Generalkonferenser
Res dig, han kallar på dig
Generalkonferensen i april 2024


Res dig, han kallar på dig

Evangeliet är inte ett sätt att undvika utmaningar och problem utan en lösning som stärker vår tro och lär oss att hantera dem.

För en tid sedan frågade jag min fru: ”Kan du säga varför vi, såvitt jag minns, aldrig har haft några större problem?”

Hon såg på mig och sa: ”Visst! Jag ska säga varför vi aldrig har haft några större problem – det är för att du har ett väldigt kort minne!”

Hennes snabba och smarta svar fick mig återigen att inse att även om vi lever efter Jesu Kristi evangelium så tar det inte bort den smärta och de prövningar som är nödvändiga för att vi ska utvecklas.

Evangeliet är inte ett sätt att undvika utmaningar och problem utan en lösning som stärker vår tro och lär oss att hantera dem.

Jag fick en känsla för den här sanningen för några månader sedan under en promenad när min syn plötsligt blev suddig, mörk och vågig. Jag blev rädd. Sedan sa läkarna till mig: ”Om du inte påbörjar en behandling omedelbart kan du förlora synen inom några veckor.” Jag blev ännu räddare.

Och sedan sa de: ”Du behöver intravitreala injektioner – injektioner rakt in i ögat, vidöppna ögat – var fjärde vecka, under resten av livet.”

Det var en obehaglig tankeställare.

Sedan kom en reflektion i form av en fråga. Jag frågade mig själv: Okej! Min fysiska syn är dålig, men hur är det med min andliga syn? Behöver jag någon behandling för den? Och vad innebär det att se klart andligen?

Jag begrundade berättelsen om en blind man vid namn Bartimeus som beskrivs i Markusevangeliet. I skrifterna står det: ”När han fick höra att det var Jesus från Nasaret som kom, började han ropa: ’Jesus, Davids son, förbarma dig över mig!’”1

Tekniskt sett var Jesus i mångas ögon bara Josefs son, så varför kallade Bartimeus honom ”Davids son”? Helt enkelt för att han insåg att Jesus verkligen var Messias, som det profeterades skulle födas som ättling till David.2

Det är intressant att den här blinde mannen, som inte kunde se fysiskt sett, kände igen Jesus. Han såg andligt det han inte kunde se fysiskt, medan många andra kunde se Jesus fysiskt, men var helt blinda andligen.

Av den här berättelsen lär vi oss mer om att se klart andligen.

Vi läser: ”Många sade åt honom strängt att vara tyst, men han ropade bara ännu högre: ’Davids son, förbarma dig över mig!’”3

Alla runt omkring sa att han skulle vara tyst, men han ropade ännu mer eftersom han visste vem Jesus verkligen var. Han ignorerade rösterna och ropade ännu högre.

Han handlade i stället för att låta sig påverkas. Trots sin begränsade situation använde han sin tro till att nå bortom sina begränsningar.

Så den första principen vi lär oss är att vi ser klart andligen när vi fokuserar på Jesus Kristus och håller fast vid det vi vet är sant.

Bröder och systrar, för att hålla vår andliga syn intakt behöver vi bestämma oss för att inte lyssna på världens röster omkring oss. I denna förvirrande och förvirrade värld måste vi förbli trofasta mot det vi vet, trofasta mot våra förbund, trofasta i att hålla buden och på nytt bekräfta vår tro, ännu starkare, som den här mannen gjorde. Vi behöver ropa ut vårt vittnesbörd om Herren till världen ännu högre. Den här mannen kände Jesus, förblev trofast mot det han trodde på och distraherades inte av rösterna runt omkring.

Det finns många röster i dag som försöker dämpa våra röster som Jesu Kristi lärjungar. Världens röster försöker tysta ner oss, men det är precis därför vi måste förkunna vårt vittnesbörd om Frälsaren högre och starkare. Bland alla världens röster litar Herren på att jag och du ska förkunna våra vittnesbörd, höja vår röst och bli hans röst. Om inte vi gör det, vem ska då vittna om Jesus Kristus? Vem ska säga hans namn och förkunna hans gudomliga mission?

Vi har ett andligt uppdrag som kommer av vår kunskap om Jesus Kristus.

Men vad gjorde Bartimeus efter det?

På Herrens befallning att resa sig handlade han återigen i tro.

I skrifterna står det: ”Då kastade mannen av sig manteln, hoppade upp och kom fram till Jesus.”4

Denne ödmjuke och trofaste man förstod att han kunde resa sig till ett bättre liv på Jesu befallning. Han visste att han var bättre än sina omständigheter, och det allra första han gjorde när han hörde Jesus kalla på honom var att kasta bort tiggarmanteln.

