2011
Tiondets välsignelser
Juni 2011


Budskap från första presidentskapet

Tiondets välsignelser

Bild
President Henry B. Eyring

Guds avsikt med att ge oss bud är att välsigna oss. Han vill ge oss evigt liv, den största av alla hans gåvor (se L&F 14:7). För att få gåvan att bo hos honom för evigt i familjer i celestiala riket måste vi kunna följa det rikets lagar (se L&F 88:22).

Han har gett oss bud under det här livet som hjälper oss utveckla den förmågan. Tiondelagen är ett av dessa förberedande bud. Lagen säger att vi ska ge en tiondel av hela vår inkomst till Herren. Det är så enkelt att ett barn kan förstå det. Jag har sett barn ge biskopen ett tiondekuvert innehållande en tiondel av slantarna de har förtjänat.

En av välsignelserna med att betala ett fullt tionde är att vi utvecklar tro till att följa en högre lag. För att kunna leva i celestiala riket måste vi följa helgelselagen. Där måste vi kunna känna att allt vi är och allt vi har tillhör Gud.

Det finns minst tre sätt varpå ett fullt tionde i det här livet förbereder oss för att känna det vi behöver känna för att kunna ta emot det eviga livets gåva.

För det första: När vi betalar vårt tionde till kyrkan utgjuter vår himmelske Fader välsignelser över oss. Alla som konsekvent har betalat ett fullt tionde vet att det är så. Välsignelserna är ibland andliga och ibland timliga. De ges i Herrens tid och i enlighet med det han vet är bäst för oss.

När välsignelserna kommer stärks vår tro på att Gud är källan till allt som är gott i vårt liv. Det blir lättare att se att helgelse helt enkelt bekräftar sanningen att alla Guds skapelser är hans. Det gör att vi känner tacksamhet över att han bara ber oss om tio procent av det han redan har gett oss. Vi blir bättre förberedda för att följa helgelselagen när det kommer att krävas av oss.

För det andra: Alla vi som konsekvent har betalat ett fullt tionde känner större tilltro till att be Gud om det som vi och vår familj behöver. Han har utlovat välsignelser som är större än vi kan ta emot när vi har varit trofasta mot vårt förbund att betala vårt tionde (se Mal 3:10). En av tiondets stora välsignelser är alltså tilltro till vad framtiden har i beredskap. Oavsett vilka omständigheter vi befinner oss i kommer allt att ordna sig till det bästa. När vi håller våra löften så håller han sina. En känsla av frid är en av de stora välsignelserna som kommer av att betala ett fullt tionde. De som har följt tiondebudet kan vittna om att denna fridens välsignelse är verklig och dyrbar.

För det tredje: De som betalar tionde känner större kärlek till Gud och till alla Guds barn. Denna ökade kärlek kommer av att man förstår hur Fadern använder tiondet vi ger för att välsigna människor i den här världen och i evigheten.

Genom sina bemyndigade tjänare använder han tiondet med stor omsorg. Tiondebetalaren hjälper Herren bygga tempel, där familjer kan beseglas för evigheten. Tiondebetalaren hjälper honom föra evangeliet till människor överallt. Tiondebetalaren hjälper honom avhjälpa hunger och lidande på sitt eget sätt genom sina tjänare. Alla dessa tjänare kan berätta hur deras kärlek ökade därför att tiondet användes till att välsigna människor. Det kan också den trofasta tiondebetalaren.

Det är många månader kvar till tiondeavräkningen. Jag ber att du och din familj ska börja nu med att planera och förbereda er för de välsignelser som Gud utgjuter över alla som kan förkunna för honom att de betalar ett fullt tionde.

Foto Robert Casey

Illustrationer Steve Kropp