Generalkonferanse
Guds hensikt er å bringe deg hjem
Generalkonferansen april 2024


Guds hensikt er å bringe deg hjem

Alt ved Faderens plan for sine kjære barn er laget for å bringe alle hjem.

Jeg vil gjerne uttrykke takknemlighet for deres bønner idet jeg har startet prosessen med å tilpasse meg kallet, som jeg fikk gjennom president Nelson, til å tjene som en Herren Jesu Kristi apostel. Dere kan sikkert forestille dere hvor ydmykt dette har føltes, og det har vært en tid med usedvanlige omveltninger og tankevekkende selvransakelse. Det er imidlertid virkelig en stor ære å tjene Frelseren, i enhver sammenheng, og å være engasjert sammen med dere i å dele de gode nyhetene om håpets evangelium.

Utover det har det blitt sagt at bak hver ny apostel står en forbauset svigermor. Jeg vet ikke om det faktisk har blitt sagt, men i dette tilfellet kunne det absolutt vært det. Og jeg mistenker at det faktum at min svigermor ikke lenger er med oss, ikke gjør noe for å redusere hennes forbauselse.

For noen måneder siden, da min hustru og jeg besøkte et annet land på forskjellige oppdrag for Kirken, våknet jeg tidlig en morgen og så søvnig ut av hotellvinduet vårt. Nede i den travle gaten så jeg at det hadde blitt satt opp en veisperring, og at en politimann var plassert i nærheten for å be biler snu da de nådde sperringen. Til å begynne med var det bare noen få biler som kom kjørende og måtte snu. Men etter hvert som tiden gikk og trafikken økte, dannet det seg køer av biler.

Fra vinduet ovenfor så jeg på mens politimannen syntes å være tilfreds med sin makt til å blokkere trafikkstrømmen og sende folk bort. Han så faktisk ut til å utvikle en spenst i sine skritt, som om han ville ta noen dansetrinn, da hver bil nærmet seg sperringen. Hvis en sjåfør ble frustrert over sperringen, virket ikke politimannen hjelpsom eller medfølende. Han ristet bare på hodet gjentatte ganger og pekte i motsatt retning.

Mine venner, mine meddisipler på jordelivets vei, vår Faders vakre plan, hans “fabelaktige” plan,1 er laget for å bringe deg hjem, ikke for å holde deg ute.2 Ingen har bygget en sperring og plassert noen der for å be deg snu og sende deg bort. Det er faktisk helt motsatt. Gud er i uopphørlig søken etter deg. Han ønsker at alle hans barn skal velge å vende tilbake til ham,3 og han gjør alt han kan for å bringe deg tilbake.

Vår kjærlige Fader førte tilsyn med skapelsen av denne jord i den uttrykkelige hensikt å gi deg og meg anledning til å få jordelivets utviklende og foredlende erfaringer, anledning til å bruke vår gudgitte moralske handlefrihet til å velge ham,4 til å lære, vokse, gjøre feil, omvende oss, elske Gud og vår neste, og til en dag å vende hjem til ham.

Han sendte sin dyrebare elskede Sønn til denne falne verden for å leve hele spekteret av det å være menneske, for å gi et eksempel som resten av hans barn kan følge, og for å sone og forløse. Kristi store soningsgave fjerner enhver sperring for fysisk og åndelig død som ville skille oss fra vårt evige hjem.

Alt ved Faderens plan for sine kjære barn er laget for å bringe alle hjem.

Hva kaller Guds sendebud, hans profeter, denne planen i gjenopprettelsens skrifter? De kaller den forløsningsplanen,5 barmhjertighetens plan,6 lykkens store plan,7 og frelsesplanen for alle “ved min Enbårnes blod.”8

Hensikten med Faderens store plan for lykke er din lykke, akkurat her, akkurat nå og i evigheten. Det er ikke å forhindre din lykke og i stedet forårsake bekymring og frykt.

