Generalkonferanse
Trofast til enden
Generalkonferansen april 2024


Trofast til enden

Ved hans hånd vil du være i stand til å slå ut hver Goliat som dukker opp i ditt liv.

Kjære unge venner, i dag vil jeg tale direkte til dere – Kirkens ungdom.

Det er et år siden Unge kvinners generalpresidentskap ble kalt. Så mye har skjedd dette siste året!

Vi har møtt mange av dere og har studert Kristi læresetninger sammen. Vi har sunget sanger, fått nye venner og virket sammen med dere i våre lokalsamfunn. Vi har blitt styrket ved å lytte til deres vitnesbyrd på ungdomskonferanser og verdensbegivenheter. Og vi har tilbedt sammen i Herrens hus.

Hver gang har vi delt et budskap fra vår Herre Jesus Kristus. I kveld vil det ikke bli annerledes. Jeg har et budskap til dere, ungdommene i Jesu Kristi Kirke.

De store spørsmålene

Har du noen gang lurt på hvordan du kan være trofast mot Gud mens du lever i en verden av synd? Hvor får du styrke til å gå fremover og fortsette å gjøre godt? Hvordan opplever du sann glede?

Jeg tror det David og Goliat opplevde1, kan være til hjelp.

David og Goliat

I Det gamle testamente kjempet filistrenes hærstyrker mot israelittene, og hver morgen og hver kveld utfordret en gigantisk filister ved navn Goliat enhver israelitt til å kjempe mot ham.

Bilde
David og Goliat.

Blant det israelittiske folket levde David, en ung hyrde som var mye mindre enn Goliat, men med stor tro på Jesus Kristus! David meldte seg frivillig til å kjempe. Selv kongen prøvde å hindre ham, men David valgte å sette sin lit til Jesus Kristus.

Tidligere hadde David kjempet mot en løve og også en bjørn. Fra hans egne erfaringer visste han at Gud hadde beskyttet ham og gjort at han seiret. For David var Guds sak den viktigste saken. Så, full av tro på en Gud som ikke ville svikte ham, samlet han fem glatte stener, tok slyngen og gikk for å møte kjempen.

Bilde
Davids fem stener.

Skriftene forteller oss at den første stenen David kastet, traff Goliats panne og avsluttet livet hans.2

Søk etter svaret

Mens David bare brukte én sten til å drepe Goliat, var han forberedt med fem. Med fem! Dette får meg til å tenke på hvordan jeg kan forberede meg til å møte verden.

Hva om hver av Davids stener symboliserte en styrke vi trenger for å seire i vårt liv? Hva kunne disse fem stenene være? Jeg tenkte på disse mulighetene:

  1. Stenen min kjærlighet til Gud.

  2. Stenen min tro på vår Frelser Jesus Kristus.

  3. Stenen kunnskapen om min sanne identitet.

  4. Stenen min daglige omvendelse.

  5. Stenen min tilgang til Guds kraft.

La oss snakke om hvordan vi blir velsignet ved disse styrkene.

For det første, stenen min kjærlighet til Gud. Å elske Gud er det første og største bud.3 Veiledningen Til styrke for ungdom lærer oss: “Gud elsker deg. Han er din Fader. Hans fullkomne kjærlighet kan inspirere deg til å elske ham. Når din kjærlighet til vår himmelske Fader er den viktigste innflytelsen i ditt liv, blir mange avgjørelser lettere.”4

Vår kjærlighet til Gud og vårt nære forhold til ham gir oss den styrke vi trenger for å forandre vårt hjerte og lettere overvinne våre utfordringer.

For det annet, stenen min tro på vår Frelser Jesus Kristus. Da Jesus Kristus kom til jorden, led han for våre synder5, og han påtok seg våre sorger, våre smerter, våre svakheter og våre fysiske og psykiske lidelser. Det er derfor han vet hvordan han kan hjelpe oss. Å ha tro på Jesus Kristus betyr å stole fullt ut på hans visdom, hans tidsplan, hans kjærlighet og hans kraft til å sone for våre synder. Stenen tro på Jesus Kristus vil overvinne enhver “kjempe” i vårt liv.6 Vi kan overvinne denne falne verden fordi han overvant den først.7

Nummer tre, stenen kunnskapen om min sanne identitet. Vår kjære profet, president Russell M. Nelson, lærte oss at vår viktigste identitet er som Guds barn, paktens barn og Jesu Kristi disipler.8

Alt forandrer seg når jeg vet hvem jeg egentlig er.9 Når jeg tviler på mine evner, gjentar jeg ofte for meg selv i mitt sinn eller høyt: “Jeg er en Guds datter, jeg er en Guds datter” så mange ganger jeg trenger, til jeg igjen føler meg trygg på å fortsette.

