Generalkonferenser
Be, han är där
Generalkonferensen i april 2024


Be, han är där

Jag uppmanar dig att be om att få veta att din himmelske Fader är där, be om att få växa för att bli som han och be om att få visa hans kärlek till andra.

Bröder och systrar, jag känner glädje i att svara på en maning att tala till barnen!

Flickor och pojkar, var ni än är i världen vill jag dela något med er.

Vår himmelske Fader älskar dig! Du är hans barn. Han känner dig. Han vill välsigna dig. Jag ber av hela mitt hjärta att du får känna hans kärlek.

Tycker du om att få gåvor? Jag vill tala med dig om en väldigt speciell gåva som vår himmelske Fader har gett dig för att hjälpa dig. Det är bönens gåva. Vilken välsignelse bönen är! Vi kan prata med vår himmelske Fader när som helst, var som helst.

Bild
Jesus med barn.

När Jesus var på jorden lärde han oss att be. Han sa: ”Be och ni ska få.”1

Vilka gåvor kan du be om? Det finns många, men i dag vill jag berätta om tre:

  1. Be om att få veta.

  2. Be om att få växa.

  3. Be om att få visa.

Låt oss prata om var och en.

För det första, be om att få veta

Vad behöver du veta?

Det finns en sång om bön som primärbarn sjunger över hela världen. Den börjar med en fråga. Vet du vilken sång det är? Om jag var riktigt modig skulle jag sjunga den för dig!

”Himmelske Fader, är du alltid där? Hör du vart barn som ber till dig från jorden här?”2

Hur kan du veta att vår himmelske Fader verkligen är där fast du inte kan se honom?

President Russell M. Nelson har uppmanat dig att ”utgjuta ditt hjärta till din himmelske Fader … Och lyssna sedan!”3 Lyssna till det du känner i hjärtat och till de tankar som kommer till dig.4

Vår himmelske Fader har en förhärligad kropp av kött och ben och är din andes Fader. Eftersom vår himmelske Fader har all makt och vet allt kan han se alla sina barn5 och kan höra och besvara varje bön. Du kan få veta för egen del att han är där och att han älskar dig.

När du vet att din himmelske Fader finns och att han älskar dig kan du leva med mod och hopp! ”Be, han är där. Tala, han lyssnar.”6

Har du någonsin känt dig ensam? En dag när vårt barnbarn Ashley var sex år gammal var hon den enda som inte hade en vän att leka med på skolgården. När hon stod där och kände sig oviktig och osynlig fick hon en specifik tanke: ”Vänta! Jag är inte ensam! Jag har Kristus!” Ashley knäföll mitt på skolgården, lade armarna i kors och bad till sin himmelske Fader. När hon öppnade ögonen stod en flicka i hennes egen ålder där och frågade om hon ville leka. Ashley lärde sig: ”Vi är viktiga för Herren, och vi är aldrig riktigt ensamma.”

Ibland vill du kanske veta varför något svårt händer i ditt liv eller varför du inte har fått en välsignelse du har bett om. Ofta är den bästa frågan till din himmelske Fader inte varför utan vad.

Minns du när Nephi och hans familj var hungriga när de reste i vildmarken? När Nephi och hans bröder gick för att jaga mat gick Nephis båge sönder. Men han frågade inte varför.

Bild
Nephi frågar Lehi om var han kan hitta mat.

Nephi gjorde en ny båge och frågade sin pappa Lehi vart han kunde gå för att skaffa mat. Lehi bad, och Herren visade dem vart Nephi kunde gå.7 Din himmelske Fader vägleder dig när du frågar honom vad du kan göra och vad du kan lära dig.

För det andra, be om att få växa

Vår himmelske Fader vill hjälpa dig att växa! Han älskar oss så mycket att han sände sin son Jesus Kristus att visa oss hur vi ska leva.8 Jesus led, dog och uppstod så att vi kan bli förlåtna för våra synder och växa för att bli mer som han.

Vill du växa i tålamod eller i ärlighet? Vill du växa i en färdighet? Du kanske är blyg och vill växa i mod. ”Be, han är där”!9 Genom hans Ande kan ditt hjärta förändras och du kan få styrka.

Min nya vän Jonah skrev: ”Jag känner mig ofta nervös på vägen till skolan på morgonen. Jag oroar mig för saker som att komma för sent, glömma något och för prov. När jag var tio började jag be medan jag åkte till skolan med mamma. Jag ber om den hjälp jag behöver, och jag ber för min familj också. Jag tänker också på det jag är tacksam för. [Att be till min himmelske Fader] har hjälpt mig. Ibland känner jag inte någon lättnad när jag kliver ur bilen, men när jag väl kommer in i klassrummet känner jag frid.”10

Jonahs tro växer när han ber varje dag och sedan går framåt.

För det tredje, be om att få visa

Du kan be om hjälp att visa andra vår himmelske Faders kärlek.11 Genom sin Ande hjälper din himmelske Fader dig att lägga märke till någon som är ledsen som du kan trösta. Han kan hjälpa dig att visa hans kärlek genom att förlåta någon. Han kan ge dig mod att tjäna någon och berätta att han eller hon är ett barn till Gud. Du kan hjälpa andra att lära känna och älska Jesus och vår himmelske Fader liksom du gör.12

I hela mitt liv har jag bett om att min pappa skulle bli medlem i Jesu Kristi Kyrka av Sista Dagars Heliga. Redan som liten flicka visste jag hur många välsignelser han kunde få. Vår familj skulle kunna få välsignelsen av att beseglas för evigt. Min familj, mina vänner och jag bad ofta för honom, men han blev inte medlem i kyrkan. Vår himmelske Fader tvingar ingen att göra ett visst val.13 Han kan sända oss svar på våra böner på andra sätt.

Bild
President Porter med sina föräldrar och syskon.

När jag var gammal nog fick jag min patriarkaliska välsignelse. I välsignelsen sa patriarken att det bästa jag kunde göra för att hjälpa min familj att få vara tillsammans i himlen var att vara ett exempel på Jesu Kristi evangelium. Det var vad jag kunde göra!

Min pappa blev 86 år gammal. Fem dagar efter hans död fick jag en helig känsla av glädje. Min himmelske Fader lät mig veta genom sin Ande att min pappa ville ta emot Jesu Kristi evangeliums välsignelser. Jag glömmer aldrig dagen då jag knäföll vid altaret i templet med min syster och mina bröder för att beseglas till mina föräldrar. Jag hade börjat be om den här välsignelsen när jag gick i Primär, och jag tog emot den när jag hade fått barnbarn.

Du kanske ber om välsignelser för din familj och andra du älskar. Ge inte upp! Vår himmelske Fader visar dig vad du kan göra.

Berätta för din himmelske Fader vad du har på hjärtat.14 När du ber uppriktigt om hans hjälp får du ta emot hans Ande som leder dig.15 När du ber varje dag fylls du av kärlek till din himmelske Fader och Jesus Kristus. Det hjälper dig att vilja följa dem hela livet!

Tänk dig vad som skulle hända om alla barn i Afrika, Sydamerika, Asien, Europa, Nordamerika och Australien bad varje dag. Hela världen skulle välsignas med mer av Guds kärlek!

Bild
Barn som ber runtom i världen.

Jag uppmanar dig att be om att få veta att din himmelske Fader är där, be om att få växa för att bli som han och be om att få visa hans kärlek till andra. Jag vet att han lever och älskar dig. ”Be, han är där.” I Jesu Kristi heliga namn, amen.