Generalkonferenser
Det är enligt Herrens visdom att vi har Mormons bok
Generalkonferensen i april 2024


Det är enligt Herrens visdom att vi har Mormons bok

Det är min bön att läsningen av Mormons bok i år blir till glädje och välsignelse för var och en av oss.

Kära bröder och systrar, vi är så tacksamma för era ansträngningar att läsa skrifterna ihop med Kom och följ mig. Tack för allt ni gör. Er dagliga kontakt med Gud och hans ord får djupgående konsekvenser. ”Ni lägger grundvalen till ett stort verk. Och av det ringa kommer det som är stort.”1

Att läsa Frälsarens lärdomar i skrifterna hjälper oss att förvandla våra hem till trons helgedomar och centrum för evangelielärande.2 Det inbjuder Anden till våra hem. Den Helige Anden fyller vår själ med glädje3 och förvandlar oss till Jesu Kristi livslånga lärjungar.

Under de senaste åren har vi medan vi läst de heliga skrifterna sett panoramat över Guds undervisning till sina barn i alla de stora evangelieutdelningarna.4

I varje tidsutdelning har vi sett ett bekant mönster. Gud återställer och uppenbarar Jesu Kristi evangelium genom sina profeter. Människorna följer profeterna och blir storligen välsignade. Men med tiden slutar en del människor att ge akt på profeternas ord och tar avstånd från Herren och hans evangelium. Det är detta vi kallar för avfall. Evangeliet uppenbarades först för Adam, men några av Adams och Evas barn vände sig bort från Herren i avfall.5 Vi ser ett mönster av återställelse och avfall som upprepas under Enoks, Noas, Abrahams, Moses och andras tidsutdelningar.

Nu, i dag lever vi i tidernas fullbordans utdelning.6 Det är den enda tidsutdelning som inte slutar i avfall.7 Det är denna tidsutdelning som inleder Frälsaren Jesu Kristi andra ankomst och hans tusenårsrike.

Så vad är annorlunda med den här tidsutdelningen? Vad har Herren gett oss i dag, speciellt för vår tid, som hjälper oss att närma oss Frälsaren och aldrig lämna honom?

Ett svar som jag kommer att tänka på är skrifterna – och särskilt Mormons bok: Ännu ett testamente om Jesus Kristus.

Även om Gud har lovat att det aldrig ska bli ett nytt allmänt avfall behöver vi vara uppmärksamma och försiktiga för att undvika ett personligt avfall – och minnas, som president Russell M. Nelson har sagt, att ”vi är var och en ansvariga för vår egen andliga tillväxt”.8 Att studera Mormons bok, som vi gör i år, för oss alltid närmare Frälsaren – och hjälper oss att hålla oss nära honom.

Vi kallar det ”studier” och det är bra eftersom det innebär ansträngning. Men vi behöver inte alltid lära oss nya fakta. Att läsa Mormons bok handlar ibland bara om att känna sig nära Gud i dag – att ge näring åt själen, bli andligt stärkt innan man beger sig ut för att möta världen, eller att finna läkedom efter en jobbig dag ute i världen.

Vi studerar skrifterna så att den Helige Anden, den store läraren, kan fördjupa vår omvändelse till vår himmelske Fader och Jesus Kristus och hjälpa oss att bli mer som dem.9

Med detta i åtanke kan vi fundera på: ”Vad har den Helige Anden lärt oss den här veckan när vi har studerat Mormons bok?” och ”Hur för det oss närmare Frälsaren?”

Det här är bra frågor för våra skriftstudier hemma. Det är också utmärkta frågor att börja en söndagslektion med i kyrkan. Vi förbättrar vår undervisning i kyrkan på söndagarna genom att förbättra vårt lärande hemma under veckan. ”Därför förstår den som predikar och den som tar emot varandra, och båda blir uppbyggda och gläds med varandra”10 på våra söndagslektioner.

Här är några verser som Anden har inpräglat i mitt sinne under den här veckans studier av Mormons bok:

  • Nephi gav Jakob instruktion om att ”bevara dessa plåtar och lämna dem vidare …från släktled till släktled. Och om det gavs en predikan som var helig eller någon … uppenbarelse eller profetia”, så skulle Jakob ”inrista … dem på dessa plåtar … för [deras] folks skull.”11

  • Jakob vittnade senare: ”Därför utforskar vi [skrifterna] … Och med alla dessa vittnen får vi ett hopp, och vår tro blir … orubblig.”12

Dessa verser fick mig att komma ihåg det Nephi tidigare hade sagt om mässingsplåtarna:

”Och vi hade hämtat uppteckningarna … och utforskat dem och funnit att de var … av stort värde för oss eftersom vi nu kunde bevara Herrens befallningar åt våra barn.

Därför var det enligt Herrens visdom att vi skulle föra dem med oss medan vi färdades i vildmarken mot löftets land.”13

Om det nu var visdom för Lehi och hans familj att ha skrifterna så är det lika vist för oss i dag. Skrifternas stora värde och andliga kraft fortsätter oförminskat i våra liv i dag.

