte vårt hjerte og vår forstand løftes oppover til å elske Herren og vendes utover til å elske vår neste.

Måtte dette styrke vår tro på Jesus Kristus og hans forsoning som jeg vitner om, i Jesu Kristi navn. Amen.

Noter

  1. “I Det nye testamente var begrepet lovkyndig det samme som skriver, en som var student og lærer i loven, herunder Mosebøkenes skriftlige lov, og også ‘eldstenes tradisjoner’ (Matteus 22:35; Markus 12:28; Lukas 10:25)” (Bible Dictionary, “Lawyer”).

  2. I fordums tid hadde jødiske forskere opplistet 613 bud i Toraen og diskuterte aktivt den enes relative betydning i motsetning til den andre. Kanskje den lovkyndige hadde til hensikt å bruke Jesu svar mot ham. Hvis han sa at ett bud var det viktigste, kunne det gjøre det mulig å anklage Jesus for å ignorere en annen del av loven. Men Frelserens svar bragte dem som var kommet for å fange ham til taushet med et grunnleggende utsagn som i dag er fundamentet for alt vi gjør i Kirken.

  3. Matteus 22:36–40.

  4. Se Lære og pakter 88:15.

  5. Johannes 14:15.

  6. Begge navnene i denne historien er endret av personvernhensyn.

  7. Mosiah 2:41.

  8. Matteus 22:39.

  9. 2 Nephi 26:33.

  10. Lære og pakter 81:5.

  11. Navnene er endret av personvernhensyn.

  12. Russell M. Nelson, “Det andre store budet”, Liahona, nov. 2019, 100.

  13. Matteus 22:40.

  14. Dallin H. Oaks, “To store bud”, Liahona, nov. 2019, 73–74.