Hensikten med Faderens forløsningsplan er faktisk din forløsning, at du blir reddet ved Jesu Kristi lidelse og død,9 frigjort fra syndens og dødens fangenskap. Det er ikke å etterlate deg som du er.

Hensikten med Faderens barmhjertighetsplan er å vise barmhjertighet når du vender tilbake til ham og trofast ærer din troskaps pakt med ham. Det er ikke å fornekte barmhjertighet og påføre smerte og sorg.

Hensikten med Faderens frelsesplan er faktisk din frelse i det celestiale herlighetsrike når du mottar Jesu vitnesbyrd10 og ofrer hele din sjel til ham.11 Det er ikke å holde deg ute.

Betyr dette at alt er greit med hensyn til hvordan vi lever vårt liv? At måten vi velger å bruke vår handlefrihet på, ikke spiller noen rolle? At vi kan godta eller forkaste Guds bud? Nei, naturligvis ikke. En av Jesu mest konsekvente innbydelser og oppfordringer under hans jordiske virke, var utvilsomt at vi forandrer oss og omvender oss og kommer til ham.12 Fundamentalt underforstått i alle hans læresetninger om å leve på et høyere plan for moralsk adferd13, er en oppfordring til personlig fremgang, til en forvandlende tro på Kristus, til en mektig forandring i hjertet.14

Gud ønsker at vi skal foreta en radikal reorientering av våre egoistiske og stolte impulser, en utdrivelse av det naturlige mennesket,15 at vi skal “gå bort og [ikke synde] mer”.16

Hvis vi tror at hensikten med Faderens altomfattende plan er å frelse oss, forløse oss, vise oss barmhjertighet og derved bringe oss lykke, hva er Sønnens hensikt som denne store planen tilveiebringes gjennom?

Sønnen selv forteller oss: “Jeg er kommet ned fra himmelen, ikke for å gjøre min vilje, men for å gjøre hans vilje som har sendt meg.”17

Jesu vilje er den kjærlige Faderens vilje! Han ønsker å gjøre det mulig for hvert eneste ett av sin Faders barn å motta det endelige målet for planen – evig liv sammen med Dem. Ingen er utestengt fra dette guddommelige potensialet.

Hvis du er tilbøyelig til å bekymre deg for at du aldri vil strekke til, eller at den kjærlige rekkevidden av Kristi uendelige forsoning barmhjertig gjelder alle andre, men ikke deg, da misforstår du. Uendelig betyr uendelig. Uendelig gjelder deg og dem du er glad i.18

Nephi forklarer denne vakre sannheten: “Han gjør ikke noe uten at det er til gavn for verden, for han elsker verden, slik at han endog nedlegger sitt eget liv så han kan trekke alle mennesker til seg. Derfor befaler han ingen at de ikke skal ta del i hans frelse.”19

Frelseren, den gode hyrde, drar på leting etter sine bortkomne sauer til han finner dem.20 Han vil ikke at noen skal gå fortapt.21

“Min barmhjertighets arm er utrakt mot dere, og hver den som vil komme, ham vil jeg ta imot.”22

“Har dere noen som er syke blant dere? Bring dem hit. Har dere noen som er lamme eller blinde eller halte eller krøplinger eller spedalske eller invalide eller som er døve eller som er plaget på en eller annen måte? Bring dem hit, og jeg vil helbrede dem, for jeg har medlidenhet med dere.”23

Han forkastet ikke kvinnen med blødninger, han vek ikke tilbake fra den spedalske, han avviste ikke kvinnen som ble grepet i hor, han avslo ikke den angrende – uansett synd. Og han vil ikke avslå deg eller dem du er glad i, når du bringer ditt sønderknuste hjerte og angrende ånd til ham. Det er ikke hans hensikt eller hans design, heller ikke hans plan, formål, ønske eller håp.

Nei, han setter ikke opp sperringer og hindringer. Han fjerner dem. Han holder deg ikke ute. Han ønsker deg velkommen inn.24 Hele hans tjenestegjerning var en levende erklæring av denne hensikten.

