Generalkonferanse
Herren har en vis hensikt med at vi skulle ha Mormons bok
Generalkonferansen april 2024


Herren har en vis hensikt med at vi skulle ha Mormons bok

Det er min bønn at det å lese Mormons bok i år vil være en glede og en velsignelse for hver enkelt av oss.

Kjære brødre og søstre, vi er så takknemlige for innsatsen deres i å lese Skriftene med Kom, følg med meg. Takk for alt dere gjør. Deres daglige kontakt med Gud og hans ord har dyptgripende konsekvenser. “Dere legger grunnvollen til et stort verk, og ut av små ting kommer det som er stort.”1

Å lese Frelserens læresetninger i Skriftene hjelper oss å forvandle vårt hjem til troens tilfluktssteder og sentre for læring av evangeliet.2 Det innbyr Ånden i hjemmet vårt. Den hellige ånd fyller vår sjel med glede3 og omvender oss til å bli Jesu Kristi livslange disipler.

I løpet av disse siste årene, mens vi har lest bøkene med hellig skrift, har vi sett panoramaet av Guds læresetninger til sine barn i alle de store evangelieutdelingene.4

I enhver evangelieutdeling har vi sett et kjent mønster. Gud gjengir eller åpenbarer Jesu Kristi evangelium gjennom sine profeter. Folket følger profetene og blir rikelig velsignet. Etterhvert slutter imidlertid noen å gi akt på profetenes ord og distanserer seg fra Herren og hans evangelium. Dette er det vi kaller frafall. Evangeliet ble først åpenbart til Adam, men noen av Adam og Evas barn vendte seg bort fra Herren i frafall.5 Vi ser et mønster der gjenopprettelse og frafall gjentas i Enoks, Noahs, Abrahams, Mose og andres evangelieutdelinger.

Nå, i dag, lever vi i evangelieutdelingen i tidenes fylde.6 Dette er den eneste evangelieutdeling som ikke vil ende i et frafall.7 Det er denne evangelieutdelingen som vil innlede Frelseren Jesu Kristi annet komme og hans tusenårige regjeringstid.

Hva er da annerledes med denne evangelieutdelingen? Hva har Herren gitt oss i dag, spesielt for vår tid, som vil hjelpe oss å komme nær Frelseren og aldri forlate ham?

Ett svar som kommer til mitt sinn, er Skriftene – og spesielt Mormons bok: Enda et vitnesbyrd om Jesus Kristus.

Selv om Gud har lovet at det aldri vil komme et nytt generelt frafall, må vi være oppmerksomme og forsiktige for å unngå et personlig frafall – idet vi husker, som president Russell M. Nelson har undervist: “Vi er hver og en ansvarlig for vår individuelle åndelige vekst.”8 Å studere Mormons bok, slik vi gjør i år, fører oss alltid nærmere Frelseren – og hjelper oss å holde oss nær ham.

Vi kaller det “studium”, og det er bra fordi det innebærer innsats. Men vi trenger ikke alltid å tilegne oss nye fakta. Noen ganger handler det å lese Mormons bok om å føle seg knyttet til Gud i dag – gi næring til sjelen, bli styrket åndelig før man drar ut for å møte verden, eller å finne helbredelse etter en vanskelig dag ute i verden.

Vi studerer Skriftene slik at Den hellige ånd, den store lærer, kan styrke vår omvendelse til vår himmelske Fader og Jesus Kristus og hjelpe oss å bli mer lik dem.9

Med disse tankene i hodet kan vi tenke over: “Hva har Den hellige ånd lært oss denne uken under vårt studium av Mormons bok?” og “Hvordan fører dette oss nærmere Frelseren?”

Dette er gode spørsmål til skriftstudiet vårt hjemme. De er også utmerkede spørsmål for å starte en søndagsklasse i kirken. Vi forbedrer vår undervisning i kirken på søndag ved å forbedre vår læring hjemme i løpet av uken. “Den som taler og den som mottar, forstår hverandre [derfor], og begge blir oppbygget og fryder seg sammen” i søndagsklassene våre.”10

Her er noen vers Ånden har innprentet i mitt sinn fra denne ukens studium av Mormons bok:

  • Nephi befalte Jakob å “ta vare på disse platene og overlevere dem … fra generasjon til generasjon. Og hvis det var hellig forkynnelse eller … åpenbaring … eller profetier”, skulle Jakob “gravere … [dem] på disse platene … for [deres] folks skyld.”11

  • Jakob vitnet senere: “Vi gransker [Skriftene], … Og når vi har alle disse vitnesbyrd, får vi et håp, og vår tro blir urokkelig.”12

Disse versene fikk meg altså til å huske hva Nephi tidligere hadde sagt om messingplatene:

“Og vi hadde hentet opptegnelsene … og vi hadde gransket dem og funnet ut at de var …av stor verdi for oss da vi kunne bevare Herrens bud for våre barn.