Det har aldrig tidigare funnits ett folk som haft tillgång till Mormons bok och andra skrifter i den omfattning vi har i dag.14 Ja, Lehi och hans familj välsignades med att ha mässingsplåtarna med sig, men de hade inte ett exemplar till varje tält! Det viktigaste exemplaret av Mormons bok är vårt personliga exemplar. Det är det exemplar som vi läser.

I Lehis syn om livets träd lärde Lehi oss vikten av att personligen erfara Guds kärlek. När Lehi hade ätit av frukten såg han sin hustru Sariah och sina söner Nephi och Sam ett litet stycke därifrån.

”De stod som om de inte visste varthän de skulle gå …

Jag vinkade åt dem”, sa Lehi, ”och jag sa också till dem med hög röst att de skulle komma till mig och äta av frukten som var mer begärlig än all annan frukt.

Och … de kom till mig, och även de åt av frukten.”15

Jag älskar Lehis exempel på avsiktligt föräldraskap. Sariah, Nephi och Sam levde goda, rättfärdiga liv. Men Herren hade något bättre, något sötare åt dem. De visste inte var de skulle hitta det, men Lehi visste. Så han ropade på dem ”med hög röst” att komma till livets träd och själva äta av frukten. Hans ledning var tydlig. Den kunde inte missförstås.

Jag är resultatet av ett liknande sorts avsiktligt föräldraskap.16 När jag var liten, kanske 11 eller 12 år gammal, frågade min mor mig: ”Mark, vet du själv genom den Helige Anden att evangeliet är sant?”

Hennes fråga förvånade mig. Jag hade alltid försökt att vara en ”snäll pojke” och tänkte att det räckte. Men min mor visste liksom Lehi att det behövdes något mer. Jag behövde själv agera och få ett eget svar.

Jag svarade att jag ännu inte hade upplevt det. Och hon verkade inte alls förvånad över mitt svar.

Hon sa sedan något som jag aldrig har glömt. Jag minns än i dag hennes ord: ”Din himmelske Fader vill att du ska veta det för egen del. Men du måste anstränga dig. Du behöver läsa Mormons bok och be om att få veta genom den Helige Anden. Vår himmelske Fader kommer att besvara dina böner.”

Jag hade aldrig tidigare läst Mormons bok. Jag trodde inte att jag var tillräckligt gammal för det. Men min mor visste bättre.

Hennes fråga väckte en önskan hos mig att själv få veta.

Så varje kväll i sovrummet som jag delade med två av mina bröder tände jag lampan ovanför min säng och läste ett kapitel i Mormons bok. Sedan, när jag släckt ljuset, kröp jag ur sängen ner på mina knän och bad. Jag bad mer uppriktigt och med större önskan än någonsin tidigare. Jag bad min himmelske Fader att vara så snäll och låta mig få veta om Mormons bok var sann.

Från det att jag började läsa Mormons bok kände jag att min himmelske Fader var medveten om mina ansträngningar. Och jag kände att jag betydde mycket för honom. När jag läste och bad vilade behagliga och fridfulla känslor över mig. Kapitel för kapitel växte trons ljus allt starkare i min själ. Med tiden insåg jag att de här känslorna var den Helige Andens bekräftelse på sanningen.17 Jag fick för egen del veta att Mormons bok är sann och att Jesus Kristus är världens Frälsare. Jag är så tacksam för min mors inspirerade uppmaning.

Den här upplevelsen av att läsa Mormons bok som pojke påbörjade ett mönster av skriftstudier som fortsätter att välsigna mig än i dag. Jag läser fortfarande Mormons bok och knäböjer i bön. Och den Helige Anden bekräftar dess sanningar gång på gång.

Nephi hade rätt. Det är Herrens visdom att vi ska ha skrifterna med oss genom hela livet. Mormons bok är ”slutstenen” som skiljer den här tidsutdelningen från alla tidigare tidsutdelningar. När vi studerar Mormons bok och följer den levande profeten blir det inget personligt avfall för vår del.18

Inbjudan att komma till livets träd genom att hålla fast vid Guds ord är inte bara en inbjudan från Lehi till sin familj, och det är inte bara en inbjudan från min mor att jag ska läsa och be om Mormons bok. Det är också en inbjudan från vår profet president Russell M. Nelson till var och en av oss.

“Jag lovar”, har han sagt, ”att om ni under bön studerar Mormons bok varje dag fattar ni bättre beslut – varje dag. Jag lovar att när ni begrundar det ni studerar, ska himlens fönster öppnas, och ni ska få svar på era egna frågor och få vägledning i era egna liv.”19

Det är min bön att läsningen av Mormons bok i år blir till glädje och välsignelse för var och en av oss och att den för oss allt närmare Frälsaren.

