Generalkonferenser
Tillförsikt genom förbund med Jesus Kristus
Generalkonferensen i april 2024


Tillförsikt genom förbund med Jesus Kristus

När vi inträder i Herrens hus beger vi oss iväg på en helig resa för att lära oss att bli högre och heligare lärjungar till Kristus.

Mina älskade bröder och systrar, min bön är att vi må bli andligt förnyade av de inspirerade budskapen från våra ledare den här helgen och glädjas åt det jag älskar att kalla ”tillförsikt genom förbund med Jesus Kristus”. Denna tillförsikt är den tysta men ändå fasta förvissningen om att vi får ta emot de välsignelser Gud lovar dem som håller sina förbund, och den behövs så väl i vår tids prövande omständigheter.

Byggandet av nya Herrens hus över hela världen under president Russell M. Nelsons inspirerade ledarskap har orsakat stor fröjd bland kyrkans medlemmar och tjänar som en viktig symbol för utvidgandet av Herrens rike.

När jag reflekterade över min förunderliga upplevelse vid invigningen av Feather Rivers tempel i Kalifornien förra oktober undrade jag om vi ibland uppslukas av glädjen över att få nya tempel i våra städer och samhällen och försummar det heligare syftet med de högtidliga förbund vi ingår i templet.

Inristad på framsidan av varje tempel finns en högtidlig förkunnelse: ”Helgat åt Herren.”1 Dessa inspirerade ord är en tydlig uppmaning om att när vi inträder i Herrens hus beger vi oss på en helig resa för att lära oss att bli högre och heligare lärjungar till Kristus. När vi ingår förbund i helighet inför Gud och lovar att följa Frälsaren, får vi kraft att förändra hjärtat, förnya anden och fördjupa vår relation med honom. En sådan strävan helgar själen och skapar ett heligt band till Gud och Jesus Kristus, vilka lovar att vi kan ärva det eviga livets gåva.2 Resultatet av denna heliga resa är att vi får en heligare och högre tillförsikt i våra vardagliga liv inom de förbund vi ingått genom Jesus Kristus.

En sådan tillförsikt är höjdpunkten i vårt gudomliga band till Gud och kan stärka vår hängivenhet till och tacksamhet för Jesus Kristus och hans försoningsoffer. Den stärker vår förmåga att älska och tjäna andra och stärker själen så att vi kan leva i en ohelig värld som blir alltmer mörk och nedslående. Den ger oss kraft att övervinna de frön av tvivel och förtvivlan, rädsla och frustration, bedrövelse och hopplöshet som fienden försöker pressa djupt in i hjärtat, särskilt när livet är hårt, prövningarna långdragna eller omständigheterna svåra. En biblisk vers ger oss alla ett gott råd när vi ställs inför de hårda vindar som är dagens prövningar: ”Så kasta inte bort er frimodighet, den ger stor lön.”3

Kära bröder och systrar, de som uppnår verklig frimodighet i de förbund som ingås i Herrens hus genom Jesus Kristus besitter en av de mäktigaste krafterna vi kan få tillgång till i det här livet.

När vi har studerat Mormons bok i Kom och följ mig det här året har vi bevittnat hur Nephi så vackert exemplifierade kraften i den här sortens tillförsikt i förbunden genom sin trofasthet när han mötte bakslag och utmaningar, som att hämta plåtarna så som Herren hade befallt. Trots att Nephi kände stor sorg över Lamans och Lemuels rädsla och brist på tro fortsatte han att vara säker på att Herren skulle överlämna plåtarna till dem. Han sa till sina bröder: ”Så sant Herren lever, och så sant vi lever, ska vi inte gå ner till vår far i vildmarken förrän vi har utfört det som Herren har befallt oss.”4 Tack vare sin tillit till Herrens löfte kunde Nephi utföra det han hade blivit befalld att göra.5 Senare, i sin syn, fick Nephi se vilket inflytande denna slags tillförsikt kan ha och skrev: ”Jag, Nephi, såg att Guds Lamms kraft föll över de heliga i Lammets kyrka och över Herrens förbundsfolk … och de var beväpnade med rättfärdighet och med Guds kraft i stor härlighet.”6

Jag har med egna ögon sett Herrens kärleksfulla löften och kraft flöda in i Guds barns liv och ge dem styrka att möta livets omständigheter. Häromdagen kom min fru hem från ett besök i templet och berättade hur djupt hon hade berörts av det hon upplevde där. När hon kom in i Herrens hus såg hon en man i rullstol som mycket långsamt tog sig fram och en kvinna som med stora svårigheter gick med käpp, som båda modigt kom för att dyrka Herren i hans hus. När min fru kom in i utrymmet för inledande förrättningar såg hon en rar syster som saknade en arm – och bara hade en del av den andra armen – älskvärt och celestialt utföra alla uppgifter hon fick.

När min fru och jag pratade om den upplevelsen kom vi fram till att endast ren och uppriktig tillförsikt till de eviga löften som Gud ger oss genom de heliga förbund som ingås med honom i hans hus kunde få dessa underbara Kristi lärjungar att åka hemifrån denna mycket kalla dag, trots sina personliga omständigheter.

Mina kära vänner, om vi kunde äga en enda sak – en enda sak vi kunde föra vidare till våra barn och barnbarn som skulle hjälpa dem var och en i deras framtida prövningar och svårigheter – så skulle det vara tillförsikt till de förbund som ingås genom Jesus Kristus. En sådan gudomlig ägodel hjälper dem att leva så som Herren lovade sina trofasta efterföljare: ”Mina lärjungar ska stå på heliga platser och ska inte rubbas.”7

Hur får vi sådan tillförsikt genom Jesus Kristus? Den kommer genom ödmjukhet, genom att vi fokuserar på Frälsaren i våra liv, efterlever Jesu Kristi evangeliums principer, tar emot frälsningens och upphöjelsens förrättningar och ärar de förbund vi ingår med Gud i hans heliga hus.