Derfor hadde Herren en vis hensikt med at vi skulle ha dem med oss på vår reise i villmarken til det lovede land.”13

Hvis det var visdom i at Lehi og hans familie skulle ha Skriftene, er det like mye visdom for oss i dag. Skriftenes store verdi og åndelige kraft fortsetter med uforminsket styrke i vårt liv i dag.

Aldri har noe folk i historien hatt tilgang til Mormons bok og andre hellige skrifter som vi nyter godt av i dag.14 Jo, Lehi og familien hans ble velsignet med å bære messingplatene med seg, men de hadde ikke noe eksemplar til hvert telt! Det viktigste eksemplaret av Mormons bok er vårt personlige eksemplar. Det er det eksemplaret vi leser.

I Lehis syn om livets tre lærte Lehi oss hvor viktig personlig erfaring med Guds kjærlighet er. Etter at han spiste av frukten, så Lehi sin hustru Sariah og sine sønner Nephi og Sam et lite stykke borte.

“De sto som om de ikke visste hvor de skulle gå …

Jeg vinket til dem,” sa Lehi, “og sa også til dem med høy røst at de skulle komme til meg og spise av den frukt som var mer ettertraktelsesverdig enn all annen frukt.

Og … de kom til meg og spiste av frukten.”15

Jeg elsker Lehis eksempel på bevisst barneoppdragelse. Sariah, Nephi og Sam levde et godt og rettferdig liv. Men Herren hadde noe bedre, noe søtere i vente for dem. De visste ikke hvor de kunne finne det, men det gjorde Lehi. Han ropte derfor til dem “med høy røst” om å komme til livets tre og spise av frukten selv. Hans veiledning var tydelig. Det var ikke rom for misforståelse.

Jeg er et produkt av en lignende form for bevisst barneoppdragelse.16 Da jeg var en ung gutt, kanskje 11 eller 12 år gammel, spurte mor meg: “Mark, vet du selv, ved Den hellige ånd, at evangeliet er sant?”

Spørsmålet hennes overrasket meg. Jeg hadde alltid prøvd å være en “snill gutt”, og jeg trodde at det var nok. Men i likhet med Lehi visste moren min at det var behov for noe mer. Jeg måtte handle og få vite det selv.

Jeg svarte at jeg ennå ikke hadde hatt denne opplevelsen. Og hun virket ikke overrasket i det hele tatt over svaret mitt.

Så sa hun noe jeg aldri har glemt. Jeg husker ordene hennes den dag i dag: “Vår himmelske Fader ønsker at du selv skal vite det. Men du må gjøre en innsats. Du må lese Mormons bok og be for å få vite det ved Den hellige ånd. Vår himmelske Fader vil besvare bønnene dine.”

Jeg hadde aldri lest Mormons bok. Jeg trodde ikke jeg var gammel nok til å gjøre det. Men mor visste bedre.

Spørsmålet hennes tente et ønske om å få vite det selv.

På soverommet som jeg delte med to av brødrene mine, slo jeg hver kveld på lyset over sengen og leste et kapittel i Mormons bok. Og så da jeg slo av lyset, skled jeg ut av sengen og gikk ned på knærne og ba. Jeg ba mer oppriktig og med større ønske enn jeg noensinne hadde hatt før. Jeg ba min himmelske Fader innstendig om å la meg få vite om Mormons bok er sann.

Siden jeg begynte å lese Mormons bok, følte jeg at vår himmelske Fader var klar over innsatsen min. Og jeg følte at jeg betydde noe for ham. Mens jeg leste og ba, kom behagelige og fredelige følelser over meg. Kapittel for kapittel ble troens lys sterkere i min sjel. Med tiden innså jeg at disse følelsene var bekreftelser på sannheten fra Den hellige ånd.17 Jeg fikk selv vite at Mormons bok er sann og at Jesus Kristus er verdens Frelser. Jeg er så takknemlig for min mors inspirerte oppfordring.

Denne opplevelsen med å lese Mormons bok som gutt, innledet et skriftstudiemønster som fortsetter å velsigne meg den dag i dag. Jeg leser fremdeles Mormons bok og kneler i bønn. Og Den hellige ånd bekrefter dens sannheter om og om igjen.

Nephi sa det så riktig. Herren hadde en vis hensikt med at vi skulle ha Skriftene med oss gjennom hele livet. Mormons bok er “sluttstenen” som gjør denne evangelieutdelingen forskjellig fra alle tidligere evangelieutdelinger. Når vi studerer Mormons bok og følger den levende profeten, blir det ikke noe personlig frafall i vårt liv.18

Oppfordringen om å komme til livets tre ved å holde fast ved Guds ord er ikke bare en invitasjon fra Lehi til hans familie, og det er ikke bare en oppfordring fra min mor til meg om å lese og be angående Mormons bok. Det er også en oppfordring fra vår profet, president Russell M. Nelson, til hver og en av oss.

“Jeg lover at når dere med bønn studerer Mormons bok hver dag, vil dere ta bedre avgjørelser – hver dag. Jeg lover at når dere grunner på det dere studerer, vil himmelens sluser åpnes, og dere vil motta svar på deres egne spørsmål og veiledning for deres eget liv.”19

Det er min bønn at det å lese Mormons bok i år vil være en glede og en velsignelse for hver enkelt av oss, og vil bringe oss stadig nærmere Frelseren.