Vår himmelske Fader lever. Jesus Kristus är vår Frälsare och Återlösare. Mormons bok innehåller hans ord och förmedlar hans kärlek. President Russell M. Nelson är Herrens levande profet på jorden i dag. Jag vet att detta är sant tack vare den Helige Andens bekräftande vittnesbörd, det vittnesbörd jag först fick när jag läste Mormons bok som pojke. I Jesu Kristi namn, amen.

Slutnoter

  1. Läran och förbunden 64:33.

  2. ”Det nya hemcentrerade integrerade studiekursmaterialet som stöds av kyrkan har potential att släppa loss familjernas kraft när varje familj samvetsgrant och med omsorg tillämpar det för att förvandla sitt hem till en trons helgedom. Jag lovar att när ni flitigt arbetar för att göra ert hem till ett centrum för evangelielärande, kommer med tiden era sabbatsdagar verkligen att vara en fröjd. Era barn kommer att tycka att det är spännande att lära sig om och leva efter Frälsarens lärdomar, och fiendens inflytande i ert liv och i era hem kommer att minska. Förändringarna i er familj blir dramatiska och stärkande” (se Russel M. Nelson ”Bli exemplariska sista dagars heliga”, Liahona, nov. 2018, s. 113).

  3. ”Sannerligen, sannerligen säger jag dig: Jag ska ge dig av min Ande, som ska upplysa ditt förstånd, vilket ska fylla din själ med glädje” (Läran och förbunden 11:13).

  4. ”Tidsutdelningar är tidsperioder när Herren har minst en bemyndigad tjänare på jorden som bär det heliga prästadömet och dess nycklar och som har ett gudagivet uppdrag att sprida evangeliet till jordens invånare” (Ämnen och frågor, ”Dispensations”, Evangeliebiblioteket med engelska som förvalt språk).

  5. Se Mose 5:12–16.

  6. Profeten Daniel såg vår tid, vår tidsutdelning, när han tolkade Nebukadnessars dröm. Jesu Kristi Kyrka av Sista Dagars Heliga är stenen i den drömmen som revs loss men inte av människohänder och rullade fram för att uppfylla hela jorden (se Daniel 2:34–35, 44–45; Läran och förbunden 65:2).

  7. ”Gud Fadern och Jesus Kristus kallade profeten Joseph Smith till profet för denna tidsutdelning. All gudomlig makt som getts under tidigare tidsutdelningar skulle återställas genom honom. Denna tidernas fullbordans utdelning skulle inte begränsas i tid eller plats. Den skulle inte resultera i avfall och den skulle fylla hela världen” (se Russell M. Nelson, ”Insamlingen av det skingrade Israel”, Liahona, nov. 2006, s. 79–80).

  8. Russell M. Nelson, ”Inledande ord”, Liahona, nov. 2018, s. 8.

  9. Se ”Omvändelse är vårt mål”, Kom och följ mig – för hemmet och kyrkan: Mormons bok 2024, s. v.

  10. Läran och förbunden 50:22; se även v. 17–21.

  11. Jakob 1:3–4.

  12. Jakob 4:6.

  13. 1 Nephi 5:21–22.

  14. Det tillkännagavs nyligen att 200 miljoner exemplar av Mormons bok har delats ut i den här tidsutdelningen. Det är verkligen anmärkningsvärt. Mormons bok har nu översatts till 113 språk och 17 nya översättningar är på gång. Vilken välsignelse det är att ha Mormons bok i tryckt, digitalt, ljud-, video- och andra format. (Se Ryan Jensen, ”Church Distributes 200 Millionth Copy of the Book of Mormon”, Church News, 29 dec. 2023, newsroom.ChurchofJesusChrist.org).

  15. 1 Nephi 8:14–16; betoning tillagd.

  16. ”Det mäktigaste andliga inflytandet i ett barns liv är rättfärdiga föredömen i form av kärleksfulla föräldrar och far- och morföräldrar som trofast håller sina egna heliga förbund. Målinriktade föräldrar lär sina barn att tro på Herren Jesus Kristus så att de också ’ska kunna veta till vilken källa de kan se för att få förlåtelse för sina synder’ [2 Nephi 25:26]. Ett likgiltigt och inkonsekvent sätt att hålla förbunden leder till andligt förfall. Den andliga skadan är oftast störst hos våra barn och barnbarn” (Kevin W. Pearson, ”Är du fortfarande villig?Liahona, nov. 2022, s. 69).

  17. Se Läran och förbunden 6:22–24.

  18. Profeten Joseph Smith sa: ”Jag berättade för bröderna att Mormons bok var den mest felfria boken av alla på jorden och vår religions slutsten samt att en människa kommer närmare Gud genom att följa dess lärosatser än genom någon annan bok” (i Inledning till Mormons bok).

  19. Russell M. Nelson, ”Mormons bok: Hur skulle ditt liv vara utan den?Liahona, nov. 2017, s. 62–63.