Så er det naturligvis hans sonoffer i seg selv, noe som er vanskeligere for oss å forstå, som overgår vår jordiske fatteevne. Men, og dette er et viktig “men”, vi forstår, kan fatte, den hellige, frelsende hensikt med hans sonoffer.

Forhenget i tempelet revnet i to da Jesus døde på korset, noe som symboliserte at tilgangen tilbake til Faderens nærhet hadde blitt revet vidåpent – til alle som vil vende seg til ham, stole på ham, legge sine byrder på ham og påta seg hans åk ved et paktsbånd.25

Med andre ord handler ikke Faderens plan om sperringer. Det har det aldri gjort. Det vil det aldri gjøre. Er det ting vi må gjøre, bud å holde, aspekter av vår natur å forandre? Ja. Men med hans nåde er dette innen vår rekkevidde, ikke utenfor vår rekkevidde.

Dette er de gode nyhetene! Jeg er usigelig takknemlig for disse enkle sannhetene. Faderens utforming, hans plan, hans formål, hans hensikt, hans ønske og hans håp er alt for å helbrede deg, alt for å gi deg fred, alt for å bringe deg og dem du er glad i, hjem. Jeg bærer vitnesbyrd om dette i Jesu Kristi, Hans Sønns navn. Amen.

Noter

  1. Russell M. Nelson, “Tenk celestialt!”, Liahona, nov. 2023, 117, 118.

  2. Se 2 Nephi 26:25, 27.

  3. Generell håndbok: Tjeneste i Jesu Kristi Kirke av Siste Dagers Hellige, 1.1, Evangeliebibliotek.

  4. Se Moses 7:33.

  5. Se Jakobs bok 6:8; Alma 12:30.

  6. Se Alma 42:15.

  7. Se Alma 42:8, 16.

  8. Moses 6:62.

  9. Se Lære og pakter 45:4.

  10. Lære og pakter 76:50‒70.

  11. Se Omni 1:26.

  12. Se Matteus 4:17.

  13. Se Matteus 5–7. I Matteus 5:43-44, lærte for eksempel Frelseren sine disipler at det ikke var nok å “elske din neste og hate din fiende”. For å følge ham måtte de også “elske [sine] fiender”.

  14. Se Mosiah 5:2. For at Jesu Kristi barmhjertighet skal kunne komme til anvendelse i vårt liv, må vi vende tilbake til ham. Alma den yngre underviser at denne strålende “forløsningsplanen [kunne] ikke tilveiebringes uten at mennesket oppfylte omvendelsens betingelser … For hvis disse betingelser ikke var oppfylt, kunne barmhjertigheten ikke ha noen virkning” (Alma 42:13).

  15. Se Mosiah 3:19.

  16. Johannes 8:11.

  17. Johannes 6:38.

  18. Se Russell M. Nelson: “Forsoningen”, Lys over Norge, jan. 1997, 33: “Hans forsoning er uendelig – uten ende. Den var også uendelig i den forstand at alle mennesker ville bli frelst fra en død som aldri tok slutt. Den var uendelig når det gjelder hans enorme lidelse. Den var uendelig i tid og gjorde slutt på det foregående mønster med ofring av dyr. Den var uendelig i omfang – den skulle utføres en gang for alle. Og forsoningens barmhjertighet strekker seg ikke bare til et uendelig antall mennesker, men også til et uendelig antall verdener som ble skapt av ham. Den var uendelig utover en hvilken som helst menneskelig målestokk eller menneskelig forståelse.”

  19. 2 Nephi 26:24.

  20. Se Lukas 15:4.

  21. 2 Peter 3:9; se også Lære og pakter 18:11–12.

  22. 3 Nephi 9:14.

  23. 3 Nephi 17:7; se også vers 6.

  24. I Jesu Kristi læresetninger som indikerer at noen mennesker ikke vil arve himmelens rike, gjør han det klart at dette utfallet ikke er hans ønske for dem, men er et resultat av deres egne valg (se Matteus 7:13–14, 21–25).

  25. Se Matteus 27:50–51; Hebreerne 9:6–12.