For det fjerde, stenen min daglige omvendelse. I veiledningen Til styrke for ungdom leser vi: “Omvendelse er ikke straff for synd. Det er slik Frelseren befrir oss fra synd. Å omvende seg betyr å forandre seg – å vende seg bort fra synd og til Gud. Det betyr å forbedre seg og få tilgivelse. Denne typen forandring er ikke en engangshendelse. Det er en kontinuerlig prosess.”10

Ingenting er mer frigjørende enn å føle Guds tilgivelse og vite at vi er rene og forsonet med ham. Tilgivelse er mulig for alle.

Den femte stenen er min tilgang til Guds kraft. Paktene vi inngår med Gud, slik som dem vi inngår i dåpens ordinans, gir oss tilgang til guddommelighetens kraft.11 Guds kraft er en reell kraft som hjelper oss å takle utfordringer, ta gode avgjørelser og øke vår evne til å utholde vanskelige situasjoner. Det er en kraft som vi kan vokse med i de konkrete evnene som vi trenger.12

Veiledningen Til styrke for ungdom forklarer: “Pakter knytter deg til vår himmelske Fader og Frelseren. De øker Guds kraft i ditt liv.”13

La oss snakke om denne forbindelsen. Husker du da Kristus forkynte forskjellen mellom et hus bygget på fjell og ett på sand?14 Eldste Dieter F. Uchtdorf forklarte: “Et hus overlever ikke i uvær fordi huset er sterkt. Det overlever heller ikke bare fordi klippen er sterk. Huset overlever uværet fordi det er godt festet til den sterke klippen. Det er styrken i forbindelsen med klippen som teller.”15

Bilde
Hus bygget på en klippe.

Vår personlige tilknytning til Jesus Kristus vil gi oss mot og tillit til å gå videre blant mennesker som ikke respekterer vår tro eller som mobber oss. Kristus innbyr oss til stadig å holde ham i våre tanker. Han sier: “Se hen til meg i enhver tanke.”16 Å tenke på Frelseren gir oss klarhet i sinnet til å ta avgjørelser, å handle uten frykt og si nei til det som er i strid med Guds læresetninger.17 Når dagen min er vanskelig og jeg føler at jeg ikke orker noe mer, gir det meg fred å tenke på Kristus og det gir meg håp.

Hvordan kan vi benytte oss av denne Jesu Kristi kraft? Å adlyde våre pakter og øke vår tro på Jesus Kristus er avgjørende.

Jeg skulle ønske David hadde hatt én sten til. Det ville være stenen mitt vitnesbyrd. Vårt vitnesbyrd bygges av personlige åndelige opplevelser der vi anerkjenner den guddommelige innflytelsen i vårt liv.18 Ingen kan ta denne kunnskapen fra oss. Å vite det vi vet av å ha hatt våre åndelige opplevelser, er uvurderlig. Å være tro mot denne kunnskapen gir oss frihet. Det gir oss glede! Hvis vi elsker sannheten, vil vi søke den, og når vi finner den, vil vi forsvare den.19

En innbydelse

Akkurat slik jeg valgte sten nummer seks, innbyr jeg deg til å møte sammen med klassen, quorumet eller familien din og tenke på hvilke andre styrker dere trenger å tilegne dere for å være trofast mot Gud og derved overvinne verden.

Et løfte

Kjære venner, Kristus er ivrig etter å bli med oss på reisen i vårt liv. Jeg lover at hvis du holder fast i jernstangen, vil du gå hånd i hånd med Jesus Kristus.20 Han vil veilede deg, og han vil undervise deg.21 Ved hans hånd vil du være i stand til å slå ut hver Goliat som dukker opp i ditt liv.

Vitnesbyrd

Jeg vitner om at det er glede i å be hver dag, ved å lese Mormons bok hver dag, ved å ta del i nadverden hver søndag og å gå på Seminar – selv tidlig om morgenen! Det er glede i å gjøre godt.

Det er glede i å være trofast mot universets Gud, verdens Frelser, kongers Konge. Det er glede i å være en Jesu Kristi disippel.

Gud er vår Fader. Han kjenner ditt hjertes ønsker og muligheter, og han stoler på deg.

Kjære ungdom, Jesus Kristus vil hjelpe deg å være trofast til enden. Om disse sannheter bærer jeg mitt vitnesbyrd, i Jesu Kristi navn. Amen.