2016
Til erindring af Frelseren
July 2016


Til erindring af Frelseren

Der er store velsignelser ved at erindre Jesus Kristus ved at deltage i nadveren.

Billede
sacrament cup

Illustrationer: Kevin Keele

Hver uge er vi velsignet med muligheden for at deltage i nadveren, når vi kommer i kirke. Det er faktisk en af de væsentligste årsager til at gå i kirke om søndagen. Men ved I, hvorfor nadveren er så vigtig? Der er en ting, vi lover, der gør det til en af de vigtigste og helligste ordinancer i Kirken – at erindre Jesus Kristus.

Tænk over, at erindringen af Frelseren er en væsentlig del af nadverbønnerne. I dem lover vi, at vi »altid [at] erindre ham« (L&P 20:77, 79), ikke bare om søndagen, men altid. Når vi altid erindrer Frelseren, vil vores liv afspejle hans standarder og lære, og vi vil opleve en mægtig og styrkende indflydelse i vores liv.

Sådan hjalp erindringen en ung mand

Billede
Alma the Younger and an angel

Da en Guds engel fx kaldte Alma den Yngre til omvendelse, faldt Alma om på jorden og kunne hverken tale eller røre sig i flere dage. I den tid blev han plaget ved erindringen om sine synder, men han »erindrede … at have hørt [s]in far profetere … angående en Jesus Kristus, Guds Søn, som skulle komme for at sone for verdens synder.« Så sagde han: »Se, da mit sind greb fat om denne tanke, råbte jeg i mit hjerte: O Jesus, du Guds Søn, hav barmhjertighed med mig, som er i bitterheds galde og er omsluttet af dødens evigtvarende lænker. Og se nu, da jeg tænkte dette, kunne jeg ikke mere erindre mine smerter« (Alma 36:17-19).

Alene tanken om Kristus førte til, at Alma bad om nåde, som lettede hans skyldfølelse og smerte og hjalp ham til at omvende sig. Som Alma kan vi vende vores liv til Kristus og opleve den lykke, der følger af at efterleve evangeliet. Det begynder med vores valg om at erindre Jesus Kristus og kraften i hans forsoning.

Her er fem andre velsignelser, der følger af at holde løftet om altid at erindre Frelseren.

  1. Hans Ånd vil være hos os

    Når I deltager i nadveren om søndagen, mindes I om løftet om, at dersom I erindrer Kristus, holder hans befalinger og tager hans navn på jer, kan I altid have hans Ånd hos jer. I en verden fuld af udfordringer, er det let at fare vild. Men har I Helligånden med jer, kan I »ved Helligåndens kraft … kende sandheden af alt« (Moro 10:5). Herrens Ånd kan være jeres vejleder og velsigne jer med vejledning og beskyttelse.

  2. Han kan give os styrken til at modstå fristelse

    Vores bedste og mest sikre forsvar mod fristelse er vores tro på Jesus Kristus (se Alma 37:33). Når vi har fokus på Kristus, genkender vi Satans løgne og opdager hans forsøg på at bedrage os. Eftersom Jesus mødte fristelsen uden nogensinde at give efter for den, kan vi stole på ham, når vi møder fristelser. Nefi belærte om, at de, der holder fast ved Guds ord, aldrig skulle »fortabes, ej heller kunne Modstanderens fristelser og brændende pile overvælde dem« (1 Ne 15:24). Når vi erindrer Frelseren og hans lære, kan han løfte og styrke os mod fristelser.

  3. Hans eksempel er en vejledning for os

    Jesus siger ikke blot, hvor vi skal gå hen for at få evigt liv, han viser vejen. Han sagde: »Jeg er vejen og sandheden og livet« (Joh 14:6). Kristus er det fuldkomne eksempel. Da Jesus gik omkring på jorden underviste han om og udviste kærlighed, mildhed, ydmyghed og medfølelse. Han brugte sin tid på at undervise, tjene og elske andre.

    I alt, han gjorde, adlød han sin Faders vilje (se Joh 5:30). I alting har Frelseren vist et eksempel på, hvordan vi bør leve, og han opfordrer os alle til at følge hans eksempel.

    Befinder I jer nogensinde i en situation, hvor I ikke ved, hvor I skal gå hen, eller hvad I skal gøre, så husk Frelseren. Han sagde: »Jeg er verdens lys. Den, der følger mig, skal aldrig vandre i mørket, men have livets lys« (Joh 8:12).

  4. Han kan hjælpe os med at tjene andre

    Billede
    Jesus Christ

    Jesus satte altid andres behov foran sine egne. Han »færdedes overalt og gjorde vel« (ApG 10:38). Han helbredte de syge og hjalp folk omkring sig. Når vi erindrer Jesus, husker vi også den uselviske tjeneste, der prægede hans liv. Vi husker også, at han har bedt os om at tjene ham ved at tjene andre. »Når I er i jeres medmenneskers tjeneste, er I blot i jeres Guds tjeneste« (Mosi 2:17).

    Herren vil åbne jeres øjne, så I kan se, hvem omkring jer, der har brug for jeres hjælp. I vil også blive vejledt til, hvordan I bedst kan hjælpe dem. Jeres liv vil blive lykkeligere og mere meningsfyldt, når I tjener andre venligt i små og enkle ting. Tjeneste giver en følelse af fred og glæde i livet.

  5. Vi kan omvende os

    Vi kan alle komme til kort, når det gælder at holde buddene, selv når vi oprigtigt prøver, men takket været Jesu Kristi liv og mission, er der en vej tilbage.

    Erindring af Jesus Kristus minder os om omvendelsens gave, som vi har fået tilbudt gennem hans sonoffer. Jesus opfordrer os alle til at omvende os, og vi oplever glæde, når vi vender os fra synd og til ham. Når vi har et oprigtigt ønske om at ændre os og holde buddene, lover Herren: »Den, der har omvendt sig fra sine synder, ham er de tilgivet, og jeg, Herren, husker ikke mere på dem« (L&P 58:42).

    Når I deltager i nadveren, lover I altid at erindre Frelseren. Jo mere I har Kristus i tankerne, jo mere central bliver han i jeres liv, og jo mere vil han lede og vejlede jer til at nå jeres fulde potentiale. Det vil altid velsigne jer altid at erindre Frelseren.