I sina avslutande ord under generalkonferensen i oktober 2019 påminde vår käre profet oss om ett viktigt steg för att få tillförsikt genom förbund, med orden: ”För att bli värdig att komma in i Herrens hus krävs en hel del personlig andlig förberedelse … Personlig värdighet innebär att man i sinne och hjärta är fullkomligt omvänd till att vara mer som Herren, att vara en ärlig medborgare, att vara ett bättre exempel och att vara en heligare person.”8 Om vi därför gör ändringar i vår förberedelse för att komma till templet så förändrar vi vår upplevelse i templet, vilket förändrar våra liv utanför templet. ”Då ska din självtillit växa sig stark i Guds närhet, och läran om prästadömet ska falla över din själ som himlens dagg.”9

En biskop jag känner kallar inte den äldsta klassen i Primär en ”primärklass” utan en ”tempelförberedande” klass. I januari låter biskopen klassmedlemmarna och deras lärare komma till hans kontor där de pratar om hur de kommer att ägna hela året åt att förbereda sig för att komma till templet. Biskopen tar sig tid att gå igenom de tillämpliga frågorna i en tempelrekommendationsintervju, och de tas sedan upp i deras primärlektioner. Han uppmanar barnen att vara förberedda så att de när de kommer till biskopens kontor ett år senare känner tillförsikt, tillförsikt genom förbund, redo att få en tempelrekommendation och besöka Herrens hus. Det här året hade biskopen fyra unga flickor som var så förväntansfulla, förberedda och fulla av tillförsikt inför sitt tempelbesök att de ville att biskopen skulle skriva ut deras rekommendationer på nyårsdagen kl. 00.01.

Förberedelse är inte bara till för dem som ska besöka templet för första gången. Vi bör alla ständigt förbereda oss för att besöka Herrens hus. En stav jag känner till har som motto: ”Home centered, Church supported, and temple bound” [Hemcentrerad, med stöd av kyrkan och på väg till templet]. Det engelska ordet bound10 är ett intressant ord eftersom det betyder på väg mot en destination, men det betyder också fäst vid eller säkrad till, beslutsam, bestämd och säker. Så genom att vara ”temple bound” är vi säkrade till Frälsaren och får rätt vägledning och stabilitet samtidigt som vi ser till att ha tillförsikt genom förbund med Jesus Kristus. Därför bör vi alla medvetet förbättra en sådan säker förankring genom att boka in vårt nästa besök till Herren i hans heliga hus, vare sig templet är nära eller långt bort.11

Vår käre profet, Russell M. Nelson, påminde oss om dessa avgörande principer när han sa: ”Templet står i centrum när det gäller att stärka vår tro och vår andliga styrka eftersom Frälsaren och hans lära är själva hjärtat i templet. Allt som lärs ut i templet, genom undervisning och genom Anden, ökar vår kunskap om Jesus Kristus. Hans grundläggande förrättningar knyter oss till honom genom heliga prästadömsförbund. När vi sedan håller våra förbund ger han oss sin helande och stärkande kraft. Och vi kommer verkligen att behöva hans kraft under kommande dagar!”12

Frälsaren vill att vi förbereder oss för att förstå, med stor klarhet, precis hur vi ska handla när vi ingår förbund med vår himmelske Fader i hans namn. Han vill att vi förbereder oss för att uppleva våra privilegier, löften och ansvar – att vi ska förbereda oss för att få andliga insikter och nödvändiga uppvaknanden i det här livet. Jag vet att när Herren ser om så bara en gnutta önskan eller en gnista av rättfärdig ansträngning i vår villighet att fokusera på honom och de förrättningar och förbund vi ingår i hans hus, så välsignar han oss, på sitt fullkomliga sätt, med de underverk och den ömma barmhärtighet vi behöver.

Det är i Herrens hus som vi kan förvandlas på högre och heligare sätt. Så, när vi går ut från templet, förvandlade av vårt hopp om förbundens löften, rustade med kraft från höjden, tar vi templet med oss in i våra hem och liv. Jag försäkrar er om att när vi har Anden i Herrens hus inom oss så förändras vi, fullständigt.

Vi har också lärt oss i templet att om vi vill att Herrens Ande inte ska hållas tillbaka i våra liv så kan vi helt enkelt inte och får inte ha ovänliga känslor mot någon. När vi ger plats i våra hjärtan eller sinnen för ovänliga känslor eller tankar leder det till ovänliga ord och handlingar, vare sig på sociala medier eller i våra hem, och det får Herrens Ande att dra sig undan våra hjärtan. Så kasta inte bort er frimodighet, utan låt hellre er självtillit växa sig stark.

Den tilltagande takten i det pågående tempelbyggandet kommer att fortsätta hänföra, inspirera och välsigna oss. Men än viktigare är att när vi gör förändringar i vår förberedelse för att komma till templet så förändrar vi vår upplevelse i templet, vilket förändrar våra liv utanför templet. Må denna förvandling fylla oss med tillförsikt om våra heliga förbund som ingåtts med Gud genom Jesus Kristus. Gud lever, Jesus är vår Frälsare och detta är hans återställda kyrka på jorden. Jag förkunnar vördnadsfullt dessa sanningar i vår Frälsare Jesu Kristi heliga namn, amen.