Vår himmelske Fader lever. Jesus Kristus er vår Frelser og Forløser. Mormons bok inneholder hans ord og formidler hans kjærlighet. President Russell M. Nelson er Herrens levende profet på jorden i dag. Jeg vet at disse tingene er sanne på grunn av Den hellige ånds bekreftende vitne, et vitne jeg først mottok mens jeg leste Mormons bok som gutt. I Jesu Kristi navn. Amen.

Noter

  1. Lære og pakter 64:33.

  2. “Det nye hjemme-sentrerte, Kirke-støttede integrerte pensumet har potensial til å utløse familienes kraft, når hver enkelt familie konsekvent og nøye bruker det til å omforme sitt hjem til et troens tilfluktssted. Jeg lover deg at hvis du flittig arbeider for å ombygge ditt hjem til et senter for læring i evangeliet, vil dine sabbatsdager over tid virkelig bli en lyst. Dine barn vil være ivrige etter å lære og etterleve Frelserens læresetninger, og den ondes innflytelse i ditt liv og ditt hjem vil avta. Endringene i din familie vil bli betydelige og vedvarende” (Russell M. Nelson, “Bli eksemplariske siste dagers hellige”, Liahona, nov. 2018, 113).

  3. “Sannelig, sannelig, sier jeg deg, jeg vil gi deg av min Ånd som skal opplyse ditt sinn, som skal fylle din sjel med glede” (Lære og pakter 11:13).

  4. “Evangelieutdelinger er tidsperioder da Herren har minst én bemyndiget tjener på jorden som bærer det hellige prestedømme med tilhørende nøkler, og som har guddommelig myndighet til å gi evangeliet til jordens befolkning” (Topics and Questions, “Dispensations,” Gospel Library).

  5. Se Moses 5:12–16.

  6. Profeten Daniel så vår tid, vår evangelieutdeling, da han tydet Nebukadnesars drøm. Jesu Kristi Kirke av Siste Dagers Hellige er stenen i denne drømmen, revet løs fra fjellet, men ikke med hender, som ruller frem for å fylle hele jorden (se Daniel 2:34–35, 44–45; Lære og pakter 65:2).

  7. “Gud Faderen og Jesus Kristus kalte på profeten Joseph Smith til å være denne evangelieutdelings profet. Alle guddommelige krefter fra foregående utdelinger skulle gjengis gjennom ham. Denne utdelingen i tidenes fylde ville ikke være begrenset mht. tid eller sted. Den ville ikke ende i frafall, og det ville fylle verden” (Russell M. Nelson, “Innsamlingen av det adspredte Israel”, Liahona, nov. 2006, 79–80).

  8. Russell M. Nelson, “Innledende kommentarer”, Liahona, nov. 2018, 8.

  9. Se “Omvendelse er vårt mål”, Kom, følg med meg – for hjem og kirke: Mormons bok 2024, v.

  10. Lære og pakter 50:22; se også vers 17–21.

  11. Jakobs bok 1:3–4.

  12. Jakobs bok 4:6.

  13. 1 Nephi 5:21–22.

  14. Det ble nylig bekjentgjort at 200 millioner eksemplarer av Mormons bok har blitt distribuert i denne evangelieutdeling. Det er virkelig bemerkelsesverdig. Mormons bok har nå blitt oversatt til 113 språk, med 17 nye oversettelser under utarbeidelse. For en velsignelse det er å ha Mormons bok på trykk, digitalt, som lydfil, video og i andre formater. (Se Ryan Jensen, “Church Distributes 200 Millionth Copy of the Book of Mormon”, Church News, 29. des. 2023, thechurchnews.com.)

  15. 1 Nephi 8:14–16; uthevelse tilføyd.

  16. “Den sterkeste åndelige innflytelsen i et barns liv er det gode eksempelet fra kjærlige foreldre og besteforeldre som trofast holder sine egne hellige pakter. Bevisste foreldre underviser sine barn om tro på Herren Jesus Kristus, slik at de også ‘kan vite hvilken kilde de kan se hen til for å få forlatelse for sine synder’ [2 Nephi 25:26]. Likegyldig og inkonsekvent overholdelse av paktene fører til åndelig skade. Den åndelige skaden er ofte størst på våre barn og barnebarn” (Kevin W. Pearson, “Er du fortsatt villig?”, Liahona, nov. 2022, 69).

  17. Se Lære og pakter 6:22–24.

  18. Profeten Joseph Smith sa: “Jeg fortalte brødrene at Mormons bok var den mest korrekte av alle jordens bøker, sluttstenen i vår religion, og at en mann ville komme nærmere Gud ved å følge dens forskrifter enn ved å følge noen annen bok” (i innledningen til Mormons bok).

  19. Se Russell M. Nelson, “Mormons bok: Hvordan ville livet ditt ha vært uten den?”, Liahona, nov. 2017, 62–63.