Återigen handlade han i stället för att låta sig påverkas.

Han kanske tänkte: ”Jag behöver inte den här längre, nu när Jesus är en del av mitt liv.” Det här är en ny dag. Jag är klar med det här eländiga livet. Med Jesus kan jag börja ett nytt liv med lycka och glädje i honom, med honom och genom honom. Och jag bryr mig inte om vad världen tänker om mig. Jesus kallar på mig och han hjälper mig att leva ett nytt liv.”

Vilken anmärkningsvärd förändring!

När han kastade bort tiggarmanteln gjorde han sig av med alla ursäkter.

Och detta är en andra princip: vi ser klart andligen när vi lämnar den naturliga människan bakom oss, omvänder oss och påbörjar ett nytt liv i Kristus.

Hur vi gör det är genom att ingå och hålla förbund för att nå ett bättre liv genom Jesus Kristus.

Så länge vi hittar på ursäkter för att tycka synd om oss själva, bedrövas över våra omständigheter och problem och är ledsna för allt elände vi upplever, och till och med över alla dåliga människor som vi tycker gör oss olyckliga, bär vi tiggarmanteln på våra axlar. Det är sant att andra ibland, medvetet eller inte, sårar oss. Men vi behöver handla med tro på Kristus genom att ta av oss den mentala och känslomässiga mantel som vi kanske bär för att dölja ursäkter eller synd, och kasta bort den, med vetskap om att han kan och kommer att hela oss.

Det finns aldrig en bra ursäkt för att säga: ”Jag är som jag är på grund av olyckliga och otrevliga omständigheter. Jag kan inte ändra på mig, och jag är ursäktad.”

När vi tänker så bestämmer vi oss för att låta oss påverkas.

Vi behåller tiggarmanteln.

Att handla i tro innebär att vi litar på vår Frälsare och tror på att vi genom hans försoning kan resa oss över allting, på hans befallning.

Den tredje principen finns i de fem sista orden – ”[han] kom fram till Jesus”.

Hur kunde han gå till Jesus om han var blind? Det enda sättet var att gå mot Jesus genom att höra hans röst.

Och detta är en tredje princip: vi kan fortsätta att se klart andligen när vi hör Herrens röst och låter honom vägleda oss.

Precis som den här mannen höjde sin röst över rösterna omkring honom kunde han lyssna till Herrens röst mitt bland alla andra röster.

Det här är samma tro som gjorde att Petrus kunde gå på vattnet så länge han höll sitt andliga fokus på Herren och inte distraherades av vindarna omkring honom.

Sedan avslutas berättelsen om den blinde mannen med orden ”han [fick] sin syn och följde Jesus på vägen”.5

En av de viktigaste lärdomarna i den här berättelsen är att den här mannen utövade sann tro på Jesus Kristus och fick ett underverk eftersom han frågade med ärligt uppsåt, ett ärligt uppsåt att följa honom.

Och detta är den yttersta orsaken till de välsignelser vi får i våra liv, som är att följa Jesus Kristus. Det handlar om att känna igen honom, ingå och hålla förbund med Gud tack vare honom, förändra hela vår natur genom honom och hålla ut till änden genom att följa honom.

För mig handlar detta att se klart andligen om att fokusera på Jesus Kristus.

Så kan jag se klart andligen när jag får mina ögoninjektioner? Vem vet. Men jag är tacksam för det jag ser.

Jag ser tydligt Herrens hand i detta heliga verk och i mitt liv.

Jag ser tron hos många vart jag än går, som stärker min egen tro.

Jag ser änglar överallt omkring mig.

Jag ser tron hos många som inte ser Herren fysiskt men känner igen honom andligen, för de känner honom personligen.

Jag vittnar om att det här evangeliet är svaret på allt, för Jesus Kristus är svaret för alla. Jag är tacksam för det jag kan se när jag följer min Frälsare.

Jag lovar att när vi hör Herrens röst och låter honom vägleda oss på Frälsarens förbundsstig så välsignas vi med klar syn, andlig kunskap och frid i hjärta och sinne under hela livet.

Må vi ropa ut vårt vittnesbörd om honom, högre än rösterna omkring oss, i en värld som behöver höra mer om Jesus Kristus och inte mindre. Må vi ta bort tiggarmanteln som vi fortfarande kan ha på oss och resa oss över världen till ett bättre liv i och genom Kristus. Må vi göra oss av med alla ursäkter att inte följa Jesus Kristus och hitta alla goda skäl att följa honom när vi hör hans röst. Det är min bön i Jesu Kristi